Vrijstaande woningen zonder ventilatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Cyb
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar kwa ventilatie is vaak grofweg het volgende het geval, dacht ik:
  • Hele oude woningen: de enige ventilatie mogelijkheid is door een raam open te doen, of de woning is dusdanig oud dat er allerlei kieren en spleten zijn waar tocht binnenkomt.
  • Oude woningen: een ventilatierooster bij ramen
  • Minder oude woningen en nieuwe woningen van goedkope kwaliteit: een ventilatierooster bij ramen + mechanische afzuiging in keuken en toilet.
  • Nieuwere woningen van betere kwaliteit: balansventilatie
  • Erg nieuwere woningen van betere kwaliteit: balansventilatie met WTW
Het is misschien niet zo zwart-wit als ik hier schets, maar gemiddeld gezien lijkt dit een beetje het geval te zijn. Klopt dat?

Bij relatief nieuwe vrijstaande woningen (bijv. na 2000) zie ik echter regelmatig woningen voorbij komen waar helemaal geen ventilatie aanwezig lijkt te zijn. Kan iemand vertellen waarom dit is? Je zou in eerste instantie haast het idee krijgen dat de architect het vergeten is om het met de klant te bespreken, of dat men denkt dat de ruimte dusdanig groot is, dat CO2 opbouw (en andere stoffen) geen rol spelen, of dat de klant ventilatie onzin lijkt te vinden.

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door Ernemmer op 07-04-2021 10:24 ]

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37
Door de energie-eisen is ventilatie zelden nog geregeld via ramen en roosters e.d. Ten eerste ben je dan afhankelijk van het openzetten ervan, maar ook is het niet energievriendelijk . Meestal wordt het dan ook via een systeem gedaan waardoor het goed geregulleerd wordt. Het is dus niet zo dat er in nieuwe woningen geen ventilatie zit, goede ventilatie is nl verplicht.

[removed]

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:38
Mensen houden niet van Mechanische Ventilatie want 'het maakt zoveel lawaai'. Net zoals dat veel mensen de mechanische ventilatie op stand 1 laten staan.

M.b.t balans ventilatie met WTW lijkt dit nu vaker voor te komen om aan de energie eisen te voldoen, al zijn er ook in 2017/2018 gewoon nog woningen in de buurt met Systeem C opgeleverd (alleen afzuig met roosters).

Er is nog 1 andere variant die ik vaak gezien heb bij het zoeken van huizen: Jaren 70 huizen die volledig verbouwd zijn, roosters verwijderd zijn, maar er geen ventilatie is toegevoegd.

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:54

Wuursj

want worst is al bezet

Ik had bijna een nieuwouwhuis gekocht met oplevering zomer 2021.
Met type C ventilatie + roosters boven (tripple!) glas ramen. Door oa dat tripple glas en wat excuus panelen op het dak net genoeg EPC puntjes bij elkaar gesprokkeld om op de dure Type D met WTW te kunnen besparen :(

Gelukkig lijken dit soort escapes met BENG niet meer te kunnen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Cyb
  • Niet online
Dit probleem (het lijken te ontbreken van ventilatie in relatief nieuwe woningen) zie ik eigenlijk alleen terugkomen bij vrijstaande woningen, als ik het zie. Maar als alleen slechts aanwezigheid van een raam ook onder ventilatie, dan hebben ze wel ventilatie....
Maar bij nieuwe niet-vrijstaande woningen zie ik altijd of rooster+mechanisch, of balansventilatie, zoals het hoort.

Hier wat willekeurige voorbeelden van vrijstaande woningen, waar ventilatie minder goed lijkt te zijn dan een gemiddelde niet-vrijstaande woning van hetzelfde bouwjaar:

https://www.funda.nl/koop...is-41352981-eikendijk-17/
2019, ramen, geen roosters, afzuiging in wc+keuken

https://www.funda.nl/koop...rieslaan-7/#plattegrond-1
2019, ramen, geen roosters, afzuiging in wc+keuken

https://www.funda.nl/koop...oilandenallee-24/#foto-25
2015, ramen, geen roosters, afzuiging in wc+keuken. Maar mogelijk ventilatie in de gevel?

