Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 29-12-2024
Mijn MacBook Pro M1 vreet nogal wat stroom, en ik snap niet zo goed waar dat vandaan komt. Ik verbruik met Teams ongeveer 80% van de batterij in 5 uurtjes. Dat zou prima moeten zijn in de Intel tijden, maar M1 is veel efficienter, right?

Ik begrijp niet zo goed waarom het zo hard gaat op m'n nieuwe Mac. Batterijcapaciteit zit op 100%, scherm helderheid vaak wel hoog maar dat kan het toch niet zijn? Activity Monitor vertoont geen vreemde zaken.

Wie ervaart hetzelfde, en is er misschien een oplossing voor?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Teams
Mail
Safari

[ Voor 31% gewijzigd door victorwees1 op 30-03-2021 13:26 ]

Beste antwoord (via victorwees1 op 08-04-2021 21:19)

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Teams werkt vooralsnog via emulatie (Rosetta). Daarnaast is het een notoire energieslurper mede door het gebruikte framework (Electron), dus in die zin is dit 'normaal'.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Teams werkt vooralsnog via emulatie (Rosetta). Daarnaast is het een notoire energieslurper mede door het gebruikte framework (Electron), dus in die zin is dit 'normaal'.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
Thanks Daedalus, ik zit met smart te wachten op de native version van MS Teams... Hopelijk verbetert de situatie dan snel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
@victorwees1 Als je thuis werkt zou ik hem gewoon lekker aan het stroom hangen.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-05 19:42
Teams is tot nu toe de enige applicatie die de fans van m’n M1 pro laten blazen… dat zegt genoeg vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietbijmold
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-08-2024
Mijn MacBook Air 9.1 gebruikte ook teveel stroom. Na 4 uur nog 20%. de accu is inmiddels onder garantie vervangen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-05 14:26
Teams is ook op mijn macbook pro 15 inch van 2018 een drama qua processorverbruik. Gemiddeld 30-40%. Dus heel zuinig is die app native ook niet.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:48
Greatsword schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:16:
@victorwees1 Als je thuis werkt zou ik hem gewoon lekker aan het stroom hangen.
Dat vind de batterij misschien weer iets minder leuk, laat staan het brand gevaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-05 11:28
Torac schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:25:
[...]

Dat vind de batterij misschien weer iets minder leuk, laat staan het brand gevaar.
Accu's zijn tegenwoordig slim genoeg om niet constant te laden als ze aan de kabel liggen.

En welk brandgevaar :? In de gehele wereld ligt altijd alles constant aan de kabel, inclusief honderden miljoenen laptops, hoe vaak heb je gehoord dat iemand z'n laptop in de fik is gevlogen daardoor..?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:48
Hahn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:27:
[...]
Accu's zijn tegenwoordig slim genoeg om niet constant te laden als ze aan de kabel liggen.
Lithium batterijen blijven gevaarlijk.
Wellicht heb je gelijk maar ik neem dat risico niet.
Hahn schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:27:
[...]
En welk brandgevaar :? In de gehele wereld ligt altijd alles constant aan de kabel, inclusief honderden miljoenen laptops, hoe vaak heb je gehoord dat iemand z'n laptop in de fik is gevlogen daardoor..?
Zijn genoeg voorbeelden van.
YouTube: Laptop explodes and burns down office building

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Torac schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:31:
[...]

Lithium batterijen blijven gevaarlijk.
Wellicht heb je gelijk maar ik neem dat risico niet.

[...]

Zijn genoeg voorbeelden van.
YouTube: Laptop explodes and burns down office building
Prima dat jij dat risico niet wilt nemen, moet je zelf weten. Maar je laat nu 1 voorbeeld zien, terwijl er dagelijks letterlijk hon-der-den miljoenen laptops 8+ uur per dag aan de lader hangen.

Dus nogmaals: welk brandgevaar precies? Ik zeg niet dat het nooit voorkomt, maar de kans dat je laptop in fik vliegt is wel ontiegelijk klein. En je kan natuurlijk ook de kabel eruit halen als je klaar bent met werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Torac schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:25:
[...]

Sorry dat is echt onzin.

Gebruik zelf mijn Macbooks al jaren in ClamShell mode, ze liggen dan bijna 24/7 aan de lader zonder problemen.

