Einde leasecontract - auto overnemen of cash uitbetalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styxz
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-09 21:48
Bij ons is de zeis door de lease contracten gegaan, zo ook die van mij. Deal is dat je de auto mag houden aan het eind van het contract. Daarnaast nog een tijd ruimere km vergoeding.
Alternatief is dat ik een door lease maatschappij bepaald bedrag netto met het salaris gestort krijg.

Auto die ik nu rijd is een Peugeot 5008 uit 2017. Bij einde contract ca 120.000 km. Gezien mijn slechte ervaringen met Franse auto's + veel km in het algemeen en een aantal onhebbelijkheden (slechte bak) van deze auto gaat mijn voorkeur naar de laatste optie.

Als ik echter zie wat deze nu op de autoscouts van deze wereld doen (vergelijkbare uitvoering en km stand, kom ik op 10n 23-24k€) zit er echter ruim 5.000 euro tussen hetgeen ik als bedrag voorgesteld krijg als ik niet de auto overneem. Gebeld met de lease maatschappij en die zeggen dat ze de veilingprijs vragen.

Nu is dus de vraag, wat pakt beter uit in mijn geval (uitgaande dat keuzes en bedrag niet onderhandelbaar zijn):
- Auto toch overnemen en deze als inruil meenemen naar nieuwe wagen en zo hopen op een hogere waarde
- Toch maar het geld accepteren en het verschil voor lief nemen

Andere slimme opties zijn ook welkom uiteraard.
Als opvolger van de 5008 kijk ik overigens naar een tweedehands Passat GTE, met name vanwege relatief zuinig rijden (woon-werk is ca 50km, dus als ik als 30km daarvan elektrisch kan rijden scheelt dat enorm)

NB: ik heb nog nooit in mijn leven een auto gekocht, dus alles is nieuw voor me :)

[ Voor 7% gewijzigd door styxz op 29-03-2021 22:57 ]

Het leven is hard...een stoeprand ook.

Beste antwoord (via styxz op 31-03-2021 14:55)

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Mooie regeling! Van lease over naar goede km/vergoeding is altijd financieel al erg interessant als je zo weinig km's maakt, helemaal als je nog daar geld (of auto) voor toe krijgt ook.

Wat betreft de auto waarde - de 'opkopers' weten dat het laatste onderhoud altijd wordt uitgesteld bij lease. Waarom zou de distributieriem en dergelijke 120k laten doen, als je toch op uiterlijk 130k deze verkoopt.. Daardoor zie je een lager bedrag tegemoet dan je zou verwachtten.
Andersom, als je besluit de auto te houden kun je wat extra onderhoudskosten verwachten op korte termijn.

Bedenk je ook dat bij de aanschaf van een auto, je 'met inruil' altijd een hogere prijs krijgt dan 'zonder inruil'. Want er zitten kosten/risico aan het overnemen van een auto. Daar valt op papier dus ook iets te winnen.

Persoonlijk zou ik dan ook het geld accepteren, en een leuke jonge occasion uit 2014-2016 gaan zoeken. Dan kun je zo voor 200-250/maand klaar zijn (exclusief brandstof) voor een aardig dikke c-segmenter. Waarbij menigeen minder verbruikt dan de standaard 19ct/km vergoeding. Dan kun je geld 'verdienen' op je dagelijkse rit :p

Zo hebben wij hier een toyota aygo (pakweg 100/maand all-in, ex-brandstof) en een auris station (1.8 hybrid versie, dik in de opties, pakweg 250/maand all-in, ex-brandstof). Nu we thuiswerken houden we op mobiliteitsvlak minder over aan het eind van de maand. Beiden verbruiken namelijk aanzienlijk minder dan de weggevallen km vergoeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2021 12:07 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:58
Ik zou voor geld (en dus zekerheid) gaan. Het is maar de vraag hoe snel je de auto kwijt raakt als je dit zelf moet doen. Daarnaast zit er wellicht groot onderhoud aan te komen rond deze kilomerstand? Kost ook het nodige.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2021 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:03
Bij anwb kun je een auto waarde berekening doen

Ik heb het op een benzine 5008 gedaan (heb jij ook benzine), puur om idee te krijgen mbt verschil inruilwaarde.

Er zit dus 5k verschil tussen veilingprijs en bovag prijs en 1k tussen bovag en inkoop.
En dan is het maar de vraag wat ze je er echt voor geven bij inruil.

Zo op eerste gezicht lijken de bedragen niet gek maar vraag t eens bij een vw dealer waar je de gte zou willen kopen? Ik zou ook f
T geld pakken

Situatie bij het kopen van een auto

Verkoopprijs, door Bovag autobedrijf met garantie
€ 26.450
Verkoop door merkdealer met garantie
€ 27.650
Inkoop- of inruilprijs (aankoop door het autobedrijf)
€ 22.900
Aan / verkoop tussen particulieren
€ 23.700
Overige situaties

Meeneemprijs
€ 25.150
Veilingprijs
€ 21.050

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:44

Lordy79

Vastberaden

Geld pakken. Als je een nieuwe / 2e hands auto koopt zonder inruil bak krijg je een mooie korting.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Lordy79 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:09:
Geld pakken. Als je een nieuwe / 2e hands auto koopt zonder inruil bak krijg je een mooie korting.
Is dat zo ja? Enige ervaring mee wat ik eraf zou moeten kunnen krijgen? Krijg de indruk dat de meeste (ben nu bij 3 dealers geweest) niet veel meer dan een extra afleverpakketje van 400 euro erbij willen doen 8)7
laurens0619 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:09:
Bij anwb kun je een auto waarde berekening doen

Ik heb het op een benzine 5008 gedaan (heb jij ook benzine), puur om idee te krijgen mbt verschil inruilwaarde.

