Zelf (een 2e) slimme meter kopen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.516 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Mijn ouders hebben een winkelpand wat ze verhuren; beneden winkel en boven een bovenwoninkje.

Nu is er sinds kort een nieuw stel komen wonen en die zijn helemaal van de domotica en stroombesparen en hebben bij mijn vader aangegeven dat ze graag een slimme meter zouden willen met een p1 connector. Het punt is, dat er al een centrale -slimme- meter in het pand zit en de beide delen (winkel + bovenwoning) elk een eigen Ferraris meter hebben.

De netbeheerder heeft aangegeven geen tweede meter te willen plaatsen, tenzij er een tweede aansluiting komt. Mijn ouders gaan dat niet betalen en het stel vindt dat ook overdreven (en willen dat dus ook niet betalen).

Nu heeft mijn vader aangegeven, dat hij wel een meter van de netbeheerder wil kopen, maar dat kan niet. Zelf heb ik het internet afgezocht waar die dingen te koop zouden zijn, maar ik kan ze nergens vinden. Meters van Ali e.d. vallen af, omdat er wel me afgerekend wordt, dus een ijking zou mooie zijn om discussie in de toekomst te voorkomen.

Geen van de installatiebedrijven die ik gebeld heb kunnen een meter leveren en verwijzen naar de netbeheerder en op Internet kom ik ook niet veel verder, want bij alles wat je zoekt, kom je uit sites van netbeheers en installatiebedrijven, die het niet leveren.

Iemand een tip waar je een dergelijke meter zelf kunt kopen? Anders wordt het een niet-slimme meter en moeten ze het knipperlichtje uitlezen.

Mijn vader weet dat ie niet verplicht is een dergelijke meter op te hangen, maar is de zoon van kennissen :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Als het alleen om elektra gaat, kan het voordelig zijn om een extra aansluiting te nemen. De vaste kosten voor elektra zijn namelijk negatief.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:16

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoe zijn de groepen afgestemd in het pand? Als bv groep 3/4 voor de bovenverdieping zijn en 1/2 voor de winkel, zou je losse kwh meter op de groep kunnen zetten.

Zoiets bijvoorbeeld, dacht dat er aantal ook (puls) uitmeetbaar zijn.
https://www.sandervunderi...eter-elektriciteit-kopen/
KabouterSuper schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:03:
Als het alleen om elektra gaat, kan het voordelig zijn om een extra aansluiting te nemen. De vaste kosten voor elektra zijn namelijk negatief.
De aanleg kost wel geld, recent nog gezien dat Liander bv goeie 300 euro vraagt voor tweede aansluiting.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:27
Mogelijk dat je bedrijven in verwarring brengt door het een "slimme" meter te noemen. Het slimme gedeelte van de slimme meter is dat er draadloze communicatie naar de netbeheerder in zit (2G/LTE/5G whatever). Volgens mij zoek je een gewone digitale meter.

[ Voor 4% gewijzigd door OnTracK op 01-04-2021 22:08 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Illusion

(the art of)

Je zegt dat er al een ferraris hangt. Op een ferraris kan je een youless plakken.
https://www.youless.nl/watis.html
Daarmee wordt hij slim.

Zie ook het grote youless topic hier op got.

[ Voor 20% gewijzigd door Illusion op 01-04-2021 22:13 ]

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelle2503
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-06 16:53
Je bent niet per se een p1 aansluiting nodig om realtime verbruik te kunnen meten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Illusion schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:12:
Je zegt dat er al een ferraris hangt. Op een ferraris kan je een youless plakken.
https://www.youless.nl/watis.html
Daarmee wordt hij slim.

Zie ook het grote youless topic hier op got.
Zou ik persoonlijk niet gaan doen. Die extra Ferraris meter(s) zitten áchter de oorspronkelijke meter van de netbeheerder en kun je dus ook 'meten' middels een lokale kWh meter óp de groep(en).

De 'huurders' lezen dan die groep(en) uit middels de S0 van die kWh meter poort en niet middels de P1 poort op de meter van de netbeheerder :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 01-04-2021 22:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:34
Wat nu als je de huidige ferraris laat zitten en er gewoon een extra smart meter bij zet?
Van aliexpress of iets anders.

