Internet en vaste telefonie verbinden in mantelzorgwoning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarReekers
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-02-2024
Mijn vader komt binnenkort in een mantelzorg woning bij ons op het erf wonen. Daarvoor is een tijd geleden al bekabeling / elektra etc. aangelegd vanuit mijn huis. Nu ben ik bezig om zowel internet als (vaste) telefonie aan te leggen, maar ik kom er niet helemaal uit. Wie kan mij helpen?

Situatie:
Vanuit mijn huis ligt er een CAT6 UTP getrokken naar de mantelzorgwoning. Het is helaas niet mogelijk om een extra kabel te trekken. Ik wil de UTP in de mantelzorgwoning splitten, 6 aders aansluiten op een Switch en 2 aders aansluiten op de vaste telefoon. De switch wil ik via 2 UTPs verbinden met een Wifi router en met de desktop computer.

Is dit mogelijk, of zie ik iets over het hoofd? Ik twijfel met name over het splitten van de UTP en die vervolgens weer op een switch aansluiten. Voordat ik mijn enige internet kabel verpest ben ik op zoek naar het verlossende antwoord.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Laatst online: 19:40
Ik geloof dat dit opzich wel moet kunnen maar het is verre van ideaal. Je verliest namelijk gigabit en houdt 100mbit over. Misschien nog steeds voldoende. Beter kan je denk ik kijken naar een VOIP oplossing. Dus de kabel instand houden.

Wat is er qua verbinding aanwezig?

Volgens mij kan je gewoon via een VOIP provider een vast nummer aanvragen (als het daar om gaat) en dan met een voor VOIP geschikt telefoon toestel bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:54

Lordy79

Verdrietig

Ik weet niet hoeveel vader belt maar misschien kan hij het doen zonder vaste telefoon en alleen een gsm? Gewoon super goedkoop abonnement.
Tenzij hij natuurlijk heel veel belt.

Dan kun je de kabel intact houden.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Ga niet prutsen met het splitsen van aders, dit gaat alleen maar tot gedoe leiden en verminderd op zijn minst de snelheid van de verbinding. Ik doe nu even een aanname, maar ik gok dat je vader niet perse een 'vaste lijn' wil, maar een 'eenvoudige telefoon'. Kijk eens naar dit soort oplossingen:

[ Voor 16% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-03-2021 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarReekers
Dank voor alle reacties!

Nog wat extra achtergrond info: Ik heb VOIP overwogen alleen mijn vader belt regelmatig en is vrij gesteld op zijn vaste nummer & telefoon. Ook i.v.m. bereikbaarheid vanuit familie & organisaties. Ik ga hem niet blij maken met een nieuw nummer. Die wil ik dan ook liever niet veranderen.
Het internet dat momenteel is aangesloten is het basic Ziggo abonnement met volgens mij max. 50 mbit. Als ik jullie reacties lees dan zou het op dat gebied dus niet veel uitmaken omdat je terug zou vallen naar max 100 mbit, maar die haalt hij sowieso al niet, klopt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ElmarReekers schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:41:
.. Ik ga hem niet blij maken met een nieuw nummer. Die wil ik dan ook liever niet veranderen.
Ik heb al jaren vamo op mijn zakelijke telefoon, dit is er ook voor consumenten: https://www.raffel.nl/vast-mobiel-integratie

Wat ligt er nu allemaal precies ? Electra en cat6 ? of nog meer ? En wat is de kabel lengte ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:14

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Voip kan ook met je "vaste" nummer. Daar zou ik het zoeken: provider, nummerbehoud. :Y

Want als je een aderpaar reserveert voor analoge telefoon (of zelfs een aparte kabel trekt), hoe ga je zijn vaste nummer daar dan op krijgen... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door teacher op 30-03-2021 09:46 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
ElmarReekers schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:41:
omdat je terug zou vallen naar max 100 mbit, maar die haalt hij sowieso al niet, klopt dat?
Als je echt maar 4 aders voor UTP gebruikt, is de maximum snelheid inderdaad 100 Mbps. Voor hogere snelheden zijn altijd alle 8 aders nodig.