Er zit dus 5k verschil tussen veilingprijs en bovag prijs en 1k tussen bovag en inkoop.
En dan is het maar de vraag wat ze je er echt voor geven bij inruil.
Goeie, die ANWB site ook geprobeerd. Tis benzine idd, handgeschakeld. Kwam daar op een veilingprijs van iets lager dan jij noemt (18.450) en inruilprijs 20.500. Heb ook op wijverkopenautos.nl mijn auto ingevuld en daar kwam de inruil op nog geen 14.000 ;w

Wat is de kans dat je bij inruil ook werkelijk die ANWB prijs scoort? Klinkt mij nogal ruim...als ze er daarna maar 10% marge op kunnen maken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Zelf verkopen op Marktplaats.
€5000,- voor een paar uur werk.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-09 10:44

Lordy79

Vastberaden

styxz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:20:
[...]

Is dat zo ja? Enige ervaring mee wat ik eraf zou moeten kunnen krijgen? Krijg de indruk dat de meeste (ben nu bij 3 dealers geweest) niet veel meer dan een extra afleverpakketje van 400 euro erbij willen doen 8)7
Bij een nieuwe auto al snel 5 tot 7 procent eraf. Bij 2e hands heb ik geen idee. Tip: doe alsof je een inruiler hebt maar zeg erbij dat je die misschien zelf gaat verkopen en vraag dan wat een door jou gewenste auto kost zonder inruil en met inruil. Dan kun je uitrekenen wat er in feite wordt gegeven voor 'jouw' Peugeot en zien of je beter kunt cashen of verkopen.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 17-09 16:42
Hoe zit het belasting technisch? Een auto kado krijgen van je werkgever is ook loon. Dan is netto een heel ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Vaak heb je de optie om aan het einde van het lease contract de auto over te nemen aan restwaarde waarbij de leasing een B2B prijs hanteert die lager is dan de marktwaarde.

Dan kan het lonen de wagen over te nemen en hem meteen door te verkopen maar dat is doorgaans een zelfstandige die dit kan, als werknemer is het eerder zeldzaam dat je de optie krijgt om de wagen over te kopen.

Van wat ik begrijp is de situatie hier dat de lease auto's ervan tussen gaan waarbij de werkgever je een paar opties geeft.

Wat ik niet begrijp in jou verhaal is waarom de leasing maatschappij jou geld zou storten, is dat niet je werkgever? Klinkt namelijk eerder dat de werkgever de auto's financieel leaset waarbij ze in eigendom zijn van de werkgever. De leasing regelt zuiver de 'services' waarbij als service de leasing de wagen kan overnemen van de werkgever bij einde contract.

Als coulance naar de werknemer toe die zijn bedrijfsauto ziet verdwijnen geeft die dan eenmalig de optie dat de werknemer de auto krijgt of indien deze dat niet wenst een bepaald bedrag.

In dat geval stelt@MBvB de juiste vragen, van het moment je iets krijgt ga je belastingen betalen en dus moet eerst gekeken worden wat een auto krijgen of bedrag x aan belastingen doet.

[ Voor 9% gewijzigd door sprankel op 29-03-2021 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 22:01
Leasemaatschappijen willen graag van de auto's af die uit de lease komen. Dus geven ze jou als berijder een gunstige prijs. Dat is voor beide partijen voordelig: zij komen makkelijk van de auto af, jij kunt gewoon dezelfde auto blijven rijden en je weet dus wat je daaraan hebt. Voordeel van ex-leaseauto's is dat ze altijd netjes onderhouden zijn. Nadeel is dat de lease meestal eindigt als er een flinke beurt aankomt, dus het kan zijn dat er nog een bedrag bijkomt voor onderhoud.

Jouw probleem is, dat je de auto eigenlijk niet wilt houden omdat je er niet tevreden over bent. In dat geval kan het nog steeds gunstig zijn om 'm over te nemen, maar dan moet je 'm dus zelf gaan verkopen. Inruilen schiet meestal niet zoveel op, particulier verkopen is een mogelijkheid. Maar in beide gevallen heb je geen zekerheid: in geval van inruilen weet je vantevoren niet hoeveel je ervoor terugkrijgt, in geval van particuliere verkoop weet je niet hoe lang het duurt.

Als het je niet stoort om een tijdje 2 (of geen) auto's te hebben, dan kun je particulier verkopen overwegen. Zo niet, dan zou ik voor de cash gaan. Het is minder, maar je weet wat je hebt en wanneer je het hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
styxz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:20:

Goeie, die ANWB site ook geprobeerd. Tis benzine idd, handgeschakeld. Kwam daar op een veilingprijs van iets lager dan jij noemt (18.450) en inruilprijs 20.500. Heb ook op wijverkopenautos.nl mijn auto ingevuld en daar kwam de inruil op nog geen 14.000 ;w

Wat is de kans dat je bij inruil ook werkelijk die ANWB prijs scoort? Klinkt mij nogal ruim...als ze er daarna maar 10% marge op kunnen maken.
Mijn ervaring is dat die inruilprijs wel redelijk klopt.

Dus stel jij koop hem voor 18.450, ruilt hem in voor 20.500 en de garage verkoopt hem weer voor 24-25K
Dat is een best realistisch scenario, het is een benzine SUV dus die zijn best gewild. Dan pakken ze ongeveer 20% marge toch?

Wijkopenautos moet je niet naar kijken, die prijs die ze noemen kun je sowieso al /2 doen dus het is nog minder.

