Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Achtergrond - Geen kleinere accu's, toch kortere accuduur

Pagina: 1
Acties:

• JVos90
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 12-04 10:05

JVos90

Ing, softwaredev & physics

Topicstarter
reviews: Geen kleinere accu's, toch kortere accuduur
@arnoudwokke

Op zich een mooi en duidelijk artikel, alleen was het voor mij verwarrend op de pagina 2. De cijfers, waarbij eerste in grafiek 2020 links en 2021 rechts staat en in de tabel 2021 links en 2020 rechts. Daarna in de 2e grafiek weer omgedraaid.

Het is een klein puntje, maar misschien toch netjes om het in de toekomst consistent te houden.

• arnoudwokke
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 14:57

arnoudwokke

Redacteur
Dank je wel!

Goed punt, gefixt :)

• JumpStart
  • Registratie: januari 2000
  • Niet online

JumpStart

Breathing in the sky

@arnoudwokke Ik ben bang dat je toch een update/aanvulling op het artikel zou moeten overwegen, want je trekt een conclusie die wordt tegengesproken door andere data die je presenteert:
Het is verleidelijk om dan gelijk te kijken naar de componenten die de meeste stroom verbruiken. Het kan echter niet aan de soc liggen, want telefoons met dezelfde socs presteren heel verschillend.
Maar in de tabel op een pagina eerder:
3 telefoons gaan van Exynos 990 naar Exynos 2100.
4 telefoons gaan van Snapdragon 865 naar Snapdragon 888.

De Exynos bump kost gemiddeld 2,77 %. (-9,86%, +2,99% en -1,45%)
De Snapdragon bump kost gemiddeld 17,31 %. (-23,07%, -17,23%, -37,01% en +8,08%)

De twee SoC upgrades verschillen een factor 6 (!!!) Daarmee is het niet langer houdbaar om te stellen dat het niet aan de SoC ligt. Als het niet aan de SoC ligt dan zou er geen verschil aantoonbaar kunnen zijn tussen de twee SoC lijnen. Maar dat verschil is er nadrukkelijk wel.

De voor de hand liggende vervolgstap is dan ook: achterhalen welke stepping er in ieder toestel zit. (Is die ene +8,08% verbetering misschien een nieuwere stepping Snappdragon 888?)

[Edited to add] Er staat me iets bij dat bepaalde benchmarks ook naar NULL scherm kunnen, dus toestel laten werken zonder output naar scherm. Zou mogelijk een geschikte aanvulling kunnen zijn om invloed van de verschillende soorten scherm uit te sluiten.

Als dit niet de juiste plek is om hierover verder te discussieren hoor ik graag waar dat dan wel zou kunnen.

[Voor 16% gewijzigd door JumpStart op 02-04-2021 08:34]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Breathing in the sky

@arnoudwokke Heb je nog kunnen kijken naar bovenstaande?

Mijn reactie in dat Plus artikel, waar ik wijs op die onjuiste aanname, is 8 keer door users gemodereerd krijgt 8 keer een +3. Dat onderbouwt toch wel dat ik niet de enige ben die moeite heeft met "Het kan echter niet aan de SoC liggen".

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Punt is dat niet alle data dat ondersteunt, zoals ook in het artikel staat. Als het de soc is, dan zouden telefoons met dezelfde soc moeten presteren in dezelfde lijn: bij Exynos gebeurt dat niet, bij Snapdragon evenmin (de Find doet het beter dan de OnePlus, terwijl je zou verwachten dat beide het matig zouden moeten doen) :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Breathing in the sky

arnoudwokke schreef op donderdag 8 april 2021 @ 09:23:
Punt is dat niet alle data dat ondersteunt, zoals ook in het artikel staat. Als het de soc is, dan zouden telefoons met dezelfde soc moeten presteren in dezelfde lijn: bij Exynos gebeurt dat niet, bij Snapdragon evenmin (de Find doet het beter dan de OnePlus, terwijl je zou verwachten dat beide het matig zouden moeten doen) :)
Misschien denk ik teveel als wetenschapper...

Er zijn een aantal hardware factoren die accuduur bepalen: Scherm, SoC (CPU én GPU), modems (discreet of geïntegreerd in de SoC) Wifi, etc. Vergeet de accu zelf ook niet (Zijn de accu ratings wel op exact dezelfde manier vastgesteld?) Zijn alle verschillende soorten SoC's wel steeds van identieke stepping geweest? Enz.

Plus er is nog een stukje software. De telefoons draaien niet allemaal dezelfde versie Android, ze draaien niet allemaal dezelfde GUI/skin. Je weet ook niet of ze allemaal hetzelfde power-profiel draaien.

