Regendouche bij 200L boiler; ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zoals iedereen willen we binnenkort in ons nieuwe huis een regendouche plaatsen.
We hadden deze op het oog: https://www.hansgrohe.nl/...-met-thermostaat-27633000

We krijgen een 200L boiler (met Itho 5g bodemwarmtepomp). Douche-WTW = aanwezig!

Nu zou ik graag van medetweakers willen weten of zij ervaring hebben met een regendouche en een boiler en of deze niet te snel 'leeg' is. We zijn met 2 volwassenen (kids gaan in bad).

De douche zou max 16 L / min gebruiken.

Graag hoor ik jullie ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saint2Saint
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 22:53
Nog geen ervaring met een 200l boiler, wij gaan deze echter ook plaatsen. We nemen alleen geen regendouche en hebben een dochter. Wat we gelijk in laten bouwen is een wtw voor douchewater.

https://www.milieucentraa...am-warm-water/douche-wtw/

Daarnaast geef je aan dat je kids in bad gaan. Hou er rekening mee dat dat niet altijd het geval zal zijn.

Edit: Eerst lezen is ook een idee, wtw heb je al.

[ Voor 6% gewijzigd door Saint2Saint op 02-04-2021 12:26 ]

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Mogelijk is het leegraken van het voorraadvat niet relevant als jouw WP-systeem ook "on demand" water kan opwarmen. Dit is dan wat minder efficient omdat het stroom gebruikt in plaats van de grondbron, maar geeft wel comfort.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:07
Mar.tin schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:43:
[...]

Ik kan met mijn 80L elektrische boiler +- 20 minuten douchen onder mijn regendouche voordat het frisjes wordt. Zonder WTW, en met "maar" 3kW bijverwarm capaciteit onder het douchen.

Ik zou dus verwachten dat je dat zéker (ruim) verdubbelt met een 200L vat, nog even los van hoe hard je kan bijstoken en hoeveel de WTW je oplevert.
Je vergeet dat jouw 80L elektrische boiler makkelijk opgewarmd wordt tot 80 graden, terwijl de boiler bij een warmtepomp zo'n 50 graden is (en 1x per week een anti-legionellarun naar 60-65 graden). Jouw elektrische boiler heeft daarmee ongeveer net zo veel capaciteit als een warmtepomp met boiler van ca 160 liter. De 200 liter waar TS aan denkt heeft dus maar een fractie meer capaciteit dan jouw 80 liter elektrische boiler.

Of dat voldoende is, hangt af van het aantal liters per minuut wat je regendouche nodig heeft. 12l/min of 18l/min geeft immers nogal een verschil hoelang je met de boiler-voorraad doet. En het hangt er natuurlijk vanaf of je met bijvoorbeeld een gezin van 4 personen allemaal direct na elkaar wilt kunnen douchen, of dat je standaard 2 personen in de ochtend laat douchen en 2 in de avond. In de eerste situatie moet de boiler groot genoeg zijn voor 4 douchebeurten. In de tweede situatie heb je aan een capaciteit van 2 douchebeurten genoeg. Immers zit tussen de ochtend en avond genoeg tijd om de boiler weer volledig op te warmen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rogar
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:58
Wij hebben exact dezelfde warmtepomp en ook D-WTW en een bad en regendouche.
Als je de WP in comfort zet, warmt hij op als hij 1/3 of 2/3 leeg is en kan je makkelijk zo lang douchen als je wilt.

Ik heb in de 1e maand dat we hier woonden 1x gehad dat we koud water hadden (was nog met de WP in eco stand) en nadat we hem op comfort hebben gezet nooit meer last gehad van koud water.

Warm water beneden komt trouwens uit de Quooker (7L-vat), misschien dat dat ook nog scheelt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

Yucon

*broem*

Een beetje badkamer blijft toch wel 15 jaar in gebruik. Hoe oud zijn de kids in kwestie dan? Zou je niet een beetje vooruit kijken?

[ Voor 8% gewijzigd door Yucon op 02-04-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-06 08:45
[verwijderd]

[ Voor 98% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Hier een 200liter boiler met een Hans Grohe regendouche 32cm uit mijn hoofd a 9liter per minuut (extra energiebesparend) en dan kan je zonder douche wtw op 38 graden zo’n 32 minuten douchen daarna begint hij kouder te worden en na 34minuten ga je er 100% onder vandaan :+ .