Is het niet een idee dat je hem overneemt, hem rustig tijdje gaat rijden totdat je een leuke inruil deal tegenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Het gaat inderdaad om een eenmalige uitkering bovenop mijn salaris vanuit de werkgever dus, niet de lease maatschappij.

Het is voor mij een zekerheid dat ik de Peugeot niet nog jaren wil rijden, eventueel een tijdje deze doorrijden en dan alsnog inruilen is ook een goeie optie ja. Grote beurt is net geweest in ieder geval, dus dat scheelt

Gister nog even via een bekende gevraagd, broer werkt bij VW dealer in Brabant, naar inruil. En die kwam terug met 17500 (even snel gecheckt in dealer systeem). Dus dat valt toch wel tegen.

Impact op belastingen is ook wel een aandachtspunt. In principe wordt het bruto dusdanig verrekend dat ik het netto op mijn salarisstrook terug zie. Weet alleen niet wat dat voor eventuele toeslagen etc betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:08
Als je de auto niet wilt, dan moet je hem niet nemen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
styxz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:20:
Het gaat inderdaad om een eenmalige uitkering bovenop mijn salaris vanuit de werkgever dus, niet de lease maatschappij.

Het is voor mij een zekerheid dat ik de Peugeot niet nog jaren wil rijden, eventueel een tijdje deze doorrijden en dan alsnog inruilen is ook een goeie optie ja. Grote beurt is net geweest in ieder geval, dus dat scheelt

Gister nog even via een bekende gevraagd, broer werkt bij VW dealer in Brabant, naar inruil. En die kwam terug met 17500 (even snel gecheckt in dealer systeem). Dus dat valt toch wel tegen.

Impact op belastingen is ook wel een aandachtspunt. In principe wordt het bruto dusdanig verrekend dat ik het netto op mijn salarisstrook terug zie. Weet alleen niet wat dat voor eventuele toeslagen etc betekend.
Als je eenmalig 20k netto krijgt, betekent dit zo’n 35k bruto. Je WG kan immers niet zomaar dit bedrag netto storten. De WKR heeft daarvoor niet genoeg ruimte. Dat heeft zonder twijfel altijd invloed op je belastingsituatie voor 2021. Krijg je kinderopvangtoeslag? Of andere toeslagen.

Denk hier goed over na want met 20k netto kan dat een lelijk verhaal worden.

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 30-03-2021 09:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou in de laatste periode dat deze auto in de lease is alle problemen laten oplossen door de merkdealer op kosten van de leasemaatschappij. De auto dan overnemen en lekker de eerste jaren rijden.

Met de overstap naar een VW maak je nagenoeg geen enkele stap als het op betrouwbaarheid aankomt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sethro op 30-03-2021 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Sethro schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:43:
Ik zou in de laatste periode dat deze auto in de lease is alle problemen laten oplossen door de merkdealer op kosten van de leasemaatschappij. De auto dan overnemen en lekker de eerste jaren rijden.

Met de overstap naar een VW maak je nagenoeg geen enkele stap als het op betrouwbaarheid aankomt.
Leasemaatschappijen zijn natuurlijk wel commerciële bedrijven. Als een auto bijna eruit gaat keuren ze niet alle reparaties meer goed.

En verder voor de TS. Je hebt bij auto's verkopen altijd te maken met een inkoop- en verkoopprijs. Jij kijkt op autoscout naar de verkoopprijs, echter staat zo'n auto bij een dealer die er ook marge op wil hebben (en wellicht nog btw) en hem dus voor een lagere prijs heeft ingekocht. Dat is het bedrag wat jou wordt aangeboden.

Ben overigens ook wel benieuwd hoe dit belastingtechnisch zit. Wellicht gunstiger om het maandelijks als een soort mobiliteitsvergoeding te laten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Andere invalshoek: Wat staat er in je arbeidscontract over je leaseauto of mobiliteitsvergoeding?

De waarde van een leaseauto van dit formaat op je inkomen is ~1000 euro per maand. (=leasebedrag+brandstof). Daarom betaal je bijtelling. Ik zou die 12k/jaar korting die de werkgever probeert te geven niet zomaar opgeven, of volledig gecompenseerd willen zien.

Verder zou ik de auto niet houden, want slecht onderhouden vaak; leasemaatschappijen doen immers het minimale zodat die autos veilig op de weg te zijn voor de ~4 jaar dat ze ze bezitten.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m2011
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19-09 09:06
Je wilt sowieso een andere auto zeg je. Kan je niet gewoon alvast een auto uitzoeken bij een garage, opvragen wat je daar krijgt voor je lease auto, of anders een korting en zo kijken wat gunstiger is? Zo verklein je het risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:15
Of het nu bruto wordt uitgekeerd in geld of in goederen, over beide neem ik aan moet belasting worden betaald, dus krijg je 30k+ bruto uitgekeerd, dat heeft zeker invloed op je toesalgen (als je die krijgt).

Ik zou inderdaad zoals hierboven kijken of je het risico van overname kunt verkleinen door bij een dealer eens te kijken of je een inruilbedrag kunt opvragen :)

[ Voor 15% gewijzigd door s0ulmaster op 30-03-2021 11:42 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:40
Wat @pjottum zegt. Ik zou zelf niet akkoord gaan met een eenmalige vergoeding. Wegvallen van zo'n secundaire arbeidsvoorwaarde mag wel wat extra salaris tegenover staan. Voor je werkgever valt er waarschijnlijk idd zo'n 12k per maand weg, ik zou zelf uitrekenen wat een vergelijkbare auto privé kost en dat bedrag proberen netto erbij te krijgen. Met private lease zit je al snel op 600 euro p/m (ex. brandstof). Kan natuurlijk voordeliger als je een 2e hands wagen neemt, maar lijkt me een prima uitgangspunt.

