Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 11:59
Ik ben net in een nieuwe woning getrokken en het beton houdt toch iets meer signaal tegen dan ik aanvankelijk verwacht en gehoopt had.

Op dit moment heb ik een Fritz!box 5490 (als modem en router) en een ASUS RT-66U (als access point) in gebruik. De Asus is bekabeld verbonden met het modem. Ik had, door zo de uithoeken van de woning van een wifi signaal te voorzien, gehoopt overal fatsoenlijk bereik te hebben. Op de begane grond en eerste verdieping is dit het geval, op de tweede verdieping helaas niet.

Huidige situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TF6DrliDbFlBp1iXXmatU-l2GTU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EZCZuTSdytDoTHvXa4cHYWIO.jpg?f=fotoalbum_large

Om het signaal op de bovenste verdieping te verbeteren heb ik twee mogelijke oplossingen gevonden (een kabel trekken is helaas niet mogelijk):

• Een TP-link Deco M9 plus set aanschaffen en daarmee een mesh netwerk opzetten

De Deco's moeten dan in access point modus gezet worden omdat de Fritz!box niet in bridge modus gezet kan worden. Ik verwacht dan drie Deco's nodig te hebben die ik in elke verdieping in het trappenhuis plaats. Van wat ik lees presteren de Deco's goed. Wel de duurste van de twee opties.

• Twee Fritzrepeaters 2400 inzetten (in het trappenhuis op de eerste en tweede verdieping)

Van wat ik van deze repeaters lees zet je hier ook een mesh netwerk mee op, waardoor wat betere prestaties gehaald kunnen worden dan een repeater zou kunnen. Wat ik ook een pluspunt vind is dat ze direct in een stopcontact gestoken kunnen worden en ik dus niet de boor ter hand hoef te nemen. Wat mij uit de documentatie niet helemaal duidelijk werd is of ik in deze situatie de Asus ook kan handhaven. Ik vind alleen vrijwel geen ervaringen online met deze repeaters.

Alles zo opgeschreven hebbende neig ik sterk naar optie twee. Maar wellicht dat er betere oplossingen zijn of ik iets over het hoofd zie, vandaar deze post.

Beste antwoord (via Jesse- op 31-03-2021 15:41)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Repeaters, Mesh enz, gaat niet lekker werken in een modern huis. Wordt constant toch geprobeerd en dan komt men in de meeste gevallen met hangende pootjes terug.

Zelfde met knutselwerkjes waarbij je random access points bij elkaar veegt met het idee dat 'hetzelfde SSID en WPA2-PSK' genoeg is om een goed werkende verbinding voor al je apparaten te realiseren.

Er zijn opties om het gewoon meteen goed te doen, zoals ook al genoemd:

- Gebruik bedrade verbindingen en plaats access points
- Als je geen kabels kan of wil trekken, bestaande kabels hergebruiken (telefoon, Coax, ventilatie regeling, thermostaat, whatever)
- MoCA of Powerline proberen
- Gebruik access points die samen kunnen werken (bijv. door dat ze dynamisch hun minRSSI op elkaar afstemmen en samen vanuit dezelfde configuratie bron werken zoals UniFi dat doet)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Jesse- schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:49:
een kabel trekken is helaas niet mogelijk
Waarom niet? Geen loze leidingen, geen leidingen die je her kan gebruiken.
Geen koof voor de standleiding?

Persoonlijk ontloop ik alles wat mesh en powerline troep is.
Ik zou nog liever een afgeschermde utp kabel langs door een buis trekken met stroom dan die oplossing...

Tuurlijk het kan werken, maar ik heb te veel hit and miss gehad.
Waar ik me echt super aan ga irriteren...

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mesh gaat hier niet echt helpen aangezien die ook afhankelijk is van een wireless backhaul. Lijkt mij dan ;)

Kun je kabels trekken?

Als de Fritzbox niet in bridge gezet kan worden zou je natuurlijk ook gewoon kunnen dubbel-NAT'en. Bij Ziggo doe je eigenlijk niet anders vziw. Mijn Ubiquiti set kan dat prima aan heb ik gemerkt :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
jack zomer schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Waarom niet? Geen loze leidingen, geen leidingen die je her kan gebruiken.
Geen koof voor de standleiding?