Als je dus met 16liter per minuut gaat rekenen kan je krap 16min douchen totaal.

Afhankelijk van je verticale of horizontale d-wtw kan je met 30% rendement erbij rekenen denk ik. Wat dus weer op 20minuten uit gaat komen.

Hier overigens ook een itho 5g bodemwarmtepomp op eigen bron(7,5kW) en een bad en een gezin van 4 alles op comfort stand anders red je het zeker niet :).

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 02-04-2021 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:17
Vanochtend is hier 1 keer lang gedoucht met een regendouche en tegelijkertijd het bad gevuld. Na het bad vullen was de 200l boiler leeg. Er is erna wel weer de douche gebruikt om de haren te wassen (toen was de boiler wel weer voldoende opgewarmd). In totaal heeft de warmtepomp (9kW bodemwarmtepomp) er 3 uur over gedaan om al het verbruikte water te verwarmen. Dat was dus ongeveer 15 minuten de regendouche, 1 vol bad en erna nog haren wassen met een normale handdouche. De warmtepomp heeft volgens de energiemeter ongeveer 5 minuten extra bij verwarmt.

Dit is dus wel een uitzonderlijk hoog waterverbruik en zelfs met een gezin zal dit niet snel voor komen. Ga je in bad, dan blijf je er (hopelijk) wel even in liggen. Als de temperatuur van de boiler hier 38 graden is, dan heeft de warmtepomp er ongeveer 2 uur voor nodig om het weer naar 58 graden te krijgen. Het vermogen is dan ongeveer 3,5kW, dus niet het volle vermogen van de warmtepomp (dat gebruikt die alleen als het buiten -10 graden is).

De regendouche verbruikt bij ons 9,5l/min.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Dank voor het delen van alle ervaringen! Wij douchen meestal niet zo lang (5min) dus volgens mij moet het voldoende zijn!
Ik zal nog kijken naar een versie met een spaarkop, dus < 10 l / min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:06

de Peer

under peer review

GeeMoney schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:36:
Als je dus met 16liter per minuut gaat rekenen kan je krap 16min douchen totaal.

Afhankelijk van je verticale of horizontale d-wtw kan je met 30% rendement erbij rekenen denk ik. Wat dus weer op 20minuten uit gaat komen.
Dat zou het geval zijn als de boiler water bevat van 38 graden. Maar hij zal eerder 60+ zijn. Dus je kunt veel langer douchen met die 200 liter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
de Peer schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 10:33:
[...]

Dat zou het geval zijn als de boiler water bevat van 38 graden. Maar hij zal eerder 60+ zijn. Dus je kunt veel langer douchen met die 200 liter.
Ik heb het in de praktijk getest. De boiler is in mijn geval 56,5 graden. Daarmee kon ik met mijn 9l/minuut exact 32 minuten water op 38 graden krijgen, toen werd hij al merkbaar kouder en bij 34min was het warme water echt op.
Dat komt dus neer op ongeveer 300liter water op 38 graden. Als je dat dus deelt met zijn 16l/minuut kom je op een krap kwartiertje uit.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Mag ik het ironisch vinden dat men allerlei energie zuinige milieu maatregelen koopt en in investeert om dit vervolgens met grote hoeveelheden douchewater weg te spoelen. Kennelijk is water nog steeds veel te goedkoop, maar dat verandert wel als het water tekort groeit.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resdogg
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 17-05 09:26
Frogmen schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:04:
Mag ik het ironisch vinden dat men allerlei energie zuinige milieu maatregelen koopt en in investeert om dit vervolgens met grote hoeveelheden douchewater weg te spoelen. Kennelijk is water nog steeds veel te goedkoop, maar dat verandert wel als het water tekort groeit.
Er zit juist door die maatregelen een maximum op het water dat 'verspilt' kan worden door douche. Juist door - in ons geval - een boiler te hebben met toch beperkte capaciteit ga je nadenken over het verbruik. Voorheen was dat er niet en kon er tot in het oneindige heel warm gedoucht worden. Door met besparende douchekoppen te werken gebruik je minder water per minuut, wat is daar op tegen dan? Je wil zo lang mogelijk kunnen douchen maar het totale verbruik van water is enigszins gemaximaliseerd door de capaciteit van de boiler. En dat is al een grote winst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:03

JT

VETAK y0

Resdogg schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:19:
[...]

