• Snorro Loco
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-09-2024
Hallo tweakers,

Afgelopen paar maanden heb ik mijn eerste desktop gebouwd. Die werkt prima. Maar nu zag ik tijdens het renderen van een video de load naar 100% schieten en de temperatuur bleef daardoor maar liefst op 96 graden hangen!! Omdat ik geen goede videokaart heb, heb ik nog geen demanding games gespeeld op mijn setup. Maar nu maak ik me toch zorgen door die temperatuur. Weet iemand of die normaal is? Of dat ik zsm aanpassingen moet maken?

Ik heb de volgende onderdelen:

Aorus B550 Elite v1
Ryzen 5 5600x CPU + Stock cooler die in de doos zat
R9 280x GPU
2x8gb 3600mhz Corsair geheugen
RM750w Corsair voeding

groeten Bram

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
96 graden is maximale temperatuur, dus hij is zich aan het underclocken om koeler te blijven.
als je dit vaak tegenkomt kan het zeer nuttig zijn een betere koeler te kopen, zodat hij niet zijn maximale kracht hoeft in te perken.

voor de rest is je cpu goed beveiligd, hij zal niet uitbranden.

welke behuizing heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door 99ruud99 op 02-04-2021 09:20 ]

• TTLCrazy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

Koeler goed gemonteerd ?
Plastic op de koeler niet vergeten af te halen ?
Goed contact tussen koeler en cpu ?

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-09 17:41

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Hoe snel loopt de temperatuur op?
Welke case heb je?

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Snorro Loco
99ruud99 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:20:
96 graden is maximale temperatuur, dus hij is zich aan het underclocken om koeler te blijven.
als je dit vaak tegenkomt kan het zeer nuttig zijn een betere koeler te kopen, zodat hij niet zijn maximale kracht hoeft in te perken.

voor de rest is je cpu goed beveiligd, hij zal niet uitbranden.

welke behuizing heb je?
Goed om te horen dat hij niet zomaar afbrand. De video heb ik hem 15 minuten video laten encoden. Die is nu klaar. Temperatuur is nu terug gelopen naar 50-55 graden op 0-1% load.

Wat case betreft heb ik een: Antec NX210 Midi Tower Behuizing gekocht op megekko
TTLCrazy schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:24:
Koeler goed gemonteerd ?
Plastic op de koeler niet vergeten af te halen ?
Goed contact tussen koeler en cpu ?
Ja deze heb ik kruislings vast gedraait. En zelfs nog een klein beetje extra paste gebruikt. Met plastic op de koeler neem ik aan dat je het plastic wat op de paste zat bedoeld? Die is er tussenuit. Ik heb nog een tube arctic silver van de build. Zodra ik de cooler los maak moet ik hem repasten neem ik aan? Dan doe ik dat vanavond.Contact tussen CPU en koeler, hoe meet ik dat?
DarkBlaze schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:26:
Hoe snel loopt de temperatuur op?
Welke case heb je?
Antec NX210 Midi Tower Behuizing gekocht op megekko.
Temperatuur loopt heel erg snel op underload. Binnen een minuut stond hij op zijn max.

Groeten Bram

• TTLCrazy
  • Laatst online: 16:39

TTLCrazy

Listen to Frankie

50-55 graden op 1 % load is ook niet goed. Wellicht een slecht cpu exemplaar met slecht contact intern.

Op de een of andere manier kan hij zijn warmte niet kwijt. De standaard koeler moet, mits de cpu niet overclocked is, de cpu gewoon normaal kunnen koelen en bij max load tussen de 70 en 80 graden worden lijkt mij.

edit: het kan ook nog dat je cpu die niet vlak is. Dan heb je ook nooit goed contact, maar dat zou thermal paste weer moeten opvullen. Wellicht wat filmpjes kijken voor paste en kijken of je het wel goed doet ?

