Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vinjalonde
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09-2023
Ik weet niet of dit het juiste topic is hiervoor maar ik heb een vraag omtrent mijn loopbaan.

Het is misschien handig om een klein beeld te schetsen. Ik ben 33 en werk bij een callcenter. Ik word niet gelukkig van het werk en zou graag iets anders gaan doen. Ik heb alleen mijn mavo en havo diploma’s gehaald.

Nu is mijn lange termijn doel om als illustrator en of concept artist te gaan werken. Maar daar zal nog wel een aantal jaren overheen gaan voordat ik zo ver ben. En zou ik graag in de tussentijd en om niet op 1 paard te wedden in de IT willen werken.

Ik heb nagedacht om een opleiding HBO ICT te gaan doen, maar heb daar van afgezien omdat de opleiding 4 jaar duurt. En ik in die 4 jaar veel minder tijd heb om te tekenen / schilderen en omdat dat ik het liefst zo snel mogelijk een andere baan wil.

Nu dacht ik er aan om een aantal certificaten te halen waaronder (CompTIA A+, CompTIA network, CompTIA Server, CompTIA Security, Microsoft MCP MD100, Microsoft MCP MD101,ITIL Foundation 4)

Mijn vraag is, of dit een goede manier is om meer kans te maken op een baan. En zijn deze certificaten ook echt nodig of zijn er andere certificaten die ik beter kan halen?
Of hebben jullie misschien nog andere tips of ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:54

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik heb je topic afgesplitst vanuit het Feedback-topic, omdat het daar niet op z'n plek is. Als je een andere titel wil, moet je even 'n Topic Report in schieten, of mij even een Direct Message sturen.

Verbied conversiepraktijken tegen LHBTQIA+-mensen, teken de petitie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het lijkt me nogal zinloos om lukraak certificaten te halen terwijl je zelf al niet eens weet wat je wilt. Wellicht moet je eerst gaan uitzoeken wat je wilt, en dan een plan uitstippelen om daar te komen, wat je ervoor nodig hebt om dat te bereiken.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solntse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2022
Je kunt niet alles tegelijk. Als je beide gaat doen zul je later misschien moeite hebben om beide op een goed niveau te leren. Kies een bepaalde richting en houd daar aan vast. Als je nog niet helemaal weet wat je precies wilt, zijn er verschillende uitgebreide beroepskeuzetesten die inzicht kunnen bieden. Neem niet willekeurig een beroepskeuzetestje van internet, want die zijn over het algemeen niet zo goed. Kies een richting die je interessant vindt en waarbij je intrinsiek gemotiveerd bent om het te doen, maar let wel op dat er ook voldoende werkgelegenheid is in die richting. Als je ervoor kiest om de ICT-kant op te gaan, dan denk ik dat je aan een volledige HBO-opleiding veel meer hebt dan aan wat losse certificaten. Vier jaar studeren is lang, en vergt een grote investering, maar het is wel een goede investering. Je bent nog jong en als je niet in een callcenter wil blijven werken, dan is een nieuwe opleiding zeker een goede keuze. Bedank ook goed welke manier van studeren bij je past en of je doelen haalbaar zijn. Een thuisstudie of deeltijdopleiding is heel ander dan een voltijdopleiding. De eerste twee vergen doorgaans veel meer inzet en zelfdiscipline.

Ik kan me heel goed voorstellen dat je niet gelukkig wordt van callcenterwerk. Ik herken de situatie wel want ik ben ook op latere leeftijd nog een nieuwe opleiding gaan doen. Als ik je nog een advies mag geven: geef niet te snel op wanneer je een richting inslaat. Als je merkt dat het toch niet de goede keuze is of dat je tegen bepaalde zaken aanloopt, kies dan iets anders, maar ga niet weer in een callcenter werken (tenzij als bijbaantje misschien), want zo kom je niet verder en blijf je in dezelfde situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solntse
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-12-2022
Nog iets: als je een volledige opleiding niet ziet zitten kun je ook gewoon gaan solliciteren naar een andere baan. Ik weet natuurlijk niet wat je verdient, maar callcenterwerk levert doorgaans niet veel op dus je hebt nauwelijks iets te verliezen. Reageer gewoon op alles wat je leuk lijkt en waar je ervaring een beetje bij aansluit. Wie weet vind je op die manier iets wat je wel leuk vind, of kun je via een ander bedrijf verder groeien of een opleiding gaan doen. Het is altijd goed om je ogen open te houden voor nieuwe kansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinjalonde
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-09-2023
Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb eind vorig jaar een beroepskeuzetest gedaan, en daar kwam het sterkst naar voren om iets artistieks te doen. Voornamelijk illustrator en concept artist, wat ook mijn droom baan is. En daarna kwam IT sterk naar voren.

