Verbeter me als ik het verkeerd heb, maar kwa ventilatie is vaak grofweg het volgende het geval, dacht ik:
Bij relatief nieuwe vrijstaande woningen (bijv. na 2000) zie ik echter regelmatig woningen voorbij komen waar helemaal geen ventilatie aanwezig lijkt te zijn. Kan iemand vertellen waarom dit is? Je zou in eerste instantie haast het idee krijgen dat de architect het vergeten is om het met de klant te bespreken, of dat men denkt dat de ruimte dusdanig groot is, dat CO2 opbouw (en andere stoffen) geen rol spelen, of dat de klant ventilatie onzin lijkt te vinden.
- Hele oude woningen: de enige ventilatie mogelijkheid is door een raam open te doen, of de woning is dusdanig oud dat er allerlei kieren en spleten zijn waar tocht binnenkomt.
- Oude woningen: een ventilatierooster bij ramen
- Minder oude woningen en nieuwe woningen van goedkope kwaliteit: een ventilatierooster bij ramen + mechanische afzuiging in keuken en toilet.
- Nieuwere woningen van betere kwaliteit: balansventilatie
- Erg nieuwere woningen van betere kwaliteit: balansventilatie met WTW
Bij relatief nieuwe vrijstaande woningen (bijv. na 2000) zie ik echter regelmatig woningen voorbij komen waar helemaal geen ventilatie aanwezig lijkt te zijn. Kan iemand vertellen waarom dit is? Je zou in eerste instantie haast het idee krijgen dat de architect het vergeten is om het met de klant te bespreken, of dat men denkt dat de ruimte dusdanig groot is, dat CO2 opbouw (en andere stoffen) geen rol spelen, of dat de klant ventilatie onzin lijkt te vinden.