Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Advies nodig ivm birding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Toosh
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 16-04 15:09
Hey iedereen. Als natuurliefhebber, vnl vogels trekken we er vaak op uit met verrekijker en spotting scope.
Gezien we vaak is een foto nemen door de scope met de smartphone en dit me meer en meer begint te boeien ben ik op zoek naar een alternatief om mooie foto's te trekken in het veld.

2dehands heb ik een jaar geleden een Nikon P900 gekocht gezien het grote zoombereik. Foto's zijn oké, echter vind ik de optische viewfinder zeer matig en mis ik vaak wat scherpte in de foto's, ook is het manueel scherp stellen niet evident.

Ik ben dan ook op zoek naar een handzaam alternatief dat op afstand goede foto's maakt.

Fullframe zie ik niet zitten gezien de lenzen niet handzaam zijn, daarom was mijn oog gevallen op eventueel een Panasonic G9 ( micro 4 3 ) met een 100-300 mm lens ( bereik maw tot 600 mm ).

Iemand ervaringen hiermee in het veld of alternatieven ?

Thx alvast
...

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 00:01

Nomad

a.k.a. Martijn

Sony RX10 al bekeken?
Ik fotografeer af en toe vogeltjes met iemand die een RX10 (mark 4) heeft en haar foto's doen qua scherpte/contrast maar amper onder voor mijn apparatuur.....dat klinkt nog niet indrukwekkend, maar wel als je beseft dat ik met een A7rIV fotografeer + 200-600 van Sony (setje van 6000 euro) en haar camera ongeveer een kwart daarvan gekost heeft :)...en 5x compacter is om mee te slepen...ik sleep met 3 kilo ofzo.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• Jackie Moon
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 09-04 20:05
Prima keuze. Ik gebruik de G9 en PL 100-400. Wel de panasonic 100-300 versie 2 nemen, omdat deze een overhaul heeft gekregen met snellere autofocus motor (+ volgens mij weathersealing).

De PL 100-400mm is de scherpere lens tov de 100-300mm II. Tweedehands verkrijgbaar voor 800 euro (mocht je het budget hebben), wel een stukje zwaarder en langer dan de 100-300mm II. Maar dan niet 'veel' duurder dan een nieuwe 100-300 II.

100-300 II versus 100-400

[Voor 29% gewijzigd door Jackie Moon op 02-04-2021 15:48]

Everybody panic! - D N A

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-04 11:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Hou er wel rekening mee dat de lens in een prijsgebied is waar je doorgaans scherpte verliest in het uiterste bereik.
Ik heb m zelf icm de g9 en hij is superdegelijk, snel in scherpstellen en relatief lichtsterk. Op lange afstand en in het uiterste bereik laat de scherpte wel te wensen over.
Er staat nu een versie 1 op mp voor 3-nogwat. Dat lijkt me een betere prijs.

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Toosh
. Ben het even aan het bekijken. Aparte lenzen vind ik wel interessant kwestie ook is wat familiefoto's te kunnen maken. Met zo'n p900 valt dit dik tegen.

• DirtyBird
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 17-04 11:02

DirtyBird

Praktiserend denker

Wat voor ervaringen uit het veld zoek je?
En hoeveel budget heb je beschikbaar?

Panasonic Lumix G9 ~ Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ Lumix 100-300mm f/4-5.6 II

• Jackie Moon
Toosh schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:56:
. Ben het even aan het bekijken. Aparte lenzen vind ik wel interessant kwestie ook is wat familiefoto's te kunnen maken. Met zo'n p900 valt dit dik tegen.
@Toosh Beste bang voor de buck voor familiefotos, portretten etc met shallow depth of field zijn de Sigma's F1.4 16mm 30mm en 56mm. Goed en scherp, waarbij de 30mm en 56mm de beste van de 3 zijn.

Everybody panic! - D N A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Toosh
Dikke 1000 euro, zou me voornamelijk richten op 2dehandse aanbiedingen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 23:43
Nomad schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:16:
Sony RX10 al bekeken?
Ik fotografeer af en toe vogeltjes met iemand die een RX10 (mark 4) heeft en haar foto's doen qua scherpte/contrast maar amper onder voor mijn apparatuur.....dat klinkt nog niet indrukwekkend, maar wel als je beseft dat ik met een A7rIV fotografeer + 200-600 van Sony (setje van 6000 euro) en haar camera ongeveer een kwart daarvan gekost heeft :)...en 5x compacter is om mee te slepen...ik sleep met 3 kilo ofzo.
Second this!
Een G9 + 100-300mm is natuurlijk tof als je in de toekomst ook nog echt andere dingen met de camera gaat doen, maar het scherpstelsysteem zit Panasonic erg in de weg. Het kijkt niet prettig, ook al werkt het voor fotografie heel goed.

