Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Opstart procedure Windows en programma's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ben-H
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 14-04 13:48
Mijn vraag
Bij de opstart van een PC wordt een procedure doorlopen. Als laatste worden minder belangrijke taken geladen en gestart. Ik zien nu bij een nieuw gebouwd snel systeem dat er een behoorlijk lange tijd zit tussen de taken die eerst worden geladen en geactiveerd en taken die later actief worden. In die tijd is de cpu belasting < 2%, ram <30% en disk activiteit 0%. Wat bepaald nu die tijd voordat die laatste taken worden gestart. zit daar een bewust aangebrachte wachttijd tussen en zo ja kan ik die zelf instellen of kan ik op en andere manier die ongebruikte capaciteit inzetten om dat laatste deel van de opstart sneller af te handelen?
Bij voorbaat dank voor elk antwoord.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows10 pro, AMD7-5800X

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op internet niet echt iets gevonden

Alle reacties

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-04 15:16
Wat doet de PC dan na een tijdje? En hoe lang is die tijd?

Ik heb hier een PC die laad alles meteen door. Soms echter na een half minuutje gaat hij Windows updates downloaden en installeren, dit als hij alle versies heeft gecheckt, vandaar dat dit even duurt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 17-04 16:36

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben-H schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:05:
...
Op internet niet echt iets gevonden
https://gamespec.tech/int...task%20manager.%20More%20

Maar eerlijk gezegd ontgaat het me waarom je een windows PC anno 2021 nog uit zou zetten.
Alsof we niet al 5 jaar fastboot hebben

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Starke
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14-04 18:32
Is het recent dat dit probleem zich voortdoet op je PC?

Ik had (een paar dagen) waarschijnlijk sinds een recente cumulatieve update ook dat mijn (AMD) PC een wat tragere starttijd is.

In principe worden de taken gewoon geladen en hangt de starttijd van services af van of deze ingesteld staan op (delayed start) of gewone start.

Mijn probleem heb ik trouwens opgelost door bij AMD eens de laatste chipset drivers weer vandaan te halen en te installeren waardoor alles nu weer als vanouds in snelheid reageerd.
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 01:22:
[...]

https://gamespec.tech/int...task%20manager.%20More%20

Maar eerlijk gezegd ontgaat het me waarom je een windows PC anno 2021 nog uit zou zetten.
Alsof we niet al 5 jaar fastboot hebben
Waarom zou je fastboot willen gebruiken? Ja het start (mogelijk) sneller op en gaat op den duur (over het algemeen) voor problemen zorgen tenzij je eens in de zoveel tijd een herstart tussendoor doet (en als je dit alleen met de Windows Updates doet kom je de problemen met fastboot over het algemeen tegen).

Ik zet het eigenlijk altijd uit maar goed met een M.2 SSD is het verschil tussen fast boot (of niet) ook verwaarloosbaar ;). Ik bedoel als je nog een normale harde schijf gebruikt dan zou ik het misschien aanzetten maar met een SSD gewoon lekker uit laten.

• Ben-H
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 14-04 13:48
Hierbij nog wat extra informatie:
Na opstarten PC en voordat ik zelf een applicatie opstart kan ik natuurlijk in taakbeheer zien wat al actief is maar niet wat de tijdsduur is van laden is en niet in welke volgorde wordt geladen en gestart. Het is ook moeilijk te zien wat er nog moet komen.
Als ik na het opstarten van de pc en op het moment dat de cpu belasting nagenoeg 0 is geworden en ook de ram bezetting heel laag is en er geen diskactiviteit meer is b.v. Microsoft Word opstart krijg ik wat later daardoorheen nog een venster van meldingen van b.v. het kalibratie programma van Datacolor (dat heb ik t.b.v. fotobewerking). Ook zie ik dan nog de kleuren van het beeldscherm iets veranderen.(de gekalibreerde waarden worden dan pas gebruikt) Dat programma wordt dus pas heel laat actief. Op een vorig systeem was dat niet zo. Als ik b.v. de database van Kaspersky, onder dezelfde omstandigheden als genoemd bij Word, na de PC opstart handmatig wil updaten zie ik dat en nog een programmadeel geladen moet worden. Als ik dit echter wat later doe is dat programmadeel al wel direct gereed voor gebruik.
Resumerend het lijkt dat de PC een tijd helemaal niets heeft te doen terwijl er nog wel wat zaken moeten worden gedaan. Het is een nieuwe (zelfbouw) PC met o.a. een NVMe SSD en een AMD7-5800X cpu..
Virusscans en malware onderzoek geeft niets aan.

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True