Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Derekboy2000
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-03 00:01
Ga er goed voor zitten wat dit word een best verhaal.
Om de vragen; "Waarom zou je dit doen?" "Wat schiet je hier mee op?" en "Is het geen zonde van het geld?" te besparen, een vrij simple antwoord. Ik ben een geschifte elektronica student die wat in zijn vrije tijd bij hobbiet, en na een uit de hand gelopen bierkoeler als school project wil ik het wat beter aanpakken.
Dus daar hoor je het al, een bier koeler. Tijdens het project ben ik nogal gefascineerd geraakt door TEC-modules, en heb dus ook aardig wat tijd besteed aan EEVBLOG videos en Electroboom.

Maar we dwalen een beetje af;

Het idee

Het idee is simpel, pak een handvol peltiers lijm aan beide zijde een heatsink met een ventilator en gaan met die banaan. Alleen zoals we in ons school project hadden gemerkt liep dit niet echt lekker. De 'warme' heatsink was veel te klein en er was gematigde airflow.
Toen ik wat aan het rond neuzen was online kwam ik deze badboy tegen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q6tDvKvZrFdeFifoaZ24SzWQeYk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/OWD05s7T8B3Q84iYwoBfuBUh.png?f=user_large
Nu kregen wij met ons project de koelbox: 20cm*15cm*20cm ish best koel met 2 elementen die op alles behalve vol vermogen draaide. ΔT was pak en beet 30°C. met de koude zijde op amper 4°C.
Omdat 4 elementen die goed gekoeld worden op vol vermogen veel beter zouden koelen heb ik het volgende belsoten.
De tafel
Een prachtig Ikea tafeltje als frame te gebruiken, of tenminste als skelet for the radiator en koeling etc. Voor de isolatie haal ik 40-60mm schuim(styrofoam, EPS..) bij de lokale bouwmarkt
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvBISOVwOhiS2ppfi1iP_sF3cng=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ouqgMz7MLCYmi1HPo1ExFHVn.png?f=fotoalbum_large
Het 2e probleem
Maar dan treed probleem 2 natuurlijk op, of ik heb het al laten doorschijnen. Maar luchtkoeling, ain't gonna cut it. (anders had ik ook niet dat peltier blok gekozen). Dus ik wil het met waterkoeling doen. Eeeen.. ja euh, sorry to dissapoint you. Maar mijn kennis over waterkoeling is net zo groot als mijn topografische kennis van Swaziland.
Nu heb ik een prachtig schemaatje getekend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JM9Ue6-JY8q49O_-q9cb5qbOmPk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmptC2JeZp1eZfSTxIZ4bd8f.png?f=fotoalbum_large

Best straight forward nietwaar? We hebben een pomp, radiator, peltier blok en resevoir. Voor de leuk een flow indicator en wat temperatuur sensoren. En last but not least een door mij ontwikkelde PCB met PID regelaar en whatnot.
Het rekenwerk :/
En dan nu door naar wat rekenwerk;
Dus..

We hebben 4 peltiers, de klassieke TEC1-12706. 60Watt bad boys.
4*60=240Watt aan rouwe energie. Dus het energie verbruik is niet heel denderend.
Voeg er 15Watt voor een pomp bij, 2Watt per ventilator en rond het af naar boven voor de rest van de elektronica.
240+15+(2*2)~300Watt. Picobello.

Maar aan de 'warme' zijde is het natuurlijk een ander verhaal. Want.. Qh = Qc+verbruik peltiers. en Qh is natuurlijk Qhot, en Qc Qcold.

We gaan ff uit van een sixpack bier, en 0% warmte verlies omdat we perfect isolatie materiaal hebben en ik gelijk weet welke van de 6 biertjes ik moet hebben. Alstu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4_WiYDpLBxNAgUav_E0rZYq_K4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/IbZB1pCWp7pSLpmDVJXY7Kd4.png?f=user_large
Natuurlijk is dit allemaal natte vinger werk, maar ik heb hier wel een voldoende voor gekregen. Voor de geïnteresseerde, de rest van de tabel: https://docs.google.com/s...LIPPgsxI/edit?usp=sharing
sidenote: ik betwijfel of dit allemaal wel klopt. Zowel de waarden als de berekeningen..

vragen:

Maar, ik had dit niet gepost als ik niet wat twijfels had. Want hoe groot moet de radiator nu zijn? zijn er zaken waar ik rekening me moet houden ivm waterkoeling? Wat zouden jullie persoonlijk anders doen? Heb jullie nog tip en tops? en hebben jullie een beetje genoten van deze presentatie?