https://www.funda.nl/koop...nebloemsingel-68/#foto-34
2018, ramen, geen roosters, afzuiging in wc+keuken

https://www.funda.nl/koop...56989-laan-van-zeeman-20/
2006, ramen

https://www.funda.nl/koop...41924686-ebbingeweg-3-3a/
2009

https://www.funda.nl/koop...4967-waaldijk-11/#foto-48
2007

https://www.funda.nl/koop...6081892-ringvaartweg-227/
2006

Kan zijn dat er bij vrijstaande woningen vaker een subtiele afwerking is van roosters, door deze in de gevel te plaatsen, waardoor het op foto's moeilijker te zien is. Het zou ook kunnen dat vrijstaande woningen dusdanig veel ramen hebben, dat niet elk raam er op staat, waardoor je mogelijk alleen de ramen zonder rooster ziet. (Ook trekken ze vaak de jaloezie niet helemaal omhoog, waardoor je het rooster niet kan zien.)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:35
Er zijn natuurlijk kozijnen met subtiel ingebouwde ventilatiesleuven die je eigenlijk niet ziet. Geen idee hoe breed die toegepast worden.
https://www.deceuninck.nl...ntilatie/kozijnventilatie
Misschien dat in seriebouw de projectontwikkelaar altijd goedkopere roosters pakt?
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een woning ontworpen wordt met afzuiging maar zonder aanvoer, dat is kolder.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:05

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wat je heel veel ziet is dat mensen zelf gaan isoleren met als doel de energie kosten naar beneden te krijgen , om vervolgens ventilatie te vergeten. Die eerste is daar een goed voorbeeld van, gebouwd in 1998 en in 2019 gerenoveerd, maar blijkbaar wel alles dicht gestopt , maar geen rekening gehouden met ventilatie.

Onze nieuwbouwwoning uit 2018 heeft type C, met de Duco roosters "dicht" meet ik 600ppm co2 (2 volwassenen, 3 kinderen <4). Dicht betekent meer een soort winterstand in onze situatie, er komt nog minimaal tocht doorheen. (Woonkamer is 13x6/7m en 3m hoog plafond).
Indien er meer mensen in huis zijn gaat de Co2 meter boven de 1000ppm en doe ik de roosters open. Van maart tot november staan de roosters altijd open in de woonkamer, in de overige ruimtes staan ze het hele jaar open.
Dus ik ben van mening dat type D in onze woning niet per se nodig is dankzij de relatief grote woonkamer (m3), sterker nog de gemiddelde bewoner zal ook niet tijdig de filters wisselen wat er juist voor zorgt dat je allerlei troep je woning in blaast.
Je kunt beter een goed werkend type C hebben (roosters open) dan type D zonder regelmatig de roosters te vervangen .

[ Voor 59% gewijzigd door Sport_Life op 01-04-2021 20:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• The_Vice
  • Laatst online: 22:54
Ernemmer schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:13:
Ventilatie is pas sinds 2006 verplicht.
in 2004 startte VROM een campagne om mensen beter te laten ventileren, slechte ventilatie en schimmel waren een gevolg van potdicht isoleren maar geen oog voor vochtuitstoot door mens (ademhaling, zweet) en andere vochtbronnen in huis (wasgoed, koken)

kierenjacht: https://architectenweb.nl/nieuws/artikel.aspx?ID=3367
gezond ventileren: https://www.bouwweb.nl/persmap2005/050315ventileren.html
doorgeschoten isolatie campagnes: https://www.trouw.nl/nieu...zegt-ramen-open~b8fcf439/

Wat op zijn Cruijffiaans weer het "Elk voordeel heb zijn nadeel" maar weer eens bevestigde. Maatregelen die niet goed zijn doorgedacht in de tijd en de verborgen faal mechanismes.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Vice op 01-04-2021 19:28 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:33
De roosters die je overal in de vloer ziet lijken me veel te klein om convectorputten te zijn. Waarschijnlijk ligt er gewoon vloerverwarming, en zijn de roosters van de vloerventilatie. Dat is een wat ouder systeem waarbij de verse lucht eerst langs de vloerverwarming wordt geleid, en dan (onhoorbaar, dankzij de grote brede roosters) wordt ingeblazen.

Dat, of het is heteluchtverwarming. Daar lijken de kanalen me weer te klein voor, en ik kan me niet voorstellen dat dat in 2006 werd gebruikt voor dit soort superdeluxe woningen.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Sport_Life schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:16:
Wat je heel veel ziet is dat mensen zelf gaan isoleren met als doel de energie kosten naar beneden te krijgen , om vervolgens ventilatie te vergeten. Die eerste is daar een goed voorbeeld van, gebouwd in 1998 en in 2019 gerenoveerd, maar blijkbaar wel alles dicht gestopt , maar geen rekening gehouden met ventilatie.

