Geheel afmelden Microsoft Teams op werklaptop lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Mijn vraag
Ik heb zojuist een Teams meeting gehad en had dit keer een oude werklaptop voor gebruikt en heb daar ingelogd, maar het lukt mij niet geheel af te melden. Ik klik op mijn naam en daarna afmelden. Als ik daarna weer wil aanmelden is enkel mijn mailadres voldoende ik hoef dan géén wachtwoord in te voeren. Ik was dus niet afgemeld. Wat kan ik doen om wél geheel af te melden zodat ik de volgende keer weer een wachtwoord moet invoeren.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 8 laptop.
Teams desktop software.
Kan meer info geven indien nodig.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens de Microsoft site meld je je af met hetgeen wat ik al had gedaan. Ik vind dat echter niet echt afmelden.
Laptop opnieuw opgestart werkt niet.
Ik heb gezocht met Google vond iemand met een vergelijkbaar probleem maar geen oplossing.

- Update 15 April, workaround gevonden -
Wijzig het wachtwoord van het account, en dan wordt ook de Teams aanmelding verbroken.
En omdat ik mijn eigen antwoord niet als "beste antwoord' kan aangeven hierbij de link voor meer info: Regeneration in "Geheel afmelden Microsoft Teams op werklaptop lukt niet"

[ Voor 27% gewijzigd door Regeneration op 15-04-2021 13:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoeri1989
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-05 09:34
Gooi even je referentiebeheer leeg (Configuratiescherm -> referentiebeheer -> Windows-referenties).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
yoeri1989 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:55:
Gooi even je referentiebeheer leeg (Configuratiescherm -> referentiebeheer -> Windows-referenties).
Dank voor de suggestie, net geprobeerd maar werkt helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Regeneration schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:03:
[...]

Dank voor de suggestie, net geprobeerd maar werkt helaas niet.
Welke referentie heb je weggegooid? Ik vermoed dat je die van Office moet verwijderen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Na successvol aanmelden wordt een token aangemaakt en opgeslagen.
Zie artikel

https://techcommunity.mic...ared-computer/m-p/1848405

Wordt dus ergens opgeslagen onder
%LOCALAPPDATA%\Packages\Microsoft.AAD.BrokerPlugin_*

Verdere informatie over teams signin:
https://docs.microsoft.co...gn-in-teams#windows-users

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
g0tanks schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:05:
[...]

Welke referentie heb je weggegooid? Ik vermoed dat je die van Office moet verwijderen.
Bedankt voor je reactie. Ik heb alle referenties weggegooid.
akimosan schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:48:
Na successvol aanmelden wordt een token aangemaakt en opgeslagen.
Zie artikel

https://techcommunity.mic...ared-computer/m-p/1848405

Wordt dus ergens opgeslagen onder
%LOCALAPPDATA%\Packages\Microsoft.AAD.BrokerPlugin_*

Verdere informatie over teams signin:
https://docs.microsoft.co...gn-in-teams#windows-users
Bedankt voor je reactie. Ik zie helaas die folder niet...

Overigens vind ik het niet handig als Microsoft automatisch je gegevens onthoud. Ik heb nergens aangevinkt dat ik mijn gegevens op deze laptop wil onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Welke map zie je wel in %LOCALAPPDATA%\Packages\ die begint met Microsoft.AAD ? Of geen enkele?

Maak je zakelijk gebruik van Teams met een account van een tenant in Azure AD ? Of maak je gebruik van een Microsoft ID? Als je geen AzureAD accounts gebruikt kan ik me voorstellen dat er misschien ook geen map wordt aangemaakt die begint met Microsoft.AAD.BrokerPlugin_<id>
Overigens vind ik het niet handig als Microsoft automatisch je gegevens onthoud. Ik heb nergens aangevinkt dat ik mijn gegevens op deze laptop wil onthouden.
Tsja, welkom in de nieuwe wereld. To vink or not to vink..
Voor zoveel zaken wordt je tegenwoordig automatisch ingelogd of je dat nu wil of niet. Vinkjes zijn een beetje "outdated"

Ter vergelijking: in de map %LOCALAPPDATA%\Packages staan bij mij ook wat mappen die verwijzen naar games waarvan ik weet dat voor sommige games er ook aparte accounts bestaan waarbij je bij de eerste keer spelen hebt aangegeven dat er een account moet worden aangemaakt, bijvoorbeeld gekoppeld aan je steamID. Zo'n opgeslagen token voorkomt dan dat je bij starten van een game vanuit Steam nog een keer apart moet inloggen in de game, dus zo onlogisch is het niet dat apps tegenwoordig sneller dit soort zaken opslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
akimosan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:57:
Welke map zie je wel in %LOCALAPPDATA%\Packages\ die begint met Microsoft.AAD ? Of geen enkele?
Ik zie 42 andere mappen waaronder de meeste Microsoft mappen zijn maar zie niet de Microsoft.AAD.BrokerPlugin_*
Maak je zakelijk gebruik van Teams met een account van een tenant in Azure AD ? Of maak je gebruik van een Microsoft ID?
Ik zou het eigenlijk niet zeker weten, maar ik log in met mijn werkmail.
Als je geen AzureAD accounts gebruikt kan ik me voorstellen dat er misschien ook geen map wordt aangemaakt die begint met Microsoft.AAD.BrokerPlugin_<id>
Ik zie het mapje niet, dus zou dit betekenen dat ik geen AzureAD heb en dus heb ik wel een Microsoft ID? Helpt dit?
[...]

