WTW bij renovatie: Leidingen over het dak?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 22:05
Mijn vader is van plan een jaren 90-woning te betrekken met bijbehorende ventilatie: Een paar roostertjes boven een deel van de ramen, en een onderbemeten afvoerpijpje in de badkamer.

Graag zouden wij voordat hij er naartoe verhuist de boel wat meer de 21-e eeuw in trekken. Elektra, netwerk en keuken worden al geüpgrade, maar met de ventilatie loop ik tegen een uitdaging aan:

Of we nou kiezen voor type D of type C met een warmtepompboiler; de lucht moet van de badkamer, keuken en toilet naar het washok waar nu ook de CV opgesteld staat. Helaas staat deze ruimte aan de andere kant van de gang, en is een koof over het plafond geen optie. (Dit is esthetisch niet gewenst, en de badkamer moet dan open gebroken worden om de kanalen om te leggen.)

Nu wordt er een nieuw plat dak icm de nodige isolatie gelegd. Weten jullie of het mogelijk is om kanalen (Dyka air of Dukoflex of zo) langs de buitenkant van het betonnen dak te laten lopen, onder de isolatie en epdm folie door?

Naar mijn idee blijven de kanalen zo binnen de thermische schil, en omdat de epdm folie er overheen komt zou het qua waterdichtheid ook prima moeten kunnen. Ik vraag me alleen af of je geen condensproblemen kan krijgen omdat warme, vochtige lucht onder een relatief dun stukje isolatie door moet.

Ik zie zelf niet direct beren op de weg, maar leg dit toch eerst graag even voor aan medetweakers die hierin wat beter onderlegd zijn. Wat vinden jullie van dit plan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-05 17:48
En hoe is dit uiteindelijk opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Killing Time
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 22:05
Het is uiteindelijk niet opgelost, maar het probleem bleek ook wel minder een probleem te zijn.
Op het onderbemeten pijpje in wc en badkamer bleek een vrij recente dakventilator te staan, en de investering voor type D bleek wel heel erg pittig. We hebben het dus maar zo gelaten, en gelukkig geen last van vochtproblenen.