Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09-2022
Mijn dochter is helemaal verslaafd aan tekenen.. Op elk moment van de dag als ze ook maar even tijd heeft zit ze te tekenen.. Ze zou het alleen ook graag digitaal willen leren (vooral ook omdat ze graag wil leren hoe ze kan animeren)..

Op basis van reviews zitten we nu te twijfelen tussen de HUION Kamvas 16 PRO of de XP-PEN Artist 15.6 PRO. Enorme bedragen vinden we zelf, maar gezien het feit dat ze er zoveel mee bezig is, hadden we besloten dat we liever dan maar meteen een goed tekentablet aan willen schaffen...

Waar we alleen op dat moment nog even niet bij stil stonden is dat ze natuurlijk ook een fatsoenlijk tekenprogramma moet hebben... Bij Adobe hebben we volgens mij maar 1 optie (https://www.adobe.com/nl/creativecloud/buy/students.html). Gezien ze op de middelbare school zit en 14 jaar is, heeft ze volgens mij toegang tot deze studentenkorting.. Voor alleen photoshop zonder studenten korting betalen we immers hetzelfde maandbedrag. Waar ik echter niet helemaal uitkom, is of adobe photoshop wel het beste programma is? Het gaat haar immers niet om foto's te bewerken.. Ze tekent juist heel veel strips, anime, landschappen, dieren, etc, etc.. Daarnaast is 20 euro per maand natuurlijk ook niet niks.

Ik heb ook nog autodesk sketchbook gevonden voor 25 euro per jaar. Dat is al een heel stuk schappelijker. En voldoelt volgens mij ook prima? Zou dat ook een prima keuze zijn? Of zou ze toch beter af zijn met het adobe pakket?

Heeft iemand tips wat waarom we juist voor 1 van de 2 tablets zouden moeten gaan? Iets wat ik ook niet goed kan vinden is of het nog van invloed is dat ze linkshandig tekent?

En wat zouden we het beste kunnen doen qua software? Iemand nog ervaring met een ander alternatief?

Alvast heel erg bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agentorangina
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-08-2024
Helaas weet ik niet te veel over de genoemde tablets, maar qua software zou ik niet voor een Adobe programma gaan: de kosten zijn hoog en er is weinig meerwaarde zolang het voor tekenen is.

Kijk naar Affinity Photo, heel wat betaalbaarder. Ik werk er zelf niet mee, maar hoor er goede verhalen over. Geen gedoe met abonnementen en een zeer lage aanschafprijs. Ik zou alleen nog (afhankelijk van het tablet) zoeken hoe de compatibility is.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-05 10:21

-SaveMe-

-klik-

Ik zou zeggen een iPad Pro met Apple pencil en als programma ProCreate. Die laatste kost maar eenmalig een 10tje dacht ik en is echt het meest fantastische tekenprogramma dat ik ken. En razend snel.
Niet alleen ikzelf, maar ook de dochter van een vriend van me tekent er op los op deze manier ...

Op YT ook veel materiaal te vinden om te oefenen / kijken ...

[ Voor 9% gewijzigd door -SaveMe- op 05-04-2021 12:28 ]

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:45
-SaveMe- schreef op maandag 5 april 2021 @ 12:11:
Ik zou zeggen een iPad Pro met Apple pencil en als programma ProCreate. Die laatste kost maar eenmalig een 10tje dacht ik en is echt het meest fantastische tekenprogramma dat ik ken. En razend snel.
Niet alleen ikzelf, maar ook de dochter van een vriend van me tekent er op lost op deze manier ...

Op YT ook veel materiaal te vinden om te oefenen / kijken ...
Mee eens, iPad pro met pen, en Procreate.
En voor de iPad zijn er ook nog vele andere mooie teken programma's

zeer lage latency terwijl je tekent, drukgevoelig, en kan je de pen ook schuin houden om te schetsen zoals een echt potlood :)

[ Voor 9% gewijzigd door absrnd op 05-04-2021 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Ik kon nooit zo wennen aan die Wacom tablets, kijken op het scherm en tekenen op het tablet en ik vond die Cintiques altijd te duur en onhandig. IPad Pro met pencil lost dit helemaal op. Even wennen aan het wat gladdere oppervlak tov papier, maar verder niks dan lof!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Essie689 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:25:

En wat zouden we het beste kunnen doen qua software? Iemand nog ervaring met een ander alternatief?
Kijk eens naar Krita (www.krita.org); ik gebruik deze software al een aantal jaren met veel plezier icm een Wacom Intuos 3 op A5+ formaat.

Voordeel: het is gratis en biedt voor tekenen minstens evenwaardige tools als de Adobe producten dat doen; het doet in die zin meer denken aan Painter dan Photoshop.

