Vloerverwarming in combinatie met radiotoren opties

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckie0071
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-12-2022
Ben momenteel bezig met renovatie en aan het rondkijken naar de opties rond vloerverwarming.

Beneden zouden we graag overal vloerverwarming hebben en boven zouden de radiatoren, 3 stuk, behouden worden.

Heb nu een condensatieketel BOSCH/Junkers type GC 7000iW 35C die ik graag wil behouden.
Heb een offerte gekregen welke kiest voor Junkers hydraulische module HW2 U/G-3. Dit bestaat uit een evenwichtsfles, besturingsmodule, 2 modulerende pompen, 1 driewegmengkranen met motor, thermometer in vertrek en retourleiding, vertreksensor en temperatuurbegrenzer. Dit dan samen met een thermostaat beneden en 1tje boven. Dit is redelijk wat maar ook redelijk kostelijk.

Heb nu een andere offerte gekregen:
Sturing van de vloerverwarming dmv thermostaat op gelijkvloers en servomotoren.
Voor het eerste verdiep eveneens een thermostaat en connectie module toegevoegd, zo kunnen op deze manier eveneens de radiatoren gestuurd worden via servomotoren.

Dit is wel een stuk goedkoper. Maar wat is nu het beste? Het 2de systeem heeft geen aparte pomp en evenwichtsfles. Dacht dat zoiets altijd nodig was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 26-06 08:53
helaas ben ik niet thuis in junkers en appendages. ik doe vooral evohome systemen.
hierin is geen evenwichtfles en of een pomp opgenomen. evohome is weer een hele andere takt van sport.

een evenwichtfles ook wel open verdeler geneomdt kost veel energie. je mengt lauw
en heet water. en gebruikt dat voor de tweede keer. je ketel moet dus 70 graden staan
om een evenwichtfles lekker te laten werken. je komt boven je condensatiepunt uit.
(denk daar eerst maar eens over na of je dat allemaal wilt de beoling is)

wat betref oferte 2. hik heb geen flauw idee hoe ze dat hebben bedacht

we hangen weleens 2 zonekleppen van honeywel aan een cv ketel
zonder pomp en openverdeler kan dat gewoon het werkt.
een open verdeler is vooral voor grote gebouwen. niet voor woonhuisjes.

een bypass ventiel is wel aan te raden. in jouw situaite.

[ Voor 11% gewijzigd door miciel op 01-04-2021 23:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:49
Wellicht de titel even aanpassen? Ik dacht: wat een gekke combinatie, een vraag over verwarming en een radio toren in je tuin :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 07:07
Heb je ook al eens gekeken hoeveel de meerprijs is wanneer je ook boven kiest voor vloerverwarming of lage temperatuur convectoren?

Dan ben je er namelijk meteen klaar voor wanneer je ooit van het gas af moet. Nu ben je aan het renoveren. De kans om dat voor de toekomst in één keer goed te doen, krijg je maar één keer.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Volgens mij kom je uit België, maar je gedraagt je als een Hollander ;) Verkeerde zuinigheid :+

Je hebt een dure oplossing nodig bij je ketel omdat je een laag en hoog temperatuur systeem aan het mixen bent. Een pomp die het hele jaar staat te draaien kan je zo €100 per jaar kosten en is met installatie ook niet voor niks. Regelkleppen, besturingsmodules etc, allemaal kostbaar spul en waarvoor?

Volgens mij heb je 2 opties:
1.) Overal vloerverwarming. Als je een dekvloer boven hebt, dan frezen ze de vloerverwarming er in no-time in. Kosten zullen afhankelijk van het oppervlak in de orde van de €1000 tot max. €2000 zitten. Bij houten balken kom je wel duurder uit, dan moet je gaan kijken naar droogbouw (eventueel tussen de balken).
Grote voordeel is dat je met een (hybride) warmtepomp meteen kunt koelen.
Ook heb je open verdelers zonder pomp, die zijn goedkoper en simpeler en kun je een eventuele regeling later op je vloerverwarmingsverdeler plaatsen. Die zijn standaard en dan hoef je niks aan het leidingwerk aan te passen.
Voor de bovenverdieping zet je een klep ('thermostaatknop'), maar die kun je ook gewoon met een handmatige knop laten uitvoeren. De meeste tijd staat de verwarming boven toch uit. En in de winter regel je die dan handmatig een beetje bij. Wil je boven toch meer gaan regelen, dan sluit je op je vloerverwarmingsverdeler boven dezelfde regelaars aan die je ook beneden kunt gebruiken. Dan kun je zelfs per kamer regelen. Als voorbereiding heb je dan alleen een loze elektra pijp van boven naar beneden nodig.

