Slot schuifdeur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:27
Sinds kort hebben we de kapotte tuindeur vervangen door een bredere schuifdeur. Het eea staat weer stevig, maar kan nog maae provisorisch op slot.

De deur is opgebouwd uit in verstek gezaagde steigerhouten planken, bekleed met rabat delen aan de buitenkant.
De deur heeft geen vaste deurpost, maar hangt aan een rail en rolt van het ene soft close mechanisme naar de ander.

Zij aanzicht
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiDBJhbwbMdWQHQQI2Ge_NK9_HU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q5HDyEaI62ij7HI7v5VsO4j4.jpg?f=fotoalbum_small
Gesloten deur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjEC5Cu8sAPuVdR74xbXQnxVbKE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yjxbh5QvHYOnFfgMOYHXxnj1.jpg?f=fotoalbum_small

Nu zoeken we een slot waarmee we de deur van binnen en van buiten kunnen openen en sluiten.

Veel van de sloten die ik vind kunnen alleen
niet van buitenaf open gemaakt worden
vereisen een vaste deurpost.

Voor tijdelijk hebben we een oud slot erop dat inhaakt op een gat in de deur, maar we zoeken iets meer verfijnts.

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Een "deurpost" is in dit geval toch gewoon een paaltje in de grond slaan aan de kant waar de deur naar sluit?
Of je schroeft een stuk hout tegen de schutting waar je de sluitplaat van het slot op kan maken.

Het slot zelf frees je dan in de steigerplanken van de deur. En om ook aan de kant van de rabatdelen er bij te kunnen neem je een voldoende lange cilinder.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Klopt, maar we het slot willen is zegmaar het midden van de deur. Daar is geen 'eindpost' te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Dan zoek je en haakslot. De haak valt uit het slot in de slotplaat, ipv bij een normaal slot waar de schoot uitschuif.

De haak valt dus naar beneden waardoor je de deur niet meer kant schuiven.

Waarom kan je geen eindpost plaatsen? Of heb je twee schuifdeuren die in het midden bij elkaar komen?

Als je een overzicht foto erbij zet is de gehele situ beter te beoordelen.

Maar volgens mij moet het hier mee lukken:
https://www.toolstation.n...8kJuhyLhiyoxoCKoYQAvD_BwE

Hier kan je vervolgens je eigen cilinder inzetten, bv een gelijksluitende met je woning. Een cilinder kan je namelijk bij laten maken aan de hand van je sleutel even uit te lenen bij bouwmarkt, bv mastermate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Ik zal het beter proberem te schetsen.

De deur vanaf de buitenkant,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbWawnwkiU5iUMoKN7Ihv8N09PE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4DY4uQ7J0jmPR2ZhiUFYhs8.jpg?f=fotoalbum_small

Ook buitenkant, vanaf andere hoek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WQHW1HB9eEv9jLO-BtdA0k4BwbE=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NJ1ERhGphA9q8Q61Ae2B5Ipy.jpg?f=fotoalbum_small

Er is dus geen paal waar de schuufdeur tot stilstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:28
Wat een vreemde constructie zo, is het frame waar die planken tegenaan zijn vast gemaakt nou gewoon vurenhout?

Hij moet dus, als je vanaf gemeentegrond kijkt, naar rechts schuiven? Maar je wilt het slot ook aan de rechterkant hebben als die dicht is?

En als die open staat dan zit de deur in zijn geheel voor je schuur? Er mag dus niks 'uitsteken', zelfs geen handvat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Is de deur op deze manier niet gewoon simpel op te tillen en van de rails te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Het bewegende deel van de deur zijn steigerplanken, waarop de rabatdelen zijn geschroeft. Dat is goed van binnenuit te zien op deze foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qaJ_gR9foUXdx7_3Y2LeBRmycBs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NliujhnfSQv4bHFovSz01NmS.jpg?f=fotoalbum_small

De schutting staat overigens niet op de erfgrens. De straat loopt in een boog, er zijn tussen de schutting en de stoep nog ongeveer 2 tegels ruimte. Er kan zelfs nog een groene bak staan, zonder dat je over de stoep komt.

De deur schuift dus achter de schuur weg naar links weg (vanaf deze foto gezien).
Chaos schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:31:
Is de deur op deze manier niet gewoon simpel op te tillen en van de rails te halen?
Het bewegende deel weegt ruim 45kg en is 230cm breed, dus verwacht niet dat het zo hard loopt. Plus dat er nog een geleider op de vloer zit als je de deur wilt weg tillen.
Overigens helpt een slot hier wel tegen - het zomaar weg kunnen tillen. Hoe precies, probeer ik via dit topic te bereiken.

[ Voor 30% gewijzigd door _Apache_ op 01-04-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:28
En als je vanuit je tuin tegen de scchuifpoort zou vallen, blijft die dan wel goed op zijn plaats (voor met kinderen)?

Ik zou denken dat het makkelijkste is om een paal aan de buitenkant naast de schuifdeur in de grond te zetten... Maar: vraag blijft nog wel of je mag uitsteken bij de deur of dat dit niet mag omdat de deur open moet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
De schutting staat niet op de erfgrens. Maar er een 30cm voor. De straat loopt in een kromming. De stoep achter de tuin probeert dat te volgen.
Bij de ene tuin (aan het einde vd straat) staat de schutting pal op de grens, en bij mij zit er ruimte tussen, ik schat een cm of 30. Iets meer dan een stoeptegel.