[ Voor 22% gewijzigd door Cpt.Morgan op 30-03-2021 08:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Ik zou ook overwegen om voor de voip manier te gaan. Je moet sowieso nummerbehoud doen voor je vader, want dat nummer moet immers naar jouw Ziggo aansluiting komen.

Bij Ziggo kun je 2 telefoonlijnen hebben, dus dat is geen probleem. De tweede lijn kost echter wel 6,50 euro per maand en heb je nodig om je vader's telefoon op aan te sluiten! Of heb je nog geen telefonie op die Ziggo aansluiting? Dan is het 1 euro per maand.
Als je voor tweede lijn moet gaan dan zou volgens mij iets als cheapconnect goedkoper zijn. Je telefoon zou je dan op iets als een Cisco ATA 191 of dergelijke voip gateway aansluiten.

Ziggo Start is maar 50mbit en je lan is dan 100mbit max daar, dus voor internet maakt het niet uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Groentjuh op 30-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:00

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je kan overigens niet zomaar willekeurig 4 aders pakken, je hebt 2 (twisted) pairs nodig.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-01 19:20
@ElmarReekers , Splitten van de kabel gaat prima werken het is alleen geen 6 en 2 aders maar 4 en 4 aders .
Voor internet ga je niets merken van de 100Mbit max maar als je ergens lokaal een nas hebt staan kan het onwenselijk zijn.
Ik gebruik hier zelf aangepaste patch kabels voor ( aan 2 kanten ) .
PS ,aderpaar 1 (aders 1 en 2) en aderpaar 2 ( aders 3 en 6) zijn voor internet en aderpaar 3 (4 en 5) en aderpaar 4 ( 7 en 8 ) kunnen dan voor telefonie (of iets anders ) gebruikt worden.

Er zijn natuurlijk ook legio andere opties mogelijk .

Hoe komt de lijn nu binnen onderdeel van het ziggo abbo , KPN analoog of moet die nog verhuisd worden?
Als dat laatste aan de hand is kun je het beste naar VOIP laten porteren (B.V.B cheapconnect) en dan een router in mantelzorg woning met telefonie mogelijkheden ATTA (B.V.B een fritzbox ) . Daar kan gewoon een normaal telefoon toestel op aangesloten worden (uitzondering draaischijf gaat bij de meeste niet meer ).

[ Voor 10% gewijzigd door theuser op 30-03-2021 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Waarom zou het onmogelijk zijn een extra kabel te trekken.
Bijna niks is onmogelijk,. Lastig ja. Kost vaak tijd en geld en energie.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

[quote]ElmarReekers schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:03:
...Ik wil de UTP in de mantelzorgwoning splitten, 6 aders aansluiten op een Switch en 2 aders aansluiten op de vaste telefoon. De switch wil ik via 2 UTPs verbinden met een Wifi router en met de desktop computer. ..
[/quote]
https://www.allekabels.nl...2298185/utp-splitter.html
Koop zo'n setje
In je eigen huis sluit je op de linker de telefoonlijn aan en op de rechter een patchkabel naar je router.
In de woning van paps sluit je op de linker de telefoon aan en op de rechter de router.
Denk nog even na of je de router als access point wilt gaan gebruiken of als router

Helaas heeft @theuser gelijk. Als je een RJ11 stekker in een RJ45 propt, wat op zich wel kan, heb je de RJ45 aders 4 en 5 nodig (de binnenste 2). En die aders worden niet doorgegeven

[ Voor 26% gewijzigd door Brahiewahiewa op 30-03-2021 16:55 . Reden: voortschrijdend inzicht ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je splitst dan 4 om 4 werd vroeger in kantoren heel veel gebruikt door het wisselen van inserts aan beide kanten waren er verschillende combis mogelijk en 100MB is meer dan genoeg. Snap dat de huidige generatie ervan schrikt want die hebben ook Gigabit internet maar nut en noodzaak is er niet echt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 13:02
Ik zou de kabel laten voor wat hij is (dus gigabit snelheid kunnen benutten) en zijn huidige telefoonnummer naar een VoIP provider overdragen.