[ Voor 25% gewijzigd door TTLCrazy op 02-04-2021 10:09 ]

just imagine: war breaks out and nobody turns up... SPECS - Ajaxied

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:27

artificial_sun

Mazda Rx7

Is de koeler ook 55 graden tijdens idle? als je koelblok veel kouder is dan de CPU is het contact niet goed.
Ik zou zoals je al aangeeft opnieuw pasta aanbrengen. Eerst alles schoon maken en dan een klein beetje nieuw pasta aanbrengen.

"En zelfs nog een klein beetje extra paste gebruikt." dit geeft waarschijnlijk ook geen positief effect.

Stadia was beter....

• Snorro Loco
Tijdens Idle zit hij tussen de 45 en 50 graden. Ben het nu een tijdje aan het monitoren. Ik ga vanavond nieuwe paste erop zetten. Bij het installeren van de fan kraakte de schroeven en ik heb op een ander forum gelezen dat de schroeven echt heel straks aangedraait dienen te worden. Ik vermoed dus dat ik ze te los heb zitten en er geen goed contact word gemaakt met de standaard koeler.

Thanks voor het bevestigen dat dit niet goed is. Ik geef vnv een update!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:44:
Tijdens Idle zit hij tussen de 45 en 50 graden. Ben het nu een tijdje aan het monitoren. Ik ga vanavond nieuwe paste erop zetten. Bij het installeren van de fan kraakte de schroeven en ik heb op een ander forum gelezen dat de schroeven echt heel straks aangedraait dienen te worden. Ik vermoed dus dat ik ze te los heb zitten en er geen goed contact word gemaakt met de standaard koeler.

Thanks voor het bevestigen dat dit niet goed is. Ik geef vnv een update!
Maak hem zeker even los, lijkt alsof hij geen contact heeft maakt. Te strak moet je ook niet doen, vast is vast.

• Snorro Loco
HollowGamer schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:52:
[...]

Maak hem zeker even los, lijkt alsof hij geen contact heeft maakt. Te strak moet je ook niet doen, vast is vast.
Yes ga ik doen. Ik heb bij 2 laptops de koelpasta al eens zelf vervangen. Dat was toen zeker een succes. Dus ik weet dat ik niet te veel/weinig erop moet smeren. Ik heb toen de processor schoongemaakt met een doekje met remmenreiniger erop, dat vervliegt namelijk net als andere middelen met een hoog alcohol percentage.
Kan ik dat voor deze processor ook gebruiken? Of wat raad je aan om het schoon te maken?

Met vriendelijke groet,

Bram

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:07:
[...]

Yes ga ik doen. Ik heb bij 2 laptops de koelpasta al eens zelf vervangen. Dat was toen zeker een succes. Dus ik weet dat ik niet te veel/weinig erop moet smeren. Ik heb toen de processor schoongemaakt met een doekje met remmenreiniger erop, dat vervliegt namelijk net als andere middelen met een hoog alcohol percentage.
Kan ik dat voor deze processor ook gebruiken? Of wat raad je aan om het schoon te maken?

Met vriendelijke groet,

Bram
Ik heb daar te weinig verstand van, ik maak het altijd schoon met alcohol.

• Snorro Loco
Hee Mensen even een update.

Heb de tijd gevonden vandaag even alles in de kast te bekijken. Ik heb de Wraith stealth cooler gedemonteerd. Schoon gemaakt. Daar zag ik dat de koelpasta aardig slecht verdeeld was over de CPU. Ook op de CPU zelf zag het er niet helemaal verdeeld uit. Deze heb ik schoon gepoetst met 96% alcohol. Vervolgens een dun laagje Arctic 5 silver, gelijkmatig uitgesmeerd over de CPU met behulp van plat stukje plastic dat ik had liggen. De Koeler heb ik vervolgens weer gemonteerd, kruislings aangedraaid. En dat ging vele maler soepeler dan de vorige keer toen ik het deed. Ik vermoed dan ook dat die toch niet helemaal jovel heeft gezeten.