Staat natuurlijk haaks op de besparing die je werkgever probeert te doen, maar kom op, het hoeft niet ten koste van jou te gaan natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:10
laurens0619 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 08:58:
[...]

Mijn ervaring is dat die inruilprijs wel redelijk klopt.

Dus stel jij koop hem voor 18.450, ruilt hem in voor 20.500 en de garage verkoopt hem weer voor 24-25K
Dat is een best realistisch scenario, het is een benzine SUV dus die zijn best gewild. Dan pakken ze ongeveer 20% marge toch?

Wijkopenautos moet je niet naar kijken, die prijs die ze noemen kun je sowieso al /2 doen dus het is nog minder.

Is het niet een idee dat je hem overneemt, hem rustig tijdje gaat rijden totdat je een leuke inruil deal tegenkomt?
precies dit!

Overnemen en dan inruilen. Heb je toch uiteindelijk nog 2 a 3K meer dan je overgenomen bedrag en ook geen gedoe want je ruilt m in zoals hij is ( geen onderhoud ) + heb je meer te besteden voor de volgende auto die je rustig kan uitzoeken ( geen haast )

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
Mooie regeling! Van lease over naar goede km/vergoeding is altijd financieel al erg interessant als je zo weinig km's maakt, helemaal als je nog daar geld (of auto) voor toe krijgt ook.

Wat betreft de auto waarde - de 'opkopers' weten dat het laatste onderhoud altijd wordt uitgesteld bij lease. Waarom zou de distributieriem en dergelijke 120k laten doen, als je toch op uiterlijk 130k deze verkoopt.. Daardoor zie je een lager bedrag tegemoet dan je zou verwachtten.
Andersom, als je besluit de auto te houden kun je wat extra onderhoudskosten verwachten op korte termijn.

Bedenk je ook dat bij de aanschaf van een auto, je 'met inruil' altijd een hogere prijs krijgt dan 'zonder inruil'. Want er zitten kosten/risico aan het overnemen van een auto. Daar valt op papier dus ook iets te winnen.

Persoonlijk zou ik dan ook het geld accepteren, en een leuke jonge occasion uit 2014-2016 gaan zoeken. Dan kun je zo voor 200-250/maand klaar zijn (exclusief brandstof) voor een aardig dikke c-segmenter. Waarbij menigeen minder verbruikt dan de standaard 19ct/km vergoeding. Dan kun je geld 'verdienen' op je dagelijkse rit :p

Zo hebben wij hier een toyota aygo (pakweg 100/maand all-in, ex-brandstof) en een auris station (1.8 hybrid versie, dik in de opties, pakweg 250/maand all-in, ex-brandstof). Nu we thuiswerken houden we op mobiliteitsvlak minder over aan het eind van de maand. Beiden verbruiken namelijk aanzienlijk minder dan de weggevallen km vergoeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2021 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 18:02
Of dit nu echt een goede deal is vind ik nog wat lastig te zeggen.

- Wat krijg je nu precies aan het eind van de lease voor de auto?
- Wat krijg je aan reiskosten straks?
- Maak je ook zakelijk kilometers of alleen woon/werk?
- Is de auto onderdeel van je voorwaarden?
- Compenseren ze ook misgelopen toeslagen en/of andere belastingnadelen?
- Voorwaarden aan de cash optie? Gedeelte terug betalen bij vertrek na bv 1 jaar?

Persoonlijk zou ik inzetten op persoonlijk toelage per maand en reiskosten. Dus, zeg leasebudget als bruto toelage en reiskosten. Tenzij je verwacht daar nog wel een keer weg te gaan. Dan kan de cash optie wel interessant zijn. Mits je niet iets moet terug betalen bij eerder vertrek.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cheeseruler
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-09 09:50
Ik snap niet dat je wilt inruilen, dan krijg je per definitie een slechtere prijs voor je auto.

Wat geeft een dealer voor de auto als je deze aan hem verkoopt?

Als je met een dealer een prijs overeen kunt komen, kun je de auto misschien wel direct doordrukken. Verdien je misschien geen 4 a 5k, maar misschien wel 2k?

Je kunt dan altijd rondshoppen voor een nieuwe auto bij meerdere dealers.
Van het woord "autodealer" krijg ik kippenvel omdat het niet automatisch betekent dat je daar een goede auto kan kopen. Je betaalt vaak wel de hoofdprijs.

Maar daarnaast, kan je werkgever zomaar jouw arbeidsvoorwaarden aanpassen? :/

[ Voor 6% gewijzigd door cheeseruler op 30-03-2021 12:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 17-09 12:40
pjottum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:32:

Verder zou ik de auto niet houden, want slecht onderhouden vaak; leasemaatschappijen doen immers het minimale zodat die autos veilig op de weg te zijn voor de ~4 jaar dat ze ze bezitten.
In dit laatste herken ik me, als leaserijder, totaal niet. Juist leaseauto’s worden bij het minste of geringste naar de dealer (dus geen beunhaas om de hoek) gereden voor onderhoud of reparatie, is meestal namelijk in het leasetarief inbegrepen. Over het algemeen ook goed gedocumenteerd onderhouden. Daarbij zijn het vaak veel snelwegkilometers wat de slijtage ook beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 19-09 13:06
PrinsPils schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:19:
[...]