Een Sony RX10 IV daarentegen heeft een nog beter scherpstelsysteem en kijkt, ondanks de wat kleinere zoeker, prettiger door de zoeker.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

• Jackie Moon
Afs is prima, afc is inderdaad 'werken' met de G9, maar een duidelijke step up met Animal Detect en af-near tov vorige generaties. Ongetwijfeld is de sony beter met phase detect.

De G9 heeft meer dan 3 miljoen pixels in de zoeker.

Everybody panic! - D N A

• Universal Creations
Het gaat niet om de resolutie van de zoeker, maar vooral om het microhunten wat het DFD systeem wat Panasonic gebruikt om te kunnen focussen. Dat kijkt echt heel zenuwachtig in de zoeker.

• Jackie Moon
Ok, op die manier. Ja, inderdaad out-of-the-box staat de afc nogal 'aggressief' bij de G9. Je moet eigenlijk een autofocus set instellen op minder agressief, af set: -2 -2 +1, zodat hij niet steeds zit te hunten met 'grote slagen'. En Animal Detect gebruiken, wat ook werkt bij vogels.

https://www.dpreview.com/forums/thread/4563634

Everybody panic! - D N A

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-04 16:32
Kijk eens naar hetzelfde systeem bij Olympus.
De M1.II is nu erg voordelig omdat de opvolger net uit is, maar daar wordt de mark-2 niet minder capabel van.
Erg populaire camera voor birders.
De verwisselbare lenzen maken dat je hem ook makkelijk voor andere dingen kunt inzetten (tip: val niet voor de verleiding van één lens die alles lijkt te kunnen).

De M5.3 kan net zo veel maar is nog een tikje kleiner. De M1 is het professionele model, extra kaartslot, extra functieknop, dat soort dingen.

Beide hebben geweldige beeldstabilisatie, Phase Detect autofocus, en Pro Capture. Daarmee neemt de camera 10 beelden per seconde van een vogel op een tak, allemaal scherp, maar buffert ze. Als de vogel opvliegt druk je op de knop, en schrijft hij de buffer weg. Dan heb je de volledige wegvlieg-actie, maar ook alleen die beelden - zodat je kaart niet meteen vol zit.

Combinatie: De nieuwe 100-400 Olympus lens is dan een goede compagnon.

• Universal Creations
Hebben je ook rekening gehouden met het budget. Hierboven sprak hij van dik €1000...
Dat betaal je alleen al voor de 100-400mm.

• Toosh
Had een bod gedaan op 2dehands voor 1300 euro met de Panasonic lens, 100 - 400 maar vrees er een beetje voor.
Ik twijfel een beetje mbt de Sony. Om is een portret te trekken en wat familiefoto's vind ik een G9 of Olympus net wat flexibeler.

• Toosh
@Jackie Moon prachtige foto's met die instellingen.

Gisteren op pad met de Nikon, zeer zeldzame uil in Beeld maar autofocussysteem van de p-900 is gewoon een ramp. Manual focus ook niet gebruiksvriendelijk.
Ik bekijk marktplaats en 2dehand voor 2dehands Oly of Pana denk ik.

• Tarquin
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-04 16:32
Panasonic ken ik niet goed genoeg om erover te adviseren.
Met de Olympus worden onvoorstelbaar mooie plaatjes geschoten. (Jahaa, met grotere zwaardere duurdere cameras ook).

Het AF systeem kan echt veel en er is veel aan te tweaken. Je betaalt wel voor zo'n camera.
Ik denk dat jij de meeste vogels-bang-for-buck krijgt met een discount of 2e hands M1.2 en een nieuwe 100-400mm lens. Dat geeft je ongelofelijke range; 800mm op full frame equivalent, maar wel lekker uit de hand vanwege de beeldstabilisatie. Scheelt ook een statief meezeulen.
Je zou eens kijken of je zo'n systeem kunt huren.
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True