Onze nieuwbouwwoning uit 2018 heeft type C, met de Duco roosters "dicht" meet ik 600ppm co2 (2 volwassenen, 3 kinderen <4). Dicht betekent meer een soort winterstand in onze situatie, er komt nog minimaal tocht doorheen. (Woonkamer is 13x6/7m en 3m hoog plafond).
Indien er meer mensen in huis zijn gaat de Co2 meter boven de 1000ppm en doe ik de roosters open. Van maart tot november staan de roosters altijd open in de woonkamer, in de overige ruimtes staan ze het hele jaar open.
Dus ik ben van mening dat type D in onze woning niet per se nodig is dankzij de relatief grote woonkamer (m3), sterker nog de gemiddelde bewoner zal ook niet tijdig de filters wisselen wat er juist voor zorgt dat je allerlei troep je woning in blaast.
Je kunt beter een goed werkend type C hebben (roosters open) dan type D zonder regelmatig de roosters te vervangen .
Netjes, ons huis heeft type C, maar alleen afzuiging in badkamer & wc. In de woonkamer zit onze Co2 met 2 volwassenen en 1 kind al snel op de circa 800ppm, ook met 1 (klein) rooster open. Standaard woonkamer van 6,5*9 met 2,6 plafond. Voor mij op het randje van acceptabel, maar m.n. tijdens het koken (op gas) zie je de ppm omhoog schieten. Als we dan geen deur/raam op een kier zetten gaan we snel over de 1200ppm. Overdag staat er bij ons vaak wel een raam op een kier, dan zitten we op 500ppm ofzo. WTW met balansventilatie kan dan ook eigenlijk niet uit..

Maar ventilatie wordt inderdaad vaak onderschat. Ik heb al zo veel vrienden uit moeten leggen dat als ze minder vocht IN huis willen dat ze dan juist meer moeten ventileren & stoken. "Ja maar het is zo zonde van het gas als je de badkamer eerst opwarmt en vervolgens die warme lucht afzuigt naar buiten, dus hebben we de stekker uit de mechanische ventilatie gehaald en doen we de verwarming niet aan. Het water is warm genoeg toch? Oh, weet jij trouwens hoe we die schimmel uit de badkamer kunnen krijgen?"

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 19:26
Dat je bij vrijstaande huizen soms zaken tegenkomt die afwijken van de 'standaard' voor de bouwperiode, heeft ook te maken met de regelgeving. In geval van particulier opdrachtgeverschap is het namelijk toegestaan om af te wijken van sommige punten uit het bouwbesluit.

*of ventilatie daar ook onder viel en/of valt durf ik niet te zeggen*

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:28
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:24:
Dat, of het is heteluchtverwarming. Daar lijken de kanalen me weer te klein voor, en ik kan me niet voorstellen dat dat in 2006 werd gebruikt voor dit soort superdeluxe woningen.
In de tekst staat vloerverwarming i.c.m. heteluchtverwarming.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:33
DutchKel schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 08:19:
In de tekst staat vloerverwarming i.c.m. heteluchtverwarming.
Ah, kijk. Ik moet beter lezen dus :) Dan kan de ventilatie nog steeds via de heteluchtverwarming lopen, natuurlijk.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:29
Een raam wat open kan wordt niet gezien als ventilatie maar heet verluchten.

In algemeen als er (hete)luchtverwarming aanwezig is dan loopt de ventilatie daar ook via en zit er geen apparte afzuigbox in, heteluchtverwarming is eigenlijk de voorloper van balansventilatie ze hebben erg veel van elkaar.

https://www.funda.nl/koop...56989-laan-van-zeeman-20/
Dat is geen echte heteluchtverwarming er zijn veel te weinig roosters daarvoor, vermoedelijk wordt dat gebruikt als booster als bijverwarming omdat de vloerverwarming te traag reageert.
Ventileren kan daar ook mee.

Maar ook hoe vaak zie je het wel niet dat de bewoners in de tussentijd zelf de boel laten aanpassen dan wat de oorspronkelijke staat was na oplevering, zoals nieuwe keuken er zit een rooster op een onhandige plek en vaak wordt die dan maar dichtgesmeert.

En doorgaans zijn nieuwere woningen vrijwel altijd veel te droge lucht kwa binnenklimaat en moet je actief bevochtigen(zodra de verwarming aan gaat en vooral in de winter), is dat niet het geval dan grote kans dat er zaken niet goed functioneren zoals ventilatie.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 02-04-2021 09:00 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19:27
Mijn nieuwbouwappartement uit 2002 had al balansventilatie met WTW. Later in huizen gewoond met alleen roosters bij de ramen, maar dat moest je ook schoonmaken van insecten en stof, condens en schimmels. Minder prettig voor je luchtkwaliteit. In onze nieuwbouw uit 2019 weer een balansventilatie met WTW, regelmatig filters schoonmaken en vervangen en je huis is fris en luchtkwaliteit gezond.

[ Voor 7% gewijzigd door twodigits op 04-04-2021 18:20 ]

Pagina: 1