Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 25-09 00:17
Hoi, ik ben al wat langer bezig met ubiquity en bevalt allemaal goed. Thuis had ik nog geen router van unifi maar wel edgemax. Het leek me handig via de unifi controller alle aspecten van het netwerk te kunnen beheren en niet apart in de edgemax en unifi settings te moeten doorvoeren.
Op diverse andere plekken succesvol al deze zaken met enkel unifi geinstalleerd, maar thuis krijg ik het niet voor elkaar.
Ik heb een mooie USG-3P van een medetweaker kunnen overnemen maar ik krijg hem maar niet werkend na adoptie.
Ik heb ook in een adoptie met USG-3p -> Switch (unmanaged) -> +extra cloudkey +laptop, geprobeerd alles werkend te krijgen. Maar ik krijg gewoon geen IP vanuit eth1. Heeft het een paar keer wel gedaan, maar hoe langer ik er mee bezig ben hoe meer ik het niet meer zie.
Wat lukt wel, vanuit bestaand netwerk met al bestaande controller de USG-3p zien als die is ingeplugd in WAN. Ik kan via ssh dan benaderen naar het IP wat hij krijgt. WAN staat op DHCP standaard en die is te bereiken. Ik krijg niet een webpage om instellingen toe te voegen, maar kan wel via ssh updaten en set-inform naar cloudkey downstream krijgen. Maar alles aan de andere kant lijkt niet mogelijk.
Na adoptie met bestaande cloudkey zou hij de DHCP instellingen van cloudkey mometen overnemen (ander ip dan wat er voor hangt). Maar er komt geen DHCP, en ook niet met manual IP instellingen op de laptop kom ik er in.
Zou dan toch eth1/eth2 defect zijn?
Ik heb ook geprobeerd al de interne USB te flashen met stock firmware, maar anders dan boven geschreven verhaal lukt niet.
Is hij bricked of zie ik iets over het hoofd? Hoop dat jullie me verder kunnen helpen :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@yoswa welke provider heb je en wat heb je voor de USG hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
Dank voor je reactie. Ik heb t-mobile thuis (fiber).

Het bestaande netwerk draait verder goed, maar ik wil de Edgerouter x-sfp vervangen voor de usg.
De edgerouter heeft de mogelijkheid dat ik direct de fiber daarin kan klikken, maar voor de USG doe ik dat met een ander kastje (TP-link media converter). Ik heb getest dat daaruit internet komt met de fiber. Dus daar gaat het verder prima.

De usg geeft geen ip's uit, en ook met een handmatige ip instelling op 192.168.1.x/24 komt er niets uit.
Nu ik er zo over nadenk, misschien heeft het te maken met dat als ik hem inplug op het bestaande netwerk (op WAN) hij de DHCP uitschakelt (op LAN1) omdat hij een DHCP krijgt? Ik zal straks nog eens proberen middels een reflash of hij wel DHCP uitgeeft als hij niet aan een ander netwerk hangt. Ik kan de firmware ook offline upgraden natuurlijk. Ik ga toch nog eens kijken en bericht hier terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-10 13:53
Kan zijn dat alleen de eerste poort van je provider een wan uitgeeft. Misschien even testen. Maar dan ben je hoogstwaarschijnlijk wel even je netwerk helemaal kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
De stappen waar ik zojuist doorheen ben gelopen. Bedankt voor het meelezen hiervan.
Misschien zien jullie waar ik iets fout doe :-)

- Ik heb de USG een complete reset gegeven door de interne usb te herstellen (zie: https://www.safemodeit.co...nifi-usg-security-gateway))
Inmiddels kan ik via een nieuwe USB - RJ45 concole kabel ook binnen kijken, handig.