Morgen zal ik het topic nog wat opschonen en uitbreiden, mocht ik serieuzer moeten zijn dan kun je dat gewoon aangeven. Alleen we hebben als zo'n norse reputatie als Electrical Engineers/Elektrotechnici

[ Voor 0% gewijzigd door Derekboy2000 op 29-03-2021 21:41 . Reden: GlAMmaTiCA ]

Wie hardloopt ziet het niet en wie zacht loopt denkt er niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

TECs hebben een COP van ~0.33 ofzo, dus voor elke 3 watt die je die TEC in pompt, verplaatst ie 1 watt van de koude kant naar de warme kant, en komt daar 4 watt uit.

Ik weet niet of je berekeningen 100% kloppen, ik kom op de achterkant van een bierviltje op iets van 27-28 minuten aan koelen, niet 12? Misschien dat ik 'minimum cooling time verkeerd lees, dat kan. :)

Er zijn online wel grafiekjes te vinden welke radiator en fan combinaties hoeveel kunnen koelen, maar ik zou vast uitgaan van ongeveer 4x120 om het koelwater zo rond de kamertemperatuur+10 te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diederik
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Grote vraag is wat je wil bereiken, wil je iets cools bouwen, of wil je je bier snel koud maken?

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
1 ding wat me opvalt, je pakt de specific heat van alcohol, maar bier is maar een paar procent alcohol, grootste deel is water, wat ongeveer de dubbele specific heat heeft, waardoor je dubbel zo lang aan het koelen bent.

Aan de koude zijde met waterkoeling werken moet je wel een flinke portie antivries toevoegen, als je het bier naar 4 graden wil krijgen zal je koelwater flink onder 0 moeten, en ijs pompt zo moeilijk :)

Ow, en je zal ook vrij snel je radiator vol met ijs krijgen, maar als je box goed dicht is zal dat wel even duren, maar als je het langer gebruikt zit ook vanzelf de radiator verstopt met ijs.

[ Voor 18% gewijzigd door SA007 op 29-03-2021 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
AlexanderB schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:47:
TECs hebben een COP van ~0.33 ofzo, dus voor elke 3 watt die je die TEC in pompt, verplaatst ie 1 watt van de koude kant naar de warme kant, en komt daar 4 watt uit.

Ik weet niet of je berekeningen 100% kloppen, ik kom op de achterkant van een bierviltje op iets van 27-28 minuten aan koelen, niet 12? Misschien dat ik 'minimum cooling time verkeerd lees, dat kan. :)
Ja da's een goeie, die 12min is een te in te vullen waarden om de grafiek te plotten. Die is zou uit te lezen zijn uit een andere grafiek maar elektrisch vermogen en zonnepaneel vermogen(ja zo gek waren we bezig) elkaar kruisten. Maar is nu natuurlijk irrelevant. Maar die 1/3 is een goede om te onthouden.
Er zijn online wel grafiekjes te vinden welke radiator en fan combinaties hoeveel kunnen koelen, maar ik zou vast uitgaan van ongeveer 4x120 om het koelwater zo rond de kamertemperatuur+10 te houden.
Hmm interessant, maar ik denk dat ik ook niet anders had verwacht
SA007 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:10:
1 ding wat me opvalt, je pakt de specific heat van alcohol, maar bier is maar een paar procent alcohol, grootste deel is water, wat ongeveer de dubbele specific heat heeft, waardoor je dubbel zo lang aan het koelen bent.

Aan de koude zijde met waterkoeling werken moet je wel een flinke portie antivries toevoegen, als je het bier naar 4 graden wil krijgen zal je koelwater flink onder 0 moeten, en ijs pompt zo moeilijk :)

Ow, en je zal ook vrij snel je radiator vol met ijs krijgen, maar als je box goed dicht is zal dat wel even duren, maar als je het langer gebruikt zit ook vanzelf de radiator verstopt met ijs.
Ik pakt een random uit de lijst omdat ik niet echt een warmte waarden kon vinden van bier. Zal het morgen ff aanpassen naar water.

De waterkoeling zit aan de warme zijde van het Peltier. Volg de lijnen in de diagram nog een keer ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Derekboy2000 op 29-03-2021 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
Kun je de koude kant niet direct contact laten maken met de blikjes, of deze desnoods in een bak met zout water zetten oid. Kun je de warme kant mooi koelen met een grote waterkoelradiator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Vanuit de waterkoeling kant: 2 stuks 2x120mm of anders een enkele 4x120mm moet genoeg zijn. Fans boeien niet zo heel veel tenzij geluid belangrijk is. Fans die gemaakt zijn voor radiatoren zijn natuurlijk beter. Qua pomp voldoet het standaard spul prima omdat je niet met veel weerstand of veel hoogte verschil gaat werken. Een pomp gemaakt voor waterkoeling met 500 liter per uur of meer is ruim voldoende. Slangen en koppelingen maken ook niet veel uit. Zou gewoon voor standaard compressiefittingen gaan. Ook nog even opletten dat of alles koper is of alles aluminium, die 2 wil je niet mixen.

