welk component om elektronisch meerdere kanalen te switchen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
voor een arduino project wil ik geluid/i2c/usb schakelen tussen 2 bronnen dus meerdere input/output

* pc = dual monitor (hdmi)
* RPI 4 (dual monitor hdmi)
* boxen (2.0)
* webcam keyboard/muis (usb stuf)

nice to have:

* via https://pikvm.org/ kan ik ook bv de desktop remote benaderen (of een server) .. (de onboard RPi webcam connectie is verbonden met een HDMI monitor input) hiervoor hoeft geen "conversie" te gebeuren maar wel in feiten de input dupliceren naar 2 kanalen.

de hdmi connector (breakout oid) is niet zo lastig .

maaruh ik loop een beetje dood met het zoeken naar een chip waarbij ik kan switchen oid .. en/of dupliceren ..

btw standaard KVM (dual monitor) is best prijzig, weten jullie wat voor een chip ik zoek ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Ik zie in je daadwerkelijke signalen niks van i2c is, maar voor het schakelen van laagfrequente signalen is de 4051 een erg leuke chip, 3 input waarmee je binair 1 signaal naar 8 punten kan schakelen, er is ook de 4052 die 2x 1 signaal schakelt als je geen 8 opties nodig hebt.

De 4051 gaat tot een 20Mhz signalen, dat is genoeg voor usb1, maar niet voor 2/3, maar een toetsenbord is toch usb1 meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
SA007 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 23:34:
Ik zie in je daadwerkelijke signalen niks van i2c is, maar voor het schakelen van laagfrequente signalen is de 4051 een erg leuke chip, 3 input waarmee je binair 1 signaal naar 8 punten kan schakelen, er is ook de 4052 die 2x 1 signaal schakelt als je geen 8 opties nodig hebt.

De 4051 gaat tot een 20Mhz signalen, dat is genoeg voor usb1, maar niet voor 2/3, maar een toetsenbord is toch usb1 meestal.
thx multiplexer was het sleutelwoord .. wat ik zocht.

ik wil meerdere projecten met elkaar koppelen omdat I2C vrij elementair is tenminste dat vermoed ik .lijkt mij als ik HDMI met een chip kan schakelen de rest een peule schil moet zijn

volgens mij werkt HDMI op 30 of 60mhz ? en ja usb 2/3 is nodig voor de ramplank / muis .. dus 20mhz is niet ideaal.

CD74HC4067 (volgens mij heb ik er een aantal liggen ?) zou dan pdf waar moet je dan kijken voor het aantal mhz dat van pin x naar pin Y gestreamd word.

ter info betreft I2C, ik ben bezig met een buttonbox, die koppel ik aan de RPi4 als input dat kan via usb of via I2C, maar ik wil ook naar PC redirecten zonder kabels te hoeven herpluggen ...

waar je dan aan denkt is dat bv de buttons(box) via arduino direct naar de pc (via usb) default toets aanslagen oid heeft geprogammeerd .. (wasd bv) maar voor applicatie x.y.z moet ik via de RPI een vertaal slag doen naar andere toets combo's .. wellicht kan dat ook via de arduino .. maar goed eerst maar eens alles gesoldeerd krijgen de software kant doe ik later :)

[edit]
hmm blijkbaar zoek ik een Mux/DeMux signal switch hdmi oid .. pff :) ik dacht dat je van pin x naar pin y kon doorverbinden (intern) maar dat is dus niet mogelijk .. andere chip nodig

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 31-03-2021 01:24 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Je moet dan kijken naar de bandwidth, van de 4051 is dat 20Mhz, de chip die je linked is 89Mhz.

Maar HDMI signalen zijn iets van 39600Mhz, dus dat ga je met zo'n chip niet redden, zou voor hdmi ook gewoon een hdmi switch kopen en die aansluiten op je raspi, heb ik al 's gedaan en is niet heel moeilijk.
Meeste van die dingen kan je bedienen met een infrarood afstandbediening, en met een ir ledje op een gpio pin kan je best makkelijk die signalen kopieren.

Reden van een kant en klaar product hiervoor zijn voor mij 3-ledig:
- Zulke hoge snelheden heb je complexe chips nodig die moeilijk per stuk te koop zijn.
- Printontwerp voor een print met matched-pair signalen is niet eenvoudig.
- Ze kosten maar een tientje ofzo, kan je niet heel veel tijd in steken in zelfbouw voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
SA007 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:59:
Je moet dan kijken naar de bandwidth, van de 4051 is dat 20Mhz, de chip die je linked is 89Mhz.

Maar HDMI signalen zijn iets van 39600Mhz, dus dat ga je met zo'n chip niet redden, zou voor hdmi ook gewoon een hdmi switch kopen en die aansluiten op je raspi, heb ik al 's gedaan en is niet heel moeilijk.
Meeste van die dingen kan je bedienen met een infrarood afstandbediening, en met een ir ledje op een gpio pin kan je best makkelijk die signalen kopieren.

