HP Elitebook 830 G3 - zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-05 23:59
Ik heb een HP Elitebook 830 G3 die geen beeld meer geeft en waarvan de fans na ongeveer 20/30 seconden hard beginnen te draaien.

Ik heb de laptop op een secundaire monitor aangesloten maar ook daar kwam geen beeld op.

Dit is wel eens vaker voorgekomen, een paar keer aan en uitzetten werkte dan wel, maar nu is dat ook geen 'oplossing' meer.

Iemand een idee wat hier aan de hand kan zijn? Google gaf aan dat het wel eens kan helpen om de memory modules eruit te halen, dat wil ik dit weekend wel eens gaan proberen. Maar hopelijk zijn er eenvoudigere methodes om weer beeld te krijgen.

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Schakelt de laptop zich uit nadat de fans hard beginnen te draaien?

Geeft de laptop piepjes? Als ie een post code geeft kan je opzoeken wat de foutmelding is.

Als er geen garantie meer op zit kan je hem zelf open maken en inderdaad even de geheugen modules los halen en ze één voor één proberen. Doe meteen een visuele inspectie van het moederbord, lekkende capacitors, oxidatie, schroeivlekken, dat soort dingen.

Verder kan je dit nog proberen:
-Accu loskoppelen en de powerknop 10 seconden indrukken.
-Cmos batterij eruit, aanzetten, uitzetten, Cmos batterij weer terug.
-Alleen het meest noodzakelijke aansluiten. Dus Accu, SSD, Wifi kaarten, keyboard en touchpad etc. allemaal loskoppelen.
-Ter reparatie aanbieden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Baardhaas schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 03:01:
Schakelt de laptop zich uit nadat de fans hard beginnen te draaien?

Geeft de laptop piepjes? Als ie een post code geeft kan je opzoeken wat de foutmelding is.

Als er geen garantie meer op zit kan je hem zelf open maken en inderdaad even de geheugen modules los halen en ze één voor één proberen. Doe meteen een visuele inspectie van het moederbord, lekkende capacitors, oxidatie, schroeivlekken, dat soort dingen.

Verder kan je dit nog proberen:
-Accu loskoppelen en de powerknop 10 seconden indrukken.
-Cmos batterij eruit, aanzetten, uitzetten, Cmos batterij weer terug.
-Alleen het meest noodzakelijke aansluiten. Dus Accu, SSD, Wifi kaarten, keyboard en touchpad etc. allemaal loskoppelen.
-Ter reparatie aanbieden
Geheugen eruit en weer erin hielp om weer beeld te krijgen. Ik heb het geheugen een keer getest met de HP geheugen tester, een programma die ik via een opstartmenu voor Windows opstart kan aanroepen, daar kwam niets vreemds uit.

Welk geheugentest programma zou jij aanraden?

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09-05 09:48
Strider schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:11:
[...]

Geheugen eruit en weer erin hielp om weer beeld te krijgen. Ik heb het geheugen een keer getest met de HP geheugen tester, een programma die ik via een opstartmenu voor Windows opstart kan aanroepen, daar kwam niets vreemds uit.

Eens memtest draaien?
https://www.memtest86.com/

[ Voor 3% gewijzigd door Jaïr.exe op 02-04-2021 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Die laptops blijven soms hangen in de slaapstand. Een minuut lang (en dan nog een halve minuut als je denkt dat je er bent) aan-uit knop ingedrukt houden brengt ze weer aan de praat

Gebeurt enkele keren per jaar op ca 100 laptops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baardhaas
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10-05 10:53
Strider schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 22:11:
[...]

Memtest86 wat Jaïr.exe ook al aangaf. Ik heb zo'n vermoeden dat memtest ook niks gaat vinden. Vraag me niet hoe het kan dat een laptop zo vastloopt, maar het gebeurt soms. Ben blij voor je dat het zo simpel op te lossen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Memtest gedraaid, geen errors, maar als ik tijdens het testen de laptop aanraakte wilde hij wel eens een spontane reboot geven. Nu blijft hij zelfs in windows regelmatig een spontane reboot geven.

Op dit moment wil hij nauwelijks nog opstarten, ik denk dat het moederbord defect is.
Aangezien een Elitebook G3 alweer een vrij oude laptop is ga ik hem maar op marktplaats plaatsen, repareren gaat denk ik veel te duur worden.

----

Zou het overigens de videokaart kunnen zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Strider op 03-04-2021 18:13 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Capslock blinkt 5x volgens de HP site is er dan iets mis met het moederbord.

Ik denk dat het einde verhaal is.

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:34

Detmer

Professioneel prutser

Probeer even een BIOS-update uit te voeren als je 'm opgestart krijgt (ook als het een update naar dezelfde versie is). Dat wil soms ook nog wel eens helpen.

[ Voor 18% gewijzigd door Detmer op 06-04-2021 22:00 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkjanj
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-04 16:44
Opmerking voor iedereen met een Elitebook G3 (januari 2024):
Als het interne toetsenbord het niet meer doet, is dat geen hardwarefout. Een BIOS-update kan dit probleem oplossen. Dat werkte bij mij. Ook op internet was er (november / december 2023) iemand te vinden met hetzelfde probleem en dezelfde oplossing. Kan de link niet meer vinden. Er is idd een nieuwe BIOS-update verschenen die kennelijk niet automatisch werd geinstalleerd (bij mij stond het vinkje voor BIOS-updates uit).
Pagina: 1