Instabiel systeem bij o.a. Forza Horizon 4

Pagina: 1
Acties:

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:53
Sinds januari beschik ik over een nieuw systeem met de volgende onderdelen:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 448,80€ 448,80
1MoederbordenGigabyte Aorus B550 ELITE V2€ 139,-€ 139,-
1VideokaartenNvidia GeForce RTX 3080 Founders Edition€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H510 Zwart€ 73,89€ 73,89
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,95€ 50,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2E3200C16€ 169,-€ 169,-
1VoedingenCooler Master MWE Gold 850 - V2 - Full Modular€ 105,95€ 105,95
1Solid state drivesSamsung 970 EVO 1TB€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.107,49

Sinds het begin ervaar ik al vreemde crashes. Forza Horizon 4 crasht naar de desktop met voornamelijk online races, GTA V geeft een Direct3D dll error. Als Forza Horizon 4 crasht krijg ik een Nvidia driver crash vermelding in het logboek (Nvlddmkm.dll), dit gebeurt de 1e keer vaak na 20 minuten en de opvolgende keren binnen 10 minuten.

Aanvankelijk gaf ik de videokaart de schuld, deze heb ik met veel mazzel weten om te ruilen voor een andere. Hierna een clean install gedaan met hetzelfde resultaat.

Toen ben ik verder gaan zoeken en zag ik dat m'n moederbord 1,368 volt toekent aan m'n DDR4 geheugen in plaats van 1.35 volt conform de XMP specs. Uiteindelijk dacht ik het probleem opgelost te hebben door het voltage handmatig op 1.33 volt te zetten, in de BIOS is dan uit te lezen dat het voltage op 1,346 volt staat.

Dit leek te helpen, echter kreeg ik soms dan alsnog vreemde crashes in-game zoals niet startende races of een disconnect tijdens het online racen.

Hierna heb ik een volledige Memtest86 gedraaid met 0 problemen.

Uiteindelijk de XMP settings met de hand een-op-een overgenomen in de BIOS, echter krijg ik dan geen POST meer en moet ik een CMOS-clear doen om überhaupt weer op te kunnen starten.

Met het XMP aan uiteindelijk errors gevonden met de DRAM Calculator for Ryzen:

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0Kz3v9ms/Memory-xmp-error-3200-MHz.png

Daarna een run gedraaid zonder XMP en die was error free.

Hiermee Corsair gecontacteerd en die willen een RMA doen, hetzij dat er geen voorraad is en ik even geduld moet hebben.

Echter draai ik vanavond weer een DRAM Calculator for Ryzen benchmark met XMP aan en nu geen problemen :? . Precies dezelfde timings als de keren er voor en geen errors.

Vreemd genoeg blijf ik issues hebben met Forza Horizon 4, Flight Simulator en Euro Truck Simulator hebben nog geen problemen gevormd.

Iemand een idee wat het nog kan zijn? BIOS versie is trouwens F12 (laatste officiële release).

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:07
corsair en ryzen zijn sowieso geen vriendjes - draai eens zonder XMP profiel? (ja, op 2666 dus...)
verder is een 3080 een behoorlijke GPU, die wilt een goede voeding (beter dan degene die je nu hebt eignelijk :P )
de behuizing kan aardig warm worden...
de CPU kan ook warm worden - zeker omdat je er een koeler op gezet hebt met focus op stilte ipv koeling.

[ Voor 61% gewijzigd door 99ruud99 op 29-03-2021 22:45 ]

• pretpik
99ruud99 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:44:
corsair en ryzen zijn sowieso geen vriendjes - draai eens zonder XMP profiel? (ja, op 2666 dus...)
verder is een 3080 een behoorlijke GPU, die wilt een goede voeding (beter dan degene die je nu hebt eignelijk :P )
de behuizing kan aardig warm worden...
de CPU kan ook warm worden - zeker omdat je er een koeler op gezet hebt met focus op stilte ipv koeling.

Temps zijn goed, CPU rond de 60-70 in-game en de GPU blaast op 70 graden z'n warmte naar buiten.
Helaas geen andere voeding hier om te testen, dat zou het nog kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door pretpik op 29-03-2021 22:48 ]

• 99ruud99
oke, dus je hebt enkel errors met xmp, dus zie eerste opmerking - corsair en ryzen.

• pretpik
Daar heb ik juist op gelet met het aanschaffen van het RAM, in de specs staat Ryzen specifiek benoemd:

https://www.corsair.com/e...M2E3200C16#tab-tech-specs

• 99ruud99
Normaal staat er een z in het serienummer als ze goed zijn voor ryzen.

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:26

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

pretpik schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:47:
[...]

[...]
1 run kan instabiliteit aantonen, maar niet per definitie stabiliteit.