Eigenlijk op wat kleine details na zoek je een setje wat een CPU en GPU prima kan koelen als het om een PC zou gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 29-03-2021 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
Diederik schreef op maandag 29 maart 2021 @ 21:53:
Grote vraag is wat je wil bereiken, wil je iets cools bouwen, of wil je je bier snel koud maken?
Both. Het moet er blits uitzien. Maar ook snel werken. Als het niet had uitgemaakt hoe het zou werken had ik wel meer aan een vacuüm koeler of gewoon koelkast principe te denken.
Nielson schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:15:
Kun je de koude kant niet direct contact laten maken met de blikjes, of deze desnoods in een bak met zout water zetten oid. Kun je de warme kant mooi koelen met een grote waterkoelradiator.
Euh de diagram is toch redelijk duidelijk? De warme kant van het Peltier word gekoeld met de waterkoeling.

En direct contact laten maken is een beetje lastig, gezien de grote kan er namelijk ook een heel krat bier in

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Het lijkt me dat je iets van luchtcirculatie nodig hebt in de box, met deze snelheid van koelen, om te voorkomen dat de ene helft van je krat bier bevroren is en de andere helft nog lauw.

Ik heb niet zoveel verstand van koelsystemen, maar wel van koud bier.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:17

BCC

Water geleidt veel beter dan licht, dus kun je niet gewoon een open bad maken en daarin je flesjes stoppen (zeg een six pack) en dat dan via het rad koelen? Met een metalen bak kun je daar dan zelf rechtstreeks de peltiers op schroeven 🤔 heb je ook geen loop meer nodig

[ Voor 27% gewijzigd door BCC op 30-03-2021 07:43 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
BCC schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 07:41:
Water geleidt veel beter dan licht, dus kun je niet gewoon een open bad maken en daarin je flesjes stoppen (zeg een six pack) en dat dan via het rad koelen? Met een metalen bak kun je daar dan zelf rechtstreeks de peltiers op schroeven 🤔 heb je ook geen loop meer nodig
En dan ook gelijk het water in de bak rond pompen zodat je maximaal contact heb met de inhoud?

Helaas brengt deze optie andere problemen met zich mee. Behalve dat zoveel water verschrikkelijk zwaar word(.40*.40*.35m = 56l water) en liever heb ik niet zoveel water naast al mijn apparatuur staan. Al helemaal niet op een kamer die ik huur.
Maar dan heb je toch nog steeds de loop nodig om de warme kant van de Peltiers te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Derekboy2000 schreef op maandag 29 maart 2021 @ 22:19:
[...]

Both. Het moet er blits uitzien. Maar ook snel werken. Als het niet had uitgemaakt hoe het zou werken had ik wel meer aan een vacuüm koeler of gewoon koelkast principe te denken.
Dat is in ieder geval praktischer, met TEC's ben je vooral een kachel aan het maken die toevallig ook nog een beetje kan koelen.
Kijk ook eens naar de maximale delta T van zo'n TEC, dat is zeker in de zomer ook niet het meest handige.

Hier een werkend bouwprojectje en wat er bij komt kijken, helaas in 'freedom units', maar toch:

YouTube: BUILD YOUR OWN REFRIGERATOR! - SOLID STATE TEC

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
ik ga me niet bemoeien met je koeling (behalve: leuk project!)
maar let op de ikea tafels als je er zaken aan gaat monteren. Dit zijn gelamineerde kartonnen tafeltjes met een holle honingraat structuur als binnenvulling. "even" iets vastschroeven kan nog wel eens lastig zijn.
succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik heb ook wel eens met zo'n idee gespeeld, nooit uitgevoerd. Klinkt leuk.
Twee eurocenten:

1) Waarom heb je op die ratiator een heatsink geplaatst?
2) Je kan overwegen toch iets van een plastic bak te vullen met water en deze te koelen. Niet vanwege de geleiding, maar als buffer. Ik denk niet dat je met die Peltier elementen echt topkwaliteit kan koelen. Met een buffer kan je alvast dat ding aanzetten en sneller koelen. Ook kan je dan makkelijker meten wat in de praktijk het koelvermogen is.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Hoewel ik het concept wel leuk vind, vind ik het wel erg veel werk t.o.v. een koelbox met een zak ijs erin van 50cent :')

Peltier koeling is zo ongeveer de minst efficiente manier die er is, dan zou je denk ik beter kunnen kijken of je iets van een babyairco kunt maken, dat concept is mogelijk rendabeler, die cool-factor (dubbel interpretabel) zou het 50cent argument kunnen toppen :P

