Welk soort schroef is dit?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 29-02-2024
Ik heb een strandstoel tweedehands gekocht, alleen staat die niet erg stevig. Ik zou de schroeven willen vervangen en wat steviger maken, alleen weet ik niet 1) welke soort schroef dit is, 2) hoe ik deze verwijder en 3) welk soort schroef ik het beste gebruik om alles terug vast te maken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-unWlillO9BbFY_mcvgUY070BPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HUrgn8NAtfs0MO9f1Zww2rNl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xZpHvAfEaAUJ19cF4tWsb_uyWQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19fSeHj78vBr4GKxLr2ERfCb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wUgrMOsACt5GSIf5wv42J4gFy9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2nQ86zyxXoFO7jlCW892HWB.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JelmerLoL
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 03-06 21:54
Zou je het niet kunnen verwijderen met een ijzerzaag tussen de 2 houten stukken. Als ik op foto 1 kijk zit er best wel wat ruimte tussen.

Ik heb geen idee wat voor een schroeven/bouten hiervoor het beste geschikt zijn. Heb even gegoogled naar soorten bouwen maar zou een patentbout met ringen tussen het hout en de uiteindes niet goed zijn hiervoor? Dan heb je geen last van bouten aan de binnenkant van de stoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-06 11:06
Het is geen schroef maar een bout ;)

Als je dit netjes wil afwerken zou ik naar passende slotbouten kijken oid... of een patentbout, maar volgens mij heten die dingen weer anders als het om de grotere maten gaat.

[ Voor 22% gewijzigd door MicGlou op 30-03-2021 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:46

Illusion

(the art of)

Je kan zoeken op
Patentbout, patentschroef of patenthuls

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick--
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-04-2021
Maakt toch helemaal niet eens zoveel uit wat er nu in zit.?

Zoals gezegd, zaag deze door, gooi hem in de prullenbak en zet er een rvs bout in. Even een ringetje achter de kop van de bout, twee tussen de draaiende delen en èèn achter de moer. Gebruik dan een zelfborgende moer en draai het geheel niet te strak aan want dan klap je stoel niet meer lekker in of uit.

Zoals te zien is dit een m6 schroef of bout en gebruik dan nu een bout M8. Misschien is het gaatje dan iets te klein maar je heb vast wel een hout boortje om hem iets groter te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat doorzagen inderdaad moet lukken voor deze op de foto in mijn originele post, maar op andere plaatsen is er niet zoveel spatie en past een zaag er niet tussen. Wat is dan de beste methode?

Ik denk dat een bout met een moer ook niet zal lukken want dan steekt dat te ver uit en komt het tegen de andere houten lat links op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUTWgrJAb37df-y2O56MWH3OXhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/un80Eo4IwMK1XaxBbPNhuXiv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:51
Zagen kun je ook aan de buitenkant doen, ofwel de kop van de bout eraf ipv tussen de latten door. Zwaardere alternatieven zijn met een slijptol aan te gang, of doorboren.

Je kunt meerdere kanten op, is even puzzelen wat het beste past :)

Als je een verzonken bout en inbusmoer gebruikt, dan steekt er aan beide kanten niets uit. Wel goed kijken dat je de juiste maten hebt anders trek je hem door het gat heen. Wellicht een ring gebruiken.

Ook een slotbout kan uitkomst bieden - die zijn aan één kant mooi glad.

Daarnaast is het zaak dat de nieuwe moeren er niet afdaaien. Je kunt dit simpel doen door twee moeren tegen elkaar aan te draaien (maar steekt meer uit), of borgmoeren gebruiken. Inbusborgmoeren heb ik nog niet gevonden. Eventueel kun je het gat een beetje opboren, zodat de moeren wat verzinken.

Opties genoeg dus, maar het is maatwerk.
Ik zou hiervoor een slotbout zoeken: die zijn aan één kant mooi glad, dan bezeer je je ergens aan. Doe je de gladde kant aan de binnenkant (zitkant).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapie
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
vdvaxel schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:33:
Bedankt allemaal voor de reacties! Ik denk dat doorzagen inderdaad moet lukken voor deze op de foto in mijn originele post, maar op andere plaatsen is er niet zoveel spatie en past een zaag er niet tussen. Wat is dan de beste methode?

Ik denk dat een bout met een moer ook niet zal lukken want dan steekt dat te ver uit en komt het tegen de andere houten lat links op de foto.

[Afbeelding]
Ik weet niet wat voor een ijzer zaag je gebruikt? Maar je kan altijd het blad er uit halen doe aan het uiteinde van het blad even wat duct tape..en zo heb je een smalle zaag gemaakt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of een multitool pakken. Die gebruik ik wel eens voor dit soort klusjes. Wel met beleid uiteraard.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@vdvaxel Post eens foto van het 'kopje' van één van de boutjes welke je wilt gaan verwijderen. Zoals ik 't nu op de foto's uit de OpeningsPost zie zijn het 'blinde' slotboutjes zonder schroefsleuf waar je geen grip op gaat krijgen.