Er zit juist door die maatregelen een maximum op het water dat 'verspilt' kan worden door douche. Juist door - in ons geval - een boiler te hebben met toch beperkte capaciteit ga je nadenken over het verbruik. Voorheen was dat er niet en kon er tot in het oneindige heel warm gedoucht worden. Door met besparende douchekoppen te werken gebruik je minder water per minuut, wat is daar op tegen dan? Je wil zo lang mogelijk kunnen douchen maar het totale verbruik van water is enigszins gemaximaliseerd door de capaciteit van de boiler. En dat is al een grote winst.
Beetje off-topic, maar je verbruikt nog steeds een stuk meer water dan met een gewone douche.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Ja goed punt!
We hebben in ons huidige huis ook een regendouche en handdouche. Maar een regendouche doucht toch wel echt veel lekkerder!

We douchen overigens ook niet elke dag en hebben vorig jaar met een kindje van 2 ongeveer 83m3 verbruikt met z’n 3-en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq-8y2S85EfjoGgtV8uWUn9cg5Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TYESR8qElXDsqmWetNYGssA6.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een foto van de douchewtw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
https://www.vakhandeljans...1-21-douchepijp-wtw-210cm

Rendement 64,6% bij flow 9,2 L/min
Rendement 61,4% bij flow 12,5L/min

[ Voor 27% gewijzigd door _Richie_ op 03-04-2021 12:00 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Frogmen schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:04:
Ja, mag je vinden.

Nee, heeft helemaal niets te maken met wat de TS vraagt, soort van mening doorduwen, net zoals “eet geen vlees” in een vraag wat voor lekker stukje vlees op de BBQ aan te raden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

_Richie_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 08:22:
Ik zal nog kijken naar een versie met een spaarkop, dus < 10 l / min.
https://niebla.nl/waterbesparende-regendouche/rond-9-l-min/

Afbeeldingslocatie: https://niebla.nl/wp-content/uploads/2019/02/waterbesparende-regendouche-rond-9-l-m.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balfnl
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-06 21:04
Hier een warmtepomp met een 200L vat en een regendouche. Wij houden zelf wel van lang douchen en hadden af en toe wel dat hij leeg was. Inmiddels hebben we een douchekop van Niebla (niet de regendouche maar een gewone) en gebruiken we eigenlijk altijd die. Net zo lekker. Het enige nadeel van de Niebla is dan weer we dat je (ik) hen warmer zet dan een normale douchekop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Laatst online: 17-05-2021
Vind die van Hansgrohe wat stijlvoller...

De raindance of de raindance select dus. Zit je ook bij lange na niet aan 16l/m.

[ Voor 10% gewijzigd door ChinaGeek op 03-04-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
_Richie_ schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 12:16:
Zoals iedereen willen we binnenkort in ons nieuwe huis een regendouche plaatsen.
We hadden deze op het oog: https://www.hansgrohe.nl/...-met-thermostaat-27633000

We krijgen een 200L boiler (met Itho 5g bodemwarmtepomp). Douche-WTW = aanwezig!

Nu zou ik graag van medetweakers willen weten of zij ervaring hebben met een regendouche en een boiler en of deze niet te snel 'leeg' is. We zijn met 2 volwassenen (kids gaan in bad).

De douche zou max 16 L / min gebruiken.

Graag hoor ik jullie ervaringen!
Je kan toch uitrekenen?

200l water aan ? 80 graden (denk ik)
16l/min (35-40 graden) max
= 25 minuten aan douche tegen max doorstroom en 40 graden mogelijk.

Nog wat verliezen en je water koelt af als er koud water bijstroomt maar je zal nooit 16/l en tegen 40 graden dus dat compenseert wat.

ALs je denkt dat die 25 minuten genoeg is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

_Richie_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 11:48:
Ja goed punt!
We hebben in ons huidige huis ook een regendouche en handdouche. Maar een regendouche doucht toch wel echt veel lekkerder!
Ja en weet je wat nog lekkerder doucht? 2 of 3 regendouches tegelijk!

Wij douchen hier met 5 L per minuut (https://niebla.nl/waterbesparende-inbouw-douche/5-liter-min/)
en het is gewoon kwestie van wennen. Ik heb nou niet het idee dat ik iets mis. Alleen shampoo uit je haren spoelen duurt iets langer.

Regendouche is een beetje als een SUV (persoonlijke mening).

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 03-04-2021 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Laatst online: 17-05-2021
de Peer schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:59:
[...]