In dit laatste herken ik me, als leaserijder, totaal niet. Juist leaseauto’s worden bij het minste of geringste naar de dealer (dus geen beunhaas om de hoek) gereden voor onderhoud of reparatie, is meestal namelijk in het leasetarief inbegrepen. Over het algemeen ook goed gedocumenteerd onderhouden. Daarbij zijn het vaak veel snelwegkilometers wat de slijtage ook beperkt.
Ligt aan de contracten, mijn vader moest met zijn lease (die ik nu rij) voor sommige zaken ook naar iets van kwikfit. Overal moet worden bespaard heh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-09 11:45
styxz schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:53:
Bij ons is de zeis door de lease contracten gegaan, zo ook die van mij. Deal is dat je de auto mag houden aan het eind van het contract. Daarnaast nog een tijd ruimere km vergoeding.
Jij krijgt dus de auto aan het einde van het contract zonder enige kosten ? Gaat je huidige werkgever deze kosten dragen omdat zij volledig stoppen met de lease constructie ? Dit is dus een eenmalig offer waardoor men een betere acceptatie krijgt door de werknemers ?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
Inspired schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:05:
Of dit nu echt een goede deal is vind ik nog wat lastig te zeggen.

- Wat krijg je nu precies aan het eind van de lease voor de auto?
- Wat krijg je aan reiskosten straks?
- Maak je ook zakelijk kilometers of alleen woon/werk?
- Is de auto onderdeel van je voorwaarden?
- Compenseren ze ook misgelopen toeslagen en/of andere belastingnadelen?
- Voorwaarden aan de cash optie? Gedeelte terug betalen bij vertrek na bv 1 jaar?

Persoonlijk zou ik inzetten op persoonlijk toelage per maand en reiskosten. Dus, zeg leasebudget als bruto toelage en reiskosten. Tenzij je verwacht daar nog wel een keer weg te gaan. Dan kan de cash optie wel interessant zijn. Mits je niet iets moet terug betalen bij eerder vertrek.
Dat het 1 van de 2 genoemde opties is, is een feit. Ik heb 2 jaar dat voorstel zelf ondertekend (na afweging van al dit soort opties: bruto loonsverhoging, private lease regeling, eenmalige uitkeringen). Part of the deal was ook dat ik de afgelopen 2 jaar nog de auto waarin ik nu rijd als lease mocht overnemen. Eigenlijk had ik dus 2 jaar geleden al uit de lease gemoeten, maar mocht het contract van een vertrekkende collega overnemen, zonder eigen bijdrage. Dus daar zit geen onderhandelingsruimte meer. Puur de keuze nu of de Peugeot overnemen, of een netto bedrag gestort krijgen en zelf iets kopen. Ruimere km vergoeding was ook part of the deal...

Overigens valt belastingimpact wel mee denk ik, aangezien een lease auto ook als loon wordt meegenomen bij de aangifte. Dat valt nu weg, daar komt nu een eenmalige uitkering bij.

Ik neig zelf naar de optie geld ontvangen, puur omdat ik dan weet wat ik krijg. Als ik nu resumeer dan kan de Peugeot van alles tussen 14k en 20k opleveren.... Vooral als er kan is om zonder inruil nog wat meer van de prijs af te krijgen wordt dat verschil natuurlijk ook snel kleiner tov inruil tegen max 20k€

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
gewetensvraag: je denkt dat je 5000 euro extra kunt verdienen door het zelf te doen. wil je hierin de tijd investeren, als je pech hebt een hoop volk aan de deur die komt proefpiloten en hem toch niet wil kopen. en uiteindelijk is het verschil voordat je een koper hebt gevonden maar 1000 euro. maar wel een hoop werk en tijd verder. vergeet niet als de verkoop 3 maanden duurt dat je ook 3 maanden belasting en verzekering af moet tikken etc etc.

als je dat allemaal niet erg vind en een beetje risico wil nemen zelf doen anders gewoon de deal pakken via je werkgever.

dikke kortingen als je niks inruilt die zijn er niet meer overigens dat was 15 jaar geleden misschien nog wel zo maar de automarkt is te verzadigd om dat nog te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• styxz
Reloader schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:25:
gewetensvraag: je denkt dat je 5000 euro extra kunt verdienen door het zelf te doen. wil je hierin de tijd investeren, als je pech hebt een hoop volk aan de deur die komt proefpiloten en hem toch niet wil kopen. en uiteindelijk is het verschil voordat je een koper hebt gevonden maar 1000 euro. maar wel een hoop werk en tijd verder. vergeet niet als de verkoop 3 maanden duurt dat je ook 3 maanden belasting en verzekering af moet tikken etc etc.

als je dat allemaal niet erg vind en een beetje risico wil nemen zelf doen anders gewoon de deal pakken via je werkgever.

dikke kortingen als je niks inruilt die zijn er niet meer overigens dat was 15 jaar geleden misschien nog wel zo maar de automarkt is te verzadigd om dat nog te doen.
Zelf verkopen via MP is geen optie nee. Ik zit idd niet te wachten op allerlei handelaren, sjaggeraars en gelukszoekers aan de deur die dan ook nog in mijn auto willen rijden. Vermoed dat de opbrengsten ook echt tegenvallen, ook bij particuliere verkoop. Ben daarnaast ook een slechte onderhandelaar....

Enige optie zou zijn de auto door te rijden en op zoek te gaan in alle rust naar een goede inruil mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

styxz schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:24:
[...]