2.) LTV radiatoren (Jaga is het bekendste merk) plaatsen. Maar wel even goed naar je leidingwerk kijken. Want met LTV moet er meer water rond gepompt worden om dezelfde hoeveelheid warmte kwijt te komen. Dus als er nu al rietjes liggen, dan zal je die toch moeten vervangen voor iets beters.

Maar kijk uit dat je het allemaal 'teveel moeite' vindt, of dat de extra investering te hoog lijkt, terwijl je daarna wel elk jaar extra kosten hebt aan energieverbruik en een systeem hebt dat veel duurder in onderhoud is.
Ook gaan CV leidingen en onderdelen niet oneindig mee. Nu je bovenverdieping niet aanpakken kan betekenen dat je over 10 of 15 jaar alsnog alles moet gaan vervangen. Wil je binnen niet al te lange tijd verhuizen, dan is vloerverwarming boven ook een pluspunt voor de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckie0071
helloitsme schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 07:22:
Wellicht de titel even aanpassen? Ik dacht: wat een gekke combinatie, een vraag over verwarming en een radio toren in je tuin :-)
Oeps, foutje :D kan de titel wel niet meer aanpassen..
TheGhostInc schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:41:
[...]

Volgens mij kom je uit België, maar je gedraagt je als een Hollander ;) Verkeerde zuinigheid :+

Je hebt een dure oplossing nodig bij je ketel omdat je een laag en hoog temperatuur systeem aan het mixen bent. Een pomp die het hele jaar staat te draaien kan je zo €100 per jaar kosten en is met installatie ook niet voor niks. Regelkleppen, besturingsmodules etc, allemaal kostbaar spul en waarvoor?

Volgens mij heb je 2 opties:
1.) Overal vloerverwarming. Als je een dekvloer boven hebt, dan frezen ze de vloerverwarming er in no-time in. Kosten zullen afhankelijk van het oppervlak in de orde van de €1000 tot max. €2000 zitten. Bij houten balken kom je wel duurder uit, dan moet je gaan kijken naar droogbouw (eventueel tussen de balken).
Grote voordeel is dat je met een (hybride) warmtepomp meteen kunt koelen.
Ook heb je open verdelers zonder pomp, die zijn goedkoper en simpeler en kun je een eventuele regeling later op je vloerverwarmingsverdeler plaatsen. Die zijn standaard en dan hoef je niks aan het leidingwerk aan te passen.
Voor de bovenverdieping zet je een klep ('thermostaatknop'), maar die kun je ook gewoon met een handmatige knop laten uitvoeren. De meeste tijd staat de verwarming boven toch uit. En in de winter regel je die dan handmatig een beetje bij. Wil je boven toch meer gaan regelen, dan sluit je op je vloerverwarmingsverdeler boven dezelfde regelaars aan die je ook beneden kunt gebruiken. Dan kun je zelfs per kamer regelen. Als voorbereiding heb je dan alleen een loze elektra pijp van boven naar beneden nodig.

2.) LTV radiatoren (Jaga is het bekendste merk) plaatsen. Maar wel even goed naar je leidingwerk kijken. Want met LTV moet er meer water rond gepompt worden om dezelfde hoeveelheid warmte kwijt te komen. Dus als er nu al rietjes liggen, dan zal je die toch moeten vervangen voor iets beters.

