Dakterras aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goedemorgen allemaal :)

Ik heb sinds 2014 een koophuis, 2 verdiepingen appartement, maar zonder de begane grond dus zonder tuin. Door wat omstandigheden hebben ik en mijn partner het voornemen hier zeker nog 1-2 jaar te blijven plakken.
We hebben op beide verdiepingen een balkon, maar deze zijn ondiep en erg onpraktisch om relaxed te kunnen zitten. We hebben een groot plat dak aan de achterkant van het huis en zijn dus aan het onderzoeken of we een dakterras kunnen plaatsen.

Nu heb ik ooit wel eens een offerte laten maken om dit te laten doen, maar daar kwam ruim 10.000 euro uit en dat vond ik een beetje overdreven voor wat vlondertegels met een hekje.

Nu ben ik eigenlijk op zoek naar Tweakers die dit (deels) zelf hebben gedaan en er dus ervaring mee hebben. Waar moet ik allemaal rekening mee houden?

Vragen die ik tot nu toe voor mezelf heb :
  • Hoe en waar laat ik het dak keuren om te zien of het het dakterras kan dragen?
  • Waar kan ik een opmaat trap laten maken die we kunnen gebruiken voor toegang tot het dak?
  • Wat zijn de harde eisen voor een dakterras?
Ben erg benieuwd of jullie me een beetje op weg kunnen helpen :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-05 16:12
Ik zit in die hoek en kom met enige regelmaat in aanraking met een dakterras... All-in, dus vlonder, hekwerken, trap, dakluik aanleggen, etc, vind ik 10k eigenlijk niet eens heel gek klinken, om maar niet te zeggen zelfs wel goedkoop. Houdt er rekening mee dat de eerste 2k zo naar de staat toe vloeit. Een mannetje inhuren kost je rustig 40-60 per uur ex btw. Over het algemeen staan appartementen in binnensteden en wijken in steden, waar parkeerdruk vaak al hoger ligt. Krijg je dus parkeerkosten erbij. Met een vlonder aanleggen ben je rustig 2 tot 4 mandagen bezig. Trap plaatsen, tekenwerk, vergunningswerk, dakluik, dakdekker, hekje erop. 2 man kan je vrij snel een week kwijt op dit soort klussen.

Harde eisen qua veiligheid is vooral dat je er niet af kan vallen en niet weg kan klimmen. Verder verschilt het per gemeente. Er zijn gemeenten die je alle ruimte geven en als je het e.e.a. aan elkaar vast zet, tevreden zijn. Er zijn ook gemeenten die eisen dat alles vast zit aan de constructie van het huis. Dan kan je dus je dak open trekken en alles aan de bovenlaag vastmaken. Als je tunnelbouw hebt, is dat makkelijk: Je jast het aan het beton vast en het zit. Als je kanaalplaten of hout hebt, wordt het alweer lastiger. Verder heb je gemeenten die eisen stellen m.b.t. de randafstand.

Als je dak het niet kan dragen (of dat kan zal je echt door een constructeur moeten laten bepalen, al dan niet verbonden aan de bouwer van het huis), zal je een extra balkenconstructie moeten laten plaatsen die op de dragende delen van de constructie rust en dus feitelijk het dakterras draagt. Die constructeur ga je sowieso nodig hebben, je moet een vergunning aanvragen en aangezien je in een dragend deel gaat rommelen (dak), zal de gemeente dat gecontroleerd willen hebben. Als je pech hebt willen ze ook technische tekeningen.

Trap op maat bij een timmerman. Denk je ook aan een dakluik? Als je verstandig bent, leg je het terras wat hoger, zodat vuil eronderdoor kan spoelen. Strak op het dakleer zorgt voor vuilophoping en vocht, waardoor je vlonderdelen sneller rotten. Als je niet van plan bent lang te blijven zitten kan je het natuurlijk wel doen, dan is het goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door Pizza_Boom op 31-03-2021 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
@Pizza_Boom Thanks voor je uitgebreide reply, hier heb ik echt wat aan :)

Wat betreft dakluik : Dat zit er al, op het 2e balkon, dus dat is geregeld. Qua constructie, echt geen idee wat er is en hoe dat nu in elkaar zit, dus daar zal ik inderdaad een constructeur nodig hebben om dat te laten checken. Laat ik daar maar eens gaan beginnen denk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Een dakluik op het tweede balkon? Hoe moet ik mij dat voorstellen? Of wil je vanaf dat balkon doorlopen naar het dakterras?

