Huizen kopen: heef plat dak of shuin dak meer m3 ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste allen,
(Sorry voor mijn NL omdat ik een buitenlander ben)

Met een familie van 2 kinderen (6 en 10) zijn wij op zoeken aan een woning van 5 slaapkamers (dus 3 slaapkamers en 2 werkkamers) en genoeg berging ruimte.

Daarna is de keus naar een schuin of plat dak. Volgens NVM metingen moet het vanaf de hoogte van 1.5 meter de woonoppervlak te tellen, dus is de vraag: "tussen de twee huizen van dezelfde woo oppervlak, een schui en een plat dak, welke heeft meer cubische meter ruimte" ?

Voor een tussen woning of hoekwoning, geometrisch gezien heeft een schuin dak huis de zelfde m3 als een plat dak huis, omdat de schuin dak huis heeft de bovenste verdieping rond 3 m hoog, de de punt van 1.5 m om de woonoppervlak te tellen is juiste de middle punt.

Klopt het ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
nemcuon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:14:
Beste allen,
"tussen de twee huizen van dezelfde woo oppervlak, een schui en een plat dak, welke heeft meer cubische meter ruimte" ?
Dat hangt af van de plafondhoogte in de ruimtes. Als deze hetzelfde is, dan heeft het platte dak meer m3 (kubieke meter).
Voor een tussen woning of hoekwoning, geometrisch gezien heeft een schuin dak huis de zelfde m3 als een plat dak huis, omdat de schuin dak huis heeft de bovenste verdieping rond 3 m hoog, de de punt van 1.5 m om de woonoppervlak te tellen is juiste de middle punt.
Sorry, ik ben je kwijt..

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKe7EiF82AL4xMsUHFI4tjTVa0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ZxXSW1kbn3LwxjKzsUrwI9K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8FpyTGoE5GjvXk9ygBH1ClMgpjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b90tERoUJamAAPv0Qj9SHhsu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Sorry voor de duplicatie ik kan een bericht niet meer verwijdere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:15
Edit: zie hieronder

[ Voor 88% gewijzigd door boe.i op 30-03-2021 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06:50
Ligt aan de helling van het dak natuurlijk, bij 45 graden zijn de 2 stukken van 2 meter die onder de 1.5m zitten er aan de andere kant weer op te plakken. Inhoud is dan exat hetzelfde als het platte dak bij gelijke hoogte.
Maar probeer de stelling van pythagoras eens uit en je zult het zelf makkelijk kunnen narekenen.

[ Voor 22% gewijzigd door CrazyOne op 30-03-2021 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Ligt er natuurlijk helemaal aan hoe hoog de nog is van dat schuine dak.

In mijn huis is de nok bijvoorbeeld bijna 5 meter hoog gemeten vanaf de zoldervloer. Terwijl bij een plat dak het dak waarschijnlijk zo'n 2,60 - 2,80 boven de vloer zit.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:42

g0tanks

Moderator CSA
De driehoek (het schuine dak) heeft een oppervlak van 8*3/2=12 (hoogte keer de basis gedeeld door twee). De rechthoek (het platte dak) heeft een oppervlak van 4*3=12. Als beide daken even 'diep' zijn, is de inhoud dus precies hetzelfde.

[ Voor 50% gewijzigd door g0tanks op 30-03-2021 12:50 ]

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:42

g0tanks

Moderator CSA
CrazyOne schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:44:
Ligt aan de helling van het dak natuurlijk, bij 45 graden zijn de 2 stukken van 2 meter die onder de 1.5m zitten er aan de andere kant weer op te plakken. Inhoud is dan exat hetzelfde als het platte dak bij gelijke hoogte.
Maar probeer de stelling van pythagoras eens uit en je zult het zelf makkelijk kunnen narekenen.
Pythagoras is niet eens nodig. De oppervlakte van een driehoek is de hoogte keer de basis gedeeld door twee.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:05
Zoals je het nu tekent, hebben beide ruimtes precies dezelfde inhoud (basis middelbare school wiskunde).
je kunt de "uitstekende driehoeken" virtueel eraf knippen en aan de bovenkant in de lege ruimte erbij leggen, dan heb je precies hetzelfde vierkant.

