Gebruik USB-C monitor voor laptop en PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-05 13:03
Mijn vraag
Ik wil mijn USB-C Monitor zowel voor PC als Laptop gebruiken, met alleen het wisselen van de USB-C kabel

Relevante software en hardware die ik gebruik
Monitor: Dell U2719DC
Mobo: MSI B550 Mortar (met USB-C poort)
VK: Asus GTX 3070 (met DP en HDMI poorten)
Laptop: HP ZBook met USB-C/TB3 poort

Toetsenbord en muis zitten in de USB poorten van het scherm.
De monitor werkt prima op USB-C met de laptop.

Kan ik met een adapter / splitter de USB-C en Displayport/HDMI poorten van de PC bundelen in 1 USB-C kabel. Zodat ik maar 1 kabel hoef te wisselen, of met een usb-c-switch zelfs een soort van KVM-switch-effect kan krijgen?

Wat ik al heb gevonden:
Ik zie best veel USB-C -> DisplayPort kabels, maar dat is andersom, dus DisplayPort out.
Daarnaast ook hele dure KVM switches, maar dan gebruik ik eigenlijk nog steeds teveel kabels, naast dat het een extreem dure oplossing is.

Beste antwoord (via SiErRa op 05-04-2021 18:55)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De U2719DC heeft toch een optie om de input automatisch te selecteren?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:01

lasharor

7 december 2004

Ik was hier ook naar opzoek, ik heb:

Laptop: Displayport
Macbook: USB-C

Op een 4K scherm.

Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit niet werkt, Displayport in combinatie met KVM en/of USB-C moet over Thunderbolt. Daar heb ik eigenlijk geen betaalbare KVM voor gevonden.

In plaats van 1 kabel naar mijn Macbook maak ik nu gebruik van 1 USB-C dock die ik vervolgens ook heb aangesloten op mijn Displayport KVM én een USB-C naar Displayport kabel die ik vervolgens ook in de KVM gestoken heb.

Op Amazon staat trouwens ook deze kabel: https://www.amazon.nl/Dis...laadfunctie/dp/B07Y6D7WB7 maar ik weet niet of dat (goed) werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
lasharor schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:26:
Op Amazon staat trouwens ook deze kabel: https://www.amazon.nl/Dis...laadfunctie/dp/B07Y6D7WB7 maar ik weet niet of dat (goed) werkt.
Dit is ook andersom, om een Nintendo Switch of een Telefoon op een displayport scherm aan te sluiten.
En ik wil dus eigenlijk een displayport apparaat op een usb-c scherm aansluiten (inclusief de usb devices die daar weer aan hangen)

Het hoeft nog niet eens Thunderbolt te zijn, ik heb ook wel een andere laptop op dit scherm aangesloten met displayport over usb-c. Dus dat gaat ook. Maar blijkbaar heeft nog niemand een adapter hiervoor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
SiErRa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:20:
Kan ik met een adapter / splitter de USB-C en Displayport/HDMI poorten van de PC bundelen in 1 USB-C kabel. Zodat ik maar 1 kabel hoef te wisselen, of met een usb-c-switch zelfs een soort van KVM-switch-effect kan krijgen?
Kun je de monitor niet via DP op de computer aansluiten en de USB kabel alleen voor USB gebruiken?

Het is jammer dat USB over DP niet gewoon kan.
Ook jammer dat de monitor geen tweede USB upstream poort heeft.

[ Voor 11% gewijzigd door Olaf van der Spek op 02-04-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Ik sluit nu inderdaad de PC met DP aan op de monitor, maar dan moet ik helaas naast het omsteken van de USB-C kabel ook de input van de monitor omzetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:43:
De usb hub van de monitor loopt via de usb-c kabel. Via displayport op de pc werken de usb poorten op de monitor niet op de pc. Daarvoor moet je dus de usb-c kabel in de pc prikken als ik het goed begrijp.

