@
polopolo150 Herkenbaar, zo had ik vroeger ook een persoon in mijn vriendengroep die amper rond kon komen.. Als hij 50 euro per week had voor eten/drinken was het veel..
Vakanties kende hij niet, en uitgaan kon hij ook niet..
Qua uitgaan heb ik hem toen kunnen helpen omdat ik als glazenhaler en later als barman af en toe wat kon toestoppen..
Maar ook met vakanties met vrienden viel hij telkens buiten de boot want hij kon het niet betalen..
We hadden dus ook besloten om hem mee te nemen als de extra kosten niet te hoog zouden zijn.
We zouden naar een jongeren camping in Kroatie..
Leuke road trip met 8 personen (2 auto's).
De bedoeling was gewoon lekker chillen op de camping en een beetje feesten met andere camping gasten. En misschien een avondje of 2 uit..
Qua verblijf en eten/drinken op de camping was iedereen 100 gulden extra kwijt om hem die vakantie te gunnen. Dit was geen enkel probleem en we vertelden hem het nieuws..
Hij was heel enthousiast en blij dat hij mee kon..
4 maanden later was het zover en wij lekker op pad..
Maar vanaf dag 2-3 ging het ineens bergafwaarts met hem.. Hij voelde zich schuldig omdat hij van iedereen profiteerde en het voelde niet goed voor hem dat hij niet meebetaalde aan boodschappen en drank etc.
Het is toen ook tot een redelijke ruzie gekomen en gelukkig hebben we nog op hem kunnen inpraten om de laatste 3-4 dagen nog te blijven want hij wilde alweer vertrekken en evt liftend terug naar NL zien te komen..
Maar die laatste dagen heeft hij letterlijk op water en wat brood geleefd omdat hij niet meer van ons wilde profiteren..
Na de vakantie is het nog even goed gegaan, maar na enkele maanden had hij zich helemaal terug getrokken uit de vriendengroep omdat hij dacht dat hij niet aan die maatstaf kon voldoen..
Hij wilde absoluut niet profiteren van anderen want hij wilde perse zijn eigen boontjes kunnen doppen.
En wij vonden het geen probleem om hem af en toe wat toe te stoppen om hem toch wat plezier te gunnen.
Ik had nog wel wat persoonlijk contact met hem, maar ook dat was na 2-3 jaar weg..
En dan heb je zulke goede bedoelingen, maar ik kan mij zijn reactie ook wel voorstellen.
Gelukkig heb ik het ook wel anders mee gemaakt..
Ik kreeg vorig jaar enkele bol.com kaarten voor mijn verjaardag, totale waarde iets van 70-80 euro..
Maarja ik bestel er bijna nooit wat en had ook geen doel voor dit geld.
Een goede vriend van mij zit al jaren in de bijstand en is 100% afgekeurd vanwege diverse gezondheidsklachten.. Hij red het net, maar ook bij hem blijft er geen geld over voor leuke dingen..
Ik heb hem al die cadeau bonnen gegeven met de mededeling iets leuks voor zichzelf te kopen..
Tot op de dag van vandaag is hij nog steeds super blij hiermee...
En hoewel ik niets terug verwacht weet ik gewoon dat hij klaar zal staan als ik een keer zijn hulp nodig heb..