Hallo, tot op heden heb ik een Ziggo router met daarachter 2 TP-Link Omada 245 access points. Werkt prima. Nu ga ik naar Delta glasvezel over en heb de Genexis router al aangesloten op de glasvezel kabel en ben bezig om alles over te zetten. Nu kom ik er achter dat de Genexis helemaal niet overweg lijkt te kunnen met access points. De Omada heeft een app om de instellingen te beheren en een webpage via tplinkeap.net. Zo wel de app als de webpage werken niet achter de Genexis. De enige manier om de acces point in te stellen lijkt via een off line verbinding. Heeft iemand ervaring hiermee? Is we wat aan te doen?
Vraag
Alle reacties
@groan1234 wat voor 'Genexis' is dit? Het zou namelijk best kunnen dat dit helemaal geen router is, maar alleen een media converter (o.i.d.)
Stond je ziggo router misschien in bridge en je accesspoint(s) in router mode?
Als het om een genexis modem/router gaat dan is dat misschien het probleem. Je zal dan de accesspoints in accesspoint mode moeten zetten.
Als het om een genexis modem/router gaat dan is dat misschien het probleem. Je zal dan de accesspoints in accesspoint mode moeten zetten.
Vreemd verhaal, voor zover ik weet levert Delta alleen een glasmodem/router combi en zou je dus (als je een werkende verbinding hebt) gewoon op Internet moeten kunnen.
Hebben je accesspoints vaste IP adressen? Zit je bij Detla in hetzelfde private netwerksegment als bij Ziggo? Wat bedoel je dat de webpage niet werkt? En wat werkt niet aan de App? Maak je gebruik van de Wifi van de Genexis? Staat deze exact hetzelfde ingesteld als de Omada's (afgezien van het kanaal)?
Hebben je accesspoints vaste IP adressen? Zit je bij Detla in hetzelfde private netwerksegment als bij Ziggo? Wat bedoel je dat de webpage niet werkt? En wat werkt niet aan de App? Maak je gebruik van de Wifi van de Genexis? Staat deze exact hetzelfde ingesteld als de Omada's (afgezien van het kanaal)?
Eerst het probleem, dan de oplossing
Hallo allemaal. Het probleem is gevonden en opgelost. De acces points hebben een IP adres buiten de Genexis range. De helpdesk van Delta wist hier geen raad mee. De 2e lijn gaf aan dat het met beveiliging te maken had en ik het maar moest accepteren. Vervolgens TP-Link gebeld en die begonnen te lachen toen ze van het probleem hoorden. De oplossing is simpel: of het access point in de fabrieksinstelling resetten en opnieuw aansluiten of gewoon de stroom er voor 10 minuten af en dan weer aansluiten. De Genexis zal dan opnieuw IP adressen uitdelen en dan zit het wel in de range en werkt zowel de app van TP-Link als de webpage weer. Als je haast hebt kan je ook nog het access point via een kabel aansluiten op een laptop en dan handmatig het IP adres in de range van de Genexis zetten. Ik heb voor de stroom 10 minuten er gekozen en alles werkt weer zoals het bedoeld is.
Nog steeds een vreemd verhaal: Delta helpdesk begrijp ik (ook al zouden zij ook prima in staat moeten zijn om dit goed te beoordelen), begrijp alleen niet dat je 10 minuten de spanning van je accesspoints af moet halen voor een DHCP request...een keer stekker eruit en erin zou al moeten volstaan. Het is dus een request-response mechanisme, je Genexis gaat niet spontaan iets versturen.
In ieder geval fijn dat het opgelost is!
In ieder geval fijn dat het opgelost is!
Lijkt er op dat die access point na 10 minuten zonder spanning, zich naar factory defaults resetten.lier schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 13:32:
... begrijp alleen niet dat je 10 minuten de spanning van je accesspoints af moet halen voor een DHCP request...een keer stekker eruit en erin zou al moeten volstaan...
En dus eventuele handmatig ingestelde ip-adressen verwijderen en vervangen door dhcp.
Kwenie of je blij moet worden van dit soort features
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Zoiets inderdaad, ik moet er niet aan denken.
Idd, wat een rommel, nog los van het feit dat iemand z’n internet laat afhangen van zo’n ding direct aan een glasconverterBrahiewahiewa schreef op zaterdag 3 april 2021 @ 18:19:
[...]
Lijkt er op dat die access point na 10 minuten zonder spanning, zich naar factory defaults resetten.
En dus eventuele handmatig ingestelde ip-adressen verwijderen en vervangen door dhcp.
Kwenie of je blij moet worden van dit soort features
I reject your reality and substitute my own
wat zijn de eerste 2 getallen van je accespoints & gebruikers ?
die zou normaliter allemaal 192.168.x.x moeten zijn
ik sta bij @rens-br ... grote kans heb je gewoon geen router en hangt alles nu rechtstreeks aan het internet... wat een sterk veiligheidsrisico is
die zou normaliter allemaal 192.168.x.x moeten zijn
ik sta bij @rens-br ... grote kans heb je gewoon geen router en hangt alles nu rechtstreeks aan het internet... wat een sterk veiligheidsrisico is
Er worden hier wel snel conclusies getrokken. Het betreft een Genexis 7840 modem/router. Het access point wat hier achter hangt zit dus niet rechtstreeks aan het internet. Routers horen een ip adres toe te wijzen aan nieuw aangesloten apparatuur. Kennelijk ging dat niet helemaal goed. Het werkt inmiddels en het is niet anders dan toen dit access point aan het modem/router zat van Ziggo.
Pagina: 1