Als je echt graag iets wilt doen, zou je ook een zooi led in je koelbox kunnen bouwen dat aan gaat als je m open maakt, zodat je dit effect krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://static2.bigstockphoto.com/2/8/2/large2/282759094.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door Martijn.C.V op 30-03-2021 11:10 ]

Complimentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
Michael_OsGroot schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:02:
Ik heb ook wel eens met zo'n idee gespeeld, nooit uitgevoerd. Klinkt leuk.
Twee eurocenten:

1) Waarom heb je op die ratiator een heatsink geplaatst?
2) Je kan overwegen toch iets van een plastic bak te vullen met water en deze te koelen. Niet vanwege de geleiding, maar als buffer. Ik denk niet dat je met die Peltier elementen echt topkwaliteit kan koelen. Met een buffer kan je alvast dat ding aanzetten en sneller koelen. Ook kan je dan makkelijker meten wat in de praktijk het koelvermogen is.
1) euh, wat bedoel je? bedoel je de peltier koeler? want dat is gewoon een standaard blok. de peltiers zitten tussen de koelblok(radiator) en de heatsink.

2) ik wil het liefst zo min mogelijk met water spelen. Dat maakt het allemaal onnodig zwaar.
Martijn.C.V schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:08:
Hoewel ik het concept wel leuk vind, vind ik het wel erg veel werk t.o.v. een koelbox met een zak ijs erin van 50cent :')

Peltier koeling is zo ongeveer de minst efficiente manier die er is, dan zou je denk ik beter kunnen kijken of je iets van een babyairco kunt maken, dat concept is mogelijk rendabeler, die cool-factor (dubbel interpretabel) zou het 50cent argument kunnen toppen :P

Als je echt graag iets wilt doen, zou je ook een zooi led in je koelbox kunnen bouwen dat aan gaat als je m open maakt, zodat je dit effect krijgt:
[Afbeelding]
Ik denk het een beetje vroeg voor mij is om aan een babyairco te werken, laat staan erover na te denken.

Ow en ja er komt zeker wel een LED strip in, moet alleen kijken of dit gewoon 'wit' word of full-RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 07:08
Cool project, hobbyen is altijd leuk ongeacht of het rendabel gaat zijn :9 Maar ik ben het wel met @Martijn.C.V eens dat er veel betere manieren zijn om te koelen als ik internet zo een beetje nalees ( ben geen expert overigens )

Andere opties:
- koop een 2e hands koelkast en sloop de interne componenten eruit, en gebruik deze in een zelfbouw projectje. De behuizing ( of iets anders ) kan je dan lekker creatief in zijn, of iets cools maken met een lift of een automatische bier dispenser
- Wat minder blits of tweaker gehalte maar kijk eens naar "Kegerators" Afhankelijk van hoeveel bier je drinkt met je maten kan je ook zoiets maken. Koop weer een 2e hands koelkast, zoek wat guides op en maak een biertap bovenop je koelkast. De fusten leg je in de koelkast, sluit ze aan en tappen maar :*) Eventueel combineren met een houten bar als je een tuin hebt.
- Een behuizing maken van doorzichtig hard plastic, de koeler gebruiken van de 2e hands koelkast en een soort bier dispenser maken. Als je handig bent met een druk op de knop, dat het eerstvolgende biertje via een railssysteem aangegeven wordt :+

Want zeg nou zelf, als je een systeem wilt gaan gebruiken die je bier niet afkoelt naar +- 3-5 graden. Waarom zou je er dan tijd en moeite in stoppen? :9 Goed bier moet wel lekker koud zijn

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23:54
Ik zou toch een echte warmtepomp zoeken zoals dit" https://www.rigidchill.com/compact-liquid-chiller/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleineJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03-06 05:07
Tja, neem gewoon een kleine koelkast of minibar fridge. Dit is beetje het niveau van dei YouTube filmpjes met dezelfde ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Even kleine opmerking, in je sheet haal je wel stelselmatig unit/eenheid en symbol/symbool door elkaar. Hier ga ik altijd lichtelijk van gruwelen :+ Toegegeven, Amerikanen maken het er niet overzichtelijker mee door V voor de eenheid Volt en als symbool voor spanning te gebruiken 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Ik vind het interessant, dus ben er ook even over aan het nadenken geweest.

Je wil snel je bier koud hebben, ik denk dan dat een krat bier in 15 minuten koud moet kunnen worden, anders kan je het niet snel noemen.

Dan hebben we het over 7,2 liter vocht + flessen en krat, laten we aannemen dat dat overeenkomt met 10 liter water.

Wanneer je 10 liter water 18 graden wil opwarmen in 15 minuten, dan heb je een opwarmcapaciteit nodig van 850 Watt bron.

