Ik had een NZXT H1 behuizing maar deze is (helaas) teruggeroepen vanwege het bekende brandgevaar probleem. Erg jammer, dit was voor mij by far het fijnste kastje dat ik heb gehad. De componenten ben ik aan het verkopen en voor de GPU heb ik leuke winst kunnen maken. Uiteindelijk de keuze gemaakt om weer voor een laptop te gaan.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben veel onderweg en wil hem ook gebruiken voor m'n werk tijdens overleggen/meets. Voornamelijk zal ik erop gaan gamen, zware games als RDR 2 en binnenkort Cyberpunk. Het liefst game ik in QHD maar weet niet of het verschil op een 15,6 inch echt noemenswaardig is in vergelijking een Full HD scherm. Verder gebruik ik de laptop veel om te typen, verslagen en andere rapportages etc.
Ook een film/serie kijken zal ik regelmatig doen.
Wat is je budget?
Maximaal €2100,-
Minder mag altijd natuurlijk, iets er boven ook:)
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal hem zoals gezegd veel gaan gebruiken voor m'n werk, ik ben veel onderweg en kom ook bij mensen thuis. Een extreme gamer look is voor mij echt niet handig en bovendien vind ik het lelijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit te twijfelen tussen verschillende laptops:
- Alienware m15 R4
i7-10870H (8 cores, 16 MB cache, tot 5,0 GHz max. Turbo
Frequency)
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 6 GB GDDR6
15,6" FHD (1920 x 1080) 144 Hz 3 ms, 300 nit, 100% sRGB-kleurenbereik, met NVIDIA GSYNC en Advanced Optimus
16 GB DDR4 2933 MHz
512 GB PCIe M.2 SSD
€1869,- inclusief 15% kortingscode die ik nog heb.
Heb zelf goede ervaringen met Alienware, ze hebben een uitstekend garantiebeleid en reparatie aan de deur.
- Razer Blade 15 basic
10th Gen Intel® Core™ i7-10750H 6 Core (2.6GHz / 5.0GHz)
Windows 10 Home
15.6" Full HD 144Hz, 100% sRGB, 4.9 mm bezel, factory calibrated
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 Laptop GPU
512GB SSD
16GB RAM
€1800.-
Asus G15
QHD scherm
RTX 3060
1TB SSD
16GB RAM
AMD Ryzen 7 5800HS
Een aantal vragen:
Verder ben ik nog aan het kijken voor de G14, ook omdat deze wel in het zwart geleverd wordt en de G15 niet helaas. Ook hebben beide types geen webcam, wat ook jammer is. De G14 heeft helaas wel een max q versie van de RTX 3060
1. Weet iemand de verschillen tussen de reguliere RTX3060 en de 3060 Max q? Is het verschil groot qua fps?
Het feit dat Alienware en Razer nog altijd Intel aanbieden vind ik erg jammer. Als je deze CPU's vergelijkt met de AMD in de G15 is dat echt een groot verschil. Mijn vraag is:
2. Zal je het verschil echt merken tijdens het gamen in de CPU's? En over een paar jaar..??
3. QHD vs Full HD, is het verschil echt te merken tijdens het gamen op een scherm van maximaal 15,6 inch?
Qua uiterlijk wint de Razer voor mij, ik vind deze prachtig. Echter wordt er veel ''geklaagd'' over het toetsenbord, deze zou te weinig travel hebben. Het toetsenbord van de Alienware lijkt het beste te zijn en dat vind ik persoonlijk ook wel een belangrijk puntje.
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben veel onderweg en wil hem ook gebruiken voor m'n werk tijdens overleggen/meets. Voornamelijk zal ik erop gaan gamen, zware games als RDR 2 en binnenkort Cyberpunk. Het liefst game ik in QHD maar weet niet of het verschil op een 15,6 inch echt noemenswaardig is in vergelijking een Full HD scherm. Verder gebruik ik de laptop veel om te typen, verslagen en andere rapportages etc.
Ook een film/serie kijken zal ik regelmatig doen.
Wat is je budget?
Maximaal €2100,-
Minder mag altijd natuurlijk, iets er boven ook:)
Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ik zal hem zoals gezegd veel gaan gebruiken voor m'n werk, ik ben veel onderweg en kom ook bij mensen thuis. Een extreme gamer look is voor mij echt niet handig en bovendien vind ik het lelijk.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit te twijfelen tussen verschillende laptops:
- Alienware m15 R4
i7-10870H (8 cores, 16 MB cache, tot 5,0 GHz max. Turbo
Frequency)
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 6 GB GDDR6
15,6" FHD (1920 x 1080) 144 Hz 3 ms, 300 nit, 100% sRGB-kleurenbereik, met NVIDIA GSYNC en Advanced Optimus
16 GB DDR4 2933 MHz
512 GB PCIe M.2 SSD
€1869,- inclusief 15% kortingscode die ik nog heb.
Heb zelf goede ervaringen met Alienware, ze hebben een uitstekend garantiebeleid en reparatie aan de deur.
- Razer Blade 15 basic
10th Gen Intel® Core™ i7-10750H 6 Core (2.6GHz / 5.0GHz)
Windows 10 Home
15.6" Full HD 144Hz, 100% sRGB, 4.9 mm bezel, factory calibrated
NVIDIA® GeForce RTX™ 3060 Laptop GPU
512GB SSD
16GB RAM
€1800.-
Asus G15
QHD scherm
RTX 3060
1TB SSD
16GB RAM
AMD Ryzen 7 5800HS
Een aantal vragen:
Verder ben ik nog aan het kijken voor de G14, ook omdat deze wel in het zwart geleverd wordt en de G15 niet helaas. Ook hebben beide types geen webcam, wat ook jammer is. De G14 heeft helaas wel een max q versie van de RTX 3060
1. Weet iemand de verschillen tussen de reguliere RTX3060 en de 3060 Max q? Is het verschil groot qua fps?
Het feit dat Alienware en Razer nog altijd Intel aanbieden vind ik erg jammer. Als je deze CPU's vergelijkt met de AMD in de G15 is dat echt een groot verschil. Mijn vraag is:
2. Zal je het verschil echt merken tijdens het gamen in de CPU's? En over een paar jaar..??
3. QHD vs Full HD, is het verschil echt te merken tijdens het gamen op een scherm van maximaal 15,6 inch?
Qua uiterlijk wint de Razer voor mij, ik vind deze prachtig. Echter wordt er veel ''geklaagd'' over het toetsenbord, deze zou te weinig travel hebben. Het toetsenbord van de Alienware lijkt het beste te zijn en dat vind ik persoonlijk ook wel een belangrijk puntje.