Ja en weet je wat nog lekkerder doucht? 2 of 3 regendouches tegelijk!

Wij douchen hier met 5 L per minuut (https://niebla.nl/waterbesparende-inbouw-douche/5-liter-min/)
en het is gewoon kwestie van wennen. Ik heb nou niet het idee dat ik iets mis. Alleen shampoo uit je haren spoelen duurt iets langer.

Regendouche is een beetje als een SUV (persoonlijke mening).
Waarom zou dat lekkerder douchen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
k995 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:48:
[...]

Je kan toch uitrekenen?

200l water aan ? 80 graden (denk ik)
16l/min (35-40 graden) max
= 25 minuten aan douche tegen max doorstroom en 40 graden mogelijk.

Nog wat verliezen en je water koelt af als er koud water bijstroomt maar je zal nooit 16/l en tegen 40 graden dus dat compenseert wat.

ALs je denkt dat die 25 minuten genoeg is ...
Ik vroeg specifiek naar ervaringen (en deze zijn ook gedeeld). Dank nog voor je bijdrage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ChinaGeek schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 14:52:
[...]

Waarom zou dat lekkerder douchen?
Geen idee. Misschien meer warm water en betere spreiding over het lichaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
_Richie_ schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 15:59:
[...]

Ik vroeg specifiek naar ervaringen (en deze zijn ook gedeeld) en niet naar meningen
Geen reden om zo agressief te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Modbreak:Zullen we de milieu-aspecten en andere meta-zaken in hun eigen topics houden. Dat is hier gewoon offtopic.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:32
Hier een 200L boiler en regendouche. Geen problemen.. dacht in het begin nog om zuinig te douchen maar tegenwoordig douchen we gewoon ruim met zijn 2en tegelijk.. een goeie douchebeurt waar je de tijd neemt koelt het vat af met 3 graden.. je kan er dus best wel even mee douchen.. hebben nu ook 2 kids en maak mij er niet zo'n zorgen over.. ook geen douche WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:49

Yucon

*broem*

Zou je als je zoiets van plan bent niet ook een warmtewisselaar in de afvoer erbij doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
k995 schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:50:
[...]

Geen reden om zo agressief te zijn.
Als je je reactie begint met een dergelijke vraag komt dit ook wat verwijtend op mij over. Zo ervaar ik het..

Praktijk en theorie komen vaak niet goed overheen zoals wel blijkt..

[ Voor 11% gewijzigd door _Richie_ op 04-04-2021 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sander_dr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:03
Hier een boiler van 150l in een gezin van 5. Met regendouche. Gaat prima. Je kunt niet alle maal achter elkaar douchen. Maar paar ‘s ochtends en paar ‘s avonds gaat prima.

Zit er een verschil tussen de kranen van hansgrohe en grohe? Want grohe staat niet heel goed bekend meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
Even als terugkoppeling van mijn eerder gestelde vraag.
Inmiddels wonen we nu ongeveer een maand in het huis en we blijken 2x200L warmwater boiler te hebben.
Nu met 2 regendouches (1x hans grohe zoals eerder vermeld en 1x grohe euphoria 310) geen problemen van het opraken van het warme water .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
twee keer 200 liter is inderdaad aardig wat.
Heb je wat meer details van de opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
MJ1986 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:59:
twee keer 200 liter is inderdaad aardig wat.
Heb je wat meer details van de opstelling?
2x WPU Itho 5G 4.5kW met elk een boiler van 200l.
1 WP doet de begane grond, 1 WP doet (verwarmt/koelt) de rest van het huis (1ste + zolder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13-06 18:34
_Richie_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:53:
Even als terugkoppeling van mijn eerder gestelde vraag.
Inmiddels wonen we nu ongeveer een maand in het huis en we blijken 2x200L warmwater boiler te hebben.
Nu met 2 regendouches (1x hans grohe zoals eerder vermeld en 1x grohe euphoria 310) geen problemen van het opraken van het warme water .....
Hoe bevalt het hebben van 2 verschillende douches. Hebben gezinsleden dan een 'eigen' douche?
400L is ook de keuze die wij maken voor onze nieuwbouw. Dat heeft mede te maken met het 250L bad dat we gaan plaatsen. Met een paar flinke regendouches gaat het dan hard.

