SSD vervangen toch niet zo simpel als gedacht: alternatief?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
Ik zal maar even beginnen met de mededeling dat ik redelijk een n00b ben op hardware gebied. Ik sleutel weinig aan de computers. Ik heb een paar jaar geleden een keer een HDD verwisseld voor een SSD in een laptop en dat was het dan. Veel waarde aan een geweldige pc hecht ik niet, hij moet het gewoon doen voor wat simpele klussen en soms wat korte viedeobewerking.

Ik bezit een Medion PC van een paar jaar oud. De ingebouwde SSD van 128 GB raakt altijd snel vol, zeker met de Adobe Creative Suite er op, dus die SSD wilde ik vervangen door een grotere. Via een vriend een nauwelijks gebruikte Samsung EVO 500GB (2,5") gekregen, de bestaande schijf er op gekloond en de pc open geschroefd. :*)
Wat schetst mijn verbazing? Ik vind geen schijf. :? Mezelf kapot gezocht, maar geen SSD te vinden... :F Na nog eens goed kijken blijkt: de SSD die er in zit is maar een stripje op het moederbord. Nooit gedacht dat dat ook bestond. |:( Het betreft een Foresee 128 GB.
De PC heeft verder een 1,0 TB HDD er in zitten en een nog lege slee voor een extra harde schijf (3,5").De SSD heb ik gebruikt is voor Windows en de grotere programma's, de HDD voor data en kleine programma's.

Zo ziet de PC er van binnen uit (bovenste helft, slot voor de HDD zit buiten beeld beneden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nbzmLpHAMjcVBpdJ7pJ6N_o3d7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUbHGgbUio5SjYvgHNiHm6Iu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik twijfel nu wat te doen:
* Kan ik de ingebouwde SSD (de Foresee 128 GB) wisselen voor een grotere?
* Zou ik gewoon die SSD er bij zetten voor de programma's, zodat de 128 GB voor Windows blijft?
* En als ik die SSD er bij zet, doe ik dat dan beter in de ingebouwde slot, of in de uitschuifbare slede?

Many thanks for your thoughts! Ik weet er te weinig van om te weten wat nu handig is.

[ Voor 5% gewijzigd door Patrick_6369 op 01-04-2021 20:37 ]

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Beste antwoord (via Patrick_6369 op 02-04-2021 08:54)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
Een SSD erbij plaatsen, en je huidige voor Windows houden, heeft als voordeel dat je niks hoeft over te hevelen van je huidige SSD, dus dat is wel het makkelijkste.

Waar je die extra SSD precies laat in je behuizing maakt weinig uit, SSD's zijn niet zo gevoelig. Desnoods plak je het met dubbelzijdig tape tegen de bovenkant aan :P

The devil is in the details.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:45
Een SSD erbij plaatsen, en je huidige voor Windows houden, heeft als voordeel dat je niks hoeft over te hevelen van je huidige SSD, dus dat is wel het makkelijkste.

Waar je die extra SSD precies laat in je behuizing maakt weinig uit, SSD's zijn niet zo gevoelig. Desnoods plak je het met dubbelzijdig tape tegen de bovenkant aan :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

De SSD in je PC is een m.2 sata SSD. Die is even snel kwa aansluiting als de Samsung die je er bij hebt gekregen - enkel een andere aansluiting/form factor.

Je kan de 500GB er bij zetten voor je Adobe Suite en Windows op de 128GB schijf laten. Probleem opgelost.

Heb je enkel een Satakabeltje nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoiboy19
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-03 20:01

Hoiboy19

sudo rm -rf /*

Anoniem: 472287 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:39:
Heb je enkel een Satakabeltje nodig.
@Patrick_6369 als je die nu niet bij de hand hebt kan je ook de hdd loskoppelen en de stroom en sata kabel gewoon verwisselen.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Patrick_6369 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:35:
Ik twijfel nu wat te doen:
1 Kan ik de ingebouwde SSD (de Foresee 128 GB) wisselen voor een grotere?
2 Zou ik gewoon die SSD er bij zetten voor de programma's, zodat de 128 GB voor Windows blijft?
3 En als ik die SSD er bij zet, doe ik dat dan beter in de ingebouwde slot, of in de uitschuifbare slede?
1: Ja, dat kan. Oude er uit, nieuwe er in. Formatteren en besturingssysteem installeren. Meer is het niet.
2: Ik zou niet lopen klooien en de nieuwe SSD gebruiken voor zowel Windows als je software.
3: De oude SSD zou ik in een USB behuizing doen. Zo kun je deze dupliceren naar je nieuwe SSD, zo hoef je niks nieuws te installeren en heb je alles op z'n plek staan waar je het nu ook hebt. Scheelt een boel opnieuw installeren etc. (Macrium Reflect is daar uitermate geschikt voor)
Wanneer je de boel overgezet hebt kan de oude SSD dienen als backup of externe schijf voor andere doeleinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:40
Dank jullie allemaal! Ik ga de nieuwe SSD erbij zetten en daarop de programmas installeren, vooral omdat ik toch nog dat extra slot ter beschikking had. Voor een paar euro een adapter scoren om de 2,5" te monteren in het 3,5" slot en ik kan verder. Goedkoopste en snelste oplossing!
De bestaande SSD (dat heet dus blijkbaar een M.2 aansluiting, weer wat geleerd) laat ik lekker zitten voor Windows.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Patrick_6369 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:54:
Dank jullie allemaal! Ik ga de nieuwe SSD erbij zetten en daarop de programmas installeren, vooral omdat ik toch nog dat extra slot ter beschikking had. Voor een paar euro een adapter scoren om de 2,5" te monteren in het 3,5" slot en ik kan verder. Goedkoopste en snelste oplossing!
De bestaande SSD (dat heet dus blijkbaar een M.2 aansluiting, weer wat geleerd) laat ik lekker zitten voor Windows.
Adapter is echt niet nodig. SSD heeft geen bewegende delen. Met 1 schroef vastzetten of gewoon helemaal los laten liggen - het maakt niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:44
Of een stukje dubbelzijdige tape. Kom inderdaad niet zo nauw. Helemaal niet als je niet gaat slepen met de kast
Pagina: 1