Aankoopadvies UWQHD-monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:39
Ik zoek een?

UWQHD-monitor met een resolutie van 3440x1440 of soortgelijk. Ik gebruik momenteel een MacBook Pro 15 inch in combinatie met QHD 25 inch Dell monitor. Ik ben heel tevreden van die monitor, maar het smaakt toch naar meer. Daarom ben ik aan het overwegen om voor een UWQHD-monitor te gaan.

Wat is je budget?

De prijs is niet zo van belang: 1000-1500 euro maximum, maar dat mag ook minder zijn. Met dat budget kom je al een heel eind als ik zo zie.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik ben wel fan van Dell en had deze monitor (of soortgelijk) op het oog:

pricewatch: Dell UltraSharp U3419W Zwart

Liefst een IPS-paneel en minstens 60 Hz, maar dat mag ook hoger zijn. Qua grootte zit je bij UWQHD al snel in de 32-34 inch range, wat prima is voor mij.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik wil de monitor vooral hebben voor "productiviteit". Ik werk als Java-ontwikkelaar en gebruik dagelijks de IntelliJ IDE. Ik doe dagelijks aan pair of MOB programming: een collega van mij heeft een widescreen met 2560x1080 resolutie en die extra breedte lijkt mij wel heel handig in IntelliJ als ik zo moet volgen op zijn scherm.

Verder ben ik ook een casual gamer: Doom 2016/Eternal, Red Dead Redemption 2, GTA 5 en Far Cry 5. Het is voor mij van secundair belang, maar ik lees dat veel games de 3440x1440 resolutie niet ondersteunen? Al lijkt mij dat wel mee te vallen bij modernere games zoals mijn oplijsting?

Een monitor is natuurlijk een heel persoonlijke kwestie! UWQHD-monitoren zijn ook allemaal "curved" en dat schrikt mij een beetje af... misschien onterecht? Jammer dat je nu met corona niet eens in de winkel kan gaan kijken om zo een monitor te ervaren. Zijn er hier mensen die ooit ook de overstap naar UWQHD heeft gemaakt - met mijn of soortgelijke use case - en hoe is dat bevallen? Is de gewone 4K UHD flat monitor misschien toch het beste alternatief?

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen. :) Thanks in advance!

[ Voor 4% gewijzigd door braek op 02-04-2021 12:54 ]

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37
Ik heb zelf de LG 34GN850-B en nog steeds erg tevreden over. En met €899,- goed betaalbaar. Ook een review over geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
pricewatch: Philips Brilliance 346P1CRH/00 Zwart

Deze heb ik op mijn bureau staan, ideaal om met 1 kabel je laptop aan te sluiten en direct op te kunnen opladen.
Met 100hz, HDR400 en Freesync ook nog prima om op te gamen.

Kwam van een 25" 1440x2560-scherm af, en dan is uwqhd nog net ff stapje groter. Qua DPI maakt het weinig uit, alleen kun je makkelijker 2 schermen naast elkaar openen.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28
braek schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:48:
Ik zoek een?

UWQHD-monitor met een resolutie van 3440x1440 of soortgelijk. Ik gebruik momenteel een MacBook Pro 15 inch in combinatie met QHD 25 inch Dell monitor. Ik ben heel tevreden van die monitor, maar het smaakt toch naar meer. Daarom ben ik aan het overwegen om voor een UWQHD-monitor te gaan.

Wat is je budget?

De prijs is niet zo van belang: 1000-1500 euro maximum, maar dat mag ook minder zijn. Met dat budget kom je al een heel eind als ik zo zie.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Ik ben wel fan van Dell en had deze monitor (of soortgelijk) op het oog:

pricewatch: Dell UltraSharp U3419W Zwart

Liefst een IPS-paneel en minstens 60 Hz, maar dat mag ook hoger zijn. Qua grootte zit je bij UWQHD al snel in de 32-34 inch range, wat prima is voor mij.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Ik wil de monitor vooral hebben voor "productiviteit". Ik werk als Java-ontwikkelaar en gebruik dagelijks de IntelliJ IDE. Ik doe dagelijks aan pair of MOB programming: een collega van mij heeft een widescreen met 2560x1080 resolutie en die extra breedte lijkt mij wel heel handig in IntelliJ als ik zo moet volgen op zijn scherm.

Verder ben ik ook een casual gamer: Doom 2016/Eternal, Red Dead Redemption 2, GTA 5 en Far Cry 5. Het is voor mij van secundair belang, maar ik lees dat veel games de 3440x1440 resolutie niet ondersteunen? Al lijkt mij dat wel mee te vallen bij modernere games zoals mijn oplijsting?

Een monitor is natuurlijk een heel persoonlijke kwestie! UWQHD-monitoren zijn ook allemaal "curved" en dat schrikt mij een beetje af... misschien onterecht? Jammer dat je nu met corona niet eens in de winkel kan gaan kijken om zo een monitor te ervaren. Zijn er hier mensen die ooit ook de overstap naar UWQHD heeft gemaakt - met mijn of soortgelijke use case - en hoe is dat bevallen? Is de gewone 4K UHD flat monitor misschien toch het beste alternatief?