Weet je bovendien of je browsertest resultaten wel 1-op-1 te vergelijken zijn met resultaten van een jaar geleden? Als die browsertest live online webpagina's gebruikt voor de test, en de gemiddelde website is meer scripts en video gaan gebruiken (best een redelijke aanname lijkt me) dan kan je niet zomaar 2020 resultaten vergelijken met 2021 resultaten. Wat gebeurt er als je de telefoons die in 2020 getest zijn nu opnieuw benchmarkt? Zijn de 2020 resultaten voor de oude generatie telefoons wél identiek aan de 2021 resultaten van dezelfde telefoons?
Als het de soc is, dan zouden telefoons met dezelfde soc moeten presteren in dezelfde lijn
Nee dus. Een mogelijk vrijwaren van de SoC, dus concluderen dat de SoC niet van invloed is, kan je pas doen als je hebt vastgesteld dat je alle overige invloeden hebt weten uit te sluiten. Dat is hier absoluut nog niet het geval. Maak daarvan maar dit:
Als het de soc is, dan zouden telefoons met dezelfde soc, van dezelfde stepping, met hetzelfde powerprofiel, met hetzelfde scherm, met dezelfde skin en Android versie, in dezelfde 2021 browsertest moeten presteren in dezelfde lijn
Ik ben overtuigd dat je hier in principe een heel mooi technisch verhaal te pakken hebt. Is er inderdaad sprake van toegenomen energieverbruik in de nieuwe generatie toestellen? En zo ja, wat is dan de boosdoener? Of zijn 2020 resultaten niet 1-op-1 met 2021 browsertest resultaten te vergelijken?

De review in huidige vorm echter, laat nog veel te veel in het ongewisse.

• arnoudwokke

arnoudwokke

Redacteur
Weet je bovendien of je browsertest resultaten wel 1-op-1 te vergelijken zijn met resultaten van een jaar geleden? Als die browsertest live online webpagina's gebruikt voor de test
Nee, pagina's zijn statisch en precies hetzelfde als een jaar geleden. Ze staan bovendien op onze eigen servers en we testen via ons eigen netwerk.
Wat gebeurt er als je de telefoons die in 2020 getest zijn nu opnieuw benchmarkt? Zijn de 2020 resultaten voor de oude generatie telefoons wél identiek aan de 2021 resultaten van dezelfde telefoons?
Dat kun je doen, maar in veel gevallen gaan telefoons na de reviewperiode terug naar de fabrikant. Bovendien speelt dan de factor tijd mee: als een telefoon intensief gebruikt wordt (bij ons gebeurt dat met reviewmodellen die niet terug hoeven bewust niet), dan kun je hem terugvragen na een jaar, maar is de accu wellicht gesleten. In hoeverre dat is gebeurd, is voor ons slecht na te gaan.

Dat is dus in theorie wat je wilt, maar in de praktijk lastig tot niet haalbaar.
Als het de soc is, dan zouden telefoons met dezelfde soc, van dezelfde stepping, met hetzelfde powerprofiel, met hetzelfde scherm, met dezelfde skin en Android versie, in dezelfde 2021 browsertest moeten presteren in dezelfde lijn
De OnePlus 9 Pro en OPPO Find X3 Pro zijn echt goed vergelijkbaar. Immers, ze hebben
- dezelfde soc, geleverd aan hetzelfde moederbedrijf (dus wellicht uit dezelfde batch, onder dezelfde voorwaarden etc)
- hetzelfde scherm, geleverd aan hetzelfde moederbedrijf
- dezelfde Android-versie
- getest op dezelfde test

Voor de S21's geldt vrijwel hetzelfde. Samsung maakt de soc en de schermen, al verschillen de schermen in formaat, maar niet in resolutie of andere belangrijke kenmerken. Dat kan een verschil veroorzaken, maar dat verschil was er vorige jaren ook.

Het enige verschil in jouw lijst bij de OPPO en OnePlus is dus de Android-skin. En daar presteren beide telefoons wezenlijk anders, op welke manier ik dat ook bereken. De accucapaciteit verschilt immers, maar daarom heb ik het ook genormaliseerd naar aantal minuten per 100mAh :)

Dus daarom concludeer ik: de soc is het niet :)

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

Breathing in the sky

@arnoudwokke Fair enough. Die onderbouwing die je nu uiteenzet zou mij het artikel anders doen lezen dan ik deed zonder je uitleg die je de invloed van de SoC deed uitsluiten.

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True