Gezien mijn financiële situatie heb ik alleen de mogelijkheid om een thuisstudie of deeltijdopleiding te volgen. Een deeltijdopleiding voor illustrator en concept artist is er niet. Daarom ben ik via zelfstudie elke dag aan het tekenen, oefenen en leren.

Nu zou dan niet zo'n probleem zijn behalve dat ik mijn werk niet leuk vind en dat het inderdaad erg weinig verdiend. Ik ben druk aan het solliciteren en dan voornamelijk richting de IT (servicedesk etc). Alleen merk ik dat ik vaak toch wat kennis/ certificaten etc mis. Vandaar mijn idee om een aantal certificaten te halen.

Ik ga hier nog is goed over na denken, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Dus je wilt illustrator worden? Wat heb je zoal in je portfolio zitten?

Mensen die van hun hobby hun werk willen maken hebben vóórdat ze aan het werk gaan al het een en ander gedaan wat ze in hun portfolio zetten. Zo is de kans op een baan in de betreffende richting groter.

Ik hoor ook vaak (vooral van mijn studenten) dat ze programmeur willen worden. Helaas hebben ze tot die tijd zelf nog niks geprobeerd, gemaakt of bedacht om te doen. Behalve bij de mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn en zelf wat proberen, opzoeken en leren. Het hoeven geen hoogstaande programma's te zijn wat ze maken, als er maar iets gemaakt wordt in plaats van knippen en plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:53
Misschien is functioneel beheer iets voor je, daar heb je ook relatief korte opleidingen in en zijn veel gevraagd. Afhankelijk van het pakket wat je beheert kan je ook nog creatief bezig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bene
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 16:22

Bene

list incomprehension

..of kijk naar een deeltijd AD opleiding, Service Management bijbvoorbeeld. Die zijn korter, geven een internationaal diploma en bieden directe doorstroom naar een 3e jaar in een HBO opleiding (mocht je er nog zin in hebben tegen die tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:28

Yucon

*broem*

We kunnen wel allemaal over hardcore IT dingen gaan nadenken, maar volgens mij gaat het in de OP mis bij het noemen van een ICT opleiding. Dat is ruis dat vervolgens een eigen leven gaat leiden.

Is wat TS in de OP noemt niet vrijwel 1:1 een beschrijving van Communication and Multimedia Design/CMD? Ik heb het idee dat dat is wat er eigenlijk bedoeld wordt en dat daar vervolgens foutief het labeltje HBO ICT opgeplakt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 12:44
Als je illustrator wil worden snap ik echt niet dat je dan maar voor het geld 'even' een IT opleiding gaat doen. Aan de onderkant van de markt, mensen met geen ervaring en geen tot weinig opleiding (je geeft aan geen volledige bachelor te weten doen) is er gewoon meer aanbod dan vraag.

Als je illustrator of concept artist wil worden; ga je daar op focussen.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• retoohs
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:52
vinjalonde schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 11:14:
Nu zou dan niet zo'n probleem zijn behalve dat ik mijn werk niet leuk vind en dat het inderdaad erg weinig verdiend. Ik ben druk aan het solliciteren en dan voornamelijk richting de IT (servicedesk etc). Alleen merk ik dat ik vaak toch wat kennis/ certificaten etc mis. Vandaar mijn idee om een aantal certificaten te halen.
De gemiddelde illustrator verdient trouwens ook niet veel. Hier een voorbeeld, 2k netto voor een ZZp'er met 20 jaar ervaring en opleiding bij de kunstacademie :| .

Ik heb veel met digitale ontwerpers samengewerkt. Deze waren erg bekwaamd met photoshop, illustrator en motion graphics. Op den duur kwam er ook front-end programmeerwerk bij. Toch werden ze een stuk slechter betaald dan de marketeers, sales medewerkers, software ontwikkelaars etc. Het zal deels ook wel aan het bedrijf gelegen hebben, maar toch heb ik dat nooit begrepen gezien de vaardigheden die ze moesten hebben.
Pagina: 1