Persoonlijk ontloop ik alles wat mesh en powerline troep is.
Ik zou nog liever een afgeschermde utp kabel langs door een buis trekken met stroom dan die oplossing...

Tuurlijk het kan werken, maar ik heb te veel hit and miss gehad.
Waar ik me echt super aan ga irriteren...
Helaas geen loze leidingen. De enige mogelijkheid zou een STP door een van de bestaande buizen langs elektrakabels te trekken, maar daar begin ik liever niet aan, of ik zou het moeten uitbesteden.
The Eagle schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:56:
Mesh gaat hier niet echt helpen aangezien die ook afhankelijk is van een wireless backhaul. Lijkt mij dan ;)
Om die wireless backhaul te faciliteren wil ik ze dan ook in het trappenhuis positioneren. Van wat ik met mijn telefoon kan controleren is het bereik daar tussen de verdiepingen prima.
Kun je kabels trekken?

Als de Fritzbox niet in bridge gezet kan worden zou je natuurlijk ook gewoon kunnen dubbel-NAT'en. Bij Ziggo doe je eigenlijk niet anders vziw. Mijn Ubiquiti set kan dat prima aan heb ik gemerkt :)
Ik kan geen kabels trekken, zeker niet door een volle leiding :+. Wat dubbel NAT voor mijn netwerk betekent en of dat nadelig is moet ik eens uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Heb je coax door het huis heen liggen? Daar kan in principe UTP naast. En dan een paar Ubiquiti in-walls pakken, 1 per verdieping is prima. Zeker weten dat je dan overal bereik hebt :)
Kan die Fritsekind zijn ding ook blijven doen :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
The Eagle schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:18:
Heb je coax door het huis heen liggen? Daar kan in principe UTP naast. En dan een paar Ubiquiti in-walls pakken, 1 per verdieping is prima. Zeker weten dat je dan overal bereik hebt :)
Kan die Fritsekind zijn ding ook blijven doen :+
Er loopt helaas alleen elektra naar de tweede toe. Die in-walls zien er wel interessant uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:14
Is het nieuwbouw? Check dan even je telefoon aansluitingen, hoogst waarschijnlijk zit hier een (kwalitatief niet zo geweldig, maar wel werkbare) UTP kabel in. Je kan overwegen om hier andere kabels doorheen te trekken, al heb ik zelf gemerkt dat dit heel lastig gaat als ze voorgetrokken buizen gebruikt hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:47
Heb je ook geen verwarmingsbuizen die in de hoek van een kamer door het plafond lopen naar de 2e verdieping? Grote kans dat je daar nog een kabel langs kan frotten.. En anders een klein gaatje ernaast boren?
Kabeltje langs de rand van de trap op leggen? (niet de mooiste oplossing.. maar wel zeker beter dan met mesh gaan proberen door een, blijkbaar vrij goede, shielded verdiepingsvloer te komen.

Als je die mesh dingen in het trappenhuis kunt plaatsen, dan lijkt me toch dat je daarvoor in de plaats ook het kabeltje wat je daar toch al naartoe moet leggen voor die mesh AP's, ook wel gewoon wat verder door naar boven kunt trekken meteen naar de juiste verdieping toe.. niet?
Repeaters zou ik zowiezo niet aan beginnen.

Iedereen roept wel altijd al heel snel dat een kabel trekken niet mogelijk is... maar stiekem is er vaak toch nog veel mogelijk.
- langs verwarmingsbuizen,
- loze leidingen,
- trapplintjes,
- gat boren,
- uit een ongebruikt stopcontact wat toevallig rechtstreeks naar de meterkast blijkt te lopen de draden verwijderen en de buis hergebruiken voor datakabels.. (bijv. een ongebruikte groep voor wasmachine, mechanische ventilatie enz)
- enz.

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ben normaal niet echt weg van repeaters, maar pas iemand geholpen met zo'n Fritz-repeater op een Fritz-box en dat werkt toch wel als een zonnetje hoor.
Niks gedoe met twee verschillende merken of instellingen. Plug > WPS > Go!

Lijkt me voor jou ook de meest voordelige optie om eerst te proberen. Is het niets dan heb je niet enorm veel geld verspild.