Mijn oplossing voor dit probleem was het kopen van een MX keys toetsenbord en MX master 3 muis. Maar misschien gamed TS op de pc en dan is dat voor hem waarschijnlijk geen oplossing.

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
Olaf van der Spek schreef op zondag 4 april 2021 @ 14:43:
Dit is voor mij het meest praktische antwoord, nu kan ik door 1 kabel te wisselen gelijk werken. De auto input optie was eerst disabled, dat bleek door de optie MST te komen, wat ik momenteel niet gebruik. En nu werkt het, al is het met 1 kabel extra, namelijk DP van de PC naar de monitor, naast de USB-C kabel.

Mijn verdere zoektocht heeft nog wel het volgende opgeleverd:
https://dancharblog.wordp...rectional-usbc-dp-cables/

Dit komt aardig in de buurt, dit is in ieder geval 2 kanten op, nu alleen nog USB-C erbij.
En een usb-c hub/schakelaar dit dit signaal door laat.

Hetzelfde blog heeft nog een optie, via een pci-express kaart in je pc:
https://dancharblog.wordp...-mode-to-your-desktop-pc/ voor het 3dfx doorlus gevoel 8)

[ Voor 31% gewijzigd door SiErRa op 05-04-2021 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

SiErRa schreef op maandag 5 april 2021 @ 15:18:
[...]

Dit is voor mij het meest praktische antwoord, nu kan ik door 1 kabel te wisselen gelijk werken. De auto input optie was eerst disabled, dat bleek door de optie MST te komen, wat ik momenteel niet gebruik. En nu werkt het, al is het met 1 kabel extra, namelijk DP van de PC naar de monitor, naast de USB-C kabel.

Mijn verdere zoektocht heeft nog wel het volgende opgeleverd:
https://dancharblog.wordp...rectional-usbc-dp-cables/

Dit komt aardig in de buurt, dit is in ieder geval 2 kanten op, nu alleen nog USB-C erbij.
En een usb-c hub/schakelaar dit dit signaal door laat.

Hetzelfde blog heeft nog een optie, via een pci-express kaart in je pc:
https://dancharblog.wordp...-mode-to-your-desktop-pc/ voor het 3dfx doorlus gevoel 8)
Sorry voor de kick, maar als jij dan switcht van laptop naar PC, dan prik jij dus je USB-C kabel (waar in feite ook toetsenbord/muis via je monitor aan vastzitten) niet meer aan de laptop, maar nu aan de PC.

En je switcht de monitor van USB-C (in) naar HDMI (in).

Dan heb jij beeld vanuit je HDMI in, en je toetsenbord/muis, nog steeds aangesloten op monitor, werken nu op de PC?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

PCI-E-kaart met 2 USB-C-uitgangen waarbij er 1 Alternate Mode ondersteunt en dat signaal kan toevoegen via een Displayport-In-aansluiting.

Maar ja, € 100. Misschien dat zoiets goedkoper te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

White Feather schreef op woensdag 6 april 2022 @ 22:15:
pricewatch: Delock PCI Express Card > 1 x external USB Type-C 3.1 female + 1 ...

PCI-E-kaart met 2 USB-C-uitgangen waarbij er 1 Alternate Mode ondersteunt en dat signaal kan toevoegen via een Displayport-In-aansluiting.

Maar ja, € 100. Misschien dat zoiets goedkoper te vinden.
Op zich wel jammer dat zoiets nodig zijn voor een vergelijkbare "laptop" oplossing.
Doet me inderdaad ook denken aan mijn allereerste 3d kaart (de 3dfx zoals TS ook al aangeeft.....)

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
psy schreef op woensdag 6 april 2022 @ 21:04:
[...]

Sorry voor de kick, maar als jij dan switcht van laptop naar PC, dan prik jij dus je USB-C kabel (waar in feite ook toetsenbord/muis via je monitor aan vastzitten) niet meer aan de laptop, maar nu aan de PC.

En je switcht de monitor van USB-C (in) naar HDMI (in).

