Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15-08 15:44
Hi all,

Laat ik beginnen met het systeem;

Ryzen 5800X
AMD ROG X570 Gaming-E
32GB Trident Z Neo 3800 CL 16
MSI 3080 Suprim X 10 GB
Corsair MP600 1 TB NVME SSD PCI-e 4

Koeling en case:
Corsair 5000D airflow
4x LL 120 fans van corsair (3x inflow voorkant, 1x outflow achterkant)
Corsair icue H150i elite capellix 360 aio met de 3 bijbehorende fans, outflow bovenkant

Met deze setup draait de CPU idle rond de 40 graden. Ik vind dit vrij hoog. Onder load (Cinebench) komt ie rond de 80 graden, wat volgens mij een prima temp is voor zware load, maar idle blijft ie vrij hoog.

Nu is dit de eerste keer dat ik een pc heb waarbij ik echt flinke hardware heb en ik dus ook voor het eerst tegen temperatuurdingen aan loop. Ik denk dat ik een goed fan profiel moet gaan maken, want ik heb nu gewoon alles aangesloten en ik laat icue alles voor me regelen. Dat werkt niet top. Ik heb dit niet eerder gedaan en kom op youtube wel wat filmpjes tegen, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik moet beginnen.

De vraag is dus: Kunnen jullie me helpen (of verwijzen) met het opzetten van een goed fan profiel. Hoe doe je dit? Welke software heb ik nodig?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:53
Temps zijn prima voor een 5800X, zie niks bijzonders. Mijn 5950X is ook 40C idle, soms 35C maar dan tik ik een ding aan en is die gelijk 45C.

Deze CPUs gaan zonder issues tot 90C hè....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Is 40 idle niet wat hoog? Ik zat een beetje te kijken op internet en zie daar mensen die idlen onder de 35 en soms zelfs < 30

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:21

jbbrans

Ik heb ook een 5800X en bij mij zijn de idle temps ~32C en max (bij de 2e ronde van cinebench R32) loopt naar de 89C.

Betreffende je fan profiel:
Volgens mij kan je van de H150i de watertemperatuur uitlezen, probeer daar een curve voor te maken. De watertemperatuur is niet zo grillig als de cpu temperatuur. Als je gaat regelen op de cpu temp, dan heb je snel op en afregelende fans.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXS9aQt9R3CTlap2qLN2SZUVI9U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J6EYz3sDZpxc2ApXymw9gIPe.jpg?f=user_large
Ik heb een NZXT X62 waar ik ook de watertemp kan uitlezen. Dit is mijn curve. Ik gebruik Argus monitor omdat ik dat lekkerder vind dan de NZXT software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Kijk dat zijn idle temps die beter klinken, toch een graadje of 10 koeler dan bij mij op idle.

Bedankt voor de tip, ik ga Argus Monitor downloaden en kijken of ik daarmee uit de voeten kan. Hoe weet je of je CPU temp of water temp ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Mediokas schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:00:
Kijk dat zijn idle temps die beter klinken, toch een graadje of 10 koeler dan bij mij op idle.

Bedankt voor de tip, ik ga Argus Monitor downloaden en kijken of ik daarmee uit de voeten kan. Hoe weet je of je CPU temp of water temp ziet?
Je kijkt in icue welke temperatuur voor het water, overeen komt met een temperatuur in Argus monitor.

Ik ken icue verder niet, maar misschien kan je daar ook een wat beter fan profiel aanmaken.

Edit.
Ik zie net dat jij je lucht voor je cooler uit de kast zuigt. Ik zuig de mijne van buiten de kast, dat kan die 10 graden verschil in idle verklaren.
Mijn water temperatuur is ~28C, toen ik de cooler ook vanuit de kast aan zoog had ik een water temp van ~35C.
Idle temps zijn niet zo heel belangrijk, als je water temperatuur maar op loopt als je de cpu belast. Dan weet je dat het contact tussen cooler en cpu voldoende is.

[ Voor 37% gewijzigd door jbbrans op 31-03-2021 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
jbbrans schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 10:11:
[...]

Je kijkt in icue welke temperatuur voor het water, overeen komt met een temperatuur in Argus monitor.

Ik ken icue verder niet, maar misschien kan je daar ook een wat beter fan profiel aanmaken.