Ik neem even aan dat het andersom (van 22 naar 4) ongeveer hetzelfde vermogen nodig heeft, en hierboven wordt gesteld dat de efficientie van peltier elementen 1/3 is, 3x 850 is dan 2550 Watt, daar komt dan nog extra je toebehoren bij (waterkoeling, fan's, electronica).

Met andere woorden, leuk project en het zal er vast cool uitzien, maar het gaat jouw bier waarschijnlijk niet snel koel krijgen.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-06 15:18
Diederik schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:37:
Ik neem even aan dat het andersom (van 22 naar 4) ongeveer hetzelfde vermogen nodig heeft, en hierboven wordt gesteld dat de efficientie van peltier elementen 1/3 is, 3x 850 is dan 2550 Watt, daar komt dan nog extra je toebehoren bij (waterkoeling, fan's, electronica).
Sterker nog, 3:1 energie / pomp functie zeg maar, dus 2550W ingaand vermogen en 3400W warmte afgifte. Ik denk dat een 240mm radiator 300W maximaal kan koelen efficient, dus je zit aan 12x 240mm radiatoren vast. Dat is een aardige hoeveelheid. Met luchtkoeling ga je het nooit redden omdat je een lage delta T wilt houden, max 20 graden. Wil je naar de 10 graden aan de koude kant zit je op max 30 aan de warme kant, en dat is een enorme radiator met 3400W. Het kan wel, maar draagbaar wordt het niet, en goedkoop ook niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derekboy2000
hollandnick schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:26:
Cool project, hobbyen is altijd leuk ongeacht of het rendabel gaat zijn :9 Maar ik ben het wel met @Martijn.C.V eens dat er veel betere manieren zijn om te koelen als ik internet zo een beetje nalees ( ben geen expert overigens )

Andere opties:
- koop een 2e hands koelkast en sloop de interne componenten eruit, en gebruik deze in een zelfbouw projectje. De behuizing ( of iets anders ) kan je dan lekker creatief in zijn, of iets cools maken met een lift of een automatische bier dispenser

Want zeg nou zelf, als je een systeem wilt gaan gebruiken die je bier niet afkoelt naar +- 3-5 graden. Waarom zou je er dan tijd en moeite in stoppen? :9 Goed bier moet wel lekker koud zijn
Ik had als backup plan om inderdaad gewoon een oude koelkast te kopen en daar mee te spelen. Maar dan kan ik net zo goed gewoon een nieuwe koelkast kopen met vriesvak en klaar is kees.
Septillion schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:28:
Even kleine opmerking, in je sheet haal je wel stelselmatig unit/eenheid en symbol/symbool door elkaar. Hier ga ik altijd lichtelijk van gruwelen :+ Toegegeven, Amerikanen maken het er niet overzichtelijker mee door V voor de eenheid Volt en als symbool voor spanning te gebruiken 8)7
Dat komt voornamelijk omdat ik dit eerst had voorgeschoteld op een internationaal forum/community. Maar was niet echt tevreden met het antwoord..
Diederik schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:37:
Ik vind het interessant, dus ben er ook even over aan het nadenken geweest.

Je wil snel je bier koud hebben, ik denk dan dat een krat bier in 15 minuten koud moet kunnen worden, anders kan je het niet snel noemen.

Dan hebben we het over 7,2 liter vocht + flessen en krat, laten we aannemen dat dat overeenkomt met 10 liter water.

Wanneer je 10 liter water 18 graden wil opwarmen in 15 minuten, dan heb je een opwarmcapaciteit nodig van 850 Watt bron.

Met andere woorden, leuk project en het zal er vast cool uitzien, maar het gaat jouw bier waarschijnlijk niet snel koel krijgen.
Tadango schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:55:
Sterker nog, 3:1 energie / pomp functie zeg maar, dus 2550W ingaand vermogen en 3400W warmte afgifte. Ik denk dat een 240mm radiator 300W maximaal kan koelen efficient, dus je zit aan 12x 240mm radiatoren vast. Dat is een aardige hoeveelheid. Met luchtkoeling ga je het nooit redden omdat je een lage delta T wilt houden, max 20 graden. Wil je naar de 10 graden aan de koude kant zit je op max 30 aan de warme kant, en dat is een enorme radiator met 3400W. Het kan wel, maar draagbaar wordt het niet, en goedkoop ook niet :)
Dit zijn helaas waarden waar ik vanmiddag ook achter kwam, dus was ik begonnen om even een grafiek op te stellen om te zien wat ik precies kan met pak en beet 240W/3=80Wcool.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0prmV15DyaeLyeKFb7HNynm4I8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gO8vzXcrVaDw6lmtYxIZkh7Q.png?f=fotoalbum_large
Rood is de 80Watt koelvermogen bij 4x60Watt peltier, blauw is de tijds grafiek. En paars is het snijpunt op beide. Ik ben ff terug gegaan naar het 2 liter bier voorbeeld van het school project. Het euh.. zou er 31min over doen, om 2l bier te koelen met 80watt koel vermogen.

