Ideale afstand / grootte monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Stel, je kunt elke grootte monitor (1" - 1000") krijgen en deze op elke afstand van je plaatsen.. wat zouden dan de ideale afstand en de ideale grootte zijn?
Een minimale afstand van 50 - 100cm wordt vaak aangeraden voor normale monitoren. Is meer afstand (altijd) beter?
Waar hangt het van af, gaat het om het focussen van de ogen? Andere dingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-05 15:54

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dat gaat over de minimale / optimale afstand gegeven een bepaalde monitorgrootte, dat zegt niks over wat dan de optimale monitor grootte zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:13
Meer afstand is niet altijd beter, want teveel afstand = het niet meer kunnen lezen/zien.

Ideale grootte hangt onder andere af van focusafstand van je ogen (niet te dichtbij, niet te ver weg), maar ook in hoeverre je je hoofd moet draaien om alles te zien. Als je constant je hoofd/nek moet draaien om van links naar rechts te kijken, dan is dat ook niet goed voor je.

En verder is het natuurlijk ook voor een heel groot deel persoonlijke smaak/voorkeur.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:12:
Meer afstand is niet altijd beter, want teveel afstand = het niet meer kunnen lezen/zien.
Meer afstand zou dan natuurlijk een groter scherm betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Hahn schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:12:
Niet als met de grotere afstand ook de pixels groter worden.

Het is meer een financiele en praktische afweging. De meeste mensen hebben nu eenmaal een bureau wat maximaal een meter diep is, een werkruimte die ook geen 10m diep is, en ook niet het budget voor een monitor van 100".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Olaf van der Spek schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:12:
[...]

Meer afstand zou dan natuurlijk een groter scherm betekenen.
Dat zei je er niet bij ;)

Verder heeft @downtime een goed punt met bureaudiepte, en daaraan toevoegend: bij je monitor kunnen om settings te veranderen of je monitor überhaupt aan/uit te zetten is ook wel handig. Weinig monitoren komen met een afstandsbediening :P

Momenteel ben ik mijn 49" superultrawide gewend (effectief gezien 2x 27" naast elkaar in 1 body), op 5120 x 1440 resolutie. Ik denk dat een 32" 4k ook heel nice zou zijn, maar groter dan dat wordt denk ik te groot voor de afstand die ik ervan zit (zo'n 70-80cm tussen mijn ogen en het midden van m'n scherm).

[ Voor 60% gewijzigd door Hahn op 04-04-2021 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:15:
Momenteel ben ik mijn 49" superultrawide gewend (effectief gezien 2x 27" naast elkaar in 1 body), op 5120 x 1440 resolutie. Ik denk dat een 32" 4k ook heel nice zou zijn, maar groter dan dat wordt denk ik te groot voor de afstand die ik ervan zit (zo'n 70-80cm tussen mijn ogen en het midden van m'n scherm).
43" 3840 x 2160 is minder breed dan 49" 5120 x 1440 toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Olaf van der Spek schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:27:
[...]

43" 3840 x 2160 is minder breed dan 49" 5120 x 1440 toch?
Qua breedte zou ik dan ook gaan voor 2x 32", maar 43" is véél hoger dan een 27" of 32" scherm. En naar boven kijken is veel zwaarder dan naar links of naar rechts kijken.

Dat is echter mijn voorkeur. Wat heb jij nu zelf als monitor(en), op welke afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hahn schreef op zondag 4 april 2021 @ 18:31:
[...]

Qua breedte zou ik dan ook gaan voor 2x 32", maar 43" is véél hoger dan een 27" of 32" scherm. En naar boven kijken is veel zwaarder dan naar links of naar rechts kijken.

Dat is echter mijn voorkeur. Wat heb jij nu zelf als monitor(en), op welke afstand?
De bovenkant van het scherm niet gebruiken zou in theorie een optie zijn. ;)

Ik heb 1x 27" 2560 x 1440 op iets minder dan armlengte. Ik gebruik ook weleens 1x 25" 2560 x 1440 met 125% schaling, ook op iets minder dan armlengte, wat best prettig werkt.

De reden dat ik me dit af zat te vragen waren onder andere https://joop.bnnvara.nl/n...beschadiging-bij-kinderen en YouTube: Staar je niet blind op je scherm | NOS op 3

Volgens mij kun je dus beter iets verder van het scherm af zitten..
3440 x 1440 @ 96- DPI (40"?) lijkt mij ideaal maar bestaat helaas niet.
Hogere resoluties en schaling hebben weer nadelen met gaming.

https://www.ad.nl/nlthuis...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

[ Voor 35% gewijzigd door Olaf van der Spek op 05-04-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb nu 2x 27" 1440p en 2x 22" 1080p, en dat werkt wel goed. Ik merk dat als ik een 1080p remote uitstrek over mijn 1440p monitor dat ik dan net te dicht bij zit, en als ik een 1440p remote op mijn 1080p monitor heb zit ik net op het randje van wat nog goed te lezen is.

Nu zit ik er ongeveer een armlengte vanaf, met de bovenkant van de 1440p monitors op ooghoogte en de 1080p monitors daarboven (2x2 setup). Plan is om tzt te upgraden naar een ultrawide op de onderste rij en dan 2x 1440p erboven.

Ik denk dat dit wel de sweet spot is, ik heb niet het gevoel dat ik te dicht op m'n schermen zit en ook niet het gevoel dat het allemaal te veel ruimte inneemt. Mijn stoel staat wel standaard iets naar achter gekanteld wanneer ik mijn bovenste rij schermen gebruik, omhoog kijken is niet heel chill maar op deze afstand/hoogte wel te doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Oon op 05-04-2021 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Dat klopt. Vooral voor kinderen is langdurig focussen op korte afstanden (zoals telefoon, beeldscherm, boek) niet goed. Voor volwassen is het, zover ik weet, minder schadelijk maar wel vermoeiend(er). Ik denk dat een armlengte een redelijke afstand is maar belangrijker is om te variëren. Dus af en toe iets anders doen. Gewoon even uit het raam kijken is al een goed begin.
Pagina: 1