SSD van 1 TB in werkelijkheid maar 256 GB?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
Ha beste tweakers!

Voor een vriend maak ik dit topic. Met onderstaand probleem:
Hij had ergens in november 2019 een m2 sata SSD gekocht van 1 TB. ( webwinkel maakt denk ik niet uit hier)
Nadat hij deze in zijn pc had geschroeft (2e m2 slot) krijg hij deze niet werkend en had hij hem ''even weggelegd'' voor vele zou even misschien een dag of 2 zijn maar bij hem is t ongeveer 1.5 jaar :D )
Maar goed, ik was daar gister een bakkie doen en ging even samen met hem kijken naar zijn pc en zijn m2.
Hij had al een 1 TB m2 in zijn bovenste slot waar windows op stond, en nog 2-3 losse HDD/SSD schijven voor wat opslag. Zijn tweede m2 zat netjes ingeprikt en de serienummer die op zijn m2 stond, kwam in bios wel tevoorschijn maar nergens een schijf met 1 TB aan geheugen te vinden in windows. . Nu heb je wel is met bios instellingen/Sata m2 schijfjes dat hij deze niet oppakt. Ik heb dus even zijn m2 meegenomen naar huis en tot mijn allergrootste verbazing kom ik erachter dat dit dus geen 1 TB m2 schijf is , maar een 256 GB schijfje is. Er staat duidelijk op de voorkant dat hij 1 TB is, en via disk manager/bios zie ik ook alleen maar 256 GB staan.
Wat kan hier mis zijn?
Verkeerde stikker op verkeerde m2 en gewoon weg een verkeerde gekregen?

Ik hoop dat jullie misschien eventueel een antwoord hebben! :D

Gr,

Robin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Misschien iemand die met fraude bezig is geweest. Een 1TB kopen en de sticker vervangen, dan een 256GB terug sturen naar de webwinkel. Als de winkel dan niet oplet en die weer verkoopt krijg je dit.

Verder natuurlijk even kijken of het wel echt een 256GB is. Door naar de chips en partnummers te kijken op de SSD moet dit uit te zoeken zijn.

Hoe het dan ook zit, bij de winkel aankloppen is na anderhalf jaar wel te laat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Om hier ook maar iets zinnigs over te zeggen zul je toch echt moeten zeggen wat voor merk / typenummer m.2 SATA SSD het is, en wat je nu werkelijk op je scherm ziet in diskmanager (screenshots) en/of je BIOS (fotos).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Klinkt inderdaad als een ordinaire wisseltruc / ali-schijf van lagere capaciteit.. wel gek dat iemand zo lang genoegen neemt met maar 25% van de eigenlijke capaciteit B)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:41

Lordy79

Vastberaden

Michael Knight schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:17:
Klinkt inderdaad als een ordinaire wisseltruc / ali-schijf van lagere capaciteit.. wel gek dat iemand zo lang genoegen neemt met maar 25% van de eigenlijke capaciteit B)
Hij had m weggelegd. Blijkbaar niet nodig en komt er nu pas achter dat ie belazerd is / lijkt te zijn.

Verder: serienr of typenr door Google halen en klaar.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:08
dfbt schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:58:
Ha beste tweakers!

Voor een vriend maak ik dit topic. Met onderstaand probleem:
Hij had ergens in november 2019 een m2 sata SSD gekocht van 1 TB. ( webwinkel maakt denk ik niet uit hier)
Webwinkel maakt misschien niet uit, maar wel een 'ongeveer': iets van enigszins dubieuze oorsprong (Ali, Ebay) of van iets waar je van verwacht dat die kwaliteit leveren (NL webwinkels als Azerty, Coolblue enzo). Hoef je niet direct de naam te noemen, maar wel iets dat aangeeft hoe waarschijnlijk een fraudeproduct is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-05 23:06
Even een praktische invalhoek:
- "garantie" zal hij niet meer krijgen op de grootte, daarvoor is het nu te laat
- laat hem nu een nieuwe 1 TB (of groter) SSD kopen, de prijzen zijn erg laag momenteel
- en neem die 256 GB SSD gewoon in gebruik of verkoop hem.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:51
Bedankt voor alle reacties zo far! sorry dat ik zo laat pas reageer, drukke dag geweest op mijn werk.

@vanaalten
Het is vanaf een nederlandse webwinkel, dus geen ali meuk.
Ik heb hem helaas uit mijn eigen pc alweer verwijderd. en heb helaas geen screenshot gemaakt vanuit bios/en diskmanager. maar geloof mij dat er geen zwarte balk van niet toegewezen ruimte aanwezig was en bios zelf gaf 256 gb aan. ( de schijf zelf op pc verschijnt zelfs met 235gb) vanwege de normale afschreven gb's.

@Cpt.Morgan
het is een WD blue 1 TB schijf.
Het is een wd blue 3d nand sata ssd m2. 2280
S/n 191733801635. als ik dit intik op google kom ik 1 TB schijfjes tegen.

Er is vandaag na aanleiding van wat reacties vanmiddag (die had ik wel al even snel gelezen)
toch contact opgenomen met klantenservice. We hadden geen garantie/Service verwacht maar ze vragen ons wel op dit product terug te sturen en dan krijgt mijn zwager toch een nieuwe schijf/volledig geld terug van de bon mits in hun testen ook blijkt dat dit een werkelijke 256 gb schijf is. blijft een heel groot bizar verhaal, ik heb dit zelf ook in geen 15-20 jaar meegemaakt.

[ Voor 38% gewijzigd door dfbt op 30-03-2021 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:52

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

dfbt schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 21:37:
Bedankt voor alle reacties zo far! sorry dat ik zo laat pas reageer, drukke dag geweest op mijn werk.

@vanaalten
Het is vanaf een nederlandse webwinkel, dus geen ali meuk.
Ik heb hem helaas uit mijn eigen pc alweer verwijderd. en heb helaas geen screenshot gemaakt vanuit bios/en diskmanager. maar geloof mij dat er geen zwarte balk van niet toegewezen ruimte aanwezig was en bios zelf gaf 256 gb aan. ( de schijf zelf op pc verschijnt zelfs met 235gb) vanwege de normale afschreven gb's.

@Cpt.Morgan
het is een WD blue 1 TB schijf.
Het is een wd blue 3d nand sata ssd m2. 2280
S/n 191733801635. als ik dit intik op google kom ik 1 TB schijfjes tegen.

Er is vandaag na aanleiding van wat reacties vanmiddag (die had ik wel al even snel gelezen)
toch contact opgenomen met klantenservice. We hadden geen garantie/Service verwacht maar ze vragen ons wel op dit product terug te sturen en dan krijgt mijn zwager toch een nieuwe schijf/volledig geld terug van de bon mits in hun testen ook blijkt dat dit een werkelijke 256 gb schijf is. blijft een heel groot bizar verhaal, ik heb dit zelf ook in geen 15-20 jaar meegemaakt.
Kijk, dat is nog eens flexibele klantenservice.. :9~

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Pagina: 1