Nu een machine aan de LAN port gehangen (niet WAN of VOIP) en die krijgt geen DHCP. De config in de USG zegt dat er een adres gegeven moet worden in de range 192.168.1.1/24
interfaces {
ethernet eth0 {
address dhcp
duplex auto
firewall {
in {
name WAN_IN
}
local {
name WAN_LOCAL
}
}
speed auto
}
ethernet eth1 {
address 192.168.1.1/24
duplex auto
firewall {
in {
name LAN_IN
}
local {
name LAN_LOCAL
}
out {
name LAN_OUT
}
}
speed auto
}
ethernet eth2 {
disable
duplex auto
speed auto
}
loopback lo {
}
}
Maar de computer krijgt niets. Ook niet als ik handmatig een IP geef van 192.168.1.3 en gateway 192.168.1.1..
Geen ping.

Als ik bestaande netwerk aan WAN koppel krijgt de USG een DHCP van de Edgerouter die draait (192.168.3.1/24). Op die manier kan ik via het bestaande netwerk een ping versturen en zie ik in de console dat er nu connectie naar het internet is.

Op LAN nog steeds geen DHCP.
En via bestaande netwerk geen webpage beschikbaar op zijn ip.
Wel de mogelijkheid om te pingen en via SSH in te loggen met default credentials.
Zit er al in via console.
Update naar laatste firmware via console terwijl internet up is via WAN: upgrade \\link

Na reboot (witte led constant) wachten op adoptie. Ik zie geen webpage op intern IP (via netwerk naar WAN)
Ik krijg geen DHCP op LAN (via offline machine)
Op console poort kom ik er nog in.

Ik kan via console vertellen te zoeken naar de cloudkey die in 192.168.3.1/24 lan ligt, dan pakt de cloudkey hem wel op. Via adopt kan ik hem toevoegen, maar dan nog steeds op LAN poort geen DHCP (self assigned IP)

Met een handmatig IP adres op een machine, kan ik in de console wel via 'show arp' terugvinden dat er verbinding is. Maar ik kan vervolgens via de machine geen ping uitvoeren of ssh in de usg krijgen.

Volgen jullie het nog? Ik weet nu even niet wat er fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
Dag rens-br en mits112,

Nog wat nieuws uit het USG-3p front.
Ik kan met een console kabel in de USG en daarmee dus makkelijk en snel instellingen wijzigen.
Ik heb via een adopt hem nu zo ingesteld dat de controller hem nog steeds ziet en hij zou een ander IP adres op LAN en nog weer een ander IP moeten uitgeven op LAN2.

Helaas komt er geen DHCP mee. Helaas laat hiet mijn skils in de console mij wel in de steek dat ik niet weet waar ik moet beginnen.
Ik heb bijvoorbeeld uiteindelijk de service gevonden die aan moet staan, maar deze staat uit.
root@ubnt:~# service dhcpd status
[FAIL] usage: /etc/init.d/dhcpd {start|stop|restart} configfile interface ... failed!
Een simpele reboot krijgt deze ook niet aan de praat.

Als ik handmatig op een device op LAN een statisch IP in de juiste range mee geef komt hij via de functie arp er wel uit. Maar als ik de device laat wachten op DCHP zegt de USG via arp dat er een apparaat is, maar geen MAC adres.
root@ubnt:~# show arp eth1
Address HWtype HWaddress Flags Mask Iface
192.168.37.6 (incomplete) eth1
Via nmap heb ik ook bekeken dan port 67 (udp) open staat.

Ik vermoed dat dit een defect is van de USG zelf wellicht? Ik zou eens moeten kijken of ik er nog ergens een vandaan kan krijgen om het te testen.

Enig idee welke hoek ik nog in kan zoeken, of is dit een gevalletje stoppen met zoveel tijd erin stoppen ;-)
Mochten jullie toch wat bedenken houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yoswa
Inmiddels een nieuwe USG weten te bemachtigen. Deze werkt direct, zonder problemen, zoals je zou verwachten. Dank voor jullie opmerkingen e.d.!
Edit, post kan gesloten worden, mocht dat door de mods nodig zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door yoswa op 22-04-2021 12:46 ]

Pagina: 1