Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:28
Op dit moment zijn wij ons aan het verdiepen in het volgende:
Multi split lucht-lucht (airco) om ons huis te koelen.
Split lucht-water (warmtepomp) om ons huis te verwarmen via VV en tevens voor SWW.

Is er echter al 1 buiten unit (multi) welke zowel voor airco als warmtepomp optie gebruikt kan worden.

1 buiten unit aan de buitenzijde ziet er mooier uit dan meerdere/verschillende units.

Wellicht is dit totaal niet mogelijk, maar kan helaas niet vinden waarom dit niet mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 22:29
Ik weet niet of dat bestaat maar weet wel dat je een L/W warmtepomp als airco kunt gebruiken.
Dan heb je in plaats van een airco binnenunit fancoils met condensafvoer. Wel moeten alle leidingen die gekoeld worden dan dampdicht geisoleerd worden.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:51
Nee dat bestaat niet en is ook heel onlogisch.

Wat wel kan inderdaad is een L/W Wp met een fancoils.

Belangrijker is: wat voor huis heb je met wat voor warmte- of koudevraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Of alleen airco's (die kunnen ook verwarmen). Maar dan heb je er wel veel nodig en heb je in de winter een koude badkamer.

[ Voor 12% gewijzigd door busscherski op 30-03-2021 22:36 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
Bedankt, fancoils was ik niet bekent mee dus ga ik me even in verdiepen.

Het betreft een woning van 180m3 (60 per verdieping).
Gas verbruik +/- 1700 per jaar inclusief sww, volledig verwarmt via VV van CV, alleen in de 2 badkamers een kleine radiator die nu op de cv zit.

Echter vanwege platdak en veel ramen op het zuiden wordt de woning in de zomer zeer warm en is koelen met een lucht-water niet voldoende.

Vandaar dat we opzoek zijn naar een combinatie van de verschillende opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
180 m2 neem ik aan?
Echter vanwege platdak en veel ramen op het zuiden wordt de woning in de zomer zeer warm en is koelen met een lucht-water niet voldoende.
L/W op de vloerverwarming heeft z`n beperkingen, vooral als je het niet al een paar dagen voordat je het te warm gaat krijgen aan zet.
Fancoils kunnen ook ontvochtigen, die kun je prima zo kiezen dat ze voldoende capaciteit hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• midget
busscherski schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:00:
180 m2 neem ik aan?

[...]

L/W op de vloerverwarming heeft z`n beperkingen, vooral als je het niet al een paar dagen voordat je het te warm gaat krijgen aan zet.
Fancoils kunnen ook ontvochtigen, die kun je prima zo kiezen dat ze voldoende capaciteit hebben.
180m2 ja, inderdaad een l/w voor koelen kan maar een paar graden aan op de vv.
Fancoils lijken een mooie oplossing.
Even inlezen in aansluitingen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:18

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

De combinatie bestaat, maar of je dat voor een huis wil ...
Bijzonder bij dat model is dat hij tijdens koelen met lucht ook (sanitair) water kan verwarmen.
In bedrijven zie je dat alleen met lucht (VRV en VRF systemen) maar dat is wel grootschalig.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton27
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19-05 11:35
Ik wil van het gas af en meer comfort. De idee hoe:
1. Extra stroomvoorziening is eenvoudig met zonnepanelen te regelen, daar hoeven we het verder hier niet over te hebben.
2. Airco (lucht-lucht) warmtepomp 1 binnen unit voor een in de zomer zeer warme kamer. Ook eenvoudig, met als plus hiermee in de winter verwarmen. Ook eenvoudig.
3. “All electric cv ketel met compressor, warmtepomp, voor aansluiten op buitenunit”. Deze unit moet de huidige gas cv ketel gaan vervangen.
4. Een buitenunit waarop zowel ad. 2 als ad. 3 kan worden aangesloten. Buitenunits voor meerdere binnenunits (multisplit) zijn behoorlijk gangbaar. Maar in combinatie met ad.3 heb ik die nog niet kunnen vinden.
Heeft iemand die al wel gevonden of tips of zelfs ervaringen hiermee?
Pagina: 1