Tsja, welkom in de nieuwe wereld. To vink or not to vink..
Voor zoveel zaken wordt je tegenwoordig automatisch ingelogd of je dat nu wil of niet. Vinkjes zijn een beetje "outdated"
Voor de duidelijkheid, ik zie inderdaad geen vinkje of iets dergelijk om mij op de PC te onthouden, maar dan alsnog als ik ergens het vinkje aanzet, dan zou je zeggen dat als je afmeld, dat je dan ook daadwerkelijk geheel afmeld. Voor mij als leek, klinkt dit imo als een enorme veiligheidslek.
Ter vergelijking: in de map %LOCALAPPDATA%\Packages staan bij mij ook wat mappen die verwijzen naar games waarvan ik weet dat voor sommige games er ook aparte accounts bestaan waarbij je bij de eerste keer spelen hebt aangegeven dat er een account moet worden aangemaakt, bijvoorbeeld gekoppeld aan je steamID. Zo'n opgeslagen token voorkomt dan dat je bij starten van een game vanuit Steam nog een keer apart moet inloggen in de game, dus zo onlogisch is het niet dat apps tegenwoordig sneller dit soort zaken opslaan.
Als je nog andere suggesties hebt aangezien ik dat mapje niet heb, dan hoor ik het nog graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Niet online
Sorry, ik lees nu pas echt goed de info die je eerder al gepost hebt: Windows 8

Dat bevat deze Windows systeem apps waarschijnlijk niet en dus vind hij die map ook niet.

Ik vrees dan ook dat ik je niet zomaar verder kan helpen (ik heb geen Windows 8 bij de hand) en aangezien dit een laptop vanje werk is, denk ik dat je even het beste met je eigen IT afdeling contact kan opnemen
Het kan afhangen van hoe je apparaat geregistreerd is mbt Office365/AzureAD.

Die info is uit te lezen in een commandprompt met commando dsregcmd /status, bijvoorbeeld onder het kopje device state

Je kunt nog even kijken of legen van de teams client cache werkt:
  • Sluit teams af
  • Leeg inhoud in de map %APPDATA%\Microsoft\Teams
Maar daar houd het voor mij ook even op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
akimosan schreef op donderdag 8 april 2021 @ 20:44:
Sorry, ik lees nu pas echt goed de info die je eerder al gepost hebt: Windows 8

Dat bevat deze Windows systeem apps waarschijnlijk niet en dus vind hij die map ook niet.

Ik vrees dan ook dat ik je niet zomaar verder kan helpen (ik heb geen Windows 8 bij de hand) en aangezien dit een laptop vanje werk is, denk ik dat je even het beste met je eigen IT afdeling contact kan opnemen
Het kan afhangen van hoe je apparaat geregistreerd is mbt Office365/AzureAD.

Die info is uit te lezen in een commandprompt met commando dsregcmd /status, bijvoorbeeld onder het kopje device state

Je kunt nog even kijken of legen van de teams client cache werkt:
  • Sluit teams af
  • Leeg inhoud in de map %APPDATA%\Microsoft\Teams
Maar daar houd het voor mij ook even op.
Dank in ieder geval voor je reacties. Ja klopt Windows 8. Dat was/is nodig voor een bepaalde software.

Ik lees heel veel terug over de "Windows credentials", waar de wachtwoorden opgeslagen zouden zijn (maar niet bij mij). Of bij de "Acces work and School", maar deze laatstgenoemde functie zit niet in Windows 8.

Ik was inderdaad al in contact met ICT, en zal het verder met ze bespreken.

Maar mocht iemand nog een idee hebben laat het vooral weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
De ICT van mijn werk heeft mij een workaround (geen echte oplossing) kunnen geven:
Wijzig het wachtwoord van het account, en dan wordt ook de Teams aanmelding verbroken.
Uiteraard is dit geen oplossing want is het vrij onpraktisch elke keer je wachtwoord te moeten wijzen na een Teams meeting. Dus voorlopig geen Teams op de Windows 8 laptop voor mij.