Als je het hout (de stoel) heel wilt houden: Kruisje (centreerpunt) in de kop van die slotboutjes 'dremelen' en vervolgens uitboren zodat het 'kopje' los komt van de rest van de bout.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 31-03-2021 03:42 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:37
Ik denk dat het geen schroef is maar een klinknagel. 't is gewoon een metalen staaf met een bolle kop aan een kant. Aan de andere kant is er een ringetje overheen gedaan en dat ringetje is vastgemaakt door het uiteinde van de staaf plat te hameren. Mogelijk het best te verwijderen door de platte kant uit te boren; als je boor nét een iets grotere diameter heeft dan de staaf komt het ringetje los.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zou een gleuf erin dremelen (zagen) zodat je vervolgens met een platte schroevendraaier hem er gewoon uit kan draaien.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat zal 1 van de categorie schouderbout + moer of verbindingsbout (patent) en moer en dan heb je nog slotbouten.

Aangezien de schroefdraad niet over de hele bout zal lopen denk ik aan de schouderbout.
Bij een speciaalzaak hebben ze de juiste maat wel als de bouwmarkt het niet heeft.

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:44

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik ken het type strandstoel. De zijwaartse speling komt waarschijnlijk niet zozeer uit de leuning, maar uit de losse houtverbindingen in het frame. Ik zou die eerst eens goed onder handen nemen. Schoonmaken, schuren, opnieuw lijmen en klemmen De leuningen moeten enige speling hebben om de stoel opklapbaar te houden.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-06 20:19

Part

Helemaal niets.....

Strandstoelen zijn gammel dat is net de charme van dit type stoel.

Elke type schroefverbinding is zwakker dan de klinkverbinding die er nu in zit.
Als je speling wat minder wil hebben dan zou ik de klinkverbinding wat stuiken. 1 kant ondersteunen met een hamer (vuistje of moker) en op de ander kant slaan zodat het metaal korter word. Maar beter gewoon er in gaan liggen van de zon genieten en niet te veel bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gideon88
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-06 15:30
Volgens mij is het geen schroef of bout. Op de foto kan ik geen schroefdraad zien.
Ik denk dat het een klinknagel is.
Dit kan je denk ik het beste vervangen door een stuk draadeind met de juiste diameter met borgmoeren en ringen.

Edit: Was al gemeld zie ik ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Gideon88 op 31-03-2021 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:34
geklonken inderdaad. doorzagen of kop afslijpen. vervangen door een slotbout met moer die je wat verzinkt in het hout. Ruimte genoeg.

benno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdvaxel
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Ik heb uiteindelijk de nagel doorgezaagd. Alleen had ik dan een nieuw probleem waarbij ik de stukjes nagel niet uit het hout kreeg. Ik heb geprobeerd met een tang het er uit te trekken en met hamer en beitel het er uit te kloppen, maar het bewoog voor geen millimeter... Uiteindelijk heb ik dan gewoon ernaast een nieuw gat geboord en daar een verbindingsschroef gebruikt. Achteraf gezien niet de beste oplossing, want de stoel klapt nu niet meer volledig dicht. Enig idee hoe ik alsnog die stukken nagel eruit kan krijgen?

Hier een foto van de huidige situatie: de afgezaagde nagel onderaan en de nieuwe schroef bovenaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDvk7PQEZajPiMUth3pFwYwlulk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HT1jhjRlHUPNHon1Y1LM8iA8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuel_80
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:04
vdvaxel schreef op maandag 5 april 2021 @ 16:37:
Bedankt allemaal voor jullie antwoorden! Ik heb uiteindelijk de nagel doorgezaagd. Alleen had ik dan een nieuw probleem waarbij ik de stukjes nagel niet uit het hout kreeg. Ik heb geprobeerd met een tang het er uit te trekken en met hamer en beitel het er uit te kloppen, maar het bewoog voor geen millimeter... Uiteindelijk heb ik dan gewoon ernaast een nieuw gat geboord en daar een verbindingsschroef gebruikt. Achteraf gezien niet de beste oplossing, want de stoel klapt nu niet meer volledig dicht. Enig idee hoe ik alsnog die stukken nagel eruit kan krijgen?

Hier een foto van de huidige situatie: de afgezaagde nagel onderaan en de nieuwe schroef bovenaan.
[Afbeelding]
Klinknagel doorslaan met een Drevel of een andere bout / spijker?
Pagina: 1