Edit.
Ik zie net dat jij je lucht voor je cooler uit de kast zuigt. Ik zuig de mijne van buiten de kast, dat kan die 10 graden verschil in idle verklaren.
Mijn water temperatuur is ~28C, toen ik de cooler ook vanuit de kast aan zoog had ik een water temp van ~35C.
Idle temps zijn niet zo heel belangrijk, als je water temperatuur maar op loopt als je de cpu belast. Dan weet je dat het contact tussen cooler en cpu voldoende is.
Wat bedoel je precies met dat ik mijn lucht voor mijn koeler uit de kast zuig? Bedoel je dat je op je radiator je intake hebt? Ik heb m'n radiator bovenin geplaatst, dat is de beste plek. Zie geen logische setup om de bovenkant van de kast als intake te gebruiken. Zou ik dan de voorkant voor output moeten gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

Mediokas schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 20:38:
[...]

Wat bedoel je precies met dat ik mijn lucht voor mijn koeler uit de kast zuig? Bedoel je dat je op je radiator je intake hebt? Ik heb m'n radiator bovenin geplaatst, dat is de beste plek. Zie geen logische setup om de bovenkant van de kast als intake te gebruiken. Zou ik dan de voorkant voor output moeten gebruiken?
Ik heb bij mijn systeem de radiator aan de voorkant, hierbij kan ik de lucht van buiten de kast aanzuigen en dan door de radiator sturen.
Ik heb ook mijn radiator bovenin gehad en zoog toen de lucht uit de kast en daarna door de radiator.

Het scheelt ~8 graden in watertemperatuur, wat mijn lagere idle temp kan verklaren. In load temps scheelde het niet veel op de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
jbbrans schreef op donderdag 1 april 2021 @ 10:57:
[...]

Ik heb bij mijn systeem de radiator aan de voorkant, hierbij kan ik de lucht van buiten de kast aanzuigen en dan door de radiator sturen.
Ik heb ook mijn radiator bovenin gehad en zoog toen de lucht uit de kast en daarna door de radiator.

Het scheelt ~8 graden in watertemperatuur, wat mijn lagere idle temp kan verklaren. In load temps scheelde het niet veel op de cpu.
OK dan begrijp ik wat je bedoeld. Dat zou idd een verklaring kunnen zijn voor de hogere idle temps. Ik heb de radiator aan de bovenkant omdat ik overal zag dat dit de beste manier was. Aan de voorkant zou je meer last hebben van geluid. En de corsair aio die ik gebruik is al minder stil dan ik hoopte. De temperaturen onder load zijn wel erg goed, dus ik neem de hogere idle temp voor lief. Misschien een keer een andere aio proberen ivm het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1201
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-02 22:18
@Mediokas Ik heb me zowat hetzelfde systeem gebouwd eergisteren en dezelfde setup qua radiator(ook de 150) en fans.(3 fans vooraan,één achteraan)
Mijn idle schommelt tussen 30 en 40, heb nog maar een 5-10 tal minuutjes prime95 gelopen en kwam niet hoger dan een 70-71°C
Denk dat het ook wat afhangt van de silicon lottery..

Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
marc1201 schreef op zondag 18 april 2021 @ 22:10:
@Mediokas Ik heb me zowat hetzelfde systeem gebouwd eergisteren en dezelfde setup qua radiator(ook de 150) en fans.(3 fans vooraan,één achteraan)
Mijn idle schommelt tussen 30 en 40, heb nog maar een 5-10 tal minuutjes prime95 gelopen en kwam niet hoger dan een 70-71°C
Denk dat het ook wat afhangt van de silicon lottery..

Marc
Onder load blijven mijn Temps gelukkig wel heel netjes. Het is puur de idle temp. Het zal idd ook wel een stukje geluk zijn. Maar ach, processor draait als een malle, dus geen klachten verder. Vond alleen de idle temps wat hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:07
Het is sowieso silicon lottery met de 5800X, maar over het algemeen doen ze het wel vrij slecht.

Undervolten is wellicht een mogelijkheid, heb de mijne standaard op 1.25V en 4.6GHz gezet, hierdoor is die 20C koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors1999
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15-09 17:41
Hier ook een 5800x, CPU idle tussen de 35c & 40c. Met een x73. Lijkt mij dat het geen verder geen kwaad kan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 15:34
Hier een 5800x met een Scythe Mugen 5 PCGH edtion.