Kostprijs van VoIP is vrij laag (€1,20/maand ongeveer bij OVH, nummer inclusief) en het grote voordeel is dat hij het nummer verder ook kan behouden mocht hij bijv. ooit van een mantelzorgwoning naar een verzorgingstehuis gaan (dan heeft hij gewoon internet nodig op die kamer).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MartyNH
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11-04 04:28
Ik zou ook niet aan kabels splitsten gaan doen. Je telefoonnummer porteren naar Ziggo maakt er ook een VOIP nummer van.
Beter, zoals eerder genoemd zelf organiseren en door middel van een eigen router of een Cisco voip adapter je voip telefoonnummer aan je oude telefoon hangen. Ik zat jaren bij budgetphone.nl en sip/voip ingesteld op m’n modem/router, werkte prima. Werkte ook goed met een softphone op m’n laptop.

Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze is (en overwegingen daarbij).

[ Voor 5% gewijzigd door MartyNH op 30-03-2021 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
MartyNH schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:05:
Ik zou ook niet aan kabels splitsten gaan doen. Je telefoonnummer porteren naar Ziggo maakt er ook een VOIP nummer van.
Beter, zoals eerder genoemd zelf organiseren en door middel van een eigen router of een Cisco voip adapter je voip telefoonnummer aan je oude telefoon hangen. Ik zat jaren bij budgetphone.nl en sip/voip ingesteld op m’n modem/router, werkte prima. Werkte ook goed met een softphone op m’n laptop.

Ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze is (en overwegingen daarbij).
@MartyNH, Dat is geen goed idee (om splitten tegen te gaan) , Ziggo is GEEN normaal VOIP , zij hebben een eigen protocol , het nummer komt dan op het ziggo modem of router binnen en is nog niet in de mantelzorg woning!
Het probleem blijft dan alsnog bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20:05
Je hebt dus eigenlijk 2 opties die in de reacties hierboven worden aangedragen:

- nummer via een aparte VOIP provider met extra hardware hiervoor die je ook weer moet configureren, dan heeft je vader wel een gigabit verbinding
- nummer gewoon via je Ziggo factuur en kabel splitten, dan gaat het max met 100Mbit

Als je een NAS o.i.d. hebt staan in het huis kan die gigabit wel de moeite waard zijn. Zo niet dan lijkt 100Mbit me zat en de tweede optie dus de simpelste.

Let even op met de router die je bij je vader neerzet. Ik zou zelf een mesh set aanschaffen, dan is het gewoon 1 netwerk en pakken devices automatisch de beste node (dus als je in de buurt bent van de mantelzorgwoning zit je op het signaal aldaar en vice versa). Mocht je de netwerken strikt gescheiden willen houden, dan ga je naar een complexere setup.

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Lrrr schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:21:
... Ik zou zelf een mesh set aanschaffen, dan is het gewoon 1 netwerk en pakken devices automatisch de beste node (dus als je in de buurt bent van de mantelzorgwoning zit je op het signaal aldaar en vice versa). Mocht je de netwerken strikt gescheiden willen houden, dan ga je naar een complexere setup.
Het lijkt er op dat je de term "mesh" gebruikt voor AP's die handover kunnen doen, al dan niet geforceerd.
Mesh slaat op de backhaul, die meerdere paden kan bewandelen en dat wil je in dit geval echt niet

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Hier voip met nummerbehoud voor 8,95 per jaar. (nummerbehoud eenmalig 5 euro). https://www.cheapconnect.nl/prepaid-voip/

Ik zou die kabel lekker zo laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:08
gysman11 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:31:
Hier voip met nummerbehoud voor 8,95 per jaar. (nummerbehoud eenmalig 5 euro). https://www.cheapconnect.nl/prepaid-voip/

Ik zou die kabel lekker zo laten.
Zo heb ik het ook voor m'n ouders gedaan, werkt perfect.
Binnenkomend via CheapConnect, uitgaand via VoipBuster en dat gewoon over een simpele analoge telefoon.

