Vraag
Alle reacties
Ik heb geen idee wat voor een schroeven/bouten hiervoor het beste geschikt zijn. Heb even gegoogled naar soorten bouwen maar zou een patentbout met ringen tussen het hout en de uiteindes niet goed zijn hiervoor? Dan heb je geen last van bouten aan de binnenkant van de stoel.
Als je dit netjes wil afwerken zou ik naar passende slotbouten kijken oid... of een patentbout, maar volgens mij heten die dingen weer anders als het om de grotere maten gaat.
[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 30-03-2021 11:48 ]
Patentbout, patentschroef of patenthuls
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Zoals gezegd, zaag deze door, gooi hem in de prullenbak en zet er een rvs bout in. Even een ringetje achter de kop van de bout, twee tussen de draaiende delen en èèn achter de moer. Gebruik dan een zelfborgende moer en draai het geheel niet te strak aan want dan klap je stoel niet meer lekker in of uit.
Zoals te zien is dit een m6 schroef of bout en gebruik dan nu een bout M8. Misschien is het gaatje dan iets te klein maar je heb vast wel een hout boortje om hem iets groter te boren.
Ik denk dat een bout met een moer ook niet zal lukken want dan steekt dat te ver uit en komt het tegen de andere houten lat links op de foto.
:strip_exif()/f/image/un80Eo4IwMK1XaxBbPNhuXiv.jpg?f=fotoalbum_large)
Je kunt meerdere kanten op, is even puzzelen wat het beste past
Als je een verzonken bout en inbusmoer gebruikt, dan steekt er aan beide kanten niets uit. Wel goed kijken dat je de juiste maten hebt anders trek je hem door het gat heen. Wellicht een ring gebruiken.
Ook een slotbout kan uitkomst bieden - die zijn aan één kant mooi glad.
Daarnaast is het zaak dat de nieuwe moeren er niet afdaaien. Je kunt dit simpel doen door twee moeren tegen elkaar aan te draaien (maar steekt meer uit), of borgmoeren gebruiken. Inbusborgmoeren heb ik nog niet gevonden. Eventueel kun je het gat een beetje opboren, zodat de moeren wat verzinken.
Opties genoeg dus, maar het is maatwerk.
Ik zou hiervoor een slotbout zoeken: die zijn aan één kant mooi glad, dan bezeer je je ergens aan. Doe je de gladde kant aan de binnenkant (zitkant).
Ik weet niet wat voor een ijzer zaag je gebruikt? Maar je kan altijd het blad er uit halen doe aan het uiteinde van het blad even wat duct tape..en zo heb je een smalle zaag gemaakt..vdvaxel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:33:
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat doorzagen inderdaad moet lukken voor deze op de foto in mijn originele post, maar op andere plaatsen is er niet zoveel spatie en past een zaag er niet tussen. Wat is dan de beste methode?
Ik denk dat een bout met een moer ook niet zal lukken want dan steekt dat te ver uit en komt het tegen de andere houten lat links op de foto.
[Afbeelding]
Als je het hout (de stoel) heel wilt houden: Kruisje (centreerpunt) in de kop van die slotboutjes 'dremelen' en vervolgens uitboren zodat het 'kopje' los komt van de rest van de bout.
[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 31-03-2021 03:42 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
- tweakduke
- Registratie: December 2001
- Laatst online: 00:42
/u/42776/crop6501d346786db_cropped.png?f=community)
Aangezien de schroefdraad niet over de hele bout zal lopen denk ik aan de schouderbout.
Bij een speciaalzaak hebben ze de juiste maat wel als de bouwmarkt het niet heeft.
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
Elke type schroefverbinding is zwakker dan de klinkverbinding die er nu in zit.
Als je speling wat minder wil hebben dan zou ik de klinkverbinding wat stuiken. 1 kant ondersteunen met een hamer (vuistje of moker) en op de ander kant slaan zodat het metaal korter word. Maar beter gewoon er in gaan liggen van de zon genieten en niet te veel bewegen.
Ik denk dat het een klinknagel is.
Dit kan je denk ik het beste vervangen door een stuk draadeind met de juiste diameter met borgmoeren en ringen.
Edit: Was al gemeld zie ik
[ Voor 6% gewijzigd door Gideon88 op 31-03-2021 12:27 ]
benno
Hier een foto van de huidige situatie: de afgezaagde nagel onderaan en de nieuwe schroef bovenaan.
:strip_exif()/f/image/HT1jhjRlHUPNHon1Y1LM8iA8.jpg?f=fotoalbum_large)
Klinknagel doorslaan met een Drevel of een andere bout / spijker?vdvaxel schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:37:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Ik heb uiteindelijk de nagel doorgezaagd. Alleen had ik dan een nieuw probleem waarbij ik de stukjes nagel niet uit het hout kreeg. Ik heb geprobeerd met een tang het er uit te trekken en met hamer en beitel het er uit te kloppen, maar het bewoog voor geen millimeter... Uiteindelijk heb ik dan gewoon ernaast een nieuw gat geboord en daar een verbindingsschroef gebruikt. Achteraf gezien niet de beste oplossing, want de stoel klapt nu niet meer volledig dicht. Enig idee hoe ik alsnog die stukken nagel eruit kan krijgen?
Hier een foto van de huidige situatie: de afgezaagde nagel onderaan en de nieuwe schroef bovenaan.
[Afbeelding]