Idle tussen de 30 en de 40 graden, tijdens gamen rond de 75 graden. Onder full load van bijvoorbeeld Cinebench gaat hij tot 90 graden.

Daarom wil ik een AIO koeler kopen, is een NZXT Kraken Z63 voldoende? Kan nergens exacte temperaturen vinden van iemand die zo'n koeler heeft.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc1201
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-02 22:18
Mediokas schreef op maandag 19 april 2021 @ 07:14:
[...]

Onder load blijven mijn Temps gelukkig wel heel netjes. Het is puur de idle temp. Het zal idd ook wel een stukje geluk zijn. Maar ach, processor draait als een malle, dus geen klachten verder. Vond alleen de idle temps wat hoog.
Ja bij mij ging het ook enkel om de idle temps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
40 graden idle is niet hoog.
pretpik schreef op donderdag 22 april 2021 @ 16:06:
Hier een 5800x met een Scythe Mugen 5 PCGH edtion.

Idle tussen de 30 en de 40 graden, tijdens gamen rond de 75 graden. Onder full load van bijvoorbeeld Cinebench gaat hij tot 90 graden.

Daarom wil ik een AIO koeler kopen, is een NZXT Kraken Z63 voldoende? Kan nergens exacte temperaturen vinden van iemand die zo'n koeler heeft.
Waarom precies? Je hebt prima temperaturen, wat denk je exact te behalen met een grote investering in waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
unfor schreef op zondag 25 april 2021 @ 11:18:
40 graden idle is niet hoog.

[...]

Waarom precies? Je hebt prima temperaturen, wat denk je exact te behalen met een grote investering in waterkoeling?
Als ik onder full load 90 graden haal betekent dat de processor zichzelf terugklokt en dat hij de temperatuurbeveiliging in schiet, wat inhoud dat ik dus nooit de volledige prestaties kan benutten.

Intussen de Kraken X63 ingebouwd en haal nu maximaal 83 graden met een multicore benchmark in Cinebench R23. Met de Scythe scheelt het 1200 punten, dus het heeft weldegelijk zin gehad :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
pretpik schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:07:
[...]

Als ik onder full load 90 graden haal betekent dat de processor zichzelf terugklokt en dat hij de temperatuurbeveiliging in schiet, wat inhoud dat ik dus nooit de volledige prestaties kan benutten.

Intussen de Kraken X63 ingebouwd en haal nu maximaal 83 graden met een multicore benchmark in Cinebench R23. Met de Scythe scheelt het 1200 punten, dus het heeft weldegelijk zin gehad :) .
Ah ok maar jij zit dus de gehele dag cinebench te draaien? Dan kan het wellicht iets waard zijn, maar voor normaal gebruik schiet je er niets mee op. Die 200 is beter gespendeerd aan iets wat merkbare performance boosts kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
unfor schreef op zondag 25 april 2021 @ 21:29:
[...]

Ah ok maar jij zit dus de gehele dag cinebench te draaien? Dan kan het wellicht iets waard zijn, maar voor normaal gebruik schiet je er niets mee op. Die 200 is beter gespendeerd aan iets wat merkbare performance boosts kan geven.
Nou, onder het gamen werd hij rond de 75 graden en ging hij terugklokken tot ongeveer 4 GHz middels PBO. Nu draait hij tijdens het gamen rond de 60 graden, en blijft hij rond de 4,7-4,8 GHz. Voor mij is dat die 200 € zeker waard :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
Wil niet het hele topic kapen, maar ben toch even benieuwd of iedereen tevreden is met zijn 5800x op deze temperaturen. Ik twijfel erg of ik deze wil aanschaffen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Ik ben zeer tevreden met m'n 5800X. Loopt als een trein en temperatuur onder load is keurig (83 met full load cinebench). De idle temps zijn wel wat aan de hoge kant voor mij. Maar kan komen doordat ik m'n rad aan de bovenkant als outflow gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb sinds kort een 5800X en de hoge idle temperatuur had ik vanaf het begin ook last van. Het viel me op dat hij altijd rond de 1.40-1.45v bleef staan ookal deed de cpu niks.
Uiteindelijk na lang zoeken de oplossing gevonden in een Reddit comment.

