Zwakker Wifi door Chromecast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-01-2022
Beste Experts,

Vast een hele simpele vraag maar ik kom er niet uit. Sinds ik drie weken geleden een Chromecast heb aangesloten op mijn televisie is mijn wifi veel zwakker. Ik heb er vooral last van bij virtuele meetings op de laptop, en bij het casten naar tv wordt het beeld soms even blurry. Mijn Ziggo modem (Connect box) is nieuw en als ik op de laptop werk zit ik er zo'n 9 meter vandaan, maar wel om een hoek.

Ik heb een laptop, tablet, telefoon en tv met Chromecast en abbo download 100Mb/s.

Als ik inlog op mijn Connect box zie ik Netwerk status > router status > algemene configuratie > Maximaal aantal apparaten: 2

Is dit op te lossen met een draadloos apparaatje, een wifi booster ofzo? Iets heel uitgebreids is niet nodig want ik woon in een kippenhok.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ringgss
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:18
-Nitwit- schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:31:
...
Als ik inlog op mijn Connect box zie ik Netwerk status > router status > algemene configuratie > Maximaal aantal apparaten: 2
...
Dit zou dan inhouden dat je Connectbox in bridge mode staat. Welke router gebruik je er eventueel nog bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Hi Ringgss, ik gebruik er geen router bij en tot ik de Chromecast had werkte het allemaal prima. Als een router erbij dit probleem oplost kan ik die wel aanschaffen natuurlijk. Kan dat draadloos?

Niet aangevinkt: Router uitgeschakeld (bridgemodus)
Wel aangevinkt: Router ingeschakeld

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 09:06
Troubleshooting 101: Als je de Chromecast loskoppelt zijn de problemen ook weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik begreep wel eens dat je wifi netwerk zo snel is als de zwakste schakel. Of maw. een device wat maar net genoeg wifi heeft trekt de rest van de devices qua snelheid omlaag. Maar dat verhaal gaat eigenlijk tegenwoordig niet meer zo erg op, maar nog wel een beetje.
https://www.howtogeek.com...what-you-can-do-about-it/

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 30-03-2021 13:23 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:23

lier

MikroTik nerd

Wat bedoel je met "wifi veel zwakker"? Hoe meet je dat? Wat is je verbindingssnelheid (iets anders dan de downloadsnelheid/speedtest!) op dat moment?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Als ik een testje doe is de wifi goed, maar als ik een virtuele meeting heb bijvoorbeeld merk ik het, ben ik niet te verstaan, beeld gaat freezen, dat soort dingen.

Om de Chromecast er even uit te halen moet de hele tv weer van de muur, beetje gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:37

Tazzios

..

stroom er af werkt ook he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:15
Volgens mij maakt een Chromecast ook een eigen (verborgen) WiFi netwerk. Het zou dus kunnen dat deze zorgt voor interferentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
De stroom eraf kan ook, maar ik heb zo'n platte stekker ook achter de tv en die zit strak tegen de muur. :( Klinkt fancy maar is gewoon omdat ik in een kippenhok woon.

En als het nu interferentie is, kan ik dat dan oplossen door een aparte router te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

-Nitwit- schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:25:
Als ik een testje doe is de wifi goed, maar als ik een virtuele meeting heb bijvoorbeeld merk ik het, ben ik niet te verstaan, beeld gaat freezen, dat soort dingen.
Als dit (ook) als antwoordt op mijn vragen bedoeld is...zou je het SMART willen maken?
Wifi goed is namelijk multi interpretabel terwijl het juist van belang is om waarden te krijgen.
-Nitwit- schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:45:
En als het nu interferentie is, kan ik dat dan oplossen door een aparte router te kopen?
Een router gebruik je om netwerken aan elkaar te knopen, je bedoelt (denk ik) een extra Wifi toegangspunt? Want dat heet een accesspoint. En dat geeft mogelijk juist interferentie.

Zou je al je Wifi settings in de Connectbox met ons willen delen?