Die 1/3 warmte coefficient van het peltier, is die niet afhankelijk van Qc en Qh of is dat gewoon een vuistregel?

In ieder geval, ik heb besloten om de inhoud maar iets terug te dringen. En er meer een tafel model van te maken in plaats van een 'tafel' model. Nog wel groot genoeg om er 2x 240mm radiatoren aan te hangen ':) maar ook niet zo groot dat er een heel krat bier in moet kunnen. Want laten we reel blijven, zo snel kan niemand drinken(in zen eentje) tenminste. Ik heb nu zelfs het vreselijke idee om het in een tower behuizing te bouwen. Maar dat is latere zorg

Ik laat de berekeningen voor de radiator nog ff zitten, heb via vraag en aanbod wat rondvraag gedaan naar 2e hands radiatoren. en tbh de prijs was niet heel slecht.

Maar ik toost erop :9B want we zijn nu al verder dan ik in mijn eentje zou zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
de grafiek
p = aantal peltier elementen,
l = Kg bier
t = delta tijd
b = is de J/KG*K van wate

[ Voor 14% gewijzigd door Derekboy2000 op 30-03-2021 19:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derekboy2000
KleineJoop schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 13:17:
Tja, neem gewoon een kleine koelkast of minibar fridge. Dit is beetje het niveau van dei YouTube filmpjes met dezelfde ideeën.
Gelieve de eerste alinea nog een keer door te lezen voordat je deze KBs aan data verbruikt, fijne avond

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Anoniem: 316512

Ik word juist enthousiast dat er nog eens wat echte Tweaker topics zijn hier. Zelf zoiets maken kan toch hartstikke leuk en leerzaam zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 09-06 01:02
Zucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diederik
  • Niet online
Nieuwe doelstelling: bouw een installatie die binnen 4 minuten 1 fles (of blik) bier naar 4 graden kan koelen.

Lijkt me technisch haalbaar en het is heel cool, zeker als je er een timer op hebt, die 4 minuten aftelt.

Invoegen doe je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
Diederik schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:48:
Nieuwe doelstelling: bouw een installatie die binnen 4 minuten 1 fles (of blik) bier naar 4 graden kan koelen.

Lijkt me technisch haalbaar en het is heel cool, zeker als je er een timer op hebt, die 4 minuten aftelt.
Maak er 5-6min van en het kan, 1 flesje in 4min zou 100watt aan energie nodig hebben(volgens mijn laatste grafiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:00
Tadango schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 16:55:
[...]

Goede gedachte. Maar vergeet niet dat waterkoeling in je computer maar een geringe delta T heeft, het water (en daarmee cpu) mag niet te warm worden. Peltiers hebben ook wel een max, maar ik denk dat je je water best wat warmer kunt stoken, waardoor je bij de koeling van het water een hogere efficiëntie haalt. Hoe warmer het is, hoe makkelijker je die warmte kwijt raakt aan de omgeving.

Maar goed, met dit soort vermogens kun je je kachel wel uit laten. Vraag je maar hardop af of je liever een biertje van 4°C drinkt in een ruimte waar het 50°C is of een biertje van 10°C in een lamer van 30-40°C.
Ok, nu ik daarover nadenk... Hoe warmer het is, hoe beter koud bier smaakt, maar achteraf had je denk ik toch liever in 30°C gezeten i.p.v. 50°C. Reken maar uit hoe warm je kamer (aantal kuub) wordt als je er een krartiertje 3500W in dumpt.

Misschien toch iets maken dat met een druk op de knop wat vloeibaar stikstof op een blikje spuit. Precies genoeg om het tot 4°C te koelen. How cool is that!

Ow en neem blik, dat geleid de warmte beter weg. Fles houdt de boel gewoon warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 07:08
Derekboy2000 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:17:
[...]

Ik had als backup plan om inderdaad gewoon een oude koelkast te kopen en daar mee te spelen. Maar dan kan ik net zo goed gewoon een nieuwe koelkast kopen met vriesvak en klaar is kees.
Maar ik bedoel dan ook niet een volledige koelkast, maar om de interne componenten van een koelkast te hergebruiken in je projectje. Of reserve onderdelen op internet bestellen, die moeten met al die jaren R&D toch wel het beste in zijn vak zijn qua koelcapaciteit

Maar ik ga dit topic iig in de gaten houden :9 lijkt me we cool om te zien wat je dan straks uiteindelijk verzonnen en gebouwd hebt :)

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

Diederik schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:48:

Bak met water vullen, ijsklontjes erin en een zak zout 😉

[ Voor 39% gewijzigd door tilburgs82 op 30-03-2021 20:41 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
tilburgs82 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:40:
[...]