Je kunt wel gecertifieerde meters kopen, maar consumenten hebben dat zo weinig nodig dat overal prijs op aanvraag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:43
Je kunt toch een gewone verbruiksmeter met S0 aansluiting voor of achter de ferrarismeter zetten?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
@MikeVanD

https://www.homewizard.nl...3-fase-din-rail-kwh-meter

Set je deze toch na de meter voor de lijnen die de huurders gebruiken?
Kunnen hun hun energie zelf monitoren,

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Optie 1: een tweede meter via de mloa regeling.
Optie 2: een losse bi directionele meter: https://www.sandervunderi...d-keur-sdm630-modbus.html
Optie 3: meten met stroomtangen, naar bijvoorbeeld een modbus.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:04
Je zou eens kunnen informeren vij de netbeheerder. Tegenwoordig is het namelijk zo dat je een secundair allocatiepunt inclusief eigen EAN code kan aanvragen. Ik durf niet te zeggen of hier extra kosten aan verbonden zijn. Het idee is dat je daarmee bijvoorbeeld ook een 2e energieleverancier kan kiezen voor bijv het laden van je EV 9al dan niet via de baas). Op zich zou dit een mooie optie zijn, omdat de bewoners van de woning dan ook vrije leverancierskeuze hebben.

Meer info:
https://www.mijnaansluiti...n-over-een-extra-meetpunt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:32
In de voorwaarden staat echter de zin:
- Extra meetpunten worden niet gebruikt voor woonfuncties, zoals onderhuur;
Dus dat gaat helaas niet werken.

Zoiets kan wel een optie zijn: https://webshop.cedel.nl/...eter-met-puls-uitgang-mid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 02-07 16:28
Als het er (enkel) om gaat dat hij het in zijn domotica kan integreren kun je hem wellicht interesseren voor een Shelly EM (3).

Hier hoef je enkel een aantal spoelen over de fasedraden te zetten en het meten kan beginnen :)

Integreert ook nog met behoorlijk veel platformen.

Variant geschikt voor 3 fase
https://shop.shelly.cloud...ifi-smart-home-automation

Of de variant met maar 2 fase (kunnen ze ook gebruiken indien ze maar 1 fase hebben)...
https://shop.shelly.cloud...smart-home-automation#139

Weet niet hoe handig je zelf of je vader bent (of de huurder) maar gezien je even de meterkast open moet (ofja, kunt) klikken zijn er mensen die dat niet kunnen/durven/willen...

Voor de rest ben ik super tevreden met verschillende Shelly ems die ik gebruik...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-07 19:42
Ik prijs de klantvriendelijkheid van je vader want ik zou gewoon “ nee “ zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:24

Yucon

*broem*

Je kunt vrij makkelijk analoge meters kopen om op een willekeurige plaats op te hangen. Ik kan me voorstellen dat je ook een domme digitale meter op dezelfde manier kunt kopen en daar dan de optische output van gebruiken.

Ik heb trouwens wel eens vaker losse LoRa meters langs zien komen. Mogelijk is dat een mooi startpunt want je hebt kans dat er ook broertjes en zusjes van diezelfde devices met wifi bestaan. Op die manier werk je een beetje om de google ruis als je zoekt op 'slimme meter' heen.

Of je legt de vraag eens bij een bedrijf als dit neer (willekeurige hit, ik ken ze verder niet)

edit: hey, is dit niet gewoon wat je zoekt? https://www.homewizard.nl...omewizard-wi-fi-kwh-meter

[ Voor 57% gewijzigd door Yucon op 02-04-2021 07:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Je hebt ook P1 meters die je ergens tussen kunt zetten (wij hebben die voor het stroomverbruik te bepalen voor de laadpaal van de auto). Hiermee blijft de P1 meter van de slimme meter ongebruikt.

Ik zal dadelijk eens een foto ervan maken.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-07 21:06
https://www.robbshop.nl/3...-meter-z-wave-plus-qubino

Heb er twee hangen. Een voor de laadpaal en een voor de warmtepomp. Als het stel bezig is met domotica is dit een ideaal apparaat.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | 2024 Model 3 Performance+FSD | 2019 Zoë 40kWh Star Wars edition

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:18
Deze is vast rebranded door Newmotion. Ik durf nog niet te zeggen welk apparaat dit precies is. Maar hiermee bepaald de bewoner zelf uiteindelijk hoe hij/zij de data wil verwerken. Ik zie veel oplossingen waarbij het apparaat bepaald hoe de communicatie verloopt terwijl in Nederland P1 de standaard is.

Ik zou er niet blij van worden als ik een raspberry pi van z-wave moet voorzien om de data op te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mdKv0xNh1H-s4aRMUhqnbyvjWZg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mUhPRdnuPSqrTtHRxrNcLH52.jpg?f=fotoalbum_large

Ter verduidelijking: Deze zit aangesloten op de stroomkabels die gemeten dienen te worden (in mijn geval de kabels die vanuit de slimme meter naar de hoofdschakelaar gaan).

[ Voor 9% gewijzigd door DutchKel op 02-04-2021 09:55 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Ik blijf wel moeite hebben bij iets 'slim' noemen waar niks slim aan is en het slim wordt genoemd omdat het gedigitaliseerd is of op afstand is uit te lezen / te bedienen. Maar dat terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07-07 15:35
Omdat de bewoners graag willen uitlezen, zou ik ze adviseren een youless oid aan de ferrarismeter te hangen, of ze zelf een nieuwe meter aanschaffen naar keuze en zelf (laten) plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Prutsertje13 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:56:
In de voorwaarden staat echter de zin:
- Extra meetpunten worden niet gebruikt voor woonfuncties, zoals onderhuur;
Dus dat gaat helaas niet werken.