[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 31-03-2021 15:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

@Jesse-
Had in ons huis hetzelfde probleem. Ook geen mogelijkheid tot trekken van kabels door volgelopen loze leidingen zonder bochten en dikke betonnen plafonds / vloeren (oud fabriekspand).

Uiteindelijk opgelost met een Powerline-oplossing van TP-Link icm 3x de TP-link M5.

Werkt als een zonnetje en heb overal mijn volledige 100mbit tot mijn beschikking. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
Repeaters, Mesh enz, gaat niet lekker werken in een modern huis. Wordt constant toch geprobeerd en dan komt men in de meeste gevallen met hangende pootjes terug.

Zelfde met knutselwerkjes waarbij je random access points bij elkaar veegt met het idee dat 'hetzelfde SSID en WPA2-PSK' genoeg is om een goed werkende verbinding voor al je apparaten te realiseren.

Er zijn opties om het gewoon meteen goed te doen, zoals ook al genoemd:

- Gebruik bedrade verbindingen en plaats access points
- Als je geen kabels kan of wil trekken, bestaande kabels hergebruiken (telefoon, Coax, ventilatie regeling, thermostaat, whatever)
- MoCA of Powerline proberen
- Gebruik access points die samen kunnen werken (bijv. door dat ze dynamisch hun minRSSI op elkaar afstemmen en samen vanuit dezelfde configuratie bron werken zoals UniFi dat doet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Dank voor jullie input! Powerline adapters had ik niet bij stilgestaan.

Ik denk dat ik het volgende ga doen:
1e verdieping: Asus er uit en vervangen door Fritz!Repeater (backhaul via utp)
2e verdieping: Powerline adapter en daarop een tweede Fritz!Repeater (backhaul via de powerline)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Jesse- schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:24:
[...]

Er loopt helaas alleen elektra naar de tweede toe. Die in-walls zien er wel interessant uit!
Geen telefonie ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
Nee, echt alleen elektra. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hoewel ik zelf geen fan ben van Fritz, repeaters of Powerline denk ik dat dat in dit geval wel je beste optie is.

Probleem is dat je gewoon in een onhandige situatie zit en het 'goed' doen heel snel veel arbeid en geld gaat opvreten.

Als je het spul binnen hebt en het werkt, post dan ook even een update zodat we weten of het gewerkt heeft :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
De Fritz!Repeaters heb ik inmiddels hangen. Installatie daarvan is echt appeltje eitje. Twee knoppen indrukken en wat geduld uitoefenen. Er draait nu dus een Fritz! mesh netwerk.

Met de repeater op de tweede verdieping is de signaalsterkte in ieder geval overal voldoende. De snelheid is echter nog wel erg slecht. Hopelijk brengen de powerline adapters daar erg snel verandering in.

Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Als powerline werkt, dan is het fantastisch!
Helaas is mijn ervaring dat powerline vaker slecht werkt dan goed. Het is icm met wifi ook lastig troubleshooten, kwam die hickup nou door de powerline of de WiFi?

Als je echt geen kabels kunt trekken (dat blijft het beste) dan kies ik altijd eerder voor een Tri-Band mesh set.

Jij hebt al 2 punten waar ze bekabeld kunnen zijn, alleen de 3e node hoeft dus draadloos te gaan.
Hoeveel fritz repeaters heb je nu? 1 bekabeld en 1 draadloos? Welk repeater type is het?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
laurens0619 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 19:05:
Als powerline werkt, dan is het fantastisch!
Helaas is mijn ervaring dat powerline vaker slecht werkt dan goed. Het is icm met wifi ook lastig troubleshooten, kwam die hickup nou door de powerline of de WiFi?

Als je echt geen kabels kunt trekken (dat blijft het beste) dan kies ik altijd eerder voor een Tri-Band mesh set.

Jij hebt al 2 punten waar ze bekabeld kunnen zijn, alleen de 3e node hoeft dus draadloos te gaan.
Hoeveel fritz repeaters heb je nu? 1 bekabeld en 1 draadloos? Welk repeater type is het?
Ik heb twee Fritz!Repeater 2400's. Beide zijn op dit moment niet bekabeld omdat ik anders het signaal niet sterk genoeg krijg voor de tweede verdieping.
Als de powerline adapter binnen sluit ik één aan op de kabel en de ander op de powerline.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Jesse- Dat zijn single radio repeaters. Hierdoor gaat je snelheid / 2 bij iedere hop. Een single radio node is eigenlijk een no-go als je een mesh setup wilt gebruiken.

