Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC upgraden of next gen console?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Moespoes
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11-02-2023
Hoi allemaal,

Ik hoor altijd dat PC gaming zoveel krachtiger is dan consoles, en bij de dramatische FPS waardes die ik ervaren heb op de PS4, snap ik dat helemaal.

Alhoewel, onderstaand systeem vind ik best tegenvallen op 1440p. Games als Warzone kan ik niet op max. draaien bijvoorbeeld. Komt dat omdat er één specifiek onderdeel van mijn systeem de boel bottleneckt? Of is het in zijn totaal een budget-achtig systeem?

Zou ik bijvoorbeeld op een Xbox series X een fijnere game-ervaring krijgen?

Ik maak heel graag gebruik van jullie expertise :)

Cheers

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenMSI B450 Tomahawk€ 83,30€ 83,30
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2060 Ventus 6G OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Meshify C€ 78,65€ 78,65
1Geheugen internKingston HyperX Fury HX432C18FB2K2/16€ 0,-€ 0,-
1VoedingenCorsair RM550x (2018) (EU-model) Zwart€ 79,90€ 79,90
1Solid state drivesIntel 660p 1TB€ 100,50€ 100,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,35

Alle reacties

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik denk dat die vraag heel persoonlijk is. Ik kom van een PS4 pro, switch en daarna naar RTX 2080TI en 3090. Nu PS5. Vind de PS5 niet perse slechter. Zit ook meer op afstand. Mijn tv is de CX en mijn monitor de Alienware AW3420. PC was ik soms meer bezig met configureren dan het spel zelf. Bij console meer met de game zelf. Ligt eraan hoe je zelf bent en wat je bij gamen belangrijk vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Teknix1982 op 30-03-2021 17:53 ]

• pepsiblik
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19-10 18:20
Je moet niet vergeten dat een PC veel meer moet kunnen dan een console. Dus de een-op-een prijsvergelijking kun je niet zomaar maken. Dat je Warzone niet op max kunt draaien zit vooral bij je videokaart. Dit kun je verifiëren onder de Windows Performance monitor. Dan kun je zien waar je bottleneck zit.

Maaruhh,,,wat voor FPS zoek je eigenlijk?

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het is vaak ook een combo tussen welke bediening fijn is. Warzone met controller is 100% niet mijn ding, bijvoorbeeld. Bij dat genre (had het zelfs al bij mass effect) ben ik doorgaans meer bezig met controller frustraties dan gamen. Voor diablo-like games vind ik een controller dan weer fijner. Gelukkig kunnen controllers ook gewoon aan de PC.

Ik denk dat momenteel toch nog wel een bottleneck in je GPU zit voor een game als warzone. Iets wat ik lees is dat de 6GB VRAM specifiek daar wel wat wringt, een game als Doom Eternal (wat is je FPS daar?) zal dat minder snel hebben. Verder is het qua CPU ook wel heel hard gegaan de laatste tijd (je zou naast die voeding + dat mobo met relatief gemak nog wel iets van een Ryzen 7 5800x kunnen zetten). Dat is ook best significant, eigenlijk. Maar goed, het hangt van de game af. Sommigen zijn eerder CPU capped, anderen GPU capped. Qua voeding/ram zit je wel goed, en die B450 plank heeft ook bijna het eeuwige leven tot aan DDR5. Je kan dus goed upgraden. Afhankelijk van de games... en tsja: wees blij dat je lagere instellingen KAN kiezen. Het is geen sightseeing game, zoals cyberpunk (waar een 40fps minder erg is), en dat is natuurlijk juist waar de consoles op afgestemd zijn. Een Series X/PS5 zal nu deze specifieke game (ten koste van bestuur-gemak en de niet-game toepassingen) beter besturen dan je PC zoals hij nu is. Maar persoonlijk? Ik zou de PC upgraden.

[ Voor 8% gewijzigd door Umbrah op 30-03-2021 17:56 ]

• Moespoes
[
Teknix1982 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:53:
Ik denk dat die vraag heel persoonlijk is. Ik kom van een PS4 pro, switch en daarna naar RTX 2080TI en 3090. Nu PS5. Vind de PS5 niet perse slechter. Zit ook meer op afstand. Mijn tv is de CX en mijn monitor de Alienware AW3420. PC was ik soms meer bezig met configureren dan het spel zelf. Bij console meer met de game zelf. Ligt eraan hoe je zelf bent en wat je bij gamen belangrijk vindt.
Ik heb dus de afgelopen week een next gen in actie gezien op een CX, en dat zag er zoveel mooier uit dan waar ik naar zit te loeren iedere dag.

