Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC_31108
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-04-2021
Dag allemaal,

Ik ga binnenkort mijn eerste smartphone aankopen voor mijn werk. (heb tot nu toe een old-school klap-telefoontje van Samsung gebruikt). Ik geraak er echter niet aan uit welk model ik nu best kies. Ik zal de smartphone voornamelijk gebruiken om te bellen, smsen, surfen (opzoeken trein,bus, info op het web), social media, als gps in de auto, enkele sport apps en af en toe wat foto's te maken en door te sturen maar over het algemeen gebruik ik mijn gsm niet veel t.o.v. de gemiddelde persoon. (vandaar ook dat ik nu pas een smartphone aanschaf). Alvast bedankt voor jullie advies en hulp hierbij! Hieronder volgen mijn criteria/ visie m.b.t. de toekomstige smartphone.

Ik zoek een smartphone die:
- zo lang als mogelijk mee kan gaan vermits ik niet graag van model/gsm verander (ben een gewoontedier), liefst dus 6jaar of langer en dit zonder 3x of meer te moeten heropladen overdag (bij matig tot weinig gebruik overdag). Opladen zou dus ook snel en gemakkelijk moeten kunnen indien nodig.
- zeer vlot werkt en je dus snel en efficiënt dingen kan opzoeken, betalen, mails/berichten beantwoorden,....als ook geen gedoe met updates, reclame, malware e.d. krijgen na verloop van tijd.
- compact en goed in de hand ligt (na wat testen vind ik formaat van Iphone 7 of kleiner goed (dus breedte <67mm en lengte <140mm)
- waterdicht is aangezien ik vaak op zee werk en water dus nooit veraf is.
- goed werkende functionaliteiten heeft (cfr. vlot & efficient ctriteria) (dus goede vingerscan, evt. face recognition,... alles wat de bediening van je gsm nog sneller maakt; bewegingssensor & gyro sensor kan handig zijn voor sport apps)
- 5G niet perse ondersteund tenzij jullie denken dat dit de komende 5jaar wel belangrijk zal worden of aanzienlijk sneller opzoekwerk zal opleveren.
- liefst een OLED scherm heeft, maar geen must (heb een OLED TV en ben wel een fan van die kwaliteit & kleuren). Moet wel goed leesbaar zijn outdoor in de zon (vermits ik veel buiten moet werken)
- verder is camera & beeldkwaliteit niet zo belangrijk (matig to weinig foto's maken en series kijken)

Wat is je budget?
Budget ligt op +-100€/levensjaar, dus indien levensduur van +-6j --> +-600€ maar prijs is geen dealbreaker.

Ik wil het apparaat matig of weinig intensief gaan gebruiken om ......
smsen, bellen, social media, surfen, sport apps (strava, fitbit,...), betalingen, gps en dit zo snel/efficiënt (gebruiksvriendelijk) en zo lang mogelijk met goede batterijwerking (alleen 's nachts moeten opladen).

Wat heb je zelf al gevonden?
In de compacte formaten heb ik hier op tweakers volgende modellen bekeken:
- Google Pixel 4a (updates en dus levensduur <4j?, waterdicht?, snel/vlot genoeg?)
- Samsung S20 5G (batterij niet sterk genoeg? --> >6j levensduur?, onnodige beeldkwaliteit, 5G etc?)
- Iphone SE 2020 (updates OK, maar batterij duurzaam genoeg?, geen OLED maar is geen must)
- Iphone 12 mini (updates OK, maar batterij duurzaam genoeg?, onnodige features zoals 5G?)
- Sony Xperia 5 ii (niet echt compact meer, onnodig beeldkwaliteit & 5G?, levensduur >6j?)
- Sony Xperia 10 ii (niet echt compact meer, levensduur >6j?, niet waterdicht)
-... (andere modellen die aan de (meeste) criteria voldoen?)

Welke vragen heb je hier nog over?
Zijn er nog andere modellen die jullie o.b.v. bovenstaande kunnen aanbevelen?
Welk model zouden jullie kiezen voor iemand met dit profiel?

Heel erg bedankt voor de jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Alleen even een opmerking zonder dat het echt advies is, maar bij de iphone’s heb je een vraag over duurzaamheid van de batterij. Ikzelf heb hier nog een iphone se uit 2016 en de batterij doet het nog prima. Ben ook geen zware mobiel gebruiker, maar denk dar duurzaamheid dus niet echt een issue is.
Denk dat dat bij de meeste telefoon wel vergelijkbaar is als je geen zware moviel gebruiker bent eigenlijk.
Kwa updates voor langere tijd zit het bij de iphone wel goed. De se uit 2016 krijg nu nog steeds updates binnen. ( alhoewel ik denk dat dit nu de laatste ronde is dat de Se 2016 nog mee de updates krijgt) Dat is enige wat bij een android toestel volgens mij op dit moment nog steeds wel minder is.