Dan heb jij beeld vanuit je HDMI in, en je toetsenbord/muis, nog steeds aangesloten op monitor, werken nu op de PC?
Klopt, behalve dat ik DP gebruik ipv HDMI.

Sinds deze post heb ik een tweede monitor toegevoegd via MST, en daardoor werkt auto input selection dus niet meer en moet ik toch nog handmatig wisselen.

In deze situatie is de Delock kaart ook geen oplossing meer, aangezien die geen twee monitoren ondersteund (dacht ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Het is het allemaal nét niet he. Zo jammer, want via de laptop werkt het echt geniaal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
psy schreef op donderdag 7 april 2022 @ 12:28:
[...]

Op zich wel jammer dat zoiets nodig zijn voor een vergelijkbare "laptop" oplossing.
Doet me inderdaad ook denken aan mijn allereerste 3d kaart (de 3dfx zoals TS ook al aangeeft.....)
Ja, het zou fijn zijn als iedere USB-C-poort op een pc gewoon het videosignaal van igpu of dgpu zou kunnen uitsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Ondersteunt de monitor niet ook USB upstream via een niet-C poort voor gebruik met DP of HDMI bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfrancke
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 12:50
Is een USB 3.0 Switch Selector 4 Port 2 Computers geen oplossing zoals:

https://www.amazon.com/UG...dc_13983771_t3_B01MXXQKGM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiErRa
mfrancke schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 09:38:
Is een USB 3.0 Switch Selector 4 Port 2 Computers geen oplossing zoals:

https://www.amazon.com/UG...dc_13983771_t3_B01MXXQKGM
Deze switch is voor USB-3.0, met USB-A connectors, het zou iets moeten zijn als
out: USB-C (incl. video)
in1: USB-C (voor laptop)
in2: DP & USB (voor pc)

Maar eigenlijk is dat al overkill, want al die connecties zitten al op mijn monitor.

Uiteindelijk is het meest vreemde dat auto input niet werkt als MST (het doorlussen van de 2e monitor) aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsParadijs
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 16:31
Ik ben ook op zoek naar zoiets, maar dan met hdmi. Als het even kan wil ik niet van grafische kaart wisselen.

in1: USB-C (voor laptop Inc. PD 65W)
in2: HDMI & USB (voor pc)

Een oplossing met netwerk voor de laptop is een mooie toevoeging.

Huidige desktop uitbreiden met een PCI kaart is ook een optie. Echter https://tweakers.net/pric...1-dp-alt-mode-female.html heeft een DP en geen HDMI. Werkt dit dan wel met een verloop stuk HDMI -> DP?

Ik heb geen monitor met USB hub, dus als het mogelijk is om muis, toetsenbord en webcam aan te sluiten op het apparaat/switch, dan scheelt dit de aanschaf van een nieuwe monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathijsParadijs
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 05-05 16:31
MathijsParadijs schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 20:48:
Ik ben ook op zoek naar zoiets, maar dan met hdmi. Als het even kan wil ik niet van grafische kaart wisselen.

in1: USB-C (voor laptop Inc. PD 65W)
in2: HDMI & USB (voor pc)

Een oplossing met netwerk voor de laptop is een mooie toevoeging.

Huidige desktop uitbreiden met een PCI kaart is ook een optie. Echter https://tweakers.net/pric...1-dp-alt-mode-female.html heeft een DP en geen HDMI. Werkt dit dan wel met een verloop stuk HDMI -> DP?

Ik heb geen monitor met USB hub, dus als het mogelijk is om muis, toetsenbord en webcam aan te sluiten op het apparaat/switch, dan scheelt dit de aanschaf van een nieuwe monitor.
Ik heb inmiddels een oplossing gevonden. Deze besteld.
USB-C/HDMI(USB-C) KVM Switch 2 In 1 Out 4K USB HDMI KVM Switch Support PD Charg for 2 PC Sharing Keyboard Mouse Printer Display
https://a.aliexpress.com/_Ey39GeZ
Pagina: 1