Veel dank aan de ICT van mijn werk dat ze met deze workaround zijn gekomen. :)

De ICT had gemakkelijk het probleem kunnen reproduceren, maar het koste nog enige tijd om deze workaround te vinden (ik had al contact met ze voordat ik dit topic had gestart voor de duidelijkheid). Ze hadden uiteindelijk de locatie kunnen vinden waar de account gegevens opstaan, maar deze niet met mij gedeeld. Het zou ook niet heel praktisch zijn (en daar ben ik het wel mee eens, hoewel de Tweaker in mij dat toch misschien zou willen weten, haha). Ze hadden voorgesteld om mijn wachtwoord te wijzgen en dat werkt, want ik moet nu weer mijn wachtwoord invoeren. Dat heb ik overigens uiteraard niet meer gedaan. Zij hadden ook bevestigd dat ook zij geen enkele mogelijkheid zagen het opslaan van de account gegevens niet toe te staan of na een aanmelding te verwijderen. Dit is dus toch wel een aardige security issue en ze zeiden dat dit mogelijk zelfs een data lek is. Ze zouden intern bespreken hoe ze dit verder gaan aanpakken.

Ik had eerder overigens Microsoft ook gebeld voor hulp en na 10 minuten door een telefoon menu met vragen te zijn doorgeworsteld eindelijk iemand kunnen spreken. Hij gaf totaal geen indruk mij te willen helpen en na een paar korte vragen zou hij mijn "doorverbinden" met de technische afdeling. Net nadat daar werd aangenomen (ik hoor nog net hallo) wordt de verbinding verbroken. Typisch uiteraard. Ook toen ik in het menu een telefoonnummer moest opgeven om teruggebeld te worden, en de computerstem het nummer herhaalde dat ik had ingetoetst, ontbrak tot 3 pogingen steevast elke keer het laatste nummer van de telefoonnummer, oftewel ze zouden mij niet terug kunnen bellen omdat het nummer niet klopt, ook weer heel typisch. Heel bereidwillend is Microsoft dus absoluut niet om je te helpen. Ik ben benieuwd hoe bereidwillend zij zijn als ze horen van dit beveiligheidsprobleem en potentieel data lek. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Regeneration op 15-04-2021 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Regeneration schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:23:
De ICT van mijn werk heeft mij een workaround (geen echte oplossing) kunnen geven:
Wijzig het wachtwoord van het account, en dan word de aanmelding verbroken.
Ik ben benieuwd hoe bereidwillend zij zijn als ze horen van dit beveiligheidsprobleem en potentieel data lek. :)
Sorry, maar een beveiligheidsprobleem en een potentieel datalek ??
Waar is dit een datalek ? Die data staat op een werklaptop en ik mag toch hopen dat niet iedereen toegang heeft tot dit systeem.. Ik krijg een beetje het idee dat je gefrustreerd bent en daardoor, in mijn ogen, wat overdreven reageert..

Om even terug te keren naar het "probleem":

Binnen de WINDOWS settings; daar kun je je account ontkoppelen. Je zult daar iets zien Work/School account. En die kun je daarlangs ontkoppelen. Hierna zal Teams weer netjes vragen om de login gegevens. Maar let dus wel op dat je alle account settings ontkoppeld..

[ Voor 5% gewijzigd door nextware op 15-04-2021 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regeneration
  • Niet online
nextware schreef op donderdag 15 april 2021 @ 13:42:
[...]

Sorry, maar een beveiligheidsprobleem en een potentieel datalek ??
Waar is dit een datalek ? Die data staat op een werklaptop en ik mag toch hopen dat niet iedereen toegang heeft tot dit systeem.. Ik krijg een beetje het idee dat je gefrustreerd bent en daardoor, in mijn ogen, wat overdreven reageert..
Je bent vrij om het probleem te bagatelliseren en er makkelijk over te denken. En goed dat jij met zulke rustige bewoordingen je punt wil duidelijk maken. Jij hoeft ook niet gefrustreerd te raken dat dit genoemd wordt als veiligheidsprobleem en mogelijke datalek terwijl je daar niet mee eens bent. ;) De ICT heeft het erover, niet ik. En verder ben ik geen expert. Wij moeten hier om de zoveel tijd verplicht een AVG curses volgen, en er valt blijkbaar heel veel onder een potentieel datalek, zoals een niet goed beveiligde USB-stick of laptop. Maar sowieso klinkt het bij bepaalde gegeven kunnen komen zonder wachtwoord klinkt bij mij niet echt goed, jou wel? Maar nogmaals ik ben geen expert en zal het hierbij laten. :)
Om even terug te keren naar het "probleem":

Binnen de WINDOWS settings; daar kun je je account ontkoppelen. Je zult daar iets zien Work/School account. En die kun je daarlangs ontkoppelen. Hierna zal Teams weer netjes vragen om de login gegevens. Maar let dus wel op dat je alle account settings ontkoppeld..
Zoals je 2 reacties boven je kan lezen:
Regeneration in "Geheel afmelden Microsoft Teams op werklaptop lukt niet"
Heb ik dat geprobeerd en dat werkt niet in Windows 8, die functie zit daar er niet in, maar bedankt voor je input. :)
Pagina: 1