Stap 1: Zet het power plan op balanced (gewoon die standaard in windows zit)
Stap 2: Ga naar Settings -> System -> Power & sleep -> Performance and Energy en zet het schuifje naar links
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DA6Dagm.png

Nu gaat het voltage in idle opeens naar 0.9v! En de benchmarkresultaten onder full load zijn bij mij hetzelfde gebleven en verder heb ik ook geen enkel nadeel ondervonden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oLqIPLx.png

[ Voor 3% gewijzigd door mstx op 26-04-2021 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basvhout
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 14-05 09:10
mstx schreef op maandag 26 april 2021 @ 21:53:
Ik heb sinds kort een 5800X en de hoge idle temperatuur had ik vanaf het begin ook last van. Het viel me op dat hij altijd rond de 1.40-1.45v bleef staan ookal deed de cpu niks.
Uiteindelijk na lang zoeken de oplossing gevonden in een Reddit comment.

Stap 1: Zet het power plan op balanced (gewoon die standaard in windows zit)
Stap 2: Ga naar Settings -> System -> Power & sleep -> Performance and Energy en zet het schuifje naar links
[Afbeelding]

Nu gaat het voltage in idle opeens naar 0.9v! En de benchmarkresultaten onder full load zijn bij mij hetzelfde gebleven en verder heb ik ook geen enkel nadeel ondervonden.

[Afbeelding]
Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Dit stelt me zeker wat meer gerust. Is die feature trouwens alleen voor AMD? Ik zie deze feature niet tussen mijn Power and Sleep staan momenteel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mstx
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
basvhout schreef op maandag 26 april 2021 @ 22:34:
[...]

Bedankt voor de uitgebreide toelichting! Dit stelt me zeker wat meer gerust. Is die feature trouwens alleen voor AMD? Ik zie deze feature niet tussen mijn Power and Sleep staan momenteel.
Slider availability
The Windows power slider is available for AMD and Intel platforms running Windows 10, build 1709 and newer builds of Windows. It is not available on devices with ARM64 processors. The slider will appear on a device only when the Balanced power plan, or any plan that is derived from Balanced, is selected. There is not an option for either users or OEMs to remove the slider UX.

Devices that have the High Performance, Power Saver, or any "OEM Recommended" power plans will not be disturbed during the Windows upgrade process. If a user upgrades from a version of Windows that does not support the slider, to a version that does, there will be no change to their High Performance, Power Saver, or "OEM Recommended" power plan. These users will not see the slider UX, and they can still configure their power plans in the same way they could before upgrading.

Users will see the power slider appear only when they apply the Balanced power plan from the Settings app, under System > Power & Sleep > Additional power settings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquarius-1987
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-09-2022
Hallo Tweakers

Ik heb ook sinds kort een nieuw systeem gebouwd.
Aanvankelijk had ik in cinebench R20 aan het eind van de run een temp van 90 graden en BF 5 80 graden tijdens gamen!!
En ja ik heb meerdere keren het waterblok opnieuw vastgezet om fouten uit te stellen.
Dit was met Corsair H115i PRO.

Toen las ik over de Arctic Freezer 360 en wat een enorm goed ding het is.
Dat scheelde mij in Cinebench 10 graden. +- 80max

Toen begon ik een beetje te googlen op PBO en curve optimizer.

Momenteel zijn me settings al volgt:
PBO MANUAL
PPT 120
TDC 75
EDC 110
MAX CPU override +200mhz

Voor de meeste cores heb ik een -10 offset ingesteld bij de curve optimizer.

Maximum temp 70,6 graden bij Cinebench R20. (20 graden minder!!)
De CPU overklokt zich regelmatig naar 5050mhz op deze settings :-) Ben er giga blij mee en de temps zijn zeer acceptabel nu.
Tijdens BF5 nu een max temp gezien van 65 graden.
Andere games zoals COD Warzone of SOTTR ergen tussen de 55 - 60 graden.
En met volgende benchmark scores:
3dmark CPU score 12115
Cinebench R20 single: 642 multi: 6118
Cinebench R23 single: 1640 multi: 15707
CPUZ: single: 673,5 multi: 6927.2
GeekBench 5 single 1758 multi: 11039

Echt super scores!