Computer opgestart. Ik gebruikte eerst NZXT als temp. meter. Ik heb van AMD het Ryzen Master programma gedownload. En ja hoor, zit er gewoon dik 5 graden verschil in wat hij aangeeft in de programma's. Ik kan er denk ik vanuit gaan dat de Ryzen Master de juiste temp aangeeft?

Ryzen master temperatuur bij IDLE: 40-43 graden
Ryzen master temperatuur bij stress test 120 seconden: schiet heel erg snel omhoog richting 75 graden. Daarnaa gaat hij langzaam aan richting 80 en hij p[iekt op 85 graden naar 120 seconden.
Zakt daarna weer snel terug naar 45 of minder.

De NZXT CAM registreerd in IDLE: 48-52 graden
En tijdens de stress test van Ryzenmaster komt deze nu ook op een piek van 86 graden.

Bij het renderen van Premiere Pro video: Schiet direct naar 85 graden. Klimt vervolgens langzaam omhoog naar 92-95 graden. Is dit normaal dat hij bij Premiere dit gedrag vertoont? Dit baad me namelijk nog steeds zorgen. Ik heb ook niet het idee dat het nu minder is geworden dan vanochtend.

Edit: Mijn CPU lijkt automatisch een overklok te zetten. Current op 4300mhz terwijl stock 3700mhz is en max 4600mhz. Zodra het renderen klaar is neemt de temperatuur ook weer snel af.

Groeten Bram

[ Voor 5% gewijzigd door Snorro Loco op 02-04-2021 14:09 ]

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:30
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:44:
Tijdens Idle zit hij tussen de 45 en 50 graden.
dan is het bijna zeker de bevestiging van de koeler.
Ik neem aan dat de ventilator wel draait en ook sneller draait bij hogere temperaturen?
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:07:
Ik weet niet wat er in remmenreiniger zit, maar persoonlijk zou ik het niet gebruiken.

Ik gebruik isopropyl alcohol.
Dat komt in verschillende vormen, flesje of doordrenkt doekje zijn beide prima.

Alle oude koelpasta verwijderen en nieuwe aanbrengen.
Daar zijn zat tutorials van te vinden.

edit: je was me net voor met je update. :P

• Snorro Loco
daan! schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:06:
[...]

dan is het bijna zeker de bevestiging van de koeler.
Ik neem aan dat de ventilator wel draait en ook sneller draait bij hogere temperaturen?

[...]

Ik weet niet wat er in remmenreiniger zit, maar persoonlijk zou ik het niet gebruiken.

Ik gebruik isopropyl alcohol.
Dat komt in verschillende vormen, flesje of doordrenkt doekje zijn beide prima.

Alle oude koelpasta verwijderen en nieuwe aanbrengen.
Daar zijn zat tutorials van te vinden.

edit: je was me net voor met je update. :P
Hee Daan, zie de vorige post. Ik heb hier een update gegeven. Ik heb indd alcohol gebruikt om schoon te maken. Kan het zijn dat deze chip, zodra ik premiere ga renderen en hij 100% load draait gewoon bizar warm word tot hij gaat throttlen?

• daan!
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:11:

Hee Daan, zie de vorige post. Ik heb hier een update gegeven. Ik heb indd alcohol gebruikt om schoon te maken. Kan het zijn dat deze chip, zodra ik premiere ga renderen en hij 100% load draait gewoon bizar warm word tot hij gaat throttlen?
Het lijkt nu beter te gaan, toch?
Met de stock cooler kan je temperaturen van 90 graden wel halen, dat is op zichzelf geen reden tot zorg.

Of je cpu aan het throttlen is lijkt me niet, maar zou je kunnen testen.
De beste manier om dat te testen is om een andere koeler te installeren, maar dat is wat omslachtig.
Het makkelijkste is om de fancurve op 100% te zetten (straaljager geluid in je pc) en te kijken met een cpu benchmark of je dezelfde score haalt.
Enkele % verschil zal je tussen verschillende benchmark runs altijd zien, maar als er echt ineens 10% meer pit in je cpu zit als je koeler op 100% draait dan kan je overwegen een andere cpu koeler te installeren.