Ik zou dus graag willen upgraden naar een luxere 4k monitor, maar omdat ie nu dus al niet op max draait.. lijkt me dat onverstandig.

• Moespoes
pepsiblik schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:53:
Je moet niet vergeten dat een PC veel meer moet kunnen dan een console. Dus de een-op-een prijsvergelijking kun je niet zomaar maken. Dat je Warzone niet op max kunt draaien zit vooral bij je videokaart. Dit kun je verifiëren onder de Windows Performance monitor. Dan kun je zien waar je bottleneck zit.

Maaruhh,,,wat voor FPS zoek je eigenlijk?
Oh goeie tip van die performance monitor. De pc hou ik uiteraard sowieso voor het dagelijkse werk. Het gaat me er puur om het game-aspect nu. Pc upgraden + 4k monitor kopen, of een next gen + CX splitten met le vriendin.

• Moespoes
Umbrah schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:54:
Het is vaak ook een combo tussen welke bediening fijn is. Warzone met controller is 100% niet mijn ding, bijvoorbeeld. Bij dat genre (had het zelfs al bij mass effect) ben ik doorgaans meer bezig met controller frustraties dan gamen. Voor diablo-like games vind ik een controller dan weer fijner. Gelukkig kunnen controllers ook gewoon aan de PC.

Ik denk dat momenteel toch nog wel een bottleneck in je GPU zit voor een game als warzone. Iets wat ik lees is dat de 6GB VRAM specifiek daar wel wat wringt, een game als Doom Eternal (wat is je FPS daar?) zal dat minder snel hebben. Verder is het qua CPU ook wel heel hard gegaan de laatste tijd (je zou naast die voeding + dat mobo met relatief gemak nog wel iets van een Ryzen 7 5800x kunnen zetten). Dat is ook best significant, eigenlijk. Maar goed, het hangt van de game af. Sommigen zijn eerder CPU capped, anderen GPU capped. Qua voeding/ram zit je wel goed, en die B450 plank heeft ook bijna het eeuwige leven tot aan DDR5. Je kan dus goed upgraden. Afhankelijk van de games... en tsja: wees blij dat je lagere instellingen KAN kiezen. Het is geen sightseeing game, zoals cyberpunk (waar een 40fps minder erg is), en dat is natuurlijk juist waar de consoles op afgestemd zijn. Een Series X/PS5 zal nu deze specifieke game (ten koste van bestuur-gemak en de niet-game toepassingen) beter besturen dan je PC zoals hij nu is. Maar persoonlijk? Ik zou de PC upgraden.
Ik ben inmiddels ook heel erg blij dat ik kan kiezen tussen een controller of keyboard. Warzone in deze was gewoon een voorbeeld, al vond ik het bij warzone het meest opvallend. Zelf op 1080p valt het me tegen. Ik neig ook naar het upgraden van mijn pc, alhoewel een videokaart upgrade wel een dingetje blijkt te zijn nu..

Wat voor specifieke upgrade zou je aanraden overigens?

• rickbovenkamp
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-11 22:56
Volgens mij is je GPU ongeveer even krachtig als een PS5 in de meeste games (sommige zijn gewoon slecht geoptimaliseerd voor PC), maar om de games net zo soepel te laten draaien zal je waarschijnlijk wel wat moeten tweaken om die performance eruit te laten zien. Max settings is meestal hogere kwaliteit dan dat de PS5 zal draaien.

GPU upgraden zal je performance flink beter kunnen maken maar aangezien er nu zulke tekorten zijn en je veel meer dan 'normaal' betaalt voor een GPU zou ik daar even mee wachten.

Monitor heeft wel veel invloed op hoe je game eruit ziet. Als je dichtbij zit is een 1440p 27inch scherm ook al heel fijn. 1440p heeft als voordeel dat het er een stuk scherper uit ziet dan 1080p maar het niet zo veel fps kost als gamen op een 4k resolutie. Let er in ieder geval op dat je een scherm haalt met goede kleuren en als het kan een wat hogere refresh rate zodat als je meer dan 60fps haalt alles er nog extra soepel uit ziet.
Pagina: 1