Link naar systeem specs (Game PC)

gallery: Aquarius-1987

[ Voor 4% gewijzigd door Aquarius-1987 op 09-05-2021 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Aquarius-1987 schreef op zondag 9 mei 2021 @ 16:33:
Hallo Tweakers

Ik heb ook sinds kort een nieuw systeem gebouwd.
Aanvankelijk had ik in cinebench R20 aan het eind van de run een temp van 90 graden en BF 5 80 graden tijdens gamen!!
En ja ik heb meerdere keren het waterblok opnieuw vastgezet om fouten uit te stellen.
Dit was met Corsair H115i PRO.

Toen las ik over de Arctic Freezer 360 en wat een enorm goed ding het is.
Dat scheelde mij in Cinebench 10 graden. +- 80max

Toen begon ik een beetje te googlen op PBO en curve optimizer.

Momenteel zijn me settings al volgt:
PBO MANUAL
PPT 120
TDC 75
EDC 110
MAX CPU override +200mhz

Voor de meeste cores heb ik een -10 offset ingesteld bij de curve optimizer.

Maximum temp 70,6 graden bij Cinebench R20. (20 graden minder!!)
De CPU overklokt zich regelmatig naar 5050mhz op deze settings :-) Ben er giga blij mee en de temps zijn zeer acceptabel nu.
Tijdens BF5 nu een max temp gezien van 65 graden.
Andere games zoals COD Warzone of SOTTR ergen tussen de 55 - 60 graden.
En met volgende benchmark scores:
3dmark CPU score 12115
Cinebench R20 single: 642 multi: 6118
Cinebench R23 single: 1640 multi: 15707
CPUZ: single: 673,5 multi: 6927.2
GeekBench 5 single 1758 multi: 11039

Echt super scores!

Link naar systeem specs (Game PC)

gallery: Aquarius-1987
Cool, ik ga dezelfde instellingen proberen. Kijken wat de resultaten bij mij zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquarius-1987
Hey Mediokas, laat even je bevindingen / resultaten weten als je het hebt uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Aquarius-1987 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 10:01:
Hey Mediokas, laat even je bevindingen / resultaten weten als je het hebt uitgeprobeerd.
Heb het geprobeerd. PBO settings aangepast, maar kan niet direct vinden waar ik m'n curve optimizer kan vinden (ik ben nog erg nieuw met overklokken). Met alleen de PBO instellingen, liep borderlands 3 elke keer vast, harde crash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HesRuud
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-08 17:52
De ryzen 5800x moet echt geoptimaliseerd worden, dit maakt een gigantisch verschil in zowel temperatuur als performance. Dit is praktisch alleen goed te doen door PBO2, als het goed is heeft je moederbord deze optie wel. Wellicht dat je een bios update uit moet voeren.

Wellicht kan je op deze reddit post de info vinden die je nodig hebt.
https://www.reddit.com/r/...ng_using_curve_optimizer/

Verder is deze youtube video ook erg goed:
YouTube: Ryzen 5000 Undervolting with PBO2 – Absolutely Worth Doing

[ Voor 13% gewijzigd door HesRuud op 11-05-2021 11:59 ]

Kiek em goan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
Ik heb nu m'n bios geüpdatet en de instellingen precies overgenomen. Idle temp lijkt niet direct beter, maar zie idd wel de cpu naar 5050 MHz klokken.

Ff gauw 3 runs gedaan op cinebench, 72 graden max. Dat is erg netjes. Later nog even proberen wat ie in games doet

[ Voor 31% gewijzigd door Mediokas op 11-05-2021 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Even wat games gespeeld, maar helaas meerdere crashes. Hij draait niet stabiel met deze settings. Binnenkort maar es wat verder sleutelen aan de settings, misschien een wat kleinere offset

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aquarius-1987
Mooi dat het al scheelt in graden!
Dat PBO is een apart verhaal. Dat vergt wel enige tijd en uitproberen. Ik raad je ook de post aan van Bestuur. Er staat veel nuttige informatie in.

Hoe staat je energie schema? Kijk dat de minimale processor staat op 10% staat. Dat zou wel moeten helpen met de idle temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Aquarius-1987 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 16:57:
Mooi dat het al scheelt in graden!
Dat PBO is een apart verhaal. Dat vergt wel enige tijd en uitproberen. Ik raad je ook de post aan van Bestuur. Er staat veel nuttige informatie in.

