Import TDI Diesel, En toen was er wegenbelasting

Pagina: 1
Acties:

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:25
Ik ben onderhand bezig het hele forum vol te spammen lijkt het - aangezien ik over een tijdje van plan ben om van Engeland naar Nederland terug te emigreren. Ik loop tegen gigantisch veel zaken aan en het is altijd prettig om op het forum even te polsen of ik ergens een steek heb laten vallen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

En nu ben ik me wel even achter de oren aan het krabben of mijn plan nu wel zo perfect is... Helemaal omdat ik leees dat het te verwachten is dat de wegenbelasting (voor zware diesels) alleen nog maar verder omhoog zal gaan. Ik heb nu nog de kans om snel van auto te wisselen in Engeland - want meestal zijn de wagens hier toch een stuk goedkoper dan in Nederland - als jullie de keuze zouden hebben in welke hoek zouden jullie op zoek gaan naar een nieuw vervoersmiddel? Toyota Yaris? Of gewoon realistisch zijn en investeren in een wagen in Nederland - het stuur zal immers verkeerd zitten.

Ik heb eigenlijk mijn leven lang TDI gereden, mijn eerste VW Bora TDI 190PK was een droom om mee op de weg te cruisen. Maar het lijkt er nu echt op dat ik de TDI vaarwel moet zeggen, ik ga die zingende fluittoon van de turbo missen zeg.

(voordat er vragen komen over mijn budget en reistijd - reistijd naar t werk zal maximaal 40km zijn, maar ik hoop woonruimte te vinden die veel dichterbij is. Budget voor een nieuwe auto zal ik rond de 10.000 Euro willen zetten, electrisch rijden is lastig met laden.)

Iemand nieuwe inzichten?

at your service

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zou zelf alleen een écht leuke auto die meer als hobby dient en niet anders te krijgen is rechtsgestuurd willen hebben in Nederland. In de dagelijkse praktijk is aan de verkeerde kant zitten extreem onpraktisch (knopje voor de intercom, automaat bij de parkeerplaats/-garage) en vrij gevaarlijk (je mist een groot deel van je zichtsveld naar voren als je ergens achter rijdt)

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 31-03-2021 10:45 ]

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:13
Diesel zit in NL dan toch zeker op het strafbankje en word op allerlei manieren onaantrekkelijk gemaakt. Ik zou overwegen om hem snel in de UK te slijten en benzine (of LPG?) te gaan rijden in NL.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Je moet die auto volgens mij 6 maanden in bezit hebben voordat je hem BPM-vrij kan importeren. Een dag voor je verhuizing een dikke bak kopen gaat hem dus niet worden.

https://www.belastingdien...rij_in_nederland_invoeren

[ Voor 99% gewijzigd door fsfikke op 31-03-2021 10:54 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:13
pagani schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:45:
vrij gevaarlijk (je mist een groot deel van je zichtsveld naar voren als je ergens achter rijdt)
Afstand houden tot je voorganger ;) *.

*tijdje RHD gereden in NL is prima te doen.

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:19
fsfikke schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:46:
Je moet die auto volgens mij 6 maanden in bezit hebben voordat je hem BPM-vrij kan importeren. In dag voor je verhuizing een dikke bak kopen gaat hem dus niet worden. En volgens mij geldt dit alleen voor verhuizing binnen de EU.
Dit inderdaad, weet niet meer zeker of het 6 maanden is, maar je moet de auto al langere tijd in bezit hebben om belastingvrij (als verhuisgoed) te kunnen mee nemen naar NL.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Erwin schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Afstand houden tot je voorganger ;) *.

*tijdje RHD gereden in NL is prima te doen.
Succes in de spits in de Randstad. De afstand die je dan moet houden wordt gewoon dichtgereden door overig verkeer. Daarnaast kun je afstand houden wat je wilt, maar op een rechte weg ga je nog steeds nauwelijks vooruit kunnen kijken.