Overigens valt belastingimpact wel mee denk ik, aangezien een lease auto ook als loon wordt meegenomen bij de aangifte. Dat valt nu weg, daar komt nu een eenmalige uitkering bij.
Denk dat dit nog wel een interessante wordt. Die 20k netto wordt 28,5k bij 42% belasting. Betaalt je werkgever dat verschil?

Ik maak me er sterk voor dat dit verschil ook afgetikt moet worden als je de auto mee krijgt. Pakken ze dan ook de extra kosten?

In beide gevallen; goed om naar de implicaties op toeslagen e.d. te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
PhilipsFan schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 00:26:
Leasemaatschappijen willen graag van de auto's af die uit de lease komen. Dus geven ze jou als berijder een gunstige prijs. Dat is voor beide partijen voordelig: zij komen makkelijk van de auto af, jij kunt gewoon dezelfde auto blijven rijden en je weet dus wat je daaraan hebt. Voordeel van ex-leaseauto's is dat ze altijd netjes onderhouden zijn. Nadeel is dat de lease meestal eindigt als er een flinke beurt aankomt, dus het kan zijn dat er nog een bedrag bijkomt voor onderhoud.
Lease auto's zijn niet altijd netjes onderhouden, bij het onderhoud wordt juist beknibbeld op letterlijk alles.

Garagisten krijgen een vast bedrag vastgesteld vanuit de lease maatschappij en moeten het daarmee doen. Je loopt dus het risico dat de garagist ook de kantjes er vanaf loopt.

Daarnaast zie je dat zaken uitgesteld worden zodra het einde van de termijn in zicht komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:33:
[...]

Lease auto's zijn niet altijd netjes onderhouden, bij het onderhoud wordt juist beknibbeld op letterlijk alles.

Garagisten krijgen een vast bedrag vastgesteld vanuit de lease maatschappij en moeten het daarmee doen. Je loopt dus het risico dat de garagist ook de kantjes er vanaf loopt.

Daarnaast zie je dat zaken uitgesteld worden zodra het einde van de termijn in zicht komt.
Dat verschilt dus nogal per berijder en leasemij. Mijn auto's zijn altijd netjes bereden en onderhouden. Nog spijt dat ik vorig jaar m'n Octavia niet heb overgekocht. Aangezien ik nu 500 euro per maand betaal voor jan met de korte achternaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je geen collega die misschien wel de 5008 wilt en nu een auto hebt heeft jij interesse in hebt? Dan kun je misschien wisselen voordat de uitkering/deal gedaan wordt

Overigens stel je kan m kopen voor 18k en een passat gte kost je 23k (ik roep maar iets). Ja je mist de voordelen van elektrisch rijden maar houdt wel 5k in je zak

Makkelijkste is gewoon als jij de 5008 heel graag wilt hebben, kun je dat niet fixen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

chup5528 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:51:
Wat @pjottum zegt. Ik zou zelf niet akkoord gaan met een eenmalige vergoeding. Wegvallen van zo'n secundaire arbeidsvoorwaarde mag wel wat extra salaris tegenover staan. Voor je werkgever valt er waarschijnlijk idd zo'n 12k per maand weg, ik zou zelf uitrekenen wat een vergelijkbare auto privé kost en dat bedrag proberen netto erbij te krijgen. Met private lease zit je al snel op 600 euro p/m (ex. brandstof). Kan natuurlijk voordeliger als je een 2e hands wagen neemt, maar lijkt me een prima uitgangspunt.

Staat natuurlijk haaks op de besparing die je werkgever probeert te doen, maar kom op, het hoeft niet ten koste van jou te gaan natuurlijk.
Dit dus. Die auto goedkoop overnemen is leuk, en misschien maak je er nog wat winst op, maar hoelang geldt die verhoogde kilometervergoeding? Je hebt nu een arbeidspakket met vrijwel probleemloze mobiliteit gegarandeerd. Hoe ga je dat regelen in de toekomst zonder die verhoogde kilometervergoeding?

Een lease-auto is gewoon onderdeel van je beloning. Je werkgever zegt nu dus eigenlijk, je krijgt vanaf deze maand gewoon 600 euro minder salaris (want dat zou een vergelijkbare nieuwe auto je kosten), en om dat een beetje te verzachten krijg je vanaf nu tot eind 2021 wat meer kilometervergoeding.

Zou je het net zo makkelijk accepteren als er daadwerkelijk euro's vanaf gingen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het verhaal over arbeidsvoorwaarden zal denk ik inmiddels wel een gepasseerd station zijn. Vraag is nu hoe je hier zelf het beste uit komt. Ik zou er wel naar neigen om hem te houden, want als je alleen geld vraagt heb je geen auto meer. Ws. wil je dan weer net zo'n soort auto als je nu hebt, waardoor je dat geld per saldo direct weer kwijt bent. Dan zit je met onderhoudskosten. Dat heb je met elke auto, Franse auto's staan dan misschien slecht bekend (geen ervaring mee), maar uit een auto van 2017 zullen de meeste kinderziektes/fabricagefouten wel inmiddels aan het licht zijn gekomen en/of opgelost. En de auto is weer nieuw genoeg om niet door roest e.d. uit elkaar te vallen. Dan blijft het gewone onderhoud dat je ook met een degelijke Duitser of Japanner hebt.
En als je toch klaar bent met die Peugeot kun je hem alsnog inruilen.

Feit is idd wel dat je geen leaseauto meer hebt, met alle voordelen van dien (onderhoud/tankpas). Als je dat wilt zul je een andere werkgever moeten zoeken. Ik vraag me sowieso af of niet veel meer bedrijven de leaseauto's de deur uit doen. Die van mij staat ook al een jaar zakelijk bijna niks te doen. Dat is natuurlijk niet het idee van een leaseauto. En het is nog maar de vraag of we na corona (wanneer dat ook is) weer net zoveel op de weg zullen zitten als ervoor. Op een gegeven moment kan dat voor het bedrijf ook niet meer uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:20

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

PrinsPils schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:19:
[...]