Maar als vraag: wat voor afvoer heb je in de douches? Als je veel water aanvoert, zal er ook veel afgevoerd moeten worden. De meeste 'mooie' afvoeren gaan tot een liter of 20 per minuut. M.i. wil ik tot 41 l/minuut omdat dat de maximale aanvoer door de watermeter is. Dan krijg je, met wat voor douchekop ook, nooit een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
jongbj schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:15:
[...]

Hoe bevalt het hebben van 2 verschillende douches. Hebben gezinsleden dan een 'eigen' douche?
400L is ook de keuze die wij maken voor onze nieuwbouw. Dat heeft mede te maken met het 250L bad dat we gaan plaatsen. Met een paar flinke regendouches gaat het dan hard.

Maar als vraag: wat voor afvoer heb je in de douches? Als je veel water aanvoert, zal er ook veel afgevoerd moeten worden. De meeste 'mooie' afvoeren gaan tot een liter of 20 per minuut. M.i. wil ik tot 41 l/minuut omdat dat de maximale aanvoer door de watermeter is. Dan krijg je, met wat voor douchekop ook, nooit een probleem.
Interessante vraag, in de praktijk heb ik geen problemen ondervonden met de afvoer. 1 douche is verbonden met een douchepijp WTW en volgens mij 1 douche niet.
Verder komt het allemaal uit op het riool waar ook de WC etc uitkomt, de capaciteit hiervan is dus ruim voldoende. Het huis was kleinschalige projectbouw, dus verder weet ik het niet.
Onze regendouches zijn max 20 L water per minuut, ze zijn niet op dezelfde afvoer aangesloten naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
_Richie_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:27:
[...]

Interessante vraag, in de praktijk heb ik geen problemen ondervonden met de afvoer. 1 douche is verbonden met een douchepijp WTW en volgens mij 1 douche niet.
Verder komt het allemaal uit op het riool waar ook de WC etc uitkomt, de capaciteit hiervan is dus ruim voldoende. Het huis was kleinschalige projectbouw, dus verder weet ik het niet.
Onze regendouches zijn max 20 L water per minuut, ze zijn niet op dezelfde afvoer aangesloten naar mijn weten.
Ah, niet op dezelfde afvoer, dat zal een hoop schelen. Als ze wel beiden op hetzelfde douchputje zaten, dan was dit misschien interessanter geweest. 2*20L = 40L/minuut, dat is een flinke staal :)
Ben zelf aan het kijken naar WTW, maar dan met voldoende afvoercapaciteit. Douchekoppen komen later en stem ik dan af op de afvoercapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
jongbj schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:34:
[...]

Ah, niet op dezelfde afvoer, dat zal een hoop schelen. Als ze wel beiden op hetzelfde douchputje zaten, dan was dit misschien interessanter geweest. 2*20L = 40L/minuut, dat is een flinke staal :)
Ben zelf aan het kijken naar WTW, maar dan met voldoende afvoercapaciteit. Douchekoppen komen later en stem ik dan af op de afvoercapaciteit.
Of je neemt 2 douche WTW'en.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongbj
_Richie_ schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 14:29:
[...]

Of je neemt 2 douche WTW'en.... ;)
;) Dat is dan weer lastig in het ontwerp van de badkamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Laatst online: 07-06 22:39

siemenz

Koetje

Even een schopje op dit topic.

Is de Hans grohe de meest zuinige regendouche set? Of zijn er betere ? Dan heb ik het dus niet over losse douche koppen

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PSP123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-06 15:50
siemenz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:02:

Is de Hans grohe de meest zuinige regendouche set? Of zijn er betere ? Dan heb ik het dus niet over losse douche koppen
Wij hebben half november 2021 deze set gekocht van Hansgrohe, wij hebben 2.7 bar en dit gaat samen met 8L p/m. In combinatie met een boilervat van 180L nog nooit problemen gehad.
https://www.sanitairwinke...hermostaat-28cm-mat-zwart

[ Voor 6% gewijzigd door PSP123 op 29-01-2022 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:10
siemenz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:02:

Ik ben toevallig aan het kijken naar de upfall regendouche. Deze filtert en desinfecteert het water en hergebruikt het. Effectief ruim 30 l/min regendouche, terwijl die maar gemiddeld 2 l/min uit je boiler/buffer haalt. Douche WTW heeft dan geen zin. Maar scheelt een hoop water, energie en ruimte (kleiner buffervat). Aangezien wij in onze nieuwe badkamer geen bad willen lijkt dit mij een prima optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Onno ! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 20:44:
[...]