Zoiets kan wel een optie zijn: https://webshop.cedel.nl/...eter-met-puls-uitgang-mid
Dan zet je de tweede meter in voor de winkel ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:14
DutchKel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 09:48:
Deze is vast rebranded door Newmotion. Ik durf nog niet te zeggen welk apparaat dit precies is. Maar hiermee bepaald de bewoner zelf uiteindelijk hoe hij/zij de data wil verwerken. Ik zie veel oplossingen waarbij het apparaat bepaald hoe de communicatie verloopt terwijl in Nederland P1 de standaard is.

Ik zou er niet blij van worden als ik een raspberry pi van z-wave moet voorzien om de data op te halen.

[Afbeelding]

Ter verduidelijking: Deze zit aangesloten op de stroomkabels die gemeten dienen te worden (in mijn geval de kabels die vanuit de slimme meter naar de hoofdschakelaar gaan).
Deze zit ook gewoon met drie klemmen/spoelen om de fase draden van de hoofd aansluiting, en daar zijn inderdaad meerdere oplossingen voor.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
KabouterSuper schreef op donderdag 1 april 2021 @ 22:03:
De vaste kosten zijn alleen negatief voor een woning. Als er een tweede aansluiting komt is die voor de winkel dus niet negatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:21

Blokker_1999

Full steam ahead

Ik denk dat de belangrijkste vraag simpelweg is: wat willen ze juist. Domotica en stroom bepsaren zijn leuke woorden, maar wat willen ze juist gaan doen, hoe willen ze data zien en waar willen ze deze aan koppelen. Er zijn vele oplossingen die echt niet duur hoeven te zijn, maar je moet eerst het probleem begrijpen voor je een oplossing kunt voorstellen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
Heb de huurders net even zelf gesproken en zij willen het liefst een Toon-achtige oplossing; vandaar de slimme meter. Dit gaat niet werken, want omdat er van alleen hun deel geen gegevens worden opgeslagen bij de netbeheerder. Zij krijgen dan alles te zien en daar hebben ze niks aan.

Er zou dus een digitale meter tussen kunnen met een s0 poort. Dat maakt het al iets eenvoudiger en die heb ik ook hier al voorbij zien komen. Ze moeten dan een Pi of Arduino kopen en daar verder mee gaan, want volgens mij zijn daar geen out-of-the-box producten voor.
Dat is dan verder hun probleem :-)

Mij ouders hoeven dit niet te doen inderdaad, maar zoals gezegd is het een zoon van kennissen en ze hebben ook al e.e.a. vervangen wat zij niet hadden hoeven doen en mijn ouders zijn vooral blij dat het iemand is die zij kennen. Bovendien is mijn Pa een "slechte" huurbaas" ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:31
Tussenmeter wil je vast sowiezo, om te kunnen verrekenen, lijkt me. Neem een MID, dan is ie gekeurd en gecalibreerd. Of ze dan via S0 poort koppelen of niet, is dan hun zaak.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:46

Illusion

(the art of)

MikeVanD schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 13:09:
Heb de huurders net even zelf gesproken en zij willen het liefst een Toon-achtige oplossing; vandaar de slimme meter. Dit gaat niet werken, want omdat er van alleen hun deel geen gegevens worden opgeslagen bij de netbeheerder. Zij krijgen dan alles te zien en daar hebben ze niks aan.

Er zou dus een digitale meter tussen kunnen met een s0 poort. Dat maakt het al iets eenvoudiger en die heb ik ook hier al voorbij zien komen. Ze moeten dan een Pi of Arduino kopen en daar verder mee gaan, want volgens mij zijn daar geen out-of-the-box producten voor.
Dat is dan verder hun probleem :-)

Mij ouders hoeven dit niet te doen inderdaad, maar zoals gezegd is het een zoon van kennissen en ze hebben ook al e.e.a. vervangen wat zij niet hadden hoeven doen en mijn ouders zijn vooral blij dat het iemand is die zij kennen. Bovendien is mijn Pa een "slechte" huurbaas" ;-)
Er zijn meerdere out of the box oplossingen. De youless is daar een van. Plak die op de ferraris tussenmeter, sluit hem aan op het netwerk van de buren en je kan gewoon live je verbruik zien in bijv bidgely. Of excel.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaariets
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 18-02-2022
*knip*
Welkom op Tweakers, een oud topic hiervoor omhoog halen is niet de bedoeling.

[ Voor 76% gewijzigd door tweakduke op 28-01-2022 11:25 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.