Heb je games getest met alles op stock settings?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:36
pretpik schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:47:
de GPU blaast op 70 graden z'n warmte naar buiten.
Meer dan de helft blijft in de kast. De achterste fan van de gpu neemt de meeste koeling voor zijn rekening en die blaast het doodleuk naar de pushfan van de cpu koeler.
pretpik schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:50:
Daar heb ik juist op gelet met het aanschaffen van het RAM, in de specs staat Ryzen specifiek benoemd:

https://www.corsair.com/e...M2E3200C16#tab-tech-specs
Naast M2B/M2C/M2D/M2E/M2Z werkt Corsair nog met versies die de gebruikte dram chips aangeven en daar zit nu juist het probleem. Nog niet de helft daarvan is lekker compatibel met Ryzen.

• pretpik
The GUI schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:55:
[...]

1 run kan instabiliteit aantonen, maar niet per definitie stabiliteit.

Heb je games getest met alles op stock settings?
Klopt, daarom test ik nu met XMP aan en krijg ik vreemd genoeg nu geen errors.

Stock, dus XMP uit draait alles stabiel.
Uszka schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:56:
[...]

Meer dan de helft blijft in de kast. De achterste fan van de gpu neemt de meeste koeling voor zijn rekening en die blaast het doodleuk naar de pushfan van de cpu koeler.

Daarom zit daarachter direct een out fan, en er blaast er nog een warmte lucht recht boven de CPU koeler naar buiten.

Vooraan de kast zitten twee intake fans.

[...]

Naast M2B/M2C/M2D/M2E/M2Z werkt Corsair nog met versies die de gebruikte dram chips aangeven en daar zit nu juist het probleem. Nog niet de helft daarvan is lekker compatibel met Ryzen.
Daarom zit daarachter direct een out fan, en er blaast er nog een warmte lucht recht boven de CPU koeler naar buiten.

Vooraan de kast zitten twee intake fans.

Dus je zou aanraden nieuw geheugen te kopen? Welk merk zou je me aanraden?

[ Voor 7% gewijzigd door pretpik op 29-03-2021 23:02 ]

• Uszka
pretpik schreef op maandag 29 maart 2021 @ 23:01:

Dus je zou aanraden nieuw geheugen te kopen? Welk merk zou je me aanraden?
Kijk eerst welke versie je hebt, dat staat op de modules, en vervolgens google je wat de ervaringen daarmee zijn.

• pretpik
Vanmorgen even getest, RAM geeft geen errors. Wel kreeg ik tijdens online gamen een disconnect. Hierna nog een keer een game gestart en tijdens het laden van een online race kreeg ik een CTD. Mijn vermoeden is nu dat de voeding gaar is. Online lees ik nu her en der dat dit niet de meest robuuste voeding is die je kan kopen.

Is een Corsair RM850 wel een oké type?

• Uszka
Geef een paar € meer uit aan pricewatch: Fractal Design ION+ 860W Platinum. Overall een betere voeding. Efficienter, betere fan, iets stiller, veel betere kabels.

[ Voor 13% gewijzigd door Uszka op 30-03-2021 11:01 ]

• pretpik
Intussen zojuist de Be Quiet! Straight Power 11 850w besteld. :)

[ Voor 13% gewijzigd door pretpik op 30-03-2021 11:04 ]

• pretpik
Even een update aan mijn kant.

Vanavond getest met de nieuwe voeding buiten de kast, nog steeds disconnects binnen Forza Horizon maar geen CTD's meer gehad. Zeer hoopvol dus.

Na wat Google werk blijkt het internet vol te staan met problemen met de Realtek 2.5 Gbit netwerkkaart. Er is een speciale driver (Gigabyte-only) die deze disconnect problemen verholpen lijken te hebben.

Wederom getest, 2-3 online races kunnen doen zonder problemen.

Voeding ingebouwd, Eliminator gedaan zonder problemen. Nou ja ik werd 40e van de 72 :+ .

Dus ik dacht erna diezelfde online race te doen die ik voorheen ook als test gebruikt heb vandaag en gisteren. Tijdens het laden van de race direct weer een CTD 8)7 . Wel wat meer errors dan alleen een 'Beeldschermstuurprogramma nvlddmkm reageert niet meer en is hersteld.'

Heb nu een hele lijst met errors die vergelijkbaar zijn met deze onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rR9PS9N9/Error-Nvidia.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/nCFHNRgp/Error-Forza.png

Daarna de game herstart, nog een keer dezelfde online race gedaan en kon hem zonder problemen uit rijden.

Zou het dan toch het moederbord zijn? De videokaart heb ik reeds vervangen, en het geheugen geeft geen errors meer.

Het gekke is dat ik letterlijk uren Flight Simulator kan draaien zonder stabiliteitsproblemen te hebben...

[ Voor 3% gewijzigd door pretpik op 31-03-2021 22:52 ]

• pretpik
Laatste update van mijzelf. Na het plaatsen van de nieuwste netwerkkaart drivers geen problemen meer gehad. Zeer waarschijnlijk werden de crashes veroorzaakt door de netwerkkaart driver en een voeding die te weinig spanning levert.

Pagina: 1