Ik hoor graag jullie ervaringen/meningen. :) Thanks in advance!
Als casual gamer zou ik er ook wel rekening mee houden dat de games die de resolutie wel ondersteunen natuurlijk een flink stukje in performance gaan zakken. Het lijkt me eigenlijk niet dat die nog erg lekker speelbaar zijn (van de andere kant, dat zijn ze nu waarschijnlijk ook al niet :P).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:33
Ik ben zelf afgelopen jaar ook overgestapt op een UWQHD scherm.

Ik heb zelf een curved VA èn een niet-curved ips scherm geprobeerd.

De curve vond ik juist heel prettig, ik was er in geen tijd aan gewend.
Niet alleen in games, maar ook bij office werk zijn de randjes toch net even dichterbij, en dat vond ik toch echt heel fijn.

Een curved IPS lag buiten mijn Budget, anders was ik zeker daarvoor gegaan.
Ik vond uiteindelijk IPS belangrijker dan curved, dus ik heb nu een niet-curved IPS scherm staan.( Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart)

In het algemeen vind ik de hoeveelheid ruimte echt een verademing (komend van 1920*1080).

Wat betreft games, volgens mij wordt 3440*1440 doorgaans wel ondersteund hoor. Alleen bij streamingsdiensten (video en games) niet echt.

Edit: Onderschat ook niet hoe prettig 100+ hz is om mee te werken. Zeker met jouw budget raad ik je aan een monitor met 100hz of hoger te kopen. Zelfs met office werk pluk je daar de vruchten van.

[ Voor 12% gewijzigd door Ayazis op 02-04-2021 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Snowdog schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:07:
[...]

Als casual gamer zou ik er ook wel rekening mee houden dat de games die de resolutie wel ondersteunen natuurlijk een flink stukje in performance gaan zakken. Het lijkt me eigenlijk niet dat die nog erg lekker speelbaar zijn (van de andere kant, dat zijn ze nu waarschijnlijk ook al niet :P).
Ik heb in januari een nieuw game systeem gebouwd met RTX 3070 (mijn review hier): die was bedoeld om te gamen in QHD (2560x1440). De RTX 3070 doet het in veel games echter ook prima in UHD (3840x2160).

UWQHD = 3440x1440 en dat is nog altijd een pak minder pixels dan UHD (ongeveer 3,3 miljoen pixels minder). Dus ik mag toch hopen dat die RTX 3070 nog een tijdje zal meegaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Ayazis schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:12:
Ik ben zelf afgelopen jaar ook overgestapt op een UWQHD scherm.

Ik heb zelf een curved VA èn een niet-curved ips scherm geprobeerd.

De curve vond ik juist heel prettig, ik was er in geen tijd aan gewend.
Niet alleen in games, maar ook bij office werk zijn de randjes toch net even dichterbij, en dat vond ik toch echt heel fijn.

Een curved IPS lag buiten mijn Budget, anders was ik zeker daarvoor gegaan.
Ik vond uiteindelijk IPS belangrijker dan curved, dus ik heb nu een niet-curved IPS scherm staan.( Iiyama G-Master GB3461WQSU-B1 Zwart)

In het algemeen vind ik de hoeveelheid ruimte echt een verademing (komend van 1920*1080).

Wat betreft games, volgens mij wordt 3440*1440 doorgaans wel ondersteund hoor. Alleen bij streamingsdiensten (video en games) niet echt.

Edit: Onderschat ook niet hoe prettig 100+ hz is om mee te werken. Zeker met jouw budget raad ik je aan een monitor met 100hz of hoger te kopen. Zelfs met office werk pluk je daar de vruchten van.
Is het voor kantoorwerk (in mijn geval programmeren) de moeite om te gaan voor >= 100 Hz? Ik lees overal dat 50 Hz of 60 Hz voldoende is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
SlinkingAnt schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:02:
pricewatch: Philips Brilliance 346P1CRH/00 Zwart

Deze heb ik op mijn bureau staan, ideaal om met 1 kabel je laptop aan te sluiten en direct op te kunnen opladen.
Met 100hz, HDR400 en Freesync ook nog prima om op te gamen.

Kwam van een 25" 1440x2560-scherm af, en dan is uwqhd nog net ff stapje groter. Qua DPI maakt het weinig uit, alleen kun je makkelijker 2 schermen naast elkaar openen.
Jouw overstap lijkt dus hard op die van mij. :) En zou je ooit nog terug willen naar een "gewone" monitor met niet ultra wide resolution?

[ Voor 3% gewijzigd door braek op 02-04-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
JeroenNietDoen schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 21:52:
Ik heb zelf de LG 34GN850-B en nog steeds erg tevreden over. En met €899,- goed betaalbaar. Ook een review over geschreven.
Thanks voor de tip. Goeie review! Ik ben verschillende LG's aan het meepakken in mijn vergelijking.