Maar kijk uit dat je het allemaal 'teveel moeite' vindt, of dat de extra investering te hoog lijkt, terwijl je daarna wel elk jaar extra kosten hebt aan energieverbruik en een systeem hebt dat veel duurder in onderhoud is.
Ook gaan CV leidingen en onderdelen niet oneindig mee. Nu je bovenverdieping niet aanpakken kan betekenen dat je over 10 of 15 jaar alsnog alles moet gaan vervangen. Wil je binnen niet al te lange tijd verhuizen, dan is vloerverwarming boven ook een pluspunt voor de woning.
Wil niet persé zuinig zijn, wil gewoon een goede oplossing ;) Heb geen zin om voor het goedkoopste te gaan, en dan achteraf problemen krijgen.

De meningen zijn ook verdeeld, de ene is voor evenwichtsfles met pompen, de andere dan weer niet.

Warmtepomp is wel niet aan de orde, ketel is 2 jaar geleden vernieuwd :)

Met die ltv radiatoren heb ik zo'n dure systemen niet nodig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
het voordeel met ltv radioteren. (en dus zonder evenwichtfles)is dat lagere ketel temperatuur kan stoken.
voor je vloerverwaming zou ik een ltv verdeler aanschaffen. (altijd)
in deze verdler zit een ventiel erxtra waardoor je hem ook met 50 graden water werkend kan krijgen.
https://www.robotclimate....r-systemen-van-robot.html en een ltv radiator werkt ook op die temperatuur.

een evenwichtsfles gaat in bovenstaande opsteling alleen maar voor meer verbuik zorgen.
dus die kan je schrappen. kwa systeem aansturing. kan je keizen uit het volgende.
a een centrale kamer themotstaat (wat half werkt)
b een zoneregeleing van evohome. (op tweakers.net hele topics over te vinden)
c twee zondekleppen met 2 thermostaten op het aan uit contact. (beetje basic verhaal)
d andere systemen denk aan danfos etc.

ik heb even wat meer onderzoek gedaan. junkers appendage waar jij naar verwijst.
is bedloet om het water te mengen op een lagere tempertuur voor je vloerverwarming.
je kan werken met een lt verdeler. dit is verdeler zonder pomp en kleppen.
deze zit in de unit. de evenwichtfles is nodig om het cirquit sluitendt te krijgen.
bij junkers systeem worden je raitotren en vloerverwarming gevoed uit de evenwichtsfles.
en dat leidt tot meer kosten en of een hoger gasverbruik. je mengt immers lauw en heet water.

bij de robot ltv verdeler zit de evenwichtsfles in de verdeler 'verstopt.'
en ook zit de pomp als op de vloerverwarming unit. en de eventuele kleppen.
de pomp van je cv ketel voedt je radiotoren en je verdeler. de pomp op je verdeler
pompt het water door je vloer heen. (en kan evenuteel wat cv water aanzuigen)
omdat alles op verdeler zit heb je behalve een goede aansturing niet zoveel nodig.
de robot ltv systeem is dus zuiniger omdat je radioteren gelijk vanuit de ketel gevoedt worden.
(en niet nog eerst door een evenwichtfles heen moeten)

(ik hoop dat het zo duidelijk is uitgelegdt)

edit
junkers systeem. water uit de ketel 70 graden. evenwichtflels 50 graden.
en dan naar de groepen radiatoren. en vloerverwaming.
driewegklep mengt het water tot 40 graden voor je vloerverwarming.

ropbot ltv systeem. water uit je ketel 50 graden gelijk naar je radiaotren.
en gelijk naar vloerverdeler. de vloerverdeler mengt het water terug 40 graden.
en de pomp in de vloerverdeler pompt het water door je vloer heen.
je wint dus zonder evenwichtsfels 20 graden. en je stookt mooi onder het condensatie punt.

in het geval van ltv radiaoteren.probeer altijd de capaciteit te berekenen bij 50 graden. water.
en reken ongeveer 10 procent marge/extra. ( beetje afhankelijk van de woning isolatie etc. )
dus heb je 5 kw nodig hang dan 5.5 kw in totaal op. of 5.25. maar ga er niet onder zitten.
mocht je wat tekort komen een hogere water tempartuur kan je zo instellen bijv 55 graden.
ook dan blijft je condensatie behouden. deze stopt pas bij 58 graden. je stookt daarna onzuininger.