Bak met water vullen, ijsklontjes erin en een zak zout 😉
Okey omdat het water een terugkerende 'oplossing' is hoop ik daar nu duidelijk antwoord op te kunnen geven. Yes, het zou zeker gewerkt kunnen hebben. Maar.. een hele grote maar. Ik zit hopelijk binnenkort in een prachtige gehuurde kamer in Eindhoven. En het word een tafel model koelbox. Nou, we hebben de inhoud van 56l terug gedrongen naar een nog onbekende kleinere inhoud. Maar ik kan je zeggen, als je een bak van zelfs al 1l water op de grond laat vallen het overal terecht komt. En omdat ik toch best wat lab apparatuur heb wil ik het niet riskeren om op mijn werk tafel zo'n groot risico te hebben staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Drucchi schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:53:
[...]

Goede gedachte. Maar vergeet niet dat waterkoeling in je computer maar een geringe delta T heeft, het water (en daarmee cpu) mag niet te warm worden. Peltiers hebben ook wel een max, maar ik denk dat je je water best wat warmer kunt stoken, waardoor je bij de koeling van het water een hogere efficiëntie haalt. Hoe warmer het is, hoe makkelijker je die warmte kwijt raakt aan de omgeving.

Maar goed, met dit soort vermogens kun je je kachel wel uit laten. Vraag je maar hardop af of je liever een biertje van 4°C drinkt in een ruimte waar het 50°C is of een biertje van 10°C in een lamer van 30-40°C.
Ok, nu ik daarover nadenk... Hoe warmer het is, hoe beter koud bier smaakt, maar achteraf had je denk ik toch liever in 30°C gezeten i.p.v. 50°C. Reken maar uit hoe warm je kamer (aantal kuub) wordt als je er een krartiertje 3500W in dumpt.

Misschien toch iets maken dat met een druk op de knop wat vloeibaar stikstof op een blikje spuit. Precies genoeg om het tot 4°C te koelen. How cool is that!

Ow en neem blik, dat geleid de warmte beter weg. Fles houdt de boel gewoon warm.
Het probleem is dat een delta T van een peltier niet boven de 20 graden uit MAG komen. Als de warme kant 30 graden is zal de koude kant 10 zijn bij het normaal belasten van het element. Dat is dus het grote probleem met peltiers. Wellicht zijn er betere, maar dit is wat mijn peltiers vroeger als waarde hadden. Ik zou het liefst ook een delta T van 50 graden hebben, dat voert veel beter af, maar dat is niet mogelijk. Dit is dus het grote probleem hier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Tadango schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 08:01:
[...]

Het probleem is dat een delta T van een peltier niet boven de 20 graden uit kan komen. Als de warme kant 30 graden is zal de koude kant 10 zijn bij het normaal belasten van het element. Dat is dus het grote probleem met peltiers. Wellicht zijn er betere, maar dit is wat mijn peltiers vroeger als waarde hadden. Ik zou het liefst ook een delta T van 50 graden hebben, dat voert veel beter af, maar dat is niet mogelijk. Dit is dus het grote probleem hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derekboy2000
[...]

Het probleem is dat een delta T van een peltier niet boven de 20 graden uit MAG komen. Als de warme kant 30 graden is zal de koude kant 10 zijn bij het normaal belasten van het element. Dat is dus het grote probleem met peltiers. Wellicht zijn er betere, maar dit is wat mijn peltiers vroeger als waarde hadden. Ik zou het liefst ook een delta T van 50 graden hebben, dat voert veel beter af, maar dat is niet mogelijk. Dit is dus het grote probleem hier ;)
Ik denk dat de specificaties van Peltiers wat verandert zijn in de aflopen paar jaar ':) ik schrok me even een apenhoedje..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVNH4V2DqMZrbRSqJS5n0ExdqT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi77WdZnj1IztDCvUSpSKlDY.jpg?f=fotoalbum_large

Nu zou ik de 706 altijd nog kunnen uitwisselen voor 715. De laatste 2 getallen staan voor de nominale stroom. Moet ik wel ook de koeling hier natuurlijk op bereken, die zou dan ook 3x zoveel warmte kwijt moeten kunnen. En (4*180)*(4/3) zou 960Watt zijn. 8)7 misschien toch niet

[ Voor 11% gewijzigd door Derekboy2000 op 31-03-2021 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01:00
[...]

Ah, die was ik even kwijt. Gelukkig kun je ze dan nog stacken. Kost een bak, koelt een beetje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derekboy2000
Korte update:

Nee, nee dit project is niet in de ijskast verdwenen.

offtopic:
haha, ik vond hem wel geinig

Ben langzamerhand wat onderdelen bij elkaar aan het sparen en de financiën aan het reserveren voor alles wat ik nog moet aanschaffen.