Ik heb nog wat toegevoegd omtrent de kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:43:
Een dakluik op het tweede balkon? Hoe moet ik mij dat voorstellen? Of wil je vanaf dat balkon doorlopen naar het dakterras?

Ik heb nog wat toegevoegd omtrent de kosten
Yes, je loopt het 2e balkon op en daar steekt het platte dak een stukje uit. Daar is door de vorige bewoner al een duikluik ingemaakt zodat je daar het dak(terras) op kan.

Thanks voor de extra info!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Vergeet niet te onderzoeken of het wel mag van de gemeente en of je geen vergunning nodig hebt.

Mijn Lego Mocs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
DennusB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:44:
Yes, je loopt het 2e balkon op en daar steekt het platte dak een stukje uit. Daar is door de vorige bewoner al een duikluik ingemaakt zodat je daar het dak(terras) op kan.

Thanks voor de extra info!
Dat is geen dakluik. Een dakluik is letterlijk een luik in je dak waarmee je het dak van binnenuit op kan.

Afbeeldingslocatie: https://architectenweb.nl/media/illustrations/2020/06/818712c3-4c88-4e0c-afbb-410cde31c8d0_400.jpg
Plaatje van internet geleend.

Wat je hier meteen goed ziet is dat het luik afgeschermd wordt. Je kan nooit het trappengat in vallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• euchromatic
  • Laatst online: 28-04 19:51
Pin0 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:46:
Vergeet niet te onderzoeken of het wel mag van de gemeente en of je geen vergunning nodig hebt.
En bij een appartement heeft de VVE waarschijnlijk ook een mening :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:48:
[...]
Dat is geen dakluik. Een dakluik is letterlijk een luik in je dak waarmee je het dak van binnenuit op kan.

[Afbeelding]
Plaatje van internet geleend.

Wat je hier meteen goed ziet is dat het luik afgeschermd wordt. Je kan nooit het trappengat in vallen.
Oke, ja bij mij is het dus net iets anders, dat luik zit niet binnen, maar buiten op het balkon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageBrother
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 06:15
Dit zijn prijzen die ik ook wel heb gehoord/mee heb gemaakt. Betaald zich overigens dubbel en dwars terug bij de verkoop :). Dit wil je ook gewoon goed gedaan hebben.

It's dogged that does it

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelveen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-05 10:03
Ik sluit me aan bij @Pizza_Boom . Vind het bedrag enorm meevallen! Wij zitten in een vergelijkbaar schuitje als @DennusB . Appartement met klein balkon en zijn nu bezig met de aanschaf van een dakterras. Onze offertes zitten op een veelvoud van TS z'n bedrag. We pakken het dan ook wel wat rigoureuzer aan:

* Vervangen van alle dakbedekking (110m2) en isolatie.
* Aanleggen vaste trap vanuit de hal met een dakluik.
* 50 m2 dakterras (hardhout of kunststof (zijn we nog niet uit) met hekwerk.
* Voor de andere 60m2 groen dak (krijgen we een klein beetje subsidie voor)
* huis uit 1908 dus er moet een stalen draag constructie op van draagmuur naar draagmuur

Met alle vergunningen, tekeningen, hijskosten, mankracht enz enz. Komen de totaalbedragen zo tussen de 50.000 en 70.000 in de offertes die we nu hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:57
Eerste stap zou zijn; vooroverleg omgevingsvergunning bij de gemeente indienen of het überhaupt wel mag, anders ga je kosten maken voor niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Milo85 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 13:07:
Eerste stap zou zijn; vooroverleg omgevingsvergunning bij de gemeente indienen of het überhaupt wel mag, anders ga je kosten maken voor niks.
Er is enkele jaren geleden al een vergunning geweest, maar die is verlopen. Kans dat het nu weer mag lijkt me dus vrij groot.
Maar inderdaad, dat is de eerste stap. Dus daar ga ik mee aan de gang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:57
DennusB schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:01:
[...]

Er is enkele jaren geleden al een vergunning geweest, maar die is verlopen. Kans dat het nu weer mag lijkt me dus vrij groot.
Maar inderdaad, dat is de eerste stap. Dus daar ga ik mee aan de gang!
Bestemmingsplannen en regelgeving verandert nog al eens. Dus ik zou er niet automatisch vanuit gaan ;)
Pagina: 1