Beter is om tri-band/dual radio repeaters te nemen zoals de AVM FRITZ!Repeater 3000
Persoonlijk geen ervaring met Fritz mesh maar volgens de documentatie heeft deze wel een decicated wireless backhaul, dat heeft de 2400 niet.

Als je powerline stabiel is dan boeit het niet of je de 2400/3000 gebruikt want dan kun je (wel alle) nodes bedraad verbinden via powerline (maar dan heet het officieel geen mesh meer), maar eerst even afwachten of je powerline wel stabiel is.

Overigens is mijn advies dat ALS je gaat meshen maar maximaal met 1 hop.
Dus zet 1 fritz centraal neer (via utp) en ga vanuit daar draadloos naar 1 of 2 andere nodes.

Maar ga niet draadloos naar een node vanaf een andere node die ook al draadloos verbonden is. Dan hou je geen snelheid over (al helemaal niet in een single radio setup)

[ Voor 26% gewijzigd door laurens0619 op 01-04-2021 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jesse-
De Fritz!Repeater 3000 heb ik bewust niet gekozen vanwege het formaat (en uiterlijk). De 2400 hebben inderdaad een dedicated backhaul, daarom heb ik het toch aangedurfd.

De setup wordt straks:
Begane grond: Modem/router
eerste verdieping: Repeater (via LAN naar modem)
Tweede verdieping: Repeater (via powerline naar modem)

Ik hoop dat de powerline verbinding wat wordt, maar beter dan nu zal het sowieso wel worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Jesse- snap ik, hij is ook spuuglelijk (maar dat lijkt wel een trademark van fritz haha)
De 2400 heeft overigens geen dedicated wifi backhaul maar zijn wel prima nodes (zover ik lees)

Als je ze bekabeld gaat aansluiten (via utp en powerline) dan is dedicated backhaul ook geldverspilling, je gebruikt het toch niet. Ik hoop voor je dat de powerline verbinding goed komt. Meeste kans heb je met een setje die via de randaarde gaat (2400 dacht ik ofzo). Heb je die gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Ik heb de Devolo Magic 2 Lan starterset, die is 2400, besteld. Was maar iets duurder dan een 1200 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Jesse- Super set! Als powerline niet werkt met deze set, dan gaat het nooit werken.
Laten we van een goede verbinding uitgaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
@laurens0619 Mooi! Dat stemt me positief! Morgen of van het weekend ga ik de boel installeren.
Ik zal het resultaat posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:54
Hier een modern huis (2007) met dikke betonnen vloeren en plafondhoogte 2.65m.

Opgelost met een mesh netwerk van netgear met hoofdrouter en twee satellieten. De hoofdrouter zo hoog mogelijk in de meterkast, nummer twee op de 1e in tegenovergestelde wand en drie op 2e.

Internet is 250mbps en dat haal ik ook draadloos op de 1e verd achter de 1e satteliet. Op de 2e haal ik minimaal 150mbps. Streaming van audio, tv, Netflix gaat allemaal prima, er hangen zo'n 15 devices aan.

Succes met kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jesse-
Dan hier de update:

Net de Devolo set geïnstalleerd. Eerste in de meterkast en verbonden met de router, tweede op de tweede verdieping. Installatie van die dingen is echt kinderlijk eenvoudig.

Laptop direct aan de Devolo boven haalt zo'n dikke 90mbit, nagenoeg de maximale download van mijn verbinding. Upload is gek genoeg wel wat langzamer met zo'n 30 tot 50mbit. Kanttekening daarbij is misschien dat de Devolo's niet op dezelfde groep zitten aangesloten. Desondanks meer dan snel genoeg het gebruik op deze verdieping.

De Repeater hangt er inmiddels ook aan en dat werkt vlekkeloos. Betekent wel dat ik nog iets verder inboet op snelheid, maar dat is nog steeds geen probleem.

Dank voor jullie advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ICTspul
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
-

[ Voor 100% gewijzigd door ICTspul op 13-04-2021 17:15 ]

Pagina: 1