Jouw monitor heeft ook G-Sync, maar is dat eigenlijk de moeite om mee rekening te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
Ik heb een beetje jouw gebruiksprofiel. Ik heb zelf een Samsung g9, dat is voor zowel gaming (niet competitief) als productiviteit een monster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:37
braek schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:30:
[...]

Thanks voor de tip. Goeie review! Ik ben verschillende LG's aan het meepakken in mijn vergelijking.

Jouw monitor heeft ook G-Sync, maar is dat eigenlijk de moeite om mee rekening te houden?
Hangt er van af of je games speelt die daar iets aan hebben. Ik speel geen FPS dus het zal mij weinig boeien. Is highend FPS je ding dan is wellicht een sync iets voor jou. Anderzijds, is een UW de juiste keuze wanneer highend FPS een must is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
418O2 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:32:
Ik heb een beetje jouw gebruiksprofiel. Ik heb zelf een Samsung g9, dat is voor zowel gaming (niet competitief) als productiviteit een monster.
Dat is idd een beest van een monitor. :> Voor mij iets te groot om op mijn bureau te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
braek schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:35:
[...]

Dat is idd een beest van een monitor. :> Voor mij iets te groot om op mijn bureau te zetten.
Ja het is een klatser van een scherm, 2*27" aan elkaar, maar wel een heerlijke oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:28
braek schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 23:21:
[...]

Ik heb in januari een nieuw game systeem gebouwd met RTX 3070 (mijn review hier): die was bedoeld om te gamen in QHD (2560x1440). De RTX 3070 doet het in veel games echter ook prima in UHD (3840x2160).

UWQHD = 3440x1440 en dat is nog altijd een pak minder pixels dan UHD (ongeveer 3,3 miljoen pixels minder). Dus ik mag toch hopen dat die RTX 3070 nog een tijdje zal meegaan. :)
Aah, ja, dat moet prima lukken, dacht dat je de monitor in combinatie met je MacBook wilde gaan gebruiken en dat leek me niet het beste plan voor de games die je noemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Snowdog schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 06:34:
[...]

Aah, ja, dat moet prima lukken, dacht dat je de monitor in combinatie met je MacBook wilde gaan gebruiken en dat leek me niet het beste plan voor de games die je noemde.
My bad, was idd niet duidelijk vermeld in de openingspost. :)

Ik ben wel stilaan overtuigd om voor een UWQHD-monitor te gaan. Ik heb er nog veel over zitten lezen en twijfel alleen eigenlijk maar over 1 ding en dat is de refresh rate...

Is het tegenwoordig nog zo belangrijk om een heel hoge refresh rate te hebben op de monitor tegen vermoeidheid van de ogen? Ik dacht dat dat bij LCD niet meer zo veel uitmaakt t.o.v. CRT? Ik spendeer ongeveer 8 uur per dag achter computer om te programmeren en video calls te doen.

Voor games maakt het mij alvast niet uit: ik hoef niet de hoogste FPS te halen, maar haal wel graag >= 60 fps en zet bij games ook altijd VSYNC aan als het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Zou wel voor een merk/leverancier gaan met een goede defecte pixel policy.Dus misschien wel handig te checken bij je winkel/merk vanaf hoeveel pixels je een monitor kan worden omgeruild (na uiteraard je 14 dagen sowieso recht op retour zonder vragen).

[ Voor 50% gewijzigd door CyberMania op 03-04-2021 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14:02
Interessante discussie. Zins het thuiswerken kijk ik ook met een schuinoog naar een UWQHD-monitor. Persoonlijk heb ik dan wel een wens dat deze een ingebouwde KVM switch heeft. Dit zodat het mogelijk is om te wisselen tussen werklaptop en vaste game pc zonder kabels om te steken. Eigenlijk is het niets meer dan een USB switch die muis en toetsenbord omschakelen maar veel van de monitoren hebben helaas maar 1 upstream USB port.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Christiaan676 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 23:50:
Interessante discussie. Zins het thuiswerken kijk ik ook met een schuinoog naar een UWQHD-monitor. Persoonlijk heb ik dan wel een wens dat deze een ingebouwde KVM switch heeft. Dit zodat het mogelijk is om te wisselen tussen werklaptop en vaste game pc zonder kabels om te steken. Eigenlijk is het niets meer dan een USB switch die muis en toetsenbord omschakelen maar veel van de monitoren hebben helaas maar 1 upstream USB port.
Ja, goed punt. Dat probleem heb ik hier even anders opgelost. :) Ik heb momenteel een Dell 25 inch met deze verbindingen:
  • HDMI -> PS4 Slim
  • Mini DisplayPort -> Game PC
  • DisplayPort -> MacBook Pro (kantoorwerk)
En dat dan gecombineerd met een Logitech MX Keys (toetsenbord) en Logitech AnyWhere (muis): beiden kan ik via Bluetooth laten switchen tussen devices. Op de monitor verander ik dan gewoon de "input source" om te switchen tussen PS4/PC/MBP.

Maar als je meer randapparatuur hebt dan mij (op USB) is een KVM switch nog altijd een betere optie.

Pagina: 1