Ik heb een week geleden al een topic geopend maar er is in de tussentijd wat veranderd in mijn budget en door dat verschil heb ik besloten om maar een nieuw topic te openen. Hopelijk is dat oké. Mijn vorige budget was 500, maar door een meevaller is dat nu 750 a 800.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Medium games spelen. Cities: Skylines (met wat mods), Sims 4 en als het eventueel zou kunnen een shooter. Hoeft niet op de hoogste settings, ik heb daar toch de monitoren niet voor.
- Hobbymatig doe ik wat foto en videobewerking in Adobe. Dit werkt zelfs nog op mijn oude laptop dus hiervoor ga ik niet perse dure upgrades aanschaffen.
- Ivm thuiswerk een beetje vlot meerdere browser tabs, office, mail, spotify etc open hebben staan (ik werk ook met 2 schermen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn werkgever biedt een belastingvoordeel tot 750 euro. Dat is dus ongeveer mijn budget. Een tweedehands videokaart komt dus voor eigen rekening, hiermee wil ik echt tot max. 850 gaan. (Hoe goedkoper, hoe beter ivm binnenkort een huis kopen in de huidige markt
)
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 x 24" Philips monitoren (243V7QDAB), een Corsair K55 toetsenbord en een Corsair M65 muis. Het gaat hier echt alleen om de PC zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 16gb ram, en ik denk ook dat meer dan dat niet perse nodig zal zijn. 4GB videokaart zou ook meer dan voldoende moeten zijn. Die upgraden kan met een jaartje dan wel weer. Zou het wel prettig vinden als de PC een beetje future-proof is zodat ik niet over een jaar weer opnieuw moet beginnen als ik wil upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte zou ik wel prettig vinden. De PC komt in een klein kamertje.
Ga je overklokken?
Hier twijfel ik over. Ik zou het wel aandurven en het lijkt me interessant maar het is niet vereist. Ligt eraan wat dat met de prijs van de componenten zou doen.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie advies willen voor onderstaande builds. Dit is gebasseerd op mijn zeer basale kennis van PC onderdelen. Ik heb de BBG overgenomen en een klein beetje aangepast op basis van prijs en reviews.
Intel:
AMD:
Of eventueel deze pre-built van 749e?
hp-pavilion-gaming-tg01-1100nd
Edit: Qua GPU voor de Intel kan ik een MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC tweedehands krijgen voor 120 euro. Andere optie is een msi-geforce-gt-1030-2gh-lp-oc zodat ik in ieder geval iets heb, tot de GPU markt wat gekalmeerd is. Een jaartje overbruggen met 2GB VRAM heb ik niet zoveel moeite mee, dat is al meer dan ik nu in mijn laptop heb.
Voor de AMD zijn er wel een paar 4GB videokaarten te vinden dus dat is ook een optie. Voorkeur heb ik niet, en in de ins en outs van AMD vs. Intel ben ik ook niet thuis. Vereiste is wel dat ik er 2 schermen op kan aansluiten, al dan niet met een DP to HDMI stekkertje. Als het maar geen negatieve invloed heeft op de prestaties oid.
Zelf heb ik nog een 3TD HDD liggen die erin kan, dus ik heb alleen een SSD om Windows op te draaien in het lijstje gezet.
Hopelijk heb ik zo alles duidelijk weggezet!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
- Medium games spelen. Cities: Skylines (met wat mods), Sims 4 en als het eventueel zou kunnen een shooter. Hoeft niet op de hoogste settings, ik heb daar toch de monitoren niet voor.
- Hobbymatig doe ik wat foto en videobewerking in Adobe. Dit werkt zelfs nog op mijn oude laptop dus hiervoor ga ik niet perse dure upgrades aanschaffen.
- Ivm thuiswerk een beetje vlot meerdere browser tabs, office, mail, spotify etc open hebben staan (ik werk ook met 2 schermen).
Wat mag het systeem gaan kosten?
Mijn werkgever biedt een belastingvoordeel tot 750 euro. Dat is dus ongeveer mijn budget. Een tweedehands videokaart komt dus voor eigen rekening, hiermee wil ik echt tot max. 850 gaan. (Hoe goedkoper, hoe beter ivm binnenkort een huis kopen in de huidige markt
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
2 x 24" Philips monitoren (243V7QDAB), een Corsair K55 toetsenbord en een Corsair M65 muis. Het gaat hier echt alleen om de PC zelf.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 16gb ram, en ik denk ook dat meer dan dat niet perse nodig zal zijn. 4GB videokaart zou ook meer dan voldoende moeten zijn. Die upgraden kan met een jaartje dan wel weer. Zou het wel prettig vinden als de PC een beetje future-proof is zodat ik niet over een jaar weer opnieuw moet beginnen als ik wil upgraden.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Stilte zou ik wel prettig vinden. De PC komt in een klein kamertje.
Ga je overklokken?
Hier twijfel ik over. Ik zou het wel aandurven en het lijkt me interessant maar het is niet vereist. Ligt eraan wat dat met de prijs van de componenten zou doen.
Wat verwacht je van ons?
Ik zou jullie advies willen voor onderstaande builds. Dit is gebasseerd op mijn zeer basale kennis van PC onderdelen. Ik heb de BBG overgenomen en een klein beetje aangepast op basis van prijs en reviews.
Intel:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | Intel Core i5-10400 (SRH78 / SRH3C) Boxed | € 164,- | € 164,- |
1 | Moederborden | ASRock B460M Pro4 | € 93,25 | € 93,25 |
1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Mini | € 49,61 | € 49,61 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 32,- | € 32,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Optische drives | ASUS DRW-24D5MT (retail) Zwart | € 16,50 | € 16,50 |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 70,90 | € 70,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 500GB | € 74,- | € 74,- |
Totaal | € 580,16 |
AMD:
# | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Tray | € 169,- | € 169,- |
1 | Moederborden | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | € 96,- | € 96,- |
1 | Videokaarten | ASUS Radeon RX 550 4GB GDDR5 Evo | € 119,- | € 119,- |
1 | Behuizingen | Fractal Design Focus G Zwart | € 49,95 | € 49,95 |
1 | Processorkoeling | Cooler Master Hyper 212 Black Edition | € 32,- | € 32,- |
1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 79,90 | € 79,90 |
1 | Optische drives | ASUS DRW-24D5MT (retail) Zwart | € 16,50 | € 16,50 |
1 | Voedingen | Corsair TX550M | € 70,90 | € 70,90 |
1 | Solid state drives | Samsung 970 EVO 500GB | € 74,- | € 74,- |
Totaal | € 707,25 |
Of eventueel deze pre-built van 749e?
hp-pavilion-gaming-tg01-1100nd
Edit: Qua GPU voor de Intel kan ik een MSI GeForce GTX 1050 TI 4G OC tweedehands krijgen voor 120 euro. Andere optie is een msi-geforce-gt-1030-2gh-lp-oc zodat ik in ieder geval iets heb, tot de GPU markt wat gekalmeerd is. Een jaartje overbruggen met 2GB VRAM heb ik niet zoveel moeite mee, dat is al meer dan ik nu in mijn laptop heb.
Zelf heb ik nog een 3TD HDD liggen die erin kan, dus ik heb alleen een SSD om Windows op te draaien in het lijstje gezet.
Hopelijk heb ik zo alles duidelijk weggezet!
[ Voor 0% gewijzigd door Jessieka op 31-03-2021 14:08 . Reden: GPU Update / typfouten ]