Splitten zou ik nooit doen en daar is ook geen enkele noodzaak toe. Gewoon VoIP van maken met nummerbehoud en ze kunnen ook prima hun oude telefoon blijven gebruiken.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• theuser
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:03:
[...]

https://www.allekabels.nl...2298185/utp-splitter.html
Koop zo'n setje
In je eigen huis sluit je op de linker de telefoonlijn aan en op de rechter een patchkabel naar je router.
In de woning van paps sluit je op de linker de telefoon aan en op de rechter de router.
Denk nog even na of je de router als access point wilt gaan gebruiken of als router
Dat gaat zonder bijzondere kabels niet werken , en als je dan toch kabels moet maken kun je beter direct een splitter kabel maken!
Deze splitter is bedoeld voor 2 computers dus aderparen 3 en 4 komen NIET uit waar de telefoon ze verwacht nog los van dat telefonie RJ11 is en geen RJ45!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElmarReekers
Bedankt allemaal voor de uitgebreide reacties! Wordt heel erg gewaardeerd.

Ik ga mij in eerste instantie nog even orienteren bij CheapConnect.
Ora et Labora schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:36:
[...]

Zo heb ik het ook voor m'n ouders gedaan, werkt perfect.
Binnenkomend via CheapConnect, uitgaand via VoipBuster en dat gewoon over een simpele analoge telefoon.

Splitten zou ik nooit doen en daar is ook geen enkele noodzaak toe. Gewoon VoIP van maken met nummerbehoud en ze kunnen ook prima hun oude telefoon blijven gebruiken.
Kan je niet zowel inkomend als uitgaand via CheapConnect? En hoe werkt het qua bekabeling? Van een RJ45 naar RJ11 in de telefoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
ElmarReekers schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:12:

[...]

Kan je niet zowel inkomend als uitgaand via CheapConnect? En hoe werkt het qua bekabeling? Van een RJ45 naar RJ11 in de telefoon?
RJ45 naar RJ11 moet via een omzetter (ATA). Het is dan vaak interessanter om rechtstreeks een VoIP geschikte telefoon te kopen, waar je de RJ45 in kunt pluggen. Zelf heb ik (omdat ik al analoge telefoons had) de Cisco SPA112 ATA in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groentjuh
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
azerty schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:34:
[...]

RJ45 naar RJ11 moet via een omzetter (ATA). Het is dan vaak interessanter om rechtstreeks een VoIP geschikte telefoon te kopen, waar je de RJ45 in kunt pluggen. Zelf heb ik (omdat ik al analoge telefoons had) de Cisco SPA112 ATA in gebruik.
Tegenwoordig zit Cisco bij de Cisco ATA 191 en Cisco ATA 192. Cisco SPA112 ATA is al weer moeilijker verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
Groentjuh schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:13:
[...]

Tegenwoordig zit Cisco bij de Cisco ATA 191 en Cisco ATA 192. Cisco SPA112 ATA is al weer moeilijker verkrijgbaar.
Het was vooral bedoeld als aanknopingspunt om zelf op zoek te kunnen gaan mocht TS die route willen bewandelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je kan eens kijken bij je eigen provider, wat kan die hier in betekenen.

Je zou een voip telefoon (https://tweakers.net/vast...liTlKVkqmRpYWSrW1tQA)neer kunnen zetten, of zijn ouwe trouwe telefoon op bijvoorbeeld een oude fritzbox, die vind je voor een paar tientjes: serie: FRITZ!Box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je hebt van Grandstream VOIP naar analoog converter maar ook kan je een Gigaset N300 pakken en Gigaset DECT toestel en klaar. Je gaat bv naar Budgetphone en vult het nummerbehoud in en je hebt het nummer via VOIP lopen.

Mocht je bij bijvoorbeeld Xs4all Internet hebben, kan je daar ook nummerbehoud gebruiken en daar krijg je dan inloggegevens en deze kan je ook gebruiken op een simpel VOIP desktop telefoon maar ook op bovenstaande oplossing.

Ga niet aan je bestaande netwerklijn komen want die moet betrouwbaar zijn en je wilt ook geen terugval naar lagere snelheid.