Qua vloeroppervlak volgens de NVM rekenregels is dit ook voor beide vlakken precies hetzelfde, omdat deze rekent met de oppervlaktes boven de 1.5m hoogte..

Maar de vraag is meer wat het nut is van dit theoretische voorbeeld...
In de praktijk denk ik dat je precies deze situatie nooit zult tegenkomen..
De hoogte van een ruimte met plat dak is meestal lager dan 3m.
De hoogte tot de punt van een schuin dak is meestal of lager (zolder), of hoger (zolder, of bovenverdieping) dan 3m. In beide gevallen kloppen je vergelijkingen dan niet meer..

Daarnaast deel je nu de helften tot de punt nu op in twee precies gelijke delen totaan het 1.5m niveau.
Als de hellingshoek van het dak anders is dan 45 graden, dan klopt deze verdeling al niet meer.
Als de hoogte van de nok niet gelijk is aan het plat dak, dan klopt deze vergelijking ook niet meer.

Dus de vraag hiermee is meer: wat wil je met deze vergelijking bereiken?

En update: als je in de huidige markt uberhaupt al zou kunnen kiezen tussen beide situaties... zou je dan niet gewoon de twee huizen gaan bezichtigen en de keuze maken over welk huis je het fijnste vind? In plaats van je druk te maken over een berekening over de inhoud van de zolder/bovenste verdieping? 8)
Er zullen vast nog VEEL en VEEL meer verschillen tussen de huizen zijn dan alleen "plat dak/schuin dak"

[ Voor 15% gewijzigd door BrainCrash op 30-03-2021 12:56 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Dit is toch heerlijk tweakers. In plaats van de foto's bekijken of een woning bezoeken om te kijken of de ruimtes voldoen krijg je dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik woon nog 200 km van waar ik ga verhuizen en een huis wil kopen, dus per afstand moet ik bepalen welke huis ga ik bellen om een bezichtiging in te plannen.

Het lijkt sus me op dat omdat een schuine dak vaak hoger is dan een platte dak, heeft een huis met schuine dak vaak meer cubische (m3) ruimte ?.

En tussen de twee huizen van 3 verdiepingen, heeft een schuine dak groter basis (dus vak groter woonkamer ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:38
Dit is zeer afhankelijk van de hoogte van de nok, hoogte van de voet/goot van het dak op de betreffende etage, de hellingshoek en of het schuine dak misschien ergens afgetopt wordt. Daarnaast speelt ook de eventuele aanwezigheid van dakkapellen en andere 'uitstekende' dak-delen nog een belangrijke rol.

Kortom: voor elk huis verschillend. Je zal het echt per huis moeten bekijken of het betreffende huis voldoende leefruimte (naar jullie wensen) biedt.

Daarnaast gaat het niet alleen om de kubieke meters, maar vooral ook om de bruikbaarheid er van. Bij een relatief steil oplopend dak, heb je op de verdieping weinig last van verlies aan bruikbare ruimte. Zelfs het deel onder de 1,5 meter hoogtelijn is dan vaak nog wel deels redelijk bruikbaar, bijvoorbeeld door er het (kinder)bed neer te zetten. Terwijl bij een dak wat helemaal niet steil is, je ook écht nauwelijks iets hebt aan het deel lager dan 1,5 meter, simpelweg omdat je niet rechtopstaand bij het bed, bureau of kastje kunt komen wat je er neer zet.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Laatst online: 17-05-2021
nemcuon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:39:
Ik woon nog 200 km van waar ik ga verhuizen en een huis wil kopen, dus per afstand moet ik bepalen welke huis ga ik bellen om een bezichtiging in te plannen.

