PC boot niet door, op Mobo LED 00 Code. Zwart scherm

Pagina: 1
Acties:

• Quekel
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22-08-2021
M'n dochter van 7 heeft geprobeerd een USB controller aan te sluiten op de front USB en volgens haar deed de computer het vanaf dat moment niet meer.

Als ik de computer op start, is er stroom, de fans CPU/GPU/Back en front draaien, er is licht op GPU en Mobo, DVD kan open en dicht.

Maar het beeldscherm blijft zwart, ook geen beep codes.

Alle RAM eruit gehaald en idem ook geen beep codes.

Batterij clear gedaan voor 5min

Schroevendraaier op Jumper 30 sec

Front USB losgekoppeld van mobo, nog steeds zwart beeld.

Dus dan blijft er volgens mij alleen nog Mobo en CPU over, ik ga morgen een tweedehands Mobo op halen om te testen.

Maar kun je met een kapotte USB de Mobo doorbranden dat die niet meer wilt booten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbBjUI7fQtzOLFrUpzgBAPHyeZs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p8zb44OpwULJjx8xMjRVSOTs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0J0f10BuqrlK9xhruM2gibQODU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FvjCFJlBTyYnjczmReLj66Dx.jpg?f=fotoalbum_tile

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 31-10 15:13

ResuCigam

BOFH

Mogelijk heeft ze kortsluiting veroorzaakt en in dat geval kan er ook nog wat mis zijn met de voeding.

We do what we must because we can.

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:11
Lijkt erop dat de 5volt spanningspin direct contact maakt met de randaarde. In het verleden mee gemaakt dat een moederbord dit overleefd heeft, maar ook dat een moederbord de geest heeft gegeven.

op de eerste foto staat volgens mij wel de aansluiting van de audio header maar niet die van de USB header.

• Quekel
@Aragnut Idd links is de front audio, de front USB zit op een andere locatie op het moederboard.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je zou even moeten kijken wat voor andere status codes langs komen. USB 2.0 zit vaak op een losse controller of in de chipset (of PCH of hoe Intel het vandaag ook noemt), en USB heeft standaard overcurrent en overvoltage protection. Kortsluiting zou heel snel tot overcurrent leiden dus dikke kans dat een PCH slim genoeg is om de voeding van die poort uit te zetten. En anders heb je nog de voeding, die gaat bij kortsluiting ook gewoon uit.

Aan de andere kant is het ook mogelijk dat als je het lang genoeg doet en vaak genoeg reset de chipset stuk gaat. Dan zou het heel goed kunnen zijn dat de computer niet veel doet om dat de firmware in een flash chip zit die aan de PCH hangt en de computer dus niet kan opstarten om dat de CPU als ie uit reset komt niks kan lezen uit de SPI Flash. (daar zit dan de CSME nog tussen, maar die is ook PCH-afhankelijk)

Als de status op 00 start en niet verandert en je geen beeld krijgt is er in elk geval iets stuk op je moederbord. Waarschijnlijk niet je CPU, want die zit eigenlijk alleen op je RAM, PCH en PCIe sloten aangesloten, verder niet op andere headers op je moederbord.

• Quekel
@johnkeates De Status blijft op 00 en veranderd niet, ik ga morgen een ander moederboard halen en dan zet ik alles over. Ik snap je laatste alinea niet echt, je denkt dat er iets met de RAM of CPU is?

• johnkeates
Quekel schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:18:
@johnkeates De Status blijft op 00 en veranderd niet, ik ga morgen een ander moederboard halen en dan zet ik alles over. Ik snap je laatste alinea niet echt, je denkt dat er iets met de RAM of CPU is?
Nee, het is juist niet RAM/CPU enz. dan zou de status wel veranderen.
Je kapotte USB-poort staat in verbinding met een header op het moederbord, en die header gaat naar je voeding en een platform controller. Dat betekent dat als er iets 'last' heeft van die kortsluiting het een van die twee zijn.

De USB-poort zit niet op de CPU aangesloten, dus kleine kans dat je CPU stuk gaat om dat er iets met een USB-poort is. CPU's hebben maar een beperkt aantal verbindingen; om een CPU stuk te maken zou je iets met de temperatuur of met die verbindingen moeten doen. De CPU is over het algemeen alleen nog maar verbonden met een beperkt setje onderdelen (RAM, PCIe, PCH, LPC soms), dus tenzij een van die onderdelen zelf een probleem veroorzaken is de kans klein dat je de CPU beschadigd hebt.

Met een ander moederbord zal je snel genoeg weten wat de stand van zaken is :Y)

• Quekel
@johnkeates Thanks voor de uitleg, ja ik ben er ook wel zeker van dat de MoBo een opdonder heeft gehad terwijl mn dochter de front USB kapot/door drukte.

Vind het alleen wel raar dat alles wel doorstart, dus MoBo krijgt wel stroom en verdeelt het door na andere onderdelen maar het booten wil niet lukken.

Was alleen nieuwschierig of er nog andere opties/handelingen mogelijk waren om mn huidige MoBo weer aan de praat te krijgen.

• johnkeates
Quekel schreef op donderdag 1 april 2021 @ 17:30:
@johnkeates Thanks voor de uitleg, ja ik ben er ook wel zeker van dat de MoBo een opdonder heeft gehad terwijl mn dochter de front USB kapot/door drukte.

Vind het alleen wel raar dat alles wel doorstart, dus MoBo krijgt wel stroom en verdeelt het door na andere onderdelen maar het booten wil niet lukken.

Was alleen nieuwschierig of er nog andere opties/handelingen mogelijk waren om mn huidige MoBo weer aan de praat te krijgen.
Als een moederbord opstart gebeuren er ruwweg de volgende zaken:
  1. - Op basis van +5Vsb (standby vanuit de voeding, ook als de PC 'uit' staat) kan je een power-on doen (met je power knopje op je behuizing)
  2. - Moederbord zet PS_ON aan (een signaal naar de voeding om helemaal op te starten)
  3. - Moederbord verwacht PWR_OK binnen enkele milliseconden (signaal van uit de voeding)
  4. - Moederbord krijgt daarna volledige voeding binnen, alles wat alleen wat stroom nodig heeft start meteen in default mode (denk aan ventilatoren, LEDs)
  5. - Kloksignaal wordt gegenereerd en de CPU wordt in reset gezet met een reset signaal
  6. - Randzaken als extra voedingscontrole, bus controllers enz. krijgen stroom
  7. - PCH start op
  8. - CPU mag uit reset komen
  9. - CPU start vanuit reset met z'n interne bootrom
  10. - Boot ROM gaat naar de PCH en vraagt om een ACM blok dat de PCH uit de SPI Flash haalt
  11. - Hele zooi aan CSME/BootROM interactie om UEFI in te laden
  12. - UEFI PEI start en je begint codes op je status displays te zien
  13. - Na PEI start BSP of FSP of wat Intel maar wil
Daarna start de rest van de UEFI en krijg je zaken als het aanzetten van NVMe/PCIe/AHCI/SATA enz om schijven te zoeken, videokaarten aan te zetten enz.

Als je ergens rond het punt waarop de PCH opstart al vast zit (bijv. om dat de PCH chip stuk is) dan kan de rest van het opstarten dus ook niet verder maar zie je verder ook geen nieuwe statuscodes.

[ Voor 11% gewijzigd door johnkeates op 01-04-2021 17:38 ]

• Quekel
Na het vervangen van de moederboard start de PC weer als vanouds op ! :D
Pagina: 1