[ Voor 26% gewijzigd door miciel op 03-04-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chuckie0071
miciel schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 17:20:
het voordeel met ltv radioteren. (en dus zonder evenwichtfles)is dat lagere ketel temperatuur kan stoken.
voor je vloerverwaming zou ik een ltv verdeler aanschaffen. (altijd)
in deze verdler zit een ventiel erxtra waardoor je hem ook met 50 graden water werkend kan krijgen.
https://www.robotclimate....r-systemen-van-robot.html en een ltv radiator werkt ook op die temperatuur.

een evenwichtsfles gaat in bovenstaande opsteling alleen maar voor meer verbuik zorgen.
dus die kan je schrappen. kwa systeem aansturing. kan je keizen uit het volgende.
a een centrale kamer themotstaat (wat half werkt)
b een zoneregeleing van evohome. (op tweakers.net hele topics over te vinden)
c twee zondekleppen met 2 thermostaten op het aan uit contact. (beetje basic verhaal)
d andere systemen denk aan danfos etc.

ik heb even wat meer onderzoek gedaan. junkers appendage waar jij naar verwijst.
is bedloet om het water te mengen op een lagere tempertuur voor je vloerverwarming.
je kan werken met een lt verdeler. dit is verdeler zonder pomp en kleppen.
deze zit in de unit. de evenwichtfles is nodig om het cirquit sluitendt te krijgen.
bij junkers systeem worden je raitotren en vloerverwarming gevoed uit de evenwichtsfles.
en dat leidt tot meer kosten en of een hoger gasverbruik. je mengt immers lauw en heet water.

bij de robot ltv verdeler zit de evenwichtsfles in de verdeler 'verstopt.'
en ook zit de pomp als op de vloerverwarming unit. en de eventuele kleppen.
de pomp van je cv ketel voedt je radiotoren en je verdeler. de pomp op je verdeler
pompt het water door je vloer heen. (en kan evenuteel wat cv water aanzuigen)
omdat alles op verdeler zit heb je behalve een goede aansturing niet zoveel nodig.
de robot ltv systeem is dus zuiniger omdat je radioteren gelijk vanuit de ketel gevoedt worden.
(en niet nog eerst door een evenwichtfles heen moeten)

(ik hoop dat het zo duidelijk is uitgelegdt)

edit
junkers systeem. water uit de ketel 70 graden. evenwichtflels 50 graden.
en dan naar de groepen radiatoren. en vloerverwaming.
driewegklep mengt het water tot 40 graden voor je vloerverwarming.

ropbot ltv systeem. water uit je ketel 50 graden gelijk naar je radiaotren.
en gelijk naar vloerverdeler. de vloerverdeler mengt het water terug 40 graden.
en de pomp in de vloerverdeler pompt het water door je vloer heen.
je wint dus zonder evenwichtsfels 20 graden. en je stookt mooi onder het condensatie punt.

in het geval van ltv radiaoteren.probeer altijd de capaciteit te berekenen bij 50 graden. water.
en reken ongeveer 10 procent marge/extra. ( beetje afhankelijk van de woning isolatie etc. )
dus heb je 5 kw nodig hang dan 5.5 kw in totaal op. of 5.25. maar ga er niet onder zitten.
mocht je wat tekort komen een hogere water tempartuur kan je zo instellen bijv 55 graden.
ook dan blijft je condensatie behouden. deze stopt pas bij 58 graden. je stookt daarna onzuininger.
Bedankt voor je hele uitleg. Ga het nog eens goed doornemen. Als ik die evenwichtsfles en dergelijke kan uitsluiten, dat zou me al een hele kost kunnen besparen.

Ik heb momenteel men ketel op eco staan, en draait op 58°C. Krijg het daarmee wel warm boven. Zou het dan niet lukken om boven warm te krijgen met 50°C?