• Snorro Loco
daan! schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:14:
[...]

Het lijkt nu beter te gaan, toch?
Met de stock cooler kan je temperaturen van 90 graden wel halen, dat is op zichzelf geen reden tot zorg.

Of je cpu aan het throttlen is lijkt me niet, maar zou je kunnen testen.
De beste manier om dat te testen is om een andere koeler te installeren, maar dat is wat omslachtig.
Het makkelijkste is om de fancurve op 100% te zetten (straaljager geluid in je pc) en te kijken met een cpu benchmark of je dezelfde score haalt.
Enkele % verschil zal je tussen verschillende benchmark runs altijd zien, maar als er echt ineens 10% meer pit in je cpu zit als je koeler op 100% draait dan kan je overwegen een andere cpu koeler te installeren.
Heb de fanspeed van de cooler nu op MAX gezet via de bios. Ik zie tijdens het renderen van de video geen groot verschil. Hij gaat iets minder snel richting de 95. Maar haalt deze uiteindelijk wel. Ik zie echter niet dat de MHZ omlaag gaan, is dit een teken dat hij niet overthrottled? Maar gewoon zichzelf netjes op de 95 houd en het maximale eruit perst voor video rendering?

Groeten Bram

• daan!
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:24:
[...]

Heb de fanspeed van de cooler nu op MAX gezet via de bios. Ik zie tijdens het renderen van de video geen groot verschil. Hij gaat iets minder snel richting de 95. Maar haalt deze uiteindelijk wel. Ik zie echter niet dat de MHZ omlaag gaan, is dit een teken dat hij niet overthrottled? Maar gewoon zichzelf netjes op de 95 houd en het maximale eruit perst voor video rendering?
Bedoel je MAX profile of de maximale fanspeed?
M.a.w. de ventilator draait nu als een straaljager zelfs in idle?

Ik test dat met een benchmark, die geeft namelijk steeds dezelfde belasting.
Bijvoorbeeld cinebench r20, maar er zijn ook andere benchmarks.

Tot 95 graden is voor deze cpu nog 'by design' en niet direct iets om je zorgen over te maken.
Maar we zijn toch tweakers, dus als er wat te tweaken valt.. ;)
Persoonlijk zou ik liever lagere temperaturen aanhouden.

Een snelle test om te weten of de koeler nu goed zit is om te voelen of de heatsink heet wordt.
Doe dat alleen als je je daarbij comfortabel voelt en voldoende weet wat je doet, want zomaar je handen in een pc stoppen die aan staat kan onverstandig zijn als je niet weet wat je doet.
Pas ook op dat je je niet verbrand, want als je heatsink 90 graden wordt is dat te heet om aan te raken.

Als je cpu niet throttlet, je heatsink ook toasty wordt, en je hebt geen probleem met het geluid van de koeler dan zou je het er gewoon bij kunnen laten.

Ik heb in dezelfde situatie voor een relatief goedkope luchtkoeler gekozen die wel echt duidelijk betere prestaties gaf dan de stock koeler.
Zie ook mijn review van die koeler.

Edit: staat je Vcore op default? Soms willen AMD cpu's zich nog wel een hoog voltage geven, zelfs indien niet overgeklokt. Dan worden ze ook extra warm. Je zou kunnen overwegen te spelen met een zelf ingestelde Vcore, als je jezelf daartoe in staat acht.

[ Voor 7% gewijzigd door daan! op 02-04-2021 14:40 ]

• qizu
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-04 13:54
https://nl.hardware.info/...ewTabHWI&utm_campaign=HWI

Of undervolten wat gratis is alleen veel tijd kost.

De standaard koeler kan de 5600x net wel/niet aan. Ook de max boost wordt niet gehaald door de hogere temps.

