Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oharra
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-11-2022
Ik zie veel OC modellen van videokaarten, maar gezien dit gewoon met een hogere kloksnelheid is (nog iets anders?) dacht ik zo, dat kan je toch ook gewoon softwarematig doen met de gewone versie dan, of mis ik hier iets?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Dat klopt,maar vaak zijn het modellen met een betere koeling. Dat scheelt natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
In theorie zijn de OC modellen gemiddeld beter dan de niet-OC. In de praktijk zullen de verschillen zo klein zijn dat het meer een marketingsstrategie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 16:19

Dhrax

Prog Lord

gevulde koek schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 12:56:
In theorie zijn de OC modellen gemiddeld beter dan de niet-OC. In de praktijk zullen de verschillen zo klein zijn dat het meer een marketingsstrategie is.
Stevige OC modellen zijn vaak wel 10-15% sneller dan het kleine broertje. Dat is als je afgaat op een fps van bijvoorbeeld 60, best fors.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjekneck
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-05 09:09
Dhrax schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 15:15:
[...]

Stevige OC modellen zijn vaak wel 10-15% sneller dan het kleine broertje. Dat is als je afgaat op een fps van bijvoorbeeld 60, best fors.
10 tot 15% sneller is sinds de ingang dynamische frequenties echt verleden tijd hoor. De clocks worden niet meer vastgezet uit de fabriek zoals vroegah, dus in de praktijk valt dat verschil eerder in de foutmarge als je de modellen gaat vergelijken in absolute getallen. De fabrikant garandeert nu frequenties, maar ik de praktijk gaat elke kaart (ook non OC modellen) middels boost ook al hoger dan de basis spec. Het is tegenwoordig eerder max 5% beter dan een FE model en dat is zelfs vaak al optimistisch. Kijk maar naar een gemiddelde review van een GPU met modellen van meerdere fabrikanten, buiten temperatuur en geluidsproductie presteren ze nagenoeg allemaal gelijk.

Je hebt vaak wel meer features een betere koeling en meer ruimte op verbruik van de kaart om verder te spelen met hogere clocks op een OC model. Of dit de vaak forse meerprijs rechtvaardigt laat ik even in het midden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 08:13
Bij OC-modellen koop je, naast betere koeling, ook de garantie dat je die hogere kloksnelheid krijgt. Als je zelf gaat overklokken heb je de kans dat je niet dezelfde kloksnelheden haalt.

The devil is in the details.

Pagina: 1