Op deze manier bespaar je juist je accu/laadcycli van je Macbook.

https://support.apple.com/nl-nl/HT201834

Bij uitzondering neem ik mijn MacBook mee, vandaar geen iMac of Mac Mini

[ Voor 25% gewijzigd door Greatsword op 07-04-2021 20:53 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Greatsword schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:51:
[...]

Sorry dat is echt onzin.

Gebruik zelf mijn Macbooks al jaren in ClamShell mode, ze liggen dan bijna 24/7 aan de lader zonder problemen.
...
Beetje anekdotisch bewijs dit. Dit is niet hoe risico werkt :)

Verder ben ik het met je eens en zouden we eens moeten kijken hoeveel apparaten er 24/7 aan de stroom liggen. Niet gezegd dat we hier niet kritisch naar moeten kijken, maar dit soort risico's accepteren we vaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
Thanks voor de antwoorden, ik wacht even af tot Teams native draait en maak dan een nieuwe balans op.

Wat betreft constant aan de lader hangen, doe lekker waar je je zelf goed bij voelt! MacOS Big Sur is inmiddels slim genoeg om alles te managen. Als je batterij op 100% zit, 'bypassed' de adapter je accu simpelweg. Daarnaast leert de software van je persoonlijke gebruik met geoptimaliseerd laden etc.
Zorg wel dat je altijd een kwalitatief goede adapter gebruikt. Accu's die in de fik vliegen door dergelijke zaken lijkt me heel erg sterk. En dan is het nog lastig te achterhalen wat de oorspronkelijke oorzaak hiervan is geweest.

Desalniettemin, ik ben zelf ook nog van het 'oude schuitje' dus ik zorg dat m'n accu zo tussen de 20-80% blijft bungelen.

[ Voor 18% gewijzigd door victorwees1 op 08-04-2021 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
victorwees1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 11:48:
Thanks voor de antwoorden, ik wacht even af tot Teams native draait en maak dan een nieuwe balans op.

Wat betreft constant aan de lader hangen, doe lekker waar je je zelf goed bij voelt! MacOS Big Sur is inmiddels slim genoeg om alles te managen. Als je batterij op 100% zit, 'bypassed' de adapter je accu gewoon. Daarnaast leert de software van je persoonlijke gebruik met geoptimaliseerd laden etc.

Desalniettemin, ik ben zelf ook nog van het 'oude schuitje' dus ik zorg dat m'n accu zo tussen de 20-80% blijft bungelen.
Dus als ik je goed begrijp gebruik je je MacBook Pro constant op accu, totdat 'ie onder de 20% komt, en dan laad je 'm weer op tot 80%?

Volgens mij zorgt dat voor veel meer slijtage dan 'm volcontinue op de lader te zetten, precies door wat je zegt: bij 100% gebruikt 'ie de accu niet, maar trekt 'ie stroom direct uit de muur.

Je accu tussen de 20 en 80% houden is volgens mij alleen een goed idee als je 'm opbergt en lange tijd niet gebruikt, niet als je 'm constant laadt en ontlaadt.

[ Voor 3% gewijzigd door Hahn op 08-04-2021 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• victorwees1
Tja, deze dagen werk je veel thuis. Normaliter veel op pad en daardoor ook op de batterij. Iedereen moet lekker zelf doen waar 'ie zich goed bij voelt. MacOS Big Sur is slim genoeg de boel te managen op basis van persoonlijk gebruik.

En hoeveel batterijcapaciteit je nou daadwerkelijk bespaard door altijd netjes de 'regels' te volgen, blijft onderaan de streep sowieso nog maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
victorwees1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 17:12:
Tja, deze dagen werk je veel thuis. Normaliter veel op pad en daardoor ook op de batterij. Iedereen moet lekker zelf doen waar 'ie zich goed bij voelt. MacOS Big Sur is slim genoeg de boel te managen op basis van persoonlijk gebruik.

En hoeveel batterijcapaciteit je nou daadwerkelijk bespaard door altijd netjes de 'regels' te volgen, blijft onderaan de streep sowieso nog maar de vraag.
Als dat inderdaad is wat je denkt, waarom dan jezelf het zo moeilijk maken, en niet gewoon aan de kabel hangen als je werkt? :P Maar goed, doe wat je niet laten kan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Teams is op alle apparaten een draak van een app: telefoon, tablet of laptop/PC => het gebruikt altijd belachelijk veel.

mijn telefoon kun je bijna niet vasthouden zo heet wordt deze met een uur durende Teams call.....
Pagina: 1