[ Voor 15% gewijzigd door pagani op 31-03-2021 10:50 ]

• The_Butler
fsfikke schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:46:
Je moet die auto volgens mij 6 maanden in bezit hebben voordat je hem BPM-vrij kan importeren. In dag voor je verhuizing een dikke bak kopen gaat hem dus niet worden.
Klopt, als ik snel handel kan ik nog net lang genoeg rekken om dit te laten gebeuren. Maar hierboven worden al valide punten aangehaald.

Ik heb zat genoeg met een Richt Hand Drive gereden in Europa, inderdaad zijn de poortjes irritant maar niet onmogelijk. Wat lastiger is is de afhankelijkheid van de linker buiten spiegel, een passagier wil soms nog wel eens in de weg zitten wat soms lastig is, vooral in een land met veel fietsers als Nederland.

at your service

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

The_Butler schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:51:
[...]

Klopt, als ik snel handel kan ik nog net lang genoeg rekken om dit te laten gebeuren. Maar hierboven worden al valide punten aangehaald.

Ik heb zat genoeg met een Richt Hand Drive gereden in Europa, inderdaad zijn de poortjes irritant maar niet onmogelijk. Wat lastiger is is de afhankelijkheid van de linker buiten spiegel, een passagier wil soms nog wel eens in de weg zitten wat soms lastig is, vooral in een land met veel fietsers als Nederland.
Als de auto oud genoeg is zit er bijna geen BPM meer op, hoe dat voor overige douaneheffingen zit week ik niet.
Ik zou de Britse tweedehandsmarkt afzoeken naar een LHD auto. Die kan je zeker goedkoop krijgen daar en zijn voor jouw situatie ideaal.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Wat lastiger is is de afhankelijkheid van de linker buiten spiegel, een passagier wil soms nog wel eens in de weg zitten wat soms lastig is, vooral in een land met veel fietsers als Nederland.
Je hebt over het algemeen geen fietsers linksachter je in NL. Waar je in NL juist met een linkshandigvoertuig een bijrijder naast je hebt zitten die potentieel voor de spiegel zit waar de fietsstrook ook is (rechts van je).

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Die Audi krijg je hier in Europa op het vastenland echt niet verkocht met RHD. Die is nog minder waard dan in Engeland. :P

Lekker verpatsen en hier een VAG met een 2.0TSI kopen o.i.d..

Verwijderd

[...]

Al dat gebrek aan gemak om een paar honderd euro uit te sparen - ik zou er niet aan beginnen.

Na een jaar ben je daar echt wel klaar mee. Gewoon een linksgestuurde auto kopen.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Het lijkt me heel iritant om het stuur aan de 'verkeerde kant' te hebben. Niet zo erg voor een vakantie (dan zit je ook meestal niet alleen in de auto) maar in het dagelijks gebruik heel vervelend.

Als het nou een MG was of een andere klassieke engelse auto voor de hobby dan zou je dat misschien nog kunnen accepteren.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Cyriel85 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:49:
[...]

Dit inderdaad, weet niet meer zeker of het 6 maanden is, maar je moet de auto al langere tijd in bezit hebben om belastingvrij (als verhuisgoed) te kunnen mee nemen naar NL.
Plus je moet alsnog belasting aftikken als je hem daarna binnen X tijd weer verkoopt. Tegen die tijd ben je al leeggelopen op de wegenbelasting met zo'n zware dieselbak.

Ik geloof meteen dat een mooie fijne auto is, maar hij is geenszins uniek of speciaal (ok, misschien voor jou). Maar ik zou er niet aan beginnen.

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-11 23:41

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ben het eens met de voorgangers, de restwaarde van de auto is niet interessant genoeg om je hier de onhebbelijkheden te hebben en de hoge belastingen te betalen elke maand. En inderdaad is het geen bijzondere auto, die kan je hier ook te kust en te keur kopen.