[ Voor 12% gewijzigd door itsalex op 30-03-2021 21:56 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06:52
Hoe groot is de afstand en redt je het niet met een dect setje? Basisstation in huis bij de aansluiting, extra station in de mantelzorgwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-04 13:08
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:51:
Hoe groot is de afstand en redt je het niet met een dect setje? Basisstation in huis bij de aansluiting, extra station in de mantelzorgwoning.
Enige antwoord dat klopt,

Eventueel nog aanvullen met een dect repeater in de mantelzorg woning

Moeilijke dingen doen met voip en/of kabels splitten moet je niet doen en willen

Wil je toch een bedrade aansluiting in die woning: dan ga je aan de slag en trek je alsnog een extra cat6 kabel daar naartoe, Kan niet / lukt niet / onmogelijk=ik heb er geen zin in

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22

FreakNL

Well do ya punk?

Als de TS een beetje een Tweaker is, is er niks mis met de nummer porteren naar FreeVoipDeal en in de mantelzorgwoning een FritzBox van 2 tientjes neer te zetten. Dat is juist een professionele oplossing. Het kost echter wel wat tijd, als je er nooit eerder iets mee gedaan hebt.

Kabel splitten moet je niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:06
ElmarReekers schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:12:

[...]

Ik wil hier nog even op inhaken, uiteraard kun je via cheapconnect ook uitbellen. Maar je zegt dat je vader veel belt. Bij cheapconnect betaal je voor het uitbellen een redelijk standaard tarief terwijl je bij voipbuster bijna gratis uitbelt.

Ik heb dat in het verleden ook zo gedaan. Dan betaalde ik €8,95 per jaar aan cheapconnect en 10 euro elke 3 maanden aan voipbuster waarmee ik gratis naar vaste nummers kon bellen en de 10 euro is dan beltegoed waarmee ik naar mobiele nummers kon bellen wat via voipbuster ook veel goedkoper is.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:25:
[...]

Het lijkt er op dat je de term "mesh" gebruikt voor AP's die handover kunnen doen, al dan niet geforceerd.
Mesh slaat op de backhaul, die meerdere paden kan bewandelen en dat wil je in dit geval echt niet
Ja sorry, ik haal de termen inderdaad door elkaar. Ik zou het inderdaad wel gewoon bedraad aansluiten (waarvoor heeft OP anders die kabel gelegd). Maar inderdaad wel matchende AP's die handover kunnen.
FreakNL schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 07:05:
Als de TS een beetje een Tweaker is, is er niks mis met de nummer porteren naar FreeVoipDeal en in de mantelzorgwoning een FritzBox van 2 tientjes neer te zetten. Dat is juist een professionele oplossing. Het kost echter wel wat tijd, als je er nooit eerder iets mee gedaan hebt.
Nogmaals, ik zou AP's met handover/roaming functionaliteit (deze keer wel de juiste term ;)) gebruiken zodat je gewoon 1 wifinetwerk hebt, i.p.v. een random FritzBox neer te kwakken. (hoewel Fritz volgens mij ook wel roaming-mogelijkheden heeft, maar dan moet je router (of AP in je eigen huis) dus ook een FritzBox zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Lrrr schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:25:
Nogmaals, ik zou AP's met handover/roaming functionaliteit (deze keer wel de juiste term ;)) gebruiken zodat je gewoon 1 wifinetwerk hebt, i.p.v. een random FritzBox neer te kwakken. (hoewel Fritz volgens mij ook wel roaming-mogelijkheden heeft, maar dan moet je router (of AP in je eigen huis) dus ook een FritzBox zijn)
Roaming doet je client, zolang aan de volgende voorwaarden voldaan wordt hoef je hier helemaal niet over na te denken:
  • zelfde SSID
  • zelfde wachtwoord
  • zelfde encryptie
  • zelfde Layer2 netwerk
Staat dus los van ondersteuning door de router/accesspoint en is niet merk afhankelijk.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
lier schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:42:
[...]

Roaming doet je client, zolang aan de volgende voorwaarden voldaan wordt hoef je hier helemaal niet over na te denken:
  • zelfde SSID
  • zelfde wachtwoord
  • zelfde encryptie
  • zelfde Layer2 netwerk
Staat dus los van ondersteuning door de router/accesspoint en is niet merk afhankelijk.
Ja, maar dan krijg je toch dat je client graag zo lang mogelijk op het AP waar hij op dat moment mee verbonden is blijft 'plakken', ook al is de signaalsterkte van een ander AP sterker?