Het lijkt sus me op dat omdat een schuine dak vaak hoger is dan een platte dak, heeft een huis met schuine dak vaak meer cubische (m3) ruimte ?.

En tussen de twee huizen van 3 verdiepingen, heeft een schuine dak groter basis (dus vak groter woonkamer ) ?
Wat wil je precies met het aantal kubieke meters doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
In mijn tekening, hoef de schuinheid niet 45 graden om te kunnen vergelijken, 20, 30, 60 graden heeft het zelfde effevt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:40:
[...]

Wat wil je precies met het aantal kubieke meters doen?
Meer ruimte vooe berging (veel kinderen spullen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Het lijkt me sterk dat de huizen behalve de zolder/bovenste verdieping verder identiek zijn dus beide een prima keuken, badkamer, staat van onderhoud, leefruimtes etc? En waarom ga je dus niet gewoon bij beiden kijken? Het is een beste uitgave, lijkt me niet dat je die op basis van dit soort arbitraire berekeningen wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Je kan toch gewoon op inhoud vergelijken op Funda?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unSDagSW3NQkYmxJ50eJmK6hk-Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5EcEsPthsk9AHoRCCtnPvRgP.png?f=user_large

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
RedFox schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:45:
Je kan toch gewoon op inhoud vergelijken op Funda?
[Afbeelding]
Ja, ik kan wel filteren op Funda, maar ik wil graag weten tussen de 2 huizen vn dezelfde m2 woonoppervlak welke meer m3 ruimte heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Maar kan ik wel of niet filteren op schuine/pltte dak ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:15

RedFox

Heb je een OV ofzo?

nemcuon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:56:
[...]

Ja, ik kan wel filteren op Funda, maar ik wil graag weten tussen de 2 huizen vn dezelfde m2 woonoppervlak welke meer m3 ruimte heeft
Dan kijk je naar het kopje inhoud?

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

En wat wil je met die informatie? Ga je allemaal kasten tot het plafond maken of slapen alle kinderen in hoogslapers? Misschien kunnen we dan wat gerichter helpen dan met deze theoretische berekening.

In de praktijk lijkt mij de GBO (gebruikersoppervlakte) een betere maatstaf dan de inhoud van een woning. Of mijn plafond nou 2,6 of 2,68cm hoog is merk ik niet veel van (lees: niets?), maar in de inhoud van een woning van 140 m² scheelt het 11,2 m³ aan ruimte.

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je hebt toch gewoon een voorkeur voor een dak? Of niet en dan kijk je gewoon bij huizen of die groot genoeg voor je zijn. Je hebt denk ik meer m3 (m2 is maar net hoe je telt) met een plat dak, tenzij je een plat dak hebt en dat ombouwt naar een puntdak maar dan krijg je er een etage bij.

Ook ligt het er maar net aan hoe schuin het dak is, hoe hoog op de verdieping het schuine stuk begint etc. Dat kan per huis verschillen.

[ Voor 19% gewijzigd door Marzman op 30-03-2021 14:03 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Laatst online: 17-05-2021
Een schuin dak en dingen opbergen is verschrikkelijk. Een plat dag is daar veel handiger voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 13:48
Betere vraag is of je 2 woningen kan vinden die aan je eisen voldoen en waarvan er een een plat en de ander een schuin dak heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:57
ChinaGeek schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:03:
Een schuin dak en dingen opbergen is verschrikkelijk. Een plat dag is daar veel handiger voor.
Eens, behalve als je puntdak voldoende hoog is om als vliering te kunnen gebruiken. Maar zelfs een vierkante doos met kerstspullen past bij mij niet in de 'randen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yodeluxe
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-12-2024
nemcuon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:41:
[...]

Meer ruimte vooe berging (veel kinderen spullen)
Dan zou je juist voor een schuin dak moeten gaan als vloeroppervlak verder gelijk is. Dan heb je de meeste opbergruimte omdat je dan de ruimte gebruikt van minder dan 1,5 meter hoog.