De te aanschaffen spullen zijn nog:
Peltier koeler(die ene van de eerste post),
een radiator,
pomp,
wat buis werk
en
last but not least; Test materiaal ;)

Had al een V&A klaar staan maar zal deze ook binnenkort publiceren met de vraag of mensen nog zooi hebben liggen.

Voor de behuizing van het prototype ga ik vragen of ik deze van ons schoolproject mag gebruiken. Bespaart me de rotzooi van het snijden/bewerken van het schuim.

Heb mezelf de deadline gegeven van halverwege de zomervakantie. Moet haalbaar zijn

Zal van dit topic langzamerhand een blog maken, tenzij er veel bezwaar is natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:06

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wij maken schakelkasten voor de industrie en een paar klanten van ons zitten in de diepvries sector en daar koelen ze vaak met NH3 (ammoniak) moet je wel met compressors werken en NH3 detectie :)

Dus het al oude koel principe van een koelkast blijft het efficiënte

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 07-06-2021 20:34 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:10

SA007

Moderator Tweaking
Vergeet in je prijzen niet fittingen en koppelingen, die zijn bij de lokale bouwhandel erg prijzig, zeker waard om daardoor ook bij andere plekken te kijken, zijn zo 5e/stuk en je hebt er zo 10-15 nodig aan verloopjes voor slangpilaren, t-stukken, knelkoppelingen etc, gaat best hard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derekboy2000
Het is ondertussen al weer even geleden sinds mijn laatste post. De enige vooruitgang die er is geweest is dat het budget apart geschoven is en het oude koelbox frame van school weten te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUisXM30oy-MOGDa4IVORCdaJMw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0anzxDLYDLXxjtSdBz3tQo8z.png?f=fotoalbum_large

en, ookal staat dit niet op de fotos(omdat deze van voor de zomervakantie zijn) is er ondertussen een houten box om het schuim, wat het wat meer af maakt.

Verder heb ik een V&A geopend of mensen nog spullen hebben liggen die ik wellicht kan gebruiken.

[edit]

ik heb ook de scope van het project lichtelijk aangepast, <15min 1-2 biertje op ingestelde temperatuur krijgen en houden

[ Voor 7% gewijzigd door Derekboy2000 op 03-10-2021 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:24
zelfs als het lukt om voldoende koelvermogen te creëren vraag ik me af of het je lukt om dat vermogen ook over te brengen op een fles/blik bier. Die dingen zijn rond dus het contact oppervlak is erg klein (of er past maar 1 maat fles/blik in je box) de warmte (overdracht) capaciteit van lucht is zeer waarschijnlijk te klein.

Ik zou de bak vullen met vochtig zand (goedkoop) als buffer met daarin 2 afgesneden plastic flessen die iets groter zijn dan je grootste bierfles/blik. In die flessen doe je dan de biertjes en een klein beetje water. Het zand kan je afdekken zodat het niet uit de box kan en als je het ding op de grond zet zorgt het gewicht van het zand voor stabiliteit. Als je hem toch omschopt heb je maar een klein beetje water op de vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Derekboy2000
Rrob schreef op vrijdag 8 oktober 2021 @ 13:10:
zelfs als het lukt om voldoende koelvermogen te creëren vraag ik me af of het je lukt om dat vermogen ook over te brengen op een fles/blik bier. Die dingen zijn rond dus het contact oppervlak is erg klein (of er past maar 1 maat fles/blik in je box) de warmte (overdracht) capaciteit van lucht is zeer waarschijnlijk te klein.

Ik zou de bak vullen met vochtig zand (goedkoop) als buffer met daarin 2 afgesneden plastic flessen die iets groter zijn dan je grootste bierfles/blik. In die flessen doe je dan de biertjes en een klein beetje water. Het zand kan je afdekken zodat het niet uit de box kan en als je het ding op de grond zet zorgt het gewicht van het zand voor stabiliteit. Als je hem toch omschopt heb je maar een klein beetje water op de vloer.
ik had zelf ook al wat back-up plannen bedacht, 1 daarvan was om de box te vullen met vochtig schuim/spons

Maar door de lucht binnen de box te laten circuleren lijkt het me dat de blikjes toch redelijk gekoeld moeten kunnen worden. Warmte vloeit tenslotte naar de kou toe. Maar hier komen we pas achter als ik de test opstelling met de waterkoeling heb kunnen bouwen. Als de koelbox op een hondje gemonteerd moet worden dan is het maar zo ':). Buiten het studentenhuis of een opendag op school zal het toch niet gebruikt worden

Pagina: 1