Hoe staat je energie schema? Kijk dat de minimale processor staat op 10% staat. Dat zou wel moeten helpen met de idle temps.
Ik zal inderdaad nog wat tijd en pogingen in PBO moeten investeren, want met de settings die jij gebruikt heb ik crashes tijdens gamen.

Energieschema staat wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Battlefield6
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-09-2021
Ik heb sinds een week ook de 5800X en heb nog nooit undervolting of overklokken gedaan, maar ik zie in meerdere topics dat undervolting met pbo2 echt het verschil kan maken, maar ik ben een beetje huiverig om in de bios settings te kloten dus kan iemand me helpen door het hier neer te zetten.

Mijn mb is een asus prime pro en heeft de laatste bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mediokas
Battlefield6 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:32:
Ik heb sinds een week ook de 5800X en heb nog nooit undervolting of overklokken gedaan, maar ik zie in meerdere topics dat undervolting met pbo2 echt het verschil kan maken, maar ik ben een beetje huiverig om in de bios settings te kloten dus kan iemand me helpen door het hier neer te zetten.

Mijn mb is een asus prime pro en heeft de laatste bios.
Als je door dit topic bladert krijg je al veel goede tips. Maar de exact goede settings bestaan niet. Elke 5800x is niet exact hetzelfde. Ik zou zeggen, verdiep je in wat YouTube guides en dan zal je zelf wat moeten gaan spelen met de settings.

Ik heb hier al 1 op 1 settings overgenomen van iemand en bij mij draait ie dan niet stabiel. Je moet dus niet op zoek naar de exacte settings, maar je moet begrijpen wat je doet en zelf spelen en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buddy Boy
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 08-10-2024
Wel, ik heb sinds kort een nieuwe laptop. Het is een Omen HP 15, ik heb hem nodig voor school, vandaar. Ik kan er ook op gamen en zal hem nodig hebben voor graphic designs. Ik heb wat onderzoek gedaan om m'n temperaturen te verlagen, het is tenslotte wat veel op mekaar en ik heb 2 fans die tot 5900 RPM kunnen draaien. ik dee even m'n onderzoekje (het is in het engels omdat ik dit al eerder doorstuurde naar iemand op Discord).

So I did some research and used some tips and tricks to cool down my laptop (Omen HP 15 2021 with GTX 3060, 16gb RAM, AMD Ryzen 7). Here are my results.

Before the changes:

While being idle with auto fans:
=> 45 degrees average
While being idle with max fans:
=> 40 degrees average

While doing normal tasks with auto fans:
=>50-60 degrees, average 55 degrees
While doing normal taks with max fans:
=> 40-50 degrees, average 45 degrees

While gaming AT MEDIUM SETTINGS GTA 5 with auto fans:
=> 75-95 degrees, average 80 degrees
While gaming with max fans
=> 70-80 degrees, average 77 degrees

After the changes (I turned boost mode off, processor max energie 85 percent, minimum energie processor 65 percent, first-time-setup, and the most important thing, I've put my laptop on a STAND without fans)

While being idle with auto fans:
=> 40 degrees average
While being idle with max fans:
=> 38 degrees average

While doing normal tasks with auto fans:
=> 38- 45 degrees, average 40 degrees
While doing normal taks with max fans:
=> 40 degrees

While gaming AT VERY HIGH SETTINGS GTA 5 with auto fans:
FIRST hour
=> 50-58 degrees, average 55 degrees
AFTER 1 hour
=> 53-62 degrees, average 58 degrees
While gaming with max fans
=> 40-50 degrees, average 48 degrees

Zou ik deze settings behouden want ik verlies tenslotte performance. Men zegt dat ik 50procent performance verlies, beetje overdreven.

Mening?

• Aquarius-1987
@Buddy Boy ik denk dat je in de verkeerde topic bent begonnen. We hebben hier voornamelijk over de ryzen 5000 serie. En als ik het internet mag geloven heb jij een Intel CPU. Correct me if I'm wrong 😉. Gamen op een laptop heeft sowieso niet mijn persoonlijke voorkeur qua warmte ontwikkeling. Bestaan er niet zulke laptop koelers(stands met ventilatoren)?
Pagina: 1