Waarom stuurt die junkers 70°C naar die evenwichtfles om er dan 50°C uit te halen? Kan hij dan niet gewoon 50°C naar overal sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:20

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Die thermostaatknop op een vloerverwarming heb ik nooit begrepen, dat kan toch nooit werken?

Er komt water van 70°C aan, knop wilt max 40°C in de vloer sturen, dus die gaat gewoon toe want het water is te warm. Dus je hebt ook geen stroming in je vloerverwarming.

Temperatuur zakt, knop gaat even open en je hebt even stroming, tot de knop het weer terug dicht knijpt.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
chuckie0071 schreef op woensdag 7 april 2021 @ 12:10:
[...]

1 Bedankt voor je hele uitleg. Ga het nog eens goed doornemen. Als ik die evenwichtsfles en dergelijke kan uitsluiten, dat zou me al een hele kost kunnen besparen.

2 Ik heb momenteel men ketel op eco staan, en draait op 58°C. Krijg het daarmee wel warm boven. Zou het dan niet lukken om boven warm te krijgen met 50°C?

3 Waarom stuurt die junkers 70°C naar die evenwichtfles om er dan 50°C uit te halen? Kan hij dan niet gewoon 50°C naar overal sturen?
ik heb je vragen even voor het gemak genummerdt/
1 evenwichtfles en pompen zijn vooral leuk voor grote gebouwen.
(en wat minder geschikt voor woonhuizen het is wat overdreven)
het junkers verhaal is vooral bedoelt voor grote systemen.

2. je ketel draait op 58 graden en je krijgt het daarmee boven warm.
of dat ook lukt met bestaande raditoren op 50 graden weet ik niet.
dat moet je proefondervindelijk vaststellen. dus bij min 10 buiten.
oude radioteren zijn meestal niet berekendt op 50 graden. (je kan het nareken.)
vanwege dat het zuininger stookt. reken ik de radiatoren altijd wat groter uit.
er zijn speciale tabellen voor. welke temperatuur en hoeveel groter je moet gaan.
https://www.renewable-ene...son-correctiefactoren.pdf
en eigenlijk geldt het ook voor ltv lagere tempatuur is grotere radiator.

3. je evenwcht fles mengt koud retour water en heet aanvoer water.
nu is 70-50 een voorbeeldt en zal het in de praktijk wel anders zijn.
maar je verliest aardig wat tempertuur door de evenweichtfles.
eigenlijk dit verhaal. https://www.youtube.com/watch?v=xUKPQD3-o08
en hij sloopt dus weg wat jij gaat instaleren. |:(
eigenlijk de reden waarom ik het junkers verhaal niks vindt.
maar je bent niet verplicht mijn advies op te volgen.

edit
ik ga meestal uit van 50 graden bij het adviseren van een radiator zodat je latere termijn zou kunnen overschakelen naar de wartmepomp. maar als je over 10 jaar nog een keertje je raidiotren wil vervangen. kan dat ook. je kan ze dus laten zitten. je moet alleen 10 jaar je ketel op 58 graden laten staan. zo heelveel bespaart die laatste paar graden niet. of dat je op 50 graden stookt of op 55 graden maakt niet heelveel uit.
zolang je maar onder het condensatiepunt blijft. en je retour een graad of 10 kouder is. (of meer. )
(en ik doe soms een graadje minder instellen dan 58 zo,n sensor zit nog weleens een afwijking in. )

wat beterft cv ketels soms laat ik hem op fabrieksinstelingen staan doet de moduleren themostaat alles.
het is net welke ketel en welke themostaat de klant heeft. sommige moet je begrenzen in hun kw.
en andere in aanvoer temperatuur. en sommige kan je in beide begrenzen. en andere niks aan doen.
er is niet een passent antwoordt op wat het best is dit per ketel verschillendt. werkt deze naar behoren
en condenseert hij prima. is een van de 2 niet goed. dan ga ik met de iinstellingen puzzelen.

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 07-04-2021 17:42 ]

Pagina: 1