Switch aanschaffen icm Deco M9 mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-09 10:36
Heb een Deco M9 mesh netwerk draaien zonder klachten mbt de draadloze internet verbindingen. Echter heb ik wat extra ethernet poorten nodig dus zou graag de TP Link SG108 PE switch willen aanschaffen.

Huidige setup is heel simpel:
(Ziggo) modem bedraad met Deco M9 basis station
2 x Deco M9 draadloos verbonden

Zou het volgende werken:
(Ziggo) modem bedraad met Deco M9 basis station, en daar bedraad achter de TP Link SG108PE
Vervolgens op deze switch dus weer bedraad al mijn benodigdheden (Hue bridge, Enphase zonnepanelen monitor, energieverbruik manager, Honeywell verwarming bridge etc)

En de 2 x Deco M9 draadloos behouden voor het mesh internet netwerk

Reden dat ik als leek de SG108PE op het oog heb:
- 4 poorten snel opgevuld, dus deze variant met 8 poorten is wat toekomstbestendiger
- met PoE ivm klein prijsverschil non-PoE

Hoor graag of de switch inderdaad zo achter het Deco M9 basis station kan worden gezet, met behoud van draadloos de andere 2 x M9 units? Dus dat ik niet vervolgens deze 2 M9 units bedraad via de switch moet aansluiten oid (sorry ben echt leek!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
De Deco M9 is naast een wifi (mesh) station ook een router. De volgende opties zijn mogelijk
  1. De Ziggo modem in bridge modus laten zetten. Dan de Ziggo modem aan de Deco M9 (LAN1 Ziggo modem naar WAN poort Deco M9) en de switch aan de LAN poort van de Deco M9. De Deco M9 is dan ook meteen je router.
  2. De Ziggo modem/router aan de switch en de Deco M9 ook aan de switch. De DHCP server op de Deco M9 moet hiervoor uit zodat het niet als router fungeert
Wat je zelf voorsteld kan ook, maar dan gaat al het interne verkeer door de enkele LAN poort van de Deco M9. Met de apparaten die je voor ogen hebt kan het echter prima. De DHCP server moet wel uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tee.jay
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 22-09 10:36
Hi Djarune! Dank voor je antwoord.

Klopt dat inderdaad de Ziggo modem al in bridge modus staat. Dus de Deco M9 basis station doet nu zijn werk als router.

Dus als ik het goed begrijp, zou moeten lukken om in huidige configuratie een switch aan de LAN poort van de Deco M9 te hangen, en dan aan de switch alle verdere appartuur. Zonder verder te moeten sleutelen aan de andere 2 Deco M9 mesh stations.