MTB vering aanpassen, hulp nodig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-04 13:15
Bij mijn MTB wil ik graag de voorvering aanpassen, maar helaas is dit nog niet gelukt. Het lijkt erop dat mijn linker versnellingskabel onder de draaiknop zit.

Het gaat om een Giant XTC 1.5 MTB.

Ik heb gezocht op internet of dit normaal is of niet, maar hier vond ik niks over op paar foto's na die het zelfde hadden. Het probleem zit aan de rechterkant van mijn vering. Links is er niks aan de hand.

Nu is mijn vraag hoort dit en kan ik gemakkelijk mijn vering verzetten? Ik zelf ben een leek op het gebied van fietsen en ben bang dat ik dadelijk mijn versnelling kapot heb als ik er nu aan ga klussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmzI7OD4ezLBRUJrbdLEQlRgiuE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jUsgGq709FQCIF5FL55NXwLj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcQtX5Ui4D0INaQZVhsL7HphqnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jvrJCovdCJqoWInIf1dlIppM.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeryz
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-10 20:36
Volgens een collega (ook fietsenmaker) is de kabel die erop zit juist voor de dempinginstelling van je voorvork. Waar gaat die kabel heen? Niet naar een versnellingshendel lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door jeryz op 29-03-2021 20:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Nee, dat is een lock-out. Daarmee kan je vanaf het stuur je demper blokkeren en weer ontgrendelen.

Wat wil je "aanpassen" aan je voorvering?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Hoe oud is dit beestje trouwens? Ik schat zo dat je een coil (of misschien zelfs elastomeer) in je vork hebt zitten. Daar valt niets aan te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Ik heb net even goed gekeken en gaat inderdaad niet naar de versnelling. Er zit een klein dingetje onder de versnelling genaamd rock shok. Hier gaat de kabel in.

Ik wil graag de voorvering wat losser maken. Als ik nu met mijn hele gewicht erop druk dan de vering niet echt omlaag.

Ppff hoe oud is dit beestje al dat is een goeie vraag. Ik denk wel een jaar 5-6, maar kan ook ouder zijn hoor. Heeft een tijdje stil gestaan.

Alvast bedankt voor de antwoorden 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Nu online

Roozzz

Plus ultra

Zet het hendeltje eens om waar die kabel ingaat? Als ie gelocked is blokkeert ie het inveren, dus dan doet ie erg weinig :p maakt dat geen verschil, dan zit waarschijnlijk het binnenwerk vast.

En ik denk dat je nog wel 10 jaar bij die 5-6 mag tellen als ik die remmen en vork zo zie :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
Ik heb het hendeltje geprobeerd naar beneden te drukken, maar zit muur vast. Ook dat blauwe rondje kan ik niet draaien met de hand. Is dit normaal? Wil het niet kapot trekken.

Dat is veel ouder dan ik dacht haha. Oud beestje, maar gelukkig nog niet veel gebruikt zover ik weet, rijd prima op de vering na vind ik dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:56

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ydderf
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:26
Zit er bij het hendeltje toevallig nog een drukknop. Wanneer je die indrukt zou dat ding boven op de vork, linksom moeten draaien. En dan is die in de niet geblokkeerde stand (tenminste bij mijn oude rock shox SID )

Soms gaat het niet zoals het moet, maar moet het maar zoals het gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwin26
Filmpje ga ik even bekijken! Thanks

Ja er zit een knop en als ik die indruk dan kan de hendel omlaag. Ik kreeg het nog niet voor elkaar om de knop te draaien. Misschien beetje vast geroest. Morgen even opnieuw proberen en dan eens goed kijken in beter licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwin26
Jaa het is gelukt 😊

Knopje indrukken van die rock shok en dan hendel omlaag en dan draaien. Eerste keer ging erg stroef, maar nu gaat het als een fluitje. Vering kan nu gebruikt worden.

Bedankt iedereen voor de hulp 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptKemel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 00:04
Fijn dat het gelukt is!

Kijk even of je een "crimp" op het rafelige einde van de kabel kunt zetten. Anders ontrafelt hij nog verder en dat kan invloed hebben op hoe soepel je de lock kunt bedienen - ik vermoed dat het daarom ook nu al zo lastig was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

CptKemel schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:25:
Fijn dat het gelukt is!

Kijk even of je een "crimp" op het rafelige einde van de kabel kunt zetten. Anders ontrafelt hij nog verder en dat kan invloed hebben op hoe soepel je de lock kunt bedienen - ik vermoed dat het daarom ook nu al zo lastig was.
Dit, of een drupje soldeer om de draden bij elkaar te houden
Pagina: 1