Met undervolten heb je minder temp en dus een hogere boost en lang. Google het eens en je hebt komend weekend een leuk projectje

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-11 19:53
Ik heb het topic even doorgenomen. De vraag die in mijn hoofd blijft rondspoken is: waarom pak je geen tower cooler? Voor 3 tientjes hou je de processor een stuk koeler.

• Snorro Loco
Djarune schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 19:17:
Ik heb het topic even doorgenomen. De vraag die in mijn hoofd rondspoken is: waarom pak je geen tower cooler? Voor 3 tientjes hou je de processor een stuk koeler.
Yes ik ga even meten of de koeler de warmte goed absorbeerd en dan een tower of water koeler erop monteren!

Met de voltages spelen lijkt me geen goed plan. Ik heb daar geen kaas van gegeten 😁

Gr bram

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
Snorro Loco schreef op zondag 4 april 2021 @ 10:11:
[...]

Yes ik ga even meten of de koeler de warmte goed absorbeerd en dan een tower of water koeler erop monteren!

Met de voltages spelen lijkt me geen goed plan. Ik heb daar geen kaas van gegeten 😁

Gr bram
Met de voltages spelen hoeft ook niet maar even laten weten wat de vcore is geeft al veel opheldering of dat een probleem kan zijn.
Ook cpu fan speed kan handig zijn om te weten misschien is de bios fan curve slecht.

Mijn 9900k had een basis voltage van 1,39v vanuit het moederbord dat is genoeg om een eitje te bakken. Na verlagen uit een simpel diagrammetje was dat nog maar 1.225v en de temps waren letterlijk 30 graden lager.
Na een bios update was de standaard vcore nog maar 1.27v bter maar nog steeds wat het 10 graden heter als met handmatige instelling.
En ook mijn fan curve was laag pas bij 85 graden ging de fan echt draaien en dat terwijl mijn koeler gewoon stil is bij een rpm waarbij de cpu maar 65-75 graden word.

Basis instellingen van moederborden zijn gewoon niet meer standaard te vertrouwen.

Laat dus vooral even je Vcore onder load weten (Niet VID) .

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Ik zie het topic nu net en heb het even snel doorgescrolled, dus misschien is het al gezegd. Maar dit valt me wel op:
Snorro Loco schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 14:05:
Daar zag ik dat de koelpasta aardig slecht verdeeld was over de CPU. Ook op de CPU zelf zag het er niet helemaal verdeeld uit. Deze heb ik schoon gepoetst met 96% alcohol. Vervolgens een dun laagje Arctic 5 silver, gelijkmatig uitgesmeerd over de CPU met behulp van plat stukje plastic dat ik had liggen.
Uitsmeren geeft risico op luchtbellen, en die isoleren ontzettend - het hoeft niet fout te gaan, maar het kan wel. Ik zou voor de zekerheid dus liever de koelpasta in het midden van de CPU aanbrengen, en door de druk van de CPU smeert het dan naar buiten uit, zonder luchtbellen. Of dat nou is met een enkele druppel, met vijf druppels, of met een kruisje.

Het is alweer een tijdje geleden dat ik CPU's gemonteerd heb, maar ik neem aan dat de wetten van de thermodynamica in de tussentijd niet gewijzigd zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• daan!
bwerg schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:53:
Het is alweer een tijdje geleden dat ik CPU's gemonteerd heb, maar ik neem aan dat de wetten van de thermodynamica in de tussentijd niet gewijzigd zijn.
Dat niet, maar het blijkt dat het niet heel veel uitmaakt. Belangrijk is dat er genoeg is om thermal contact te faciliteren tussen cpu en heatsink. Te weinig is potentieel wel een probleem.

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:40
bwerg schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:53:
Ik zie het topic nu net en heb het even snel doorgescrolled, dus misschien is het al gezegd. Maar dit valt me wel op:

[...]