Reden van een kant en klaar product hiervoor zijn voor mij 3-ledig:
- Zulke hoge snelheden heb je complexe chips nodig die moeilijk per stuk te koop zijn.
- Printontwerp voor een print met matched-pair signalen is niet eenvoudig.
- Ze kosten maar een tientje ofzo, kan je niet heel veel tijd in steken in zelfbouw voor die prijs.
ja dat begon in te begrijpen dankzij je eerste post .. ik heb een passive switch die ik op die manier bedien helaas moet ik een actieve switch hebben dus zoek ik inmiddels naar KVM switches met usb ..

Maar dan zit ik nog met audio (analoog) dan loop ik wellicht tegen het zelfde issue aan als die wil multiplexen oid .. toch ? denk aan (analoog) VOIP headsets met 1 stekker of de variant waar je 2 stekkers hebt en dus de microfoon apart hebt.

Ander vraagje .. (buttonbox gerelateerd .) met multiplexen .. kan ik 16 knoppen "tegelijk" uitlezen .. maar is in het berichten signaal dan ook via een paketje te identificeren welke pin het signaal produceert ?
dus --> startbit(s) | pinid | datapackage | stopbit
zoiets ? ik hoop van wel (ik zal er wel op googlen ..) maar dat maakt de buttonbox wellicht wat makkelijker en effectiever..

op dit moment zat ik te denken in een "loop" de staat v.d button uit te lezen..al dan niet met een weerstand ertussen zodat ik minder pins nodig heb.. fritzing/charlieplexing oid vind ik niet de meest nette weg om te pakken

ondertussen google ik wel verder, ben je in elk geval dankbaar voor de multiplex hint

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Analoge audio heeft maar een 48kHz bandbreedte, dus dat kan prima, digitaal zou ook prima moeten gaan.

Je kan om buttons uit te lezen een shiftregister pakken, al kan multi/charlieplexen ook prima met knopjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 1 april 2021 @ 18:49:
Analoge audio heeft maar een 48kHz bandbreedte, dus dat kan prima, digitaal zou ook prima moeten gaan.

Je kan om buttons uit te lezen een shiftregister pakken, al kan multi/charlieplexen ook prima met knopjes.
digitaal zag ik geen issue in..

het is meer dat je microjack aansluiting 2,3 of 4 pins heeft .. ik zat er aan te denken 2 pluggen te doen en via een "slim" test software stukje oid .. "als er een plug in zit dan -->" testje welke pin waarmee verbonden word. zodoende kan ik kwa audio simpel schakelen tussen variant A, B en/of C

ik heb latching / non-latching (divers) al dan niet membraan .. joysticks, rotary encoders en schuifjes .

maar wat je bedoelt (vermoed ik)
zover ik weet is 0-20ms ? geen issue bij een button press omdat je snel hem x ms al vast houd (lang genoeg om tijdens een "scan loop" een deze actie te registeren .

Wat ik even van te voren wil bedenken is hoe "groot" is de kans dat ik bv 2 knoppen tegelijk in wil drukken en dan heb je het natuurlijk over de non-latching varianten .. en hoeverre dit speelt bij andere dingen :)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 01-04-2021 19:17 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@SA007 wellicht een leuk "tussendingentje " in combo met in de 1ste post (pikvm.org ) https://ivmech.com/magaza...dule-v2-multiplexer-p-107

de prijs helaas weegt niet op tegen de voordelen van een losse kvm (de pi via de camera interface haalt maar 20fps ..dergelijk isse verwacht ik niet bij een externe kvm

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Wellicht een usb hdmi capturekaart?

Zijn in ieder geval stukken goedkoper, al is de kwaliteit wellicht niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
SA007 schreef op vrijdag 2 april 2021 @ 10:45:
Wellicht een usb hdmi capturekaart?

Zijn in ieder geval stukken goedkoper, al is de kwaliteit wellicht niet zo goed.
:) de usb HDMI capture kaart heeft nog ergere FPS issues (usb 3.0) volgens Pikvm dan als je via de onboard webcam interface direct zou gaan alhoewel dat geen verbetering per-se is (gamen is niet echt geadviseerd) .. maar voor je content streamen over internet is het zeker iets

ps ik heb beide en moet zeggen dat voor kvm doeleinden en/of streaming de USB tot op heden bijzonder bevalt .. de webcam interface zou het dus iets beter moeten doen maar nog niet getest maar voor ~20,- is dat zeker geen miskoop dus PIkvm.org is zeker een aanrader enige wat je even moet "solderen" is een otg kabel oid .. zodat je de muis/ramplank (remote) kan emuleren .. je kan zelfs cd/usb disk voor barebone installatie emuleren ..

ik vermoed dat als ik een HDMI splitter pak (1 uit --> zelfde "beeld" op 2 monitoren ) dat ik dat stukje van het "probleem" (kvm) zou oplossen echter deel 2 --> werk (op de Rpi (via citrix / horizon view client/rdp remote sessie naar werk) en prive dus op mijn desktop houden zou ik dus nog steeds een kvm switch moeten hebben waarbij ik geen last krijg met gamen .. (30hz en 60hz varianten zijn er .. moet even in de reviews duiken of dit een issue is) maar goed 1 stap per keer

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 02-04-2021 11:01 ]

Tja vanalles

Pagina: 1