Ga er goed voor zitten wat dit word een best verhaal.
Om de vragen; "Waarom zou je dit doen?" "Wat schiet je hier mee op?" en "Is het geen zonde van het geld?" te besparen, een vrij simple antwoord. Ik ben een geschifte elektronica student die wat in zijn vrije tijd bij hobbiet, en na een uit de hand gelopen bierkoeler als school project wil ik het wat beter aanpakken.
Dus daar hoor je het al, een bier koeler. Tijdens het project ben ik nogal gefascineerd geraakt door TEC-modules, en heb dus ook aardig wat tijd besteed aan EEVBLOG videos en Electroboom.
Maar we dwalen een beetje af;
Toen ik wat aan het rond neuzen was online kwam ik deze badboy tegen:
:strip_exif()/f/image/OWD05s7T8B3Q84iYwoBfuBUh.png?f=user_large)
Nu kregen wij met ons project de koelbox: 20cm*15cm*20cm ish best koel met 2 elementen die op alles behalve vol vermogen draaide. ΔT was pak en beet 30°C. met de koude zijde op amper 4°C.
Omdat 4 elementen die goed gekoeld worden op vol vermogen veel beter zouden koelen heb ik het volgende belsoten.
/f/image/ouqgMz7MLCYmi1HPo1ExFHVn.png?f=fotoalbum_large)
Nu heb ik een prachtig schemaatje getekend:
/f/image/tmptC2JeZp1eZfSTxIZ4bd8f.png?f=fotoalbum_large)
Best straight forward nietwaar? We hebben een pomp, radiator, peltier blok en resevoir. Voor de leuk een flow indicator en wat temperatuur sensoren. En last but not least een door mij ontwikkelde PCB met PID regelaar en whatnot.Het rekenwerk
En dan nu door naar wat rekenwerk;
Dus..
We hebben 4 peltiers, de klassieke TEC1-12706. 60Watt bad boys.
4*60=240Watt aan rouwe energie. Dus het energie verbruik is niet heel denderend.
Voeg er 15Watt voor een pomp bij, 2Watt per ventilator en rond het af naar boven voor de rest van de elektronica.
240+15+(2*2)~300Watt. Picobello.
Maar aan de 'warme' zijde is het natuurlijk een ander verhaal. Want.. Qh = Qc+verbruik peltiers. en Qh is natuurlijk Qhot, en Qc Qcold.
We gaan ff uit van een sixpack bier, en 0% warmte verlies omdat we perfect isolatie materiaal hebben en ik gelijk weet welke van de 6 biertjes ik moet hebben. Alstu
:fill(white):strip_exif()/f/image/IbZB1pCWp7pSLpmDVJXY7Kd4.png?f=user_large)
Natuurlijk is dit allemaal natte vinger werk, maar ik heb hier wel een voldoende voor gekregen. Voor de geïnteresseerde, de rest van de tabel: https://docs.google.com/s...LIPPgsxI/edit?usp=sharing
sidenote: ik betwijfel of dit allemaal wel klopt. Zowel de waarden als de berekeningen..
Morgen zal ik het topic nog wat opschonen en uitbreiden, mocht ik serieuzer moeten zijn dan kun je dat gewoon aangeven. Alleen we hebben als zo'n norse reputatie als Electrical Engineers/Elektrotechnici
Om de vragen; "Waarom zou je dit doen?" "Wat schiet je hier mee op?" en "Is het geen zonde van het geld?" te besparen, een vrij simple antwoord. Ik ben een geschifte elektronica student die wat in zijn vrije tijd bij hobbiet, en na een uit de hand gelopen bierkoeler als school project wil ik het wat beter aanpakken.
Dus daar hoor je het al, een bier koeler. Tijdens het project ben ik nogal gefascineerd geraakt door TEC-modules, en heb dus ook aardig wat tijd besteed aan EEVBLOG videos en Electroboom.