Toch denk ik dat je je teveel druk zit te maken op een relatief klein detail. Helemaal in deze tijd waar er een woningnood is, vooral in de Randstad waar jij nu zoekt, maak je het jezelf veel te moeilijk door op zulke kleine details te letten. Hou er ook rekening mee dat het voordeel van 1 optie tegelijkertijd ook weer nadelen heeft dat de andere optie weer niet heeft en vice versa. Straks heb je bijvoorbeeld een plat dak, maar moet je misschien wel veel investeren om het in de zomer een beetje leefbaar te houden vanwege de hitte.

Mijn platencollectie (nog bezig met invoeren)
Hotel nodig? Kijk in dit topic voor 10% korting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

ChinaGeek schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:03:
Het ligt er nogal aan waar dat platte dak begint. Is dat bij de nok van een anders schuindak of onder bij de rand van een anders schuin dak? Het scheelt een hele verdieping (of 1,5 verdieping als je dak schuin genoeg staat).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

nemcuon schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:39:

En dat kun je niet met de gegevens op de website? Foto's en kenmerken van de woning?
Mijn welbedoelde advies komt er op neer dat ik nog nooit heb meegemaakt dat iemand zijn droomwoning treft op deze wijze. Door rekensommetjes over een plat of schuin dak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
Een woning pre 2003 was 2400 vrije hoogte, erna 2600. Een nieuwere heeft meer kuubs voor dezelfde GBO's. Je zal echt naar plattegrond e.d. moeten kijken, want inhoud zegt niet alles.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
HenkEisDS schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:15:
[...]

Eens, behalve als je puntdak voldoende hoog is om als vliering te kunnen gebruiken. Maar zelfs een vierkante doos met kerstspullen past bij mij niet in de 'randen'.
Nou ik heb een plat dak en heel veel bruikbare woonruimte - en nul ‘onzichtbare’ bergruimte. Je moet dan echt een kamer gaan opofferen.

Nu heb ik een lessenaars dak, plafond van 4+ meter en daar mooi een zolder gemaakt. Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:20
Koptelefoontje schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:31:
[...]

Nou ik heb een plat dak en heel veel bruikbare woonruimte - en nul ‘onzichtbare’ bergruimte. Je moet dan echt een kamer gaan opofferen.

Nu heb ik een lessenaars dak, plafond van 4+ meter en daar mooi een zolder gemaakt. Perfect!
Maar dat is toch allemaal relatief? Je kunt ook inbouwkasten op maat laten maken, dan heb je ook 'onzichtbare' bergruimte zonder dat je een volledige kamer gaat opofferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koptelefoontje
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:47
psychodude schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:43:
[...]

Maar dat is toch allemaal relatief? Je kunt ook inbouwkasten op maat laten maken, dan heb je ook 'onzichtbare' bergruimte zonder dat je een volledige kamer gaat opofferen.
Het is inderdaad meer de gedachte dat je ruimte opoffert, terwijl met knieschotten/vliering deze ruimte eigenlijk niet anders gebruikt kan worden.
Maar dus wel iets wat je mogelijk mee moet rekenen als je de m2 vergelijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Vaak heeft een schuindak huis een grotere woonkamer, voor dezelfde woonoppervlak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:50
En dat is waarom je een huis in eerste instantie gewoon beoordeeld op de nuttig te besteden ruimte en niet slechts op m2 of zelfs m3. Je kan nog zoveel inhoud en oppervlak hebben, met schuin dak, maar als alle muren net onhandig zijn geplaatst, deuren onlogisch zitten, dan schiet je er nog niks mee op en kan een iets kleiner kleiner veel ruimer aanvoelen omdat je bijvoorbeeld je meubels fatsoenlijk kwijt kunt waardoor je de volle 100% van de ruimte kan benutten ipv bijvoorbeeld 90% omdat er nog ergens een oude haard zit.
Pagina: 1