Ik ben toevallig aan het kijken naar de upfall regendouche. Deze filtert en desinfecteert het water en hergebruikt het. Effectief ruim 30 l/min regendouche, terwijl die maar gemiddeld 2 l/min uit je boiler/buffer haalt. Douche WTW heeft dan geen zin. Maar scheelt een hoop water, energie en ruimte (kleiner buffervat). Aangezien wij in onze nieuwe badkamer geen bad willen lijkt dit mij een prima optie.
Interessant. Heb je iets van een link ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
Hier 200L boiler zonder douche wtw en regendouche doet 12l/minuut en dat geeft 32 minuten douche plezier op 38 graden en bij 36 minuten ga je er echt onder vandaan :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
siemenz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:13:
[...]

Interessant. Heb je iets van een link ?
Was niet heel lastig te googlen:
https://www.upfallshower.com/
Maar uhm. Vanaf €4.000

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
Ja prijzig, maar wel de meest duurzame douche die er is claimen ze. Scheelt ook weer ruimte (kleinere buffer) en evt vermogen (warmtepomp). En sowieso water en elektriciteit. En een douche wtw laten installeren kost ook flink geld.
Ik vind de informatie, reviews, aantal views op YT etc vrij beperkt. Maar wil dus zeker ergens zo'n douche gaan uitproberen en dan beslissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

GeeMoney schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:32:
Hier 200L boiler zonder douche wtw en regendouche doet 12l/minuut en dat geeft 22 minuten douche plezier op 38 graden en bij 26 minuten ga je er echt onder vandaan :).
Haha das korter dan de vorige post van je in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:22

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
siemenz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:08:
[...]

_O-
in april is het koude water warmer :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Nu online
siemenz schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Dan was het 32 minuten om 36?
Ik heb het eens gemeten, ik zal eens terug zoeken :).

Edit: aangepast inderdaad, excuus.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 30-01-2022 08:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakHm
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 12:26
Onno ! schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:49:
Ja prijzig, maar wel de meest duurzame douche die er is claimen ze. Scheelt ook weer ruimte (kleinere buffer) en evt vermogen (warmtepomp). En sowieso water en elektriciteit. En een douche wtw laten installeren kost ook flink geld.
Ik vind de informatie, reviews, aantal views op YT etc vrij beperkt. Maar wil dus zeker ergens zo'n douche gaan uitproberen en dan beslissen.
Naast de upfall is er ook de vergelijkbare Hamwells home spa. Die is leverbaar in een 15 en 25 liter versie. In regendouche stand is het verbruik dan resp 1,5 en 2,5 liter warm water volgens de info. Wij hebben sinds een paar jaar hier de 15 liter versie in gebruik. https://hamwells.com/nl/
Helaas ook niet goedkoop inderdaad, maar dat is combinatie douche WTW en regendouche ook niet in het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik zou mij niet zo druk maken om het douchen. Wat pas veel warm water kost is een bad.
Zelf kan ik prima douchen met 50 liter water met tempratuur van 50 graden.

Maar bij haal ik nog maar net 1/3 van mijn bad hier mee.
Ik denk dat 200 liter ruim voldoende is wanneer je geen bad hebt. Heb je wel een bad dan moet je systeem snel genoeg kunnen verwarmen anders heeft het de rest van het huis daarna geen warm water meer om te douchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno !
TweakHm schreef op zondag 30 januari 2022 @ 10:08:
[...]

Naast de upfall is er ook de vergelijkbare Hamwells home spa. Die is leverbaar in een 15 en 25 liter versie. In regendouche stand is het verbruik dan resp 1,5 en 2,5 liter warm water volgens de info. Wij hebben sinds een paar jaar hier de 15 liter versie in gebruik. https://hamwells.com/nl/
Helaas ook niet goedkoop inderdaad, maar dat is combinatie douche WTW en regendouche ook niet in het algemeen.
Ook interessant, echter kreeg ik via mijn informatieverzoek via die website te lezen dat de Homespa vanaf dit jaar niet meer wordt geproduceerd. Ze hebben wel de Blue series, dit is in feite een douche WTW. Doordat ze een pomp integreren in het systeem kan de WTW buis verticaal achter de douche geplaatst worden en hoef je dus geen onderliggende verdieping/kelder beschikbaar te hebben. Folder: https://hamwells.com/wp-c...hure-Blue-series-EN-1.pdf
Pagina: 1