Hulp nodig bij vervangen buitenkraan.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:37
Ben bezig om mijn buitenkraan te vervangen. Sinds gistermiddag geen deze opeens bijna geen water meer (alleen miniscuul straaltje). Omdat ik de kraan toch al wilde vervangen, ben ik nu bezig om deze te demonteren. Buitenste stuk is eraf maar ik weet niet zeker hoe ik nu verder moet. Moet ik dit stuk ook demonteren? Alleen het binnenwerk?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HI1HZTpUR80sktdkk2VJSbzsoL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ftkeHrIPRDD7JCZjLHzh4zfp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QWEsSU9lsoFGFu7OZ4SCjXlEZjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3g9EhB4vsv8ZqDDWGqxI9OCr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ligt er aan waarom hij een pis straaltje gaf.

Zat er een blokkade in de kraan, dan zou je nu een nieuwe kraan er in kunnen draaien en geen problemen moeten hebben .

Zit de blokkade dieper, ja dan moet dit ding er ook af.

Kan je nu het water er opzetten, zoja hoeveel water krijg je?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
jack zomer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:45:
Ligt er aan waarom hij een pis straaltje gaf.

Zat er een blokkade in de kraan, dan zou je nu een nieuwe kraan er in kunnen draaien en geen problemen moeten hebben .

Zit de blokkade dieper, ja dan moet dit ding er ook af.

Kan je nu het water er opzetten, zoja hoeveel water krijg je?
Nog steeds zelfde suffe straaltje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Mmm waterdruk oke? Rest van het huis geen problemen.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:55

Yucon

*broem*

Zit de waterleiding in de muur? Heb je niet ineens ergens natte plekken omdat de leiding bevroren is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 15:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Loopt de waterleiding naar de kraan onder je huis door? Dan zou ik eens in de kruipruimte kijken...
Zeker als het kleine straaltje een slap straaltje is, kan het er op duiden dat het water ergens wegloopt.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Dat deel wat nog in de gevelkom zit is een keerklep. Vervang die en de kraan en klaar is @Muncher

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
jack zomer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:57:
Mmm waterdruk oke? Rest van het huis geen problemen.?
Rest van het huis geen enkel probleem!
Yucon schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:01:
Zit de waterleiding in de muur? Heb je niet ineens ergens natte plekken omdat de leiding bevroren is geweest?
Waterleiding zit in de muur, geen natte plekken te vinden.
Nyarlathotep schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:04:
Loopt de waterleiding naar de kraan onder je huis door? Dan zou ik eens in de kruipruimte kijken...
Zeker als het kleine straaltje een slap straaltje is, kan het er op duiden dat het water ergens wegloopt.
Ik heb dit getest door alle watervragende zaken in mijn huis af te sluiten, behalve de buitenkraan. Buitenkraan dicht: watermeter staat stil. Buitenkraan open: watermeter loopt heel langzaam op. Dan lijkt mij niet dat het water ergens anders wegloopt.

Denk dat de conclusie voor nu is dat er een verstopping in de leiding zit? Wat wel raar is, want gistermiddag om 14.00 deed hij het nog prima (tuin water gegeven), maar om 16.00 kwam er alleen nog maar een klein straaltje uit... Als iemand nog een tip heeft hoe ik dit kan verhelpen/checken: ik hoor het graag.
edsandje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:10:
Dat deel wat nog in de gevelkom zit is een keerklep. Vervang die en de kraan en klaar is @Muncher
Dit moet ik even gaan uitzoeken, hier staan at termen in die ik niet ken. Thanks!