Maar we dwalen een beetje af;
Het idee
Het idee is simpel, pak een handvol peltiers lijm aan beide zijde een heatsink met een ventilator en gaan met die banaan. Alleen zoals we in ons school project hadden gemerkt liep dit niet echt lekker. De 'warme' heatsink was veel te klein en er was gematigde airflow.Toen ik wat aan het rond neuzen was online kwam ik deze badboy tegen:
:strip_exif()/f/image/OWD05s7T8B3Q84iYwoBfuBUh.png?f=user_large)
Nu kregen wij met ons project de koelbox: 20cm*15cm*20cm ish best koel met 2 elementen die op alles behalve vol vermogen draaide. ΔT was pak en beet 30°C. met de koude zijde op amper 4°C.
Omdat 4 elementen die goed gekoeld worden op vol vermogen veel beter zouden koelen heb ik het volgende belsoten.
De tafel
Een prachtig Ikea tafeltje als frame te gebruiken, of tenminste als skelet for the radiator en koeling etc. Voor de isolatie haal ik 40-60mm schuim(styrofoam, EPS..) bij de lokale bouwmarkt/f/image/ouqgMz7MLCYmi1HPo1ExFHVn.png?f=fotoalbum_large)
Het 2e probleem
Maar dan treed probleem 2 natuurlijk op, of ik heb het al laten doorschijnen. Maar luchtkoeling, ain't gonna cut it. (anders had ik ook niet dat peltier blok gekozen). Dus ik wil het met waterkoeling doen. Eeeen.. ja euh, sorry to dissapoint you. Maar mijn kennis over waterkoeling is net zo groot als mijn topografische kennis van Swaziland.Nu heb ik een prachtig schemaatje getekend:
/f/image/tmptC2JeZp1eZfSTxIZ4bd8f.png?f=fotoalbum_large)
Best straight forward nietwaar? We hebben een pomp, radiator, peltier blok en resevoir. Voor de leuk een flow indicator en wat temperatuur sensoren. En last but not least een door mij ontwikkelde PCB met PID regelaar en whatnot.
Het rekenwerk 
En dan nu door naar wat rekenwerk;Dus..
We hebben 4 peltiers, de klassieke TEC1-12706. 60Watt bad boys.
4*60=240Watt aan rouwe energie. Dus het energie verbruik is niet heel denderend.
Voeg er 15Watt voor een pomp bij, 2Watt per ventilator en rond het af naar boven voor de rest van de elektronica.
240+15+(2*2)~300Watt. Picobello.
Maar aan de 'warme' zijde is het natuurlijk een ander verhaal. Want.. Qh = Qc+verbruik peltiers. en Qh is natuurlijk Qhot, en Qc Qcold.
We gaan ff uit van een sixpack bier, en 0% warmte verlies omdat we perfect isolatie materiaal hebben en ik gelijk weet welke van de 6 biertjes ik moet hebben. Alstu
:fill(white):strip_exif()/f/image/IbZB1pCWp7pSLpmDVJXY7Kd4.png?f=user_large)
Natuurlijk is dit allemaal natte vinger werk, maar ik heb hier wel een voldoende voor gekregen. Voor de geïnteresseerde, de rest van de tabel: https://docs.google.com/s...LIPPgsxI/edit?usp=sharing
sidenote: ik betwijfel of dit allemaal wel klopt. Zowel de waarden als de berekeningen..
vragen:
Maar, ik had dit niet gepost als ik niet wat twijfels had. Want hoe groot moet de radiator nu zijn? zijn er zaken waar ik rekening me moet houden ivm waterkoeling? Wat zouden jullie persoonlijk anders doen? Heb jullie nog tip en tops? en hebben jullie een beetje genoten van deze presentatie?Morgen zal ik het topic nog wat opschonen en uitbreiden, mocht ik serieuzer moeten zijn dan kun je dat gewoon aangeven. Alleen we hebben als zo'n norse reputatie als Electrical Engineers/Elektrotechnici
[ Voor 0% gewijzigd door Derekboy2000 op 29-03-2021 21:41 . Reden: GlAMmaTiCA ]
Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.