Jep.

Ik had in een leasebak 'iets' in een ventilatiebuis. Om dat eruit te krijgen moest de dash eruit. Dan belt de garage de leaseboer. Die zegt dan: "Zeg de berijder maar dat ie de pot op kan" en dat vertalen ze dan naar: "we kunnen niks vinden meneer."

Op _alles_ wordt bespaard. Als je dat anders ervaart is dat leuk, maar de kwikfit-Rupert-de-Stagair die het lichtmetaal bij elke bandenwissel weer verder de vernieling inhielp hoop ik niet meer tegen te komen nu ik mijn eigen auto heb. Ja maar, @pjottum dan zeg je dat toch tegen de leaseboer? Dat kan, maar dan heb ik dus schade gereden volgens de leaseboer
(ik heb niet zo'n hoge pet op van directleaseplathon).

Maar goed.

Ik heb niet gelezen waarom TS akkoord gaat met de zeis door zijn arbeidsvoorwaarden en als dat toch al vast staat, zou ik voor het geld kiezen.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 21:09
'Winst' maken door deze auto over te nemen en op iets anders in te ruilen? Dat klinkt te mooi om waar te zijn.
Ik zou 'm alleen overnemen als je graag dit exemplaar wilt houden en je aanzienlijk meer zou betalen via de reguliere weg.

[ Voor 8% gewijzigd door Rob Z op 30-03-2021 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-09 12:48

psy

Rare verhalen hier. Mijn leaseauto's zijn altijd perfect onderhouden.

Zelfs bij VW's (wie kiest hier in hemelsnaam vrijwillig voor?). Rekening van duizenden euro's gezien voor defecte luchtmassameter en dieselpomp. Geen probleem hoor.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-09 12:41
Staar je ook niet blind op verschil tussen veilingprijs en verkoopprijs op Autotrack. Dat zijn vaak dealers of gerenommeerde bedrijven welke die prijs kunnen vragen omdat ze er er service en garantie bij leveren. Dat kun je niet (of beter gezegd: moet je niet willen) als particuliere verkoper. Verschil in die berekening van de koerslijst tussen veilingprijs en verkoop tussen particulieren is veel kleiner dan 5K. Ik zou het geld pakken en daar een auto van kopen, alleen even de vraag of je dat bedrag bruto of netto ontvangt.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

psy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:28:

Zelfs bij VW's (wie kiest hier in hemelsnaam vrijwillig voor?). Rekening van duizenden euro's gezien voor defecte luchtmassameter en dieselpomp. Geen probleem hoor.
Hier ook. Voor het minst geringe lampje dat ging branden mocht ik hem al naar de dealer brengen. Om de 15k kilometers ook meteen een verplichte beurt. Kreeg een leenauto mee en kom hem de dag erop vaak ophalen. Heb nergens zelf voor moeten dokken natuurlijk :*)

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
psy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:28:

Klopt, echter moet je dan ook verschil maken tussen reparaties onder garantie en reparaties buiten garantie. Mijn ervaring is dat die reparaties binnen garantie erg makkelijk gaan (kan ws. rechtstreeks naar de importeur gefactureerd worden). Soms zelfs iets te makkelijk, dat ze bijv. de hele deur vervangen omdat je daar een rammeltje hebt. Echter is de auto buiten garantie en loopt de leasetermijn bijna ten einde dan gaan ze echt wel rekenen. Ik heb ook wel eens schade gehad bij mijn vorige leaseauto, wat ik netjes meldde. Kreeg daarna bericht dat ze het niet gingen laten herstellen, omdat de auto bijna aan het einde van de leasetermijn zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:40
Xanaroth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:57:

Welke dikke C-segmenter kan je rijden voor 50 km/dag (ofwel 20K per jaar) voor 250 euro per maand uit 2014-2016 excl brandstof? Volgens mij vergeet je wel een aantal kosten. Het dubbele van dat bedrag lijkt me realistischer (wel inclusief brandstof).
Het verhaal van die Aygo geloof ik dan nog wel maar ook die is dan minimaal 10 jaar oud wil het kloppen.
Geld verdienen op je dagelijkse rit tegen de vergoeding van 19ct/km kan enkel als je een aftands barrel op LPG rijdt. Of je doet het onderhoud zelf en je rekent de uurtjes niet in de kosten. Praktisch elke auto kost meer per km.

Verder heb ik met mijn lease-auto nog nooit last gehad van het uitstel van onderhoud. Ik kon voor de meest suffe dingen bellen, auto langsbrengen, en het werd gerepareerd. Uiteraard altijd een leenauto mee en nooit gezeur. Dat is met een privé auto echt wel anders.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
fonsoy schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 15:52:
[...]

Welke dikke C-segmenter kan je rijden voor 50 km/dag (ofwel 20K per jaar) voor 250 euro per maand uit 2014-2016 excl brandstof? Volgens mij vergeet je wel een aantal kosten. Het dubbele van dat bedrag lijkt me realistischer (wel inclusief brandstof).
Het verhaal van die Aygo geloof ik dan nog wel maar ook die is dan minimaal 10 jaar oud wil het kloppen.
Geld verdienen op je dagelijkse rit tegen de vergoeding van 19ct/km kan enkel als je een aftands barrel op LPG rijdt. Of je doet het onderhoud zelf en je rekent de uurtjes niet in de kosten. Praktisch elke auto kost meer per km.