[ Voor 12% gewijzigd door Muncher op 31-03-2021 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Goede probleem zoektocht.
Ik vind je conclusie passen... Zoals in post boven jou post.
Kom/keerklep vervangen lijkt het meest logische, smalste doorgang, makkelijkste een blokkade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
jack zomer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 18:26:
Goede probleem zoektocht.
Ik vind je conclusie passen... Zoals in post boven jou post.
Kom/keerklep vervangen lijkt het meest logische, smalste doorgang, makkelijkste een blokkade...
Zou je mij kunnen helpen het juist onderdeel te vinden? Ik kom op bijv. gamma alleen maar onderdelen tegen van 75+ euro. Dat lijkt mij niet de goede weg, lijkt mij dat dit onderdeel een paar euro zou moeten kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Ik zou wel willen, maar meer dan google skills kan in niet bieden.
Maar volgens mij kan @edsandje je iets verder helpen, hij lijkt er technisch meer verstand van te hebben als ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
edsandje schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 17:10:
Kan jij mij helpen het juiste onderdeel te vinden? Alleen maar dure onderdelen op Gamma.nl :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:00
Je kan hem ook proberen schoon te maken/ontkalken? Kan zijn dat je probleem daarmee ook al opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 112markjanssen
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-10-2022
Als ik zo naar je 1e foto kijk dan lijkt het bijna alsof je dat deel wat er nog in zit ook uit moet kunnen draaien.
Als je die eruit draaid en dan het water weer aanzet en je dan wel een volle straal krijgt dan weet je dat het probleem idd die keerklep is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnKKm5CeONUXoIAVxCeB2tAdB2Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykLuwRBW8RO9erkLStXjXpqC.jpg?f=fotoalbum_large

Dit ook eruit draaien en vernieuwen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Please state the nature of the technical emergency

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Kan ik dit gewoon met een waterpomp tang doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
Baco is misschien een betere optie... Helemaal voor het zonder beschadigingen terug plaatsen van de nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Ik zou een bahco op de twee platte vlakken gebruiken, als je daarmee erbij kunt. Maar een waterpomptang gaat ongetwijfeld ook lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Xander schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:23:
Ik zou een bahco op de twee platte vakken gebruiken, als je daarmee erbij kunt. Maar een waterpomptang gaat ongetwijfeld ook lukken.
Wat is een bahco?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Bahco is een bekende fabrikant van verstelbare moersleutels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Xander schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 22:04:
[...]

Bahco is een bekende fabrikant van verstelbare moersleutels.
Check. Ik ga de komende dagen aan de slag. Laat nog ff weten hoe het afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Ik krijg die keerklep echt met geen mogelijkheid los. Waterpomptang en bahco geprobeerd. Zit echt muurvast. Hebben jullie daar nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
De goede kant op draaien.
De baco verlengen met 1 meter pijp.

Als je koper leiding hebt, dan kan je de bende verhitten... Het deel waar de klep in zit (maar daar kom je nog niet bij denk ik dus gebruik deze optie maar niet). En vooral niet doen als het plastic leiding is in je muur.

Ik zou je baco verlengen.. in elk geval mee beginnen...
Of een loodgieter laten komen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Je draait wel de goede kant op? :+ (tegen de klok in)

Het is vergelijkbare schroefdraad met de kraan die je er blijkbaar zonder al te veel moeite uit hebt kunnen draaien. Eigenlijk zou dit dus net zo makkelijk moeten gaan.

Als dat echt niet lukt dan weet ik het ook even niet. De standaard (smeer)middeltjes om vastzittende dingen los te krijgen gebruik je denk ik liever niet bij een drinkwaterleiding.

Hoe ziet het er aan de andere kant van de muur uit? Is het geheel vervangen van de gevelkom eventueel haalbaar? Of komt de leiding uit in een netjes gestucte muur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-05 17:13
Links = los
Rechts = vast

Lefty-loosy
Righty-tighty

Een verstelbare griptang kan soms ook werken om zulke dingen los te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matthijs..
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 15-05 12:01
DROL

Dicht Rechts, Open Links

Je zou een pijpsleutel kunnen proberen, beetje vergeten gereedschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
Xander schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:11:
Je draait wel de goede kant op? :+ (tegen de klok in)

Het is vergelijkbare schroefdraad met de kraan die je er blijkbaar zonder al te veel moeite uit hebt kunnen draaien. Eigenlijk zou dit dus net zo makkelijk moeten gaan.

Als dat echt niet lukt dan weet ik het ook even niet. De standaard (smeer)middeltjes om vastzittende dingen los te krijgen gebruik je denk ik liever niet bij een drinkwaterleiding.