Beter hier een vergelijke auto kopen met een benzinemotor en deze auto in Engeland verkopen. Wat je misschien bijlegt in prijsverschil tussen UK en hier, ben je met 1-2 jaar kwijt aan de hoge dieselbelastingen. En je RHD zal niets meer opleveren 2de hands als je die gaat verkopen over 1-2 jaar.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
pagani schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:45:
Ik zou zelf alleen een écht leuke auto die meer als hobby dient en niet anders te krijgen is rechtsgestuurd willen hebben in Nederland. In de dagelijkse praktijk is aan de verkeerde kant zitten extreem onpraktisch (knopje voor de intercom, automaat bij de parkeerplaats/-garage) en vrij gevaarlijk (je mist een groot deel van je zichtsveld naar voren als je ergens achter rijdt)
Prakrijkervaring?

Ik heb mijn Nederlandse LPG gestookte auto in Engeland opgereden tot de zuigerveren bijna onderin vielen...
In de dagelijkse praktijk eigenlijk weinig problemen mee gehad. Soms is het andere zicht een nadeel, soms ook een voordeel. Ik heb niet veel op knopjes aan de andere kant hoeven drukken, maar dat kan per gebruikssituatie natuurlijk verschillen...

Ik heb ook nog een diesel in Engeland staan a £30 wegenbelasting per jaar (tenminste... ik heb hem recent gespot op foto van de vrienden waar hij staat.. iets met virusjes)... die gaat echt niet naar Nederland komen... Hij is iets kleiner en ouder dan de auto van de TS... maar ook die van mij heeft amper nog economische waarde, en zou hier goud geld kosten. (Ik heb hem al gratis aan die vrienden aangeboden, mits ik er bij af en toe bezoek gebruik van kan maken)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• The_Butler
Bedankt iedereen voor de feedback! Het is inderdaad jammer maar ik ga mee met de algehele opinie dat mijn A6 niet bijzonder of speciaal is en dat de belastingdruk op diesel wagens in Nederland alleen maar erger gaat worden.

Ik heb voor de lol even gekeken naar tweedehands LHD wagens in Engeland, er zijn er wel een paar maar niet met de korting die ik verwachte...

Ik denk dat het beste plan nu gewoon is om mijn wagen te verkopen en in Nederland ga rondneuzen wat financieel uit kan. Erg jammer maar tja..

at your service

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:55
True schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Je hebt over het algemeen geen fietsers linksachter je in NL.
In het algemeen niet, maar je hebt er maar eentje nodig. Ik stond ooit ergens in de binnenstad links voorgesorteerd om linksaf te slaan en toen vond een fietser het een goed idee om mij links te passeren, had zeker geen behoefte om oud te worden 8)7 (het ging goed, ik zag hem nog op tijd, maar man man man...)

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is best gek dat de wegenbelasting per land zo wisselend is ... eveneens als de bijtelling.
De keuzes die de overheid hierin maakt hebben een enorme invloed op de markt. Een mooie auto in Nederland zal vaker een kleine motor hebben (eveneens zo in België met de baantax). Terwijl een mooie auto in Duitsland een heel ander kostenplaatje met zich mee brengt.

Misschien zijn we als Nederlanders ook wel erg goed in 'hoekjes' zoeken, denk aan de hybrid 14% bijtellingsknallers... Je zag overal Prius bakken rijden, of die Renault Megane gebakjes. Niets autoliefde - het moet weinig kosten....

Als jij graag een A6 TDI wilt rijden, en elke kilometer ervan geniet - kijk dan niet naar het eco-spaar gebakje van de buurman. Koop hem, rij hem en accepteer het plaatje - ik weet zeker dat je er blijer van wordt; dan rijden met een rekenmachine in je hand.

(mijn auto doet 1:12, en ik vind het prima bijv.)

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:13
Ik geloof dat nederland de nummer 1 positie heeft qua mobiliteitsbelastingen. (alles bij elkaar opgeteld aan BPM, BTW, brandstofaccijns, wegenbelasting etc.) Kortom, als er ergens een voordeel hard doortelt (en werkt) is het daar wel....
Pagina: 1