Nadeel: het voelt soms net wat traag aan afhankelijk van de build die je draait op een wat oudere pc/laptop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Essie689
Bedankt voor alle tips. We zagen dat er waarschijnlijk deze maand een nieuwe ipad pro aangekondigd gaat worden. Dus we zullen even wachten met aanschaf totdat deze beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rayx
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 28-03 17:55

rayx

HUH?

Kijk bij vraag en aanbod, volgende week.
Koop je een leuke ipad met meer mogelijkheden voor een 2ehandsprijs.
Pennen komen ook geregeld voorbij.

Ook een oudere ipad met een touchpen gaat prima, maar dat is niet zo "hip".
Of een wacom tablet bij je computer (mag hopen dat dat een mac is) gaat prima (ook hier op tweakers te koop) en een open source programma als Krita of er zijn andere goedkope programma's die veel kunnen.

Affinity is sowieso een aanrader! Als je dan toch van je geld af wil koop dan designer en photo.
Samen 60 euro zonder abbo.
Ik ben na 25 jaar adobe overgestapt en had dat veel eerder moeten doen.

En laat je dochter vooral veel tekenen op papier met van alles wat je gewoon kan vasthouden.
Dat blijft altijd de basis. Al is het maar een tekenblokje van de action. Koop daar geen verf of potloden of zo. Dat is troep zonder pigment en daar raak je gefrustreerd van. Koop dat van een echt merk bij een kunstwinkel.
En onthoudt: van dure spullen ga je niet opeens goed kunnen tekenen...

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

@Essie689 En, wat heb je gedaan? Of zit je nog te dubben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
-SaveMe- schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:43:
@Essie689 En, wat heb je gedaan? Of zit je nog te dubben ?
Uit eindelijk zijn we voor de laatste iPad Air + paperlike screenprotector en een Apple Pen 2 gegaan (toch niet gewacht op de nieuwe pro). Gezien die bij Amazon op een gegeven moment echt heel mooi geprijsd was en de nieuwe pro toen nog steeds niet officieel was aangekondigd.

Het idee was dat de oude iPad toch al vervangen moest worden (iPad mini met slecht accu en wat scherm problemen). Als het er echt heel goed bevalt kopen we er misschien nog een iPad Pro bij.

Maar voor nu werkt dit super. Ze heeft er iig heel veel plezier mee. Als programma gebruikt ze procreate. Ze moet nog wel heel erg wennen tegenover tekenen op papier, maar ze volgt nu vooral heel veel uitleg op YouTube, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

Top! Pencil 2 en Procreate is echt geweldig. En er is inderdaad veel materiaal om te leren te vinden. Gaat ze geen spijt van krijgen. Teken ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Essie689
rayx schreef op zondag 18 april 2021 @ 21:45:
Kijk bij vraag en aanbod, volgende week.
Koop je een leuke ipad met meer mogelijkheden voor een 2ehandsprijs.
Pennen komen ook geregeld voorbij.

Ook een oudere ipad met een touchpen gaat prima, maar dat is niet zo "hip".
Of een wacom tablet bij je computer (mag hopen dat dat een mac is) gaat prima (ook hier op tweakers te koop) en een open source programma als Krita of er zijn andere goedkope programma's die veel kunnen.

Affinity is sowieso een aanrader! Als je dan toch van je geld af wil koop dan designer en photo.
Samen 60 euro zonder abbo.
Ik ben na 25 jaar adobe overgestapt en had dat veel eerder moeten doen.

En laat je dochter vooral veel tekenen op papier met van alles wat je gewoon kan vasthouden.
Dat blijft altijd de basis. Al is het maar een tekenblokje van de action. Koop daar geen verf of potloden of zo. Dat is troep zonder pigment en daar raak je gefrustreerd van. Koop dat van een echt merk bij een kunstwinkel.
En onthoudt: van dure spullen ga je niet opeens goed kunnen tekenen...
toon volledige bericht
Ik heb echt hele slechte ervaring met 2ehands telefoons en tablets. Dus daar begin ik niet meer aan 😂.

We zullen naar die aangeraden programma’s eens gaan kijken of dat nog iets om te leren.

En ja ze tekent nog steeds ook heel veel op papier omdat ze dat toch makkelijker vind. Ze tekent ook niet alleen met potloden, maar ook met krijt, stiften, houtskool, etc.
-SaveMe- schreef op zondag 23 mei 2021 @ 12:55:
Top! Pencil 2 en Procreate is echt geweldig. En er is inderdaad veel materiaal om te leren te vinden. Gaat ze geen spijt van krijgen. Teken ze!
Ja, het werkt echt super. We hebben er trouwens ook nog een hoes bij gekocht zodat ze de iPad ook nog in allemaal verschillende (geloof 10 standen) neer kan zetten. Dat werkt ook wel echt heel fijn en beter voor de nek dan plat op tafel.

[ Voor 13% gewijzigd door Essie689 op 23-05-2021 13:01 ]

Pagina: 1