Dacht dat dat de reden is waarom veel Tweakers Ubiquiti etc. prefereren, dat die het actief managen. Maar als ik het verkeerd heb dan word ik graag gecorrigeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Lrrr schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 09:05:
Ja, maar dan krijg je toch dat je client graag zo lang mogelijk op het AP waar hij op dat moment mee verbonden is blijft 'plakken', ook al is de signaalsterkte van een ander AP sterker?
Clients worden getriggered als het signaal onder een bepaalde thresshold komt. Dan gaat een client op zoek naar betere opties (helaas afhankelijk van de client). Dit los je op door de signaalsterkte (goed) in te stellen.
Dacht dat dat de reden is waarom veel Tweakers Ubiquiti etc. prefereren, dat die het actief managen. Maar als ik het verkeerd heb dan word ik graag gecorrigeerd. :)
Bij deze :9

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 22:51:
Hoezo?
shure-fan schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 03:59:
Moeilijke dingen doen met voip en/of kabels splitten moet je niet doen en willen
VOIP is moeilijk, want?

[ Voor 25% gewijzigd door gysman11 op 31-03-2021 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:22

FreakNL

Well do ya punk?

Lrrr schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:25:
[...]

..

Ik praat nergens over de internetverbinding en/of WiFi.

Die FritzBox zet je alleen als ATA neer wat mij betreft. Dus daar koppel je oude telefoon aan en op de Fritzbox configureer je Cheapconnect (met het geporteerde nummer) als incoming en een willekeurige andere provider (bijvoorbeeld Freevoipdeal) als uitgaand..

Hoe je internet verder regelt is een heel ander verhaal maar aangezien er al UTP ligt is dat geen rocketscience meer. Gewoon een switchje in de mantelzorg-woning en daaraan de Fritzbox (of een andere ATA) en een AP en eventueel nog andere apparatuur.. En dan aan de kant (hoofdwoning) de kabel gewoon in de hoofdrouter of een switch elders in de hoofdwoning.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 31-03-2021 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Daarom ook mijn voorstel fritzbox: die kan alles doen wat je zoekt:
telefonie, internet, en ook evt ook IPTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Laatst online: 30-04 22:44
@ElmarReekers Je zou aan de kabel van de mantelzorgwoning een FritzBox kunnen hangen. Dan heb je afhankelijk van het model gelijk een apparaat met ingebouwde switch, een WiFi-toegangspunt en daar kan ook gelijk de vaste telefoon op aangesloten worden. Afhankelijk van het huidige type van de telefoonaansluiting(analoog->telefoon aangesloten op muuraansluiting, digitaal->aangesloten op modem) kun je er dan voor kiezen om het telefoonnummer te verhuizen naar een andere (VoIP) telefoonaanbieder of bij de huidige aanbieder de inloggegevens voor het telefonie account te vragen. In het geval van een analoge aansluiting die perse zo moet blijven, kun je evt. een apparaat kopen wat het analoge gedeelte digitaal maakt en dat aan het interne netwerk hangen, waarna je die met de FritzBox koppelt. Daar kan een tweede oudere FritzBox met een TEL in/PSTN poort ook goed voor dienen. OF uiteraard alsnog een extra telefoonkabel leggen, al dan niet bij de huidige utp kabel in dezelfde buis?
Edit: Oeps, de 2e pagina met comments en de comments daarop niet gezien... :X

[ Voor 16% gewijzigd door timmie1 op 31-03-2021 12:24 ]

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kasper1985 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:13:
Volgens mij kan je gewoon via een VOIP provider een vast nummer aanvragen (als het daar om gaat) en dan met een voor VOIP geschikt telefoon toestel bellen.
Als je gewoon zo'n voip Gigaset neerzet werkt dat hetzelfde als een decttoestel en als het een bejaardentelefoon met grote toetsen moet worden kun je er een ata tussen zetten voor voip. Ik zou dat ook doen, je vader merkt daar verder niks van.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Pagina: 1