Verder lees ik mee of er nog goede argumenten van andere komen want, realiserend dat het toch een keer gaat ophouden voor een toestel uit 2016 :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Je zoekt een telefoon voor 6 jaar, zonder ervaring ermee, en je bent een gewoontedier. Dan zou ik wel 5G nemen omdat we niet weten wat je ontwikkeling zal zijn, of wat de markt gaat doen over zo een lange periode.

Als gewoontedier zou ik zeggen, neem een iPhone, simpel omdat die redelijk traag evolueert, en veel nog hetzelfde werkt als op modellen van 13 jaar terug. iPhone is ook de enigste die in de praktijk de 6 jaar haalt.
Samsung is 4 jaar gegarandeerd na release. Alle andere Androids garanderen korter.

Ga je voor een iPhone, pak de gewone 12. De accu van de Mini kan echt te klein uitpakken in de praktijk, en je weet niet hoeveel je het gaat gebruiken omdat het je eerste telefoon is. Als je over 6 maanden de mini weg moet doen omdat die niet toereikend is....

Echter, gezien het je eerste stapjes in de smartfoon wereld zijn, zou ik je adviseren om iets toegankelijkers te nemen, en een Samsung A42 te nemen: pricewatch: Samsung Galaxy A42 5G (4GB ram) Wit
Voor 250 Euro heb je een prima toestel, en ben je over een jaar of 2 toe aan wat anders heb je niet de hoofdprijs betaald, en op zich kan deze prima 4 jaar mee. En sneuvelt die een keer hoef je geen nieuwe hypotheek te nemen.
Groot voordeel van Samsun je kunt overal terecht voor support, hoesjes, vragen, etc., dat geld niet voor andere Android merken.

Een ander Android merk als Xiaomi heeft net wat betere bang for buck, maar vergt ook wat meer in instellingen, uitdagingen met te strakke batterijbesparing, en daar zit je bij een eerste toestel meestal niet op te wachten.

En wat formaat betreft, toestellen groeien alleen maar over tijd, dus je kunt er beter in mee gaan dan je ertegen verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC_31108
Bedankt Gitano en swhlnd voor de comments!
Obv jullie reactie lijkt Iphone precies iets meer aan te sluiten bij wat ik zoek (langere levensduur, grotere operating consistentie). Alleen het prijskaartje inderdaad...maar daar zijn misschien oplossingen voor (SE 2020, mediamarkt btw-loze actiedagen, refurbished, een iets ouder model kopen ipv de laatste nieuwe?)

Ik heb de Samsung A42 G5 eens bekeken, maar samsung beweert hier maar 3jaar OS updates voor te voorzien en zou niet IP68 geclassificeerd zijn. En voor een ruime 100€ meer heb je de Iphone SE 2020 al.

Ik ben benieuwd naar de nog komende comments, maar voorlopig krijg ik het gevoel dat Iphone precies wel de betere keuze is voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 12:15
Ja, pak dan de SE 2020, met een goede beschermhoes (rondom van glas), eventueel gewoon in een Apple store met gelijk uitleg en wat instellen erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitano
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-08 12:39
Inderdaad iphone se 2020 past ook binnen je budget zo te zien. Neem niet de laagste opslag . Zou voor minimaal de 128gb gaan dat wel.

Ben niet zo’n apple fan voor andere producten, maar na hoop geklooi en gedoen met android toestellen is een iphone toch wel erg fijn gebleken voor mij, dus de se 2020 gaat ook mijn opvolger worden. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 10:21
Je zou wel een Android-telefoon kunnen overwegen die lange ondersteuning biedt. Bijvoorbeeld de Fairphone. Die is er helemaal op gericht om lang mee te gaan. En mocht er onverhoopt iets kapot gaan (zoals een gebarsten scherm, maar ook in geval de accu niet meer lang meegaat) kun je eenvoudig zelf de meeste componenten vervangen. Ook bieden ze hardwareupgrades aan van bijvoorbeeld de camera.

De laatste daarvan, Fairphone 3 Plus, is wel ietsje groter dan je eis. Helaas zijn er al jaren maar weinig compacte telefoons op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RC_31108
Als het iOS wordt lijkt me het inderdaad Iphone SE 2020 te worden!
@TimoDimo : Bedankt voor de suggestie! Heb het even opgezocht maar de reviews zeggen dat deze telefoon toch voor deze prijsklasse wel een stuk minder performant is en in het algemeen niet zo heel vlot functioneert wat dan niet echt aan mijn efficiëntie eis voldoet. Lijkt me dus prijs/kwaliteit gezien de Iphone SE 2020 niet te overtreffen... Bedankt voor de tip!

Ik ben benieuwd of er nog suggesties, advies volgen :)
Pagina: 1