Aan de buitenkant van de schuur zit een geleidewiel. Dus als je van binnenuit tegen aan komt/valt, komt ie tegen dat wiel aan, en verder niets.
Als je het van buiten kant doet komt de deur tegen de deurpost, omdat de deur hoger/breder is dan de deurpost.

[ Voor 4% gewijzigd door _Apache_ op 01-04-2021 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Hiervoor bestaan (uiteraard) gewoon speciale schuifdeursloten: Afbeeldingslocatie: https://www.deurkrukwinkel.nl/media/catalog/product/cache/1/image/650x650/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/j/n/jnf_schuifdeur_cilinder_slot_met_sluitplaat_1.jpg

In jouw geval kun je misschien beter het slot zelf in de schutting infrezen, en de sluitplaat (met een stukje hoeklijn) aan de binnenkant van de deur bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33
President schreef op donderdag 1 april 2021 @ 16:17:
Hij moet dus, als je vanaf gemeentegrond kijkt, naar rechts schuiven? Maar je wilt het slot ook aan de rechterkant hebben als die dicht is?
@_Apache_ Klopt dat?

Waarom kan het slot niet aan de meest logische kant? (De linker kant)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Xander schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:31:
[...]

@_Apache_ Klopt dat?

Waarom kan het slot niet aan de meest logische kant? (De linker kant)
Klopt, was (is?!) eens wens van mevr Apache. Om het slot daar te hebben. Kan haar wel overtuigen om het naar de andere kant te verplaatsen.
mcDavid schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:15:
Hiervoor bestaan (uiteraard) gewoon speciale schuifdeursloten: [Afbeelding]
In jouw geval kun je misschien beter het slot zelf in de schutting infrezen, en de sluitplaat (met een stukje hoeklijn) aan de binnenkant van de deur bevestigen.
Deze variant zie ik bij diverse voorbij komen. Maar ga je hier niet vanuit dat de deur tegen een paal tot stilstand komt, waar het slot vervolgens in kan grijpen? Die paal is er (nog) niet, en ziet er esthetisch ook wel gek uit. De deur heeft namelijk iets overlap tov de deurpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33
_Apache_ schreef op donderdag 1 april 2021 @ 20:03:
[...]

Klopt, was (is?!) eens wens van mevr Apache. Om het slot daar te hebben. Kan haar wel overtuigen om het naar de andere kant te verplaatsen.
Dat lijkt me simpeler.
Deze variant zie ik bij diverse voorbij komen. Maar ga je hier niet vanuit dat de deur tegen een paal tot stilstand komt, waar het slot vervolgens in kan grijpen? Die paal is er (nog) niet, en ziet er esthetisch ook wel gek uit. De deur heeft namelijk iets overlap tov de deurpost.
Aan de binnenkant is er toch een paal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvdlWyY3LhW7hBFd99s8s26vRVg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQVz2PrgmAWMEovTI1j06ZpG.jpg?f=user_large

Als je de poort daar wat opdikt kun je zo'n slot monteren. Heb je alleen een wat langere cilinder nodig, maar die bestaan.

Of kan de poort dan weer niet ver genoeg open, als je iets aan de binnenkant monteert?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
@_Apache_ daarom zie ik voor me dat je het slot in de schutting bouwt. Dat is misschien wat minder intuïtief omdat je de sleutel in de schutting moet steken IPV in de deur, maar een beetje creativiteit ontkom je waarschijnlijk niet aan met dit vraagstuk.

Je kunt dan een stalen hoekprofiel aan de binnenkant van de deur maken waar de slothaak in valt.

Andersom (slot in de deur frezen) kan ook maar dan moet je idd ofwel een paal neer moeten zetten, ofwel een hoekprofiel oid aan de buitenkant van de schutting maken, maar dat lijkt me niet erg "inbraak veilig" (hoewel dat misschien sowieso te veel gevraagd is voor deze poort).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
Slot in de paal lijlt me wel goed, maaar dan kan ik het niet van de buitenkant open van het slot halen. Of zie ik dat verkeerd?

De brede deur is juist ideaal om de motorfiets heem te bewegen, vandaarr de wens om het van buitenaf te willen kunmen.

[ Voor 5% gewijzigd door _Apache_ op 02-04-2021 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Dat is op te lossen met een extra lange cylinder of door gewoon een groot gat te boren in de paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-05 07:02
Eventueel een afsluitbare opbouw (aan de binnenzijde) espagnolet aan de binnenzijde. Als je dan een verlengde cilinder toepast aan de buitenzijde kun je hem van binnen en buiten afsluiten. Hoogstens moet je dan een sluitplaat tegen de onderkant van de sparing maken (en een gat in tegel boren) maar dan is hij netjes afgesloten (en functioneert hij fysiek meteen als stop tegen te ver open schuiven..).

Heb even zo 123 geen type in mijn hoofd maar weet dat dit wel bestaat.

—- edit —-
Even snel gezocht maar kan het zo snel niet vinden (en dan wordt het waarschijnlijk een te dure oplossing..

Je moet dan zoiets hebben voor opbouw-uitvoering:
https://www.hopprofielen.com/nl/artnr/02958/60-299
Beetje kostbaar en officieel geen opbouw (wel te maken maar vind het te duur).

[ Voor 25% gewijzigd door Joost.B op 02-04-2021 19:49 ]

Pagina: 1