Stucwerk en plinten afkitten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 16:41
Mijn project slaapkamers zit in de eind fase van stucwerk.
Normaal gesproken ga ik dan door de alle hoeken met acrylaatkit en verf dan de boel.
Vaak heb ik ondanks de anticrack alsnog scheurtjes en na 3x overschilderen met een kwast blijft het voor een langere tijd weg.

Ik dacht om het nu eens anders om te doen.
Ik ga eerst alles schilderen (ral9010) en daarna met beglazingskit ral 9010 alles nakitten.
Volgens mij geeft dit alleen maar voordelen?

Verder strijk ik het altijd met de vinger af, maar nu ik het proces omdraai misschien toch mooier met zo’n afstrijkstok.

Kortom, mede semi profi kitters, hoe zouden jullie het doen? 🙂Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eARNXSJ8clwL1Bh-SCVkaHfI4Fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZX6WlGuxXQ5iVm5nIyUf5s0Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DWQ-Q-dVq4wzXJEQWrO1MWYawpc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfJucNvTWPqnR9aggS8i7mkJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Ik had hier ook last van, bij de laaste kamer heb ik eerst de naden welke gekit zouden worden voorzien van een primer voor latex, dan is de zuigende werking van de ondergrond weg en hecht je acryl veeeel beter. Dat blijkt ook, laatst kamer geen scheurtjes meer.

https://www.verfwinkel.nl...zTgQDgyI4LmAaAsPQEALw_wcB

Nadeel van achteraf kitten is dat je preciezer moet werken en kit vaak toch op den duur vuil aantrekt en vies wordt, en je moet maar net precies dezelfde kleur als je verf of latex hebben.

Acrylaat werk ik ook altijd af met m'n vinger en eventueel een sponsje met water.

Silicone wel met afmesmiddel en een houtje/spatel.

[ Voor 14% gewijzigd door Rick-- op 30-03-2021 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Rick-- schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:32:
Ik had hier ook last van, bij de laaste kamer heb ik eerst de naden welke gekit zouden worden voorzien van een primer voor latex, dan is de zuigende werking van de ondergrond weg en hecht je acryl veeeel beter. Dat blijkt ook, laatst kamer geen scheurtjes meer.

https://www.verfwinkel.nl...zTgQDgyI4LmAaAsPQEALw_wcB

Nadeel van achteraf kitten is dat je preciezer moet werken en kit vaak toch op den duur vuil aantrekt en vies wordt, en je moet maar net precies dezelfde kleur als je verf of latex hebben.

Acrylaat werk ik ook altijd af met m'n vinger en eventueel een sponsje met water.

Silicone wel met afmesmiddel en een houtje/spatel.
Stucwerk moet sowieso met grondering behandeld worden, dus dat komt wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:37

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou de kit altijd onder mijn verf willen hebben. Mede door wat @Rick-- zegt. Het is een ander materiaal dan je verf en kan vuil aantrekken, het kan ook op een andere manier verouderen dan verf. Als het onder de verf zit weet je dat de laatste laag homogeen is.

Verder kit ik dit soort naden eigenlijk _niet_ . Gipsplaten op metalstud blijven goed stabiel en scheuren zo goed als niet. Ik heb mijn gipsplafond gewoon met wapeningsband aan mijn muren gezet en dat is nog nergens gescheurd. En als je aan de andere kant iets hebt wat echt werkt zoals een houten constructie tegen steen, dan hou je het met kit ook niet recht, want dan scheurt gewoon de kit door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20-05 06:23
Het beste is om eerst een laag voorstrijk (al dan niet dekkend) toe te passen tegen de zuiging. Daarna pas kitten (acrylaatkit) zodat de kit beter blijft zitten. Let ook bij de anticrack kit op dat de kit goed moet drogen voordat het ook echt anticrack is. Daarna de boel afwerken met een schrobvaste latex. Hierbij nog even de opmerking dat elke latex muurverf zo'n 28 tot 30 dagen nodig heeft om zijn uiteindelijke schrobvastheid te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
Waarom specifiek schrobvast?

[ Voor 48% gewijzigd door barry86 op 31-03-2021 07:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kjast
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-12-2021
Gebruik voor je plinten geen acrylaatkit of beglazingskit. Neem een goede lijmkit, bijvoorbeeld de groene tec7 in ral9016 of hybrifix van denbraven (ral9010 dacht ik).

Lijmkit vergeeld niet, plakt niet, zit vast maar blijft wel flexibel. Bij de juiste keuze is het ook goed overschilderbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueSS50
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-05 11:14
Zorg er in ieder geval voor dat je niet te veel kit weer weghaald met je vinger. Er moet wel wat materiaal overblijven om de werking op te vangen. neem aan dat je het over de naden op de hoeken hebt.

Gebruik je ook een plafondplintje?
Pagina: 1