Hoe ziet het er aan de andere kant van de muur uit? Is het geheel vervangen van de gevelkom eventueel haalbaar? Of komt de leiding uit in een netjes gestucte muur?
Komt uit in de keuken, daar een kastje tegen gemonteerd is. Dus dat wordt lastig vermoed ik. En ja, ik heb de goede kant op gedraaid. Denk dat ik toch maar een loodgieter ga bellen, tenzij jullie nog een geniale tip hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Niet online
1 meter buis om het handvat van de baco..

Of het gaat goed en je bent de held van de straat.
Of het zegt krak, en het is stuk. En de loodgieter is de held van de straat.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Muncher
De keerklep is los en vervangen. Gewoon heel hard met die bahco rammen en hij kwam los. De springveer die de terugslag moet voorkomen in de keerklep was kapot. Op een of andere manier was die verbogen (denk door ouderdom). Vervangen door een kraam met de keerklep ingebouwd (want die kon ik krijgen, losse keerklep was lastiger).

Heel erg bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-05 15:44
Mooi! Heb je de schroefdraden ook met teflontape omwikkeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Zwartoog schreef op maandag 5 april 2021 @ 00:08:
Mooi! Heb je de schroefdraden ook met teflontape omwikkeld?
Zekers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:00
Muncher schreef op donderdag 1 april 2021 @ 13:12:
De keerklep is los en vervangen. Gewoon heel hard met die bahco rammen en hij kwam los. De springveer die de terugslag moet voorkomen in de keerklep was kapot. Op een of andere manier was die verbogen (denk door ouderdom). Vervangen door een kraam met de keerklep ingebouwd (want die kon ik krijgen, losse keerklep was lastiger).

Heel erg bedankt voor het meedenken!
Voor iemand die aan het begin van dit topic nog nooit van een bahco had gehoord ben je aan deze post te lezen weer helemaal bij in loodgieter-terminologie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:42

Haan

dotnetter

Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:23:
[...]

Voor iemand die aan het begin van dit topic nog nooit van een bahco had gehoord ben je aan deze post te lezen weer helemaal bij in loodgieter-terminologie :)
offtopic:
Een 'bahco' bestaat eigenlijk helemaal niet hè ;) Het is een verstelbare moersleutel of Engelse sleutel, Bahco is de fabrikant die ze als eerst op de markt bracht B)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 10-05 09:51
Haan schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:46:
[...]

offtopic:
Een 'bahco' bestaat eigenlijk helemaal niet hè ;) Het is een verstelbare moersleutel of Engelse sleutel, Bahco is de fabrikant die ze als eerst op de markt bracht B)
Wil je niet zo doen op 2e paasdag?

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muncher
Valorian schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:23:
[...]

Hier had ik nog een gesprek over met een bevriende aannemer. Die zei: joh, je moet gewoon een bahco pakken om dit te repareren. Ik zei: dat is een merk. Wat bedoel je dan precies? Hij: waterpomptang. Daarna hele discussie dat ik niet van die “rotzooi spullen” van de Gamma/Praxis moest gebruiken. Leuk verhaal, maar goed gereedschap vind ik best duur, zeker als je geen advies kan krijgen wat dan precies goed spul is. Ik mis best wel de speciaalzaken waar je als particulier ook fatsoenlijke spullen kan aanschaffen. Enige uitzondering die ik kan bedenken is de warmteservice. Of Toolstation, maar dat is meer afhaal en geen advies. Hebben jullie nog tips voor goede zaken? Eentje waar je niet een eigen bedrijf voor hoeft te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-05 10:46
Hornbach heeft in ieder geval een veel groter assortiment, waaronder ook het meer professionele spul.

Rare uitspraak van die aannemer. Het zou best kunnen dat het merk Bahco ook waterpomptangen heeft, maar in normaal spraakgebruik is een bahco niet hetzelfde als een waterpomptang.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Haan schreef op maandag 5 april 2021 @ 10:46:
[...]

offtopic:
offtopic:
Ik werkte in mijn studententijd in een bar op een camping. Naast bier, patat, pizza en ander drinken kwamen mensen ook wel eens gewoon wat vragen. Hulp bij een gasfles vervangen ofzo. Op een rustige ochtend kwam er een man de bar in gesjokt en die vraagt heel rustig: "heb je ook een baco voor me?".

Dat moet je dus niet vragen in een bar hé...
Pagina: 1