Fractal Design Define 7 en fans

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Ik ben nog bezig met de voorbereiding voor het bouwen van een nieuw systeem. Als behuizing ga ik een Fractal Design Define 7 zwart gebruiken en bouw daar een Asus Strix B550-F Gaming mobo in.
De behuizing wordt geleverd met 3 dynamische 14cm fans en heeft een Connect Nexus 2 fan-hub ingebouwd waarop 3 regelbare fans (4 pin) en 6 statische fans (3 pin) kunnen worden aangesloten.

Nu wil ik ook nog 1 cpu-fan (uiteraard) 1 chipset-fan en nog 2 à 3 extra case-fans aansluiten. Voor de cpu-fan en chipset-fan zijn al headers voorzien op het mobo en die wil ik daarvoor gaan gebruiken.

Mijn vragen:
1.Volgens de handleiding van de Define 7 (zie tekening hierna) kan ik op de fan-hub op (A) de linkse 6 connectoren 3-pin-fans aansluiten. Wat ik weet van 3-pin-fans is dat die geen toerental kunnen terugmelden. Is dat juist?
2. Draaien die dan op het max toerental of is dat ergens te regelen met de fan-hub?
3. Op (B ) de 2 volgende 4-pin connectoren kan ik extra case-fans aansluiten die wèl toerental terugmelden aan het mobo volgens mij door de 4e pin. Is dat juist?
4. Hoe komt die info dan naar het mobo?
5. Als die info naar het mobo gaat zou ik die fans met Asus fan management (AI Suite) kunnen regelen toch?
6. Op (C) de volgende 4-pin connector zou ik de cpu-fan aan kunnen sluiten. Maar die zet ik op de cpu-fan-connector op het mobo, lijkt me de kortste weg. En dan zou ik die extra op de fan-hub voor een case-fan kunnen gebruiken, of niet?
7. Op (D) moet ik de stroomvoorziening aansluiten naar de voeding, volgens mij?
8. Op (E) moet ik een aansluiting maken naar CPU_FAN of SYS_FAN op het mobo volgens die tekening. Dit begrijp ik niet. De CPU_FAN op het mobo gebruik ik voor de cpu-fan. Of kan ik deze (E) ook aansluiten op een willekeurige 4-pin CASE_FAN van het mobo (er zijn er 3 op de Asus Strix B550 Gaming-F)?

Ik heb nog niets uitgeprobeerd, omdat ik de spullen nog moet kopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9fRCprkOUGjmtpMsYegIDt3g8do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBFqwABAP6g4cyUMtgfUNVlN.jpg?f=fotoalbum_large

Samsung S23 Ultra 256GB

Beste antwoord (via wvexeltweakers op 16-04-2021 08:37)

• Bedenkelijk
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-08-2023
De 3 pins krijgen 1op1 het zelfde vermogen als C op de tekening. Je kan niets in stellen.

- Je kiest zelf bij welke header je de fanhub aansluit, je hebt ook headers op je moederbord die altijd op MAX draaien bijvoorbeeld.
- Een 2000 RPM fan op 30% stroom zal sneller draaien dan een 1000RPM fan op 30% stroom, de fanhub weet niet wat jij er aan hangt en zal gewoon hetzelfde % aan stroom door sturen als wat het moederbord aangeeft voor de 4 pin die wel zijn RPM kan doorgeven.

CPU is denk ik wel het meest logische om de hub op aan te sluiten want die reageert het snelste op wat de computer doet, het is wel zo fijn als je case fans direct mee schakelen ipv minuten later als de rest van de case al opwarmt. - In de bios kan je meestal zelf nog kiezen naar welk meetpunt de header moet kijken en je kan een eigen curve instellen.

Stel dat je de fans juist fluister stil wilt houden dan kan je er voor kiezen om juist niet de cpu header te gebruiken en er een te kiezen die je zelf een vaste waarde geeft.

[ Voor 92% gewijzigd door Bedenkelijk op 02-04-2021 03:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Bedenkelijk
De 3 pins krijgen 1op1 het zelfde vermogen als C op de tekening. Je kan niets in stellen.

- Je kiest zelf bij welke header je de fanhub aansluit, je hebt ook headers op je moederbord die altijd op MAX draaien bijvoorbeeld.
- Een 2000 RPM fan op 30% stroom zal sneller draaien dan een 1000RPM fan op 30% stroom, de fanhub weet niet wat jij er aan hangt en zal gewoon hetzelfde % aan stroom door sturen als wat het moederbord aangeeft voor de 4 pin die wel zijn RPM kan doorgeven.

CPU is denk ik wel het meest logische om de hub op aan te sluiten want die reageert het snelste op wat de computer doet, het is wel zo fijn als je case fans direct mee schakelen ipv minuten later als de rest van de case al opwarmt. - In de bios kan je meestal zelf nog kiezen naar welk meetpunt de header moet kijken en je kan een eigen curve instellen.

Stel dat je de fans juist fluister stil wilt houden dan kan je er voor kiezen om juist niet de cpu header te gebruiken en er een te kiezen die je zelf een vaste waarde geeft.

[ Voor 92% gewijzigd door Bedenkelijk op 02-04-2021 03:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bedenkelijk
Als je de fanhub op de CPU gaat aansluiten pas dan wel in je bios aan dat de temperatuur meerdere seconden een waarde moet hebben voordat de fans reageren. Anders zijn je casefans continu op en neer aan het bouncen omdat de CPU 0.05 seconden een berekening doet, dat werkt vrij storend :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvexeltweakers
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-07 15:49

wvexeltweakers

Impossibilium 0 obligatio est

Topicstarter
Ik heb de case inmiddels gekocht en mijn computer opgebouwd. Het is helaas nog minder mooi dan verwacht. Bij de case worden namelijk 3 fans met 3-pins aansturing geleverd. Dus wat Fractal dynamisch noemt, is meer als groep van 3 die dynamisch is.
Dus gaat de temperatuur omhoog, gaan alledrie de fans sneller draaien.

Dat vind ik jammer. Ik creëer liever zelf een airflow waarbij ik bepaal welke fan op welk moment hoe hard gaat draaien. Dus heb ik ze vervangen voor 4 pins fans. En dat werkt heerlijk icm het Asus ROG Crosshair Hero VIII moederbord. Hij blijft koel en erg stil.

Samsung S23 Ultra 256GB