Verder heb ik met mijn lease-auto nog nooit last gehad van het uitstel van onderhoud. Ik kon voor de meest suffe dingen bellen, auto langsbrengen, en het werd gerepareerd. Uiteraard altijd een leenauto mee en nooit gezeur. Dat is met een privé auto echt wel anders.
Die van mij is nu op maandbasis grofweg:
- 50 Wegenbelasting
- 23 verzekering
- 175 onderhouod+afschrijving .

Dat laatste komt uit op 2,1k/jaar voor een auto waar je cash 6-8k op moet bijleggen (vorige c-segmenter inruil, waar je dan 4-6k voor terug krijgt). Wanneer je bedenkt dat het onderhoud vast ligt voor grofweg de eerste 10 levensjaren bij toyota, duurste beurt 406,-, is de reservering eigenlijk alleen de verwachtte afschrijving. En dat laatste beurt 'skip' je (deels) het onderhoud, behalve meest noodzakelijke. Dan na de nieuwe apk eens gaan rondkijken.
Die is in ons geval nog relatief hoog, omdat we elke 4-5 jaar doorschuiven met de auto vanwege het hoge aantal km's en er ook mee op vakantie gaan. Niks houd je natuurlijk tegen om wat langer ermee te doen, wordt het vanzelf goedkoper.

[ Voor 7% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2021 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Xanaroth schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:01:
Wanneer je bedenkt dat het onderhoud vast ligt voor grofweg de eerste 10 levensjaren bij toyota, duurste beurt 406,-, is de reservering eigenlijk alleen de verwachtte afschrijving.
Ja leuk, dat is gepland onderhoud voor beurtjes, banden, remmen etc. Maar er gaat ook nog weleens wat kapot aan de auto en dat is niet te plannen ;)
Daar zitten zaken bij die behoorlijk in de papieren kunnen gaan lopen: bijvoorbeeld koppeling, turbo, koppakking, katalysator...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PrinsPils
  • Laatst online: 17-09 12:40
pjottum schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 14:58:
[...]

Jep.

Ik had in een leasebak 'iets' in een ventilatiebuis. Om dat eruit te krijgen moest de dash eruit. Dan belt de garage de leaseboer. Die zegt dan: "Zeg de berijder maar dat ie de pot op kan" en dat vertalen ze dan naar: "we kunnen niks vinden meneer."

Op _alles_ wordt bespaard. Als je dat anders ervaart is dat leuk, maar de kwikfit-Rupert-de-Stagair die het lichtmetaal bij elke bandenwissel weer verder de vernieling inhielp hoop ik niet meer tegen te komen nu ik mijn eigen auto heb. Ja maar, @pjottum dan zeg je dat toch tegen de leaseboer? Dat kan, maar dan heb ik dus schade gereden volgens de leaseboer
(ik heb niet zo'n hoge pet op van directleaseplathon).

Maar goed.

Ik heb niet gelezen waarom TS akkoord gaat met de zeis door zijn arbeidsvoorwaarden en als dat toch al vast staat, zou ik voor het geld kiezen.
Dat jij dat anders ervaart is leuk :? Maar zo gaan niet alle leasemaatschappijen met hun auto’s om. Mijn ervaring is absoluut anders, gelukkig.

Maar goed, TS weet zelf natuurlijk hoe zijn auto onderhouden is, dus kan als het om onderhoud gaat de afweging prima maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
dhrto schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:28:
[...]

Ja leuk, dat is gepland onderhoud voor beurtjes, banden, remmen etc. Maar er gaat ook nog weleens wat kapot aan de auto en dat is niet te plannen ;)
Daar zitten zaken bij die behoorlijk in de papieren kunnen gaan lopen: bijvoorbeeld koppeling, turbo, koppakking, katalysator...
Zeker! Daarom ook zo'n hoog bedrag. Waarom zou je anders dik 2k/jaar opzij zetten. De vorige had bijvoorbeeld keertje nieuwe remmen+schijven nodig, sta je dan met 800,- extra aan extra kosten. Nou valt dat over zo'n periode wel mee op maandbasis, maar dan moet je het wel hebben liggen.

Zonder dat soort tegenvallers mee te nemen (of als wat opgebouwd hebt vanuit de vorige auto, omdat de totaalkosten meevielen) kun je aan 1-1,5k per jaar genoeg hebben voor een leuke recente c-segmenter.

[ Voor 17% gewijzigd door Xanaroth op 30-03-2021 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styxz
PrinsPils schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 17:37:
[...]

Dat jij dat anders ervaart is leuk :? Maar zo gaan niet alle leasemaatschappijen met hun auto’s om. Mijn ervaring is absoluut anders, gelukkig.

Maar goed, TS weet zelf natuurlijk hoe zijn auto onderhouden is, dus kan als het om onderhoud gaat de afweging prima maken.
Precies. Tot nu toe wel altijd bij merkdealer onderhouden, volgens het boekje. Maar bv wel bij 80k km al de koppelingsplaten moeten vervangen en sinds jaar en dag mechanische geluiden uit de versnellingsbak en fluittoon bij bepaalde snelheden/toerentallen. Ben altijd afgescheept met "dat is heel normaal" of "ik hoor niks geks". Tja...
Overigens moest ik (Alphabet) laatste keer opeens wel naar een lokale garage (onderdeel van James autoservice) en dus niet meer naar de merkdealer (Nefkens). Wellicht wordt er toch wat beknibbeld zo einde contract...

Pagina: 1