Uitsmeren geeft risico op luchtbellen, en die isoleren ontzettend - het hoeft niet fout te gaan, maar het kan wel. Ik zou voor de zekerheid dus liever de koelpasta in het midden van de CPU aanbrengen, en door de druk van de CPU smeert het dan naar buiten uit, zonder luchtbellen. Of dat nou is met een enkele druppel, met vijf druppels, of met een kruisje.

Persoonlijk smeer ik altijd uit en doe nog een rijstkorrel grootte in het midden. Dit is uit ervaring de enige methode die 100% dekking geeft en dat extra druppeltje voorkomt bubbels. Alle andere methoden heb ik bijna altijd geen volledige dekking bij en dat kan toch maar zo een paar graden schelen.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Luchtbellen tussen koeler en cpu is een mythe, dezelfde soort mythe als teveel pasta.

Te weinig koelpasta met slechte montage v/d koeler is wel mogelijk en dan ook nog de luchtstroming in de kast en het vermogen v/d koeler om warmte energie af te voeren icm koelventilator en snelheidscurve is bepalend voor het gedrag van de cpu temp.

Het aanpassen van voltages is ook niet nodig tenzij er vanuit de BIOS standaard een overklok is ingesteld. En dan nog heb je het voltage misschien wel nodig voor stabiliteit.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

bierschuit schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:15:
Luchtbellen tussen koeler en cpu is een mythe
Filmpjes waarin een "CPU" van glas wordt aangedrukt laten het toch gewoon zien.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• daan!
bwerg schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:07:
[...]

Filmpjes waarin een "CPU" van glas wordt aangedrukt laten het toch gewoon zien.
Gelukkig is de coldplate van een heatsink niet gemaakt van buigzaam plexiglas. Verder is de druk van een heatsink ook hoger dan de druk in dat filmpje.

Nee wat belangrijk is zijn benchmarks en die tonen aan dat het verschil nauwelijks meetbaar is. Heb je mijn links die ik eerder deelde bekeken? Vrij overtuigend toch?

• RedHat
  • Laatst online: 02-11 10:12
De standaard koeler heeft standaard al koelpasta erop zitten. Mij bekruipt het gevoel dat je te veel gebruikt.

Als je video’s rendert zou ik sowieso een andere koeler monteren.

• Phenos2
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 17:14
Mijn methode om koelpasta aan te brengen is alles eerst goed schoonmaken met citruscleaner (Arctic heeft daar zo'n setje voor met 2 flesjes) totdat er geen grijs materiaal meer op de doekjes zit, vervolgens met een klein gasbrandertje (huh!) kort het contact oppervlak van de koeler verhitten zonder op een punt te blijven hangen waardoor er nog allemaal vocht vrij komt van waarschijnlijk de citruscleaner of oude siliconen die ik weer wegpoets, vervolgens met 96% isopropylalcohol helemaal ontvetten en daarna een kleine druppel koelpasta over het contact oppervlak van CPU+Koeler stevig uitpoetsen om alle groeven op te vullen en oppervlakte spanning voor de verse pasta te verlagen waardoor het misschien ook makkelijker spreidt en hecht met een nieuwe druppel op de CPU. (Meestal Arctic MX-4 omdat die niet zo duur is en bij heethoofden Kingpin KPX uit een tube)
Nou zie ik anderen dit niet zo rigoureus doen maar dit is hoe ik het persoonlijk al jaren bij 100'den computers heb gedaan.
Kan dit niet wetenschappelijk onderbouwen maar ben van mening dat de pasta hierdoor langer goed blijft doordat er geen vervuiling van oude andere merk pasta en siliconen achtergebleven zijn.
(Heb nooit een test gedaan om te kijken of dit echt wat uithaalt qua temperatuur)

• Snorro Loco
computerjunky schreef op zondag 4 april 2021 @ 16:02:
[...]

Met de voltages spelen hoeft ook niet maar even laten weten wat de vcore is geeft al veel opheldering of dat een probleem kan zijn.
Ook cpu fan speed kan handig zijn om te weten misschien is de bios fan curve slecht.