[ Voor 32% gewijzigd door lier op 30-03-2021 14:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-10 10:56
Heb je toevallig ook niet last van :

Ziggo modem 5ghz snelheid enorm afgezwakt

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Hi Lier, ik wil het graag SMART maken voor je maar ik heb er weinig verstand van dus ik weet ook niet welke gegevens van belang zijn. Dit?:

Connect Box status voor monteurs
Onderdeel Status Status

Ingesteld Downstream kanaal (Hz)
618000000
Locked

Ingesteld Upstream kanaal (Hz)
44000023
Locked

Provisioning status
Verbonden

Primaire Downstream Service Flow
SFID 1440015
Maximale snelheid 107000000
Maximum Traffic Burst 42600
Minimale snelheid 0

[ Voor 18% gewijzigd door -Nitwit- op 30-03-2021 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Ik lees daar inderdaad soortgelijke problemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier

lier

MikroTik nerd

Dank voor je antwoord, dit zijn de verbindingswaarden van het modem. Wifi settings zijn alle instellingen met betrekking tot...Wifi: encryptie/kanaal/kanaalbreedte/SSID (maar die boeit niet)/etc.

Je kan ook aan de kant van de client kijken (laptop, aanname dat je Windows gebruikt):
Wifi icoontje (linker muisknop) > Eigenschappen (van jouw Wifi netwerk) (linker muisknop) > Verbindingssnelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Op mijn werklaptop zie ik niet zoveel, lijkt afgeschermd:
SSID: xxxxxxxxxxxx
Protocol: 802.11n
Security type: WPA2-Personal
Network band: 2.4 GHz
Network channel: 1
IPv4 address: xxxxxxxxxxxx
IPv4 DNS servers: xxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxx
Manufacturer: Intel Corporation
Description: Intel(R) Dual Band Wireless-AC 8260

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Op mijn tablet:
Freq 5GHz
Linksnelheid voor verzenden 175 Mbps
Linksnelheid voor ontvangen 6 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
En de diagnose op de site van het modem:
Er zijn enkele problemen gevonden.

ok: Controle modem en internetverbinding
ok: Controle telefonie dienst
ok: Controle bekabelde aangesloten apparaten
Niet ok: Controle wifi status en via wifi aangesloten apparaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Ik kan kanaalbreedte nergens vinden. Misschien ben ik ietsje teveel Nitwit voor dit forum...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vermoed dat er met de Chromecast in het netwerk er nu te veel apparaten te enthousiast met elkaar willen gaan praten met mDNS/Multicast DNS/Bonjour. Dat zorgt ervoor dat de wifiverbinding 'vol' raakt en dan kan er niets meer bij. Dat is zeker zo al je in een omgeving bent waar heel veel wifi-apparaten en dito netwerken (dus buiten je eigen spullen) zijn.

Omdat het een herhaalde vraag was: je lost dit niet op met een extra apparaat of router, je lost dit op door te zorgen dat die apparaten niet zo enthousiast meer met elkaar gaan praten, bijvoorbeeld door Multicast DNS uit te zetten. Dit natuurlijk onder de aanname dat dit het probleem is. Voor het verhelpen: zie Google, en kijk dan ook direct hoe je het weer aanzet voor het geval je dat nodig vindt (bijvoorbeeld omdat je de Chromecast niet meer bedienen kunt met je laptop of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Gevonden op de pagina van het modem ! De presentatie is niet meer heel SMART, sorry.

2,4 GHz wifi ingeschakeld
Wifi-modus 802.11g/n gemengd
Kanaal Automatisch Kanaal 1
Kanaalbreedte 20 MHz

5 GHz wifi ingeschakeld
Wifi-modus 802.11a/n/ac gemengd
Kanaal Automatisch Kanaal 48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Nitwit-
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:00:
Ik vermoed dat er met de Chromecast in het netwerk er nu te veel apparaten te enthousiast met elkaar willen gaan praten met mDNS/Multicast DNS/Bonjour. Dat zorgt ervoor dat de wifiverbinding 'vol' raakt en dan kan er niets meer bij. Dat is zeker zo al je in een omgeving bent waar heel veel wifi-apparaten en dito netwerken (dus buiten je eigen spullen) zijn.

Omdat het een herhaalde vraag was: je lost dit niet op met een extra apparaat of router, je lost dit op door te zorgen dat die apparaten niet zo enthousiast meer met elkaar gaan praten, bijvoorbeeld door Multicast DNS uit te zetten. Dit natuurlijk onder de aanname dat dit het probleem is. Voor het verhelpen: zie Google, en kijk dan ook direct hoe je het weer aanzet voor het geval je dat nodig vindt (bijvoorbeeld omdat je de Chromecast niet meer bedienen kunt met je laptop of zo).
Laat ik daar eens mee beginnen want ik gebruik eigenlijk altijd dezelfde apparaten voor dezelfde doelen. Dank jullie allemaal!
Pagina: 1