Mijn 9900k had een basis voltage van 1,39v vanuit het moederbord dat is genoeg om een eitje te bakken. Na verlagen uit een simpel diagrammetje was dat nog maar 1.225v en de temps waren letterlijk 30 graden lager.
Na een bios update was de standaard vcore nog maar 1.27v bter maar nog steeds wat het 10 graden heter als met handmatige instelling.
En ook mijn fan curve was laag pas bij 85 graden ging de fan echt draaien en dat terwijl mijn koeler gewoon stil is bij een rpm waarbij de cpu maar 65-75 graden word.

Basis instellingen van moederborden zijn gewoon niet meer standaard te vertrouwen.

Laat dus vooral even je Vcore onder load weten (Niet VID) .
Hee Mensen bedankt voor de reacties.
Mijn probleem zit hem niet in het aanbrengen van de pasta op de CPU.
Ik heb meerdere computers voorzien van nieuwe pasta en die werken allemaal prima.

Ik heb de standaard koeler eraf gehaald. Opnieuw pasta aangebracht. En de temperaturen zijn iets lager geworden. 1-4 graden. Maar zodra ik in adobe première ga renderen (video coderen) schiet de CPU naar 95 graden. Dus de discussie gaat hier niet meer om de koelpasta.

Is premiere pro dusdanig zwaar dat het de CPU tot het uiterste drijf?
Is mijn standaard koeler: Wraith stealth wel geschikt voor dit soort koeling?

Bedankt voor je pointers @computerjunky , ik zal het voltage van de CPU bekijken in de Bios (Vcore), noteren en doorgeven. Wat fan curve betreft heb ik deze op maximaal laten staan en nog een aantal keer een video gerendered. Resultaat was telkens 95 graden. Verder haalt de Fan 2560 RPM. Dat is de max van de fan zoals ik op internet heb gevonden.

Verder zie ik in het programma dat ik 4.3-4.6ghz clock. Dat is een standaard OC geloof ik. Misschien dat het daar door komt?

Zoals @daan! al aangaf heeft hij een andere koeler gemonteerd. Ik heb zijn Review bekeken en zijn metingen zijn vrij overtuigend. De standaard Wraith Stealth is gewoon niet heel erg goed. Ik ga dus een vergelijkbare koeler kopen.

De vraag voor mij is nu: Is de standaard OC de reden dat mijn Ryzen 5 5600x tegen de 95 graden blijft?
Ik zie namelijk dat hij van ongeveer 4380mhz elke paar seconden even terug tikt naar 4300 (misschien om netjes op 95 graden te blijven)

Groeten Bram

• GtrCraft
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-10 19:52
Heb je precision boost op aan staan? Bij mijn msi bios heet het game mode.
Anders bios resetten naar standaard instellingen en kijken of het beter is.

• daan!
Snorro Loco schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:00:
De vraag voor mij is nu: Is de standaard OC de reden dat mijn Ryzen 5 5600x tegen de 95 graden blijft?
Ik zie namelijk dat hij van ongeveer 4380mhz elke paar seconden even terug tikt naar 4300 (misschien om netjes op 95 graden te blijven)
We zullen je metingen even af moeten wachten, maar als de koeler gewoon correct is geïnstalleerd dan denk ik dat de meest waarschijnlijke boosdoener een default Vcore is.
De moederborden pompen dan zelf een voltage door de cpu waarvan ze denken dat het wel goed komt, maar meestal is dat meer dan nodig. (maar niet schadelijk)
Het instellen van een eigen Vcore is dan aan te bevelen, daar zijn genoeg tutorials van te vinden.
Bij een undervolt is het aan te bevelen te testen met benchmarks en stresstests of hij stabiel blijft en of de prestaties op niveau blijven.

Mogelijk is het probleem met een goed ingestelde Vcore al dermate veel kleiner dat je niet eens meer zo'n haast hebt met een nieuwe koeler, al zal een fatsoenlijke koeler waarschijnlijk wel stiller zijn.
Pagina: 1