Advies efficiente mining rig

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lonelyacing
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-04-2021
Hoi Tweakers, ik heb de volgende vraag:
Ik ben opzoek naar wat advies van mijn medetweakers, ik wil een mining rig bouwen maar twijfel of ik de juiste / meest efficiente componenten heb gekozen.

Mijn build ziet er als volgt uit:

Moederbord:
MSI Z390-A PRO moederbord socket 1151 - €120.-

CPU:
Intel Core i5 9600K - €170.-

RAM:
G.Skill DDR4 Aegis 8GB 3200Mhz - €55.-

SSD:
Kingston A2000 250GB - €40

PSU :
Corsair RM850x - €150
(is het mogelijk om hier 6-8 kaarten op aan te sluiten?)

GPU:
ben momenteel als een scavanger op marktplaats rond aan het struinen,
maar verwacht dat ik met 2070 super kaarten ga beginnen (ik heb hier een goeie deal voor kunnen vinden)

PCI extenders:
https://miningwholesale.e...ender-card-adapter-6-pin/

Ik ben benieuwd wat jullie voor advies hebben, het idee is om met 2 kaarten te beginnen en de rig naar 6/8 kaarten te upgraden.

Alvast bedankt!
:) _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door lonelyacing op 30-03-2021 11:24 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09:10

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

Wordt er ook aan CPU mining gedaan? Anders kan er ook een wat zwakkere CPU in zoals de i3-9100F.
pricewatch: Intel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed
Voor de voeding moet uitgezocht worden welke aansluitingen hij heeft. De RM850x heeft 6x 8 pin aansluitingen. 8 zal niet lukken. Overweeg ook de GTX 1070 als alternatieve GPU.

[ Voor 20% gewijzigd door Ludwig005 op 29-03-2021 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonelyacing
Bedankt voor je snelle reactie!
Ik ga zeker eens naar de CPU kijken, thanks.
Weet je toevallig hoe single fan GPU's presteren als miners?

pricewatch: Asus Phoenix GeForce GTX 1650 OC edition (P)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
Minen op GPU is vooral heel zwaar voor het VRAM en de memory controller op de GPU. Dus zeker als je kaartjes hebt waar het VRAM niet/niet goed met de heatsink in aanraking komt laat je performance liggen door thermal throttle of verkort je de levensduur van de kaartjes.

Dus b.v. wat hoge kwaliteit heatpads of gewoon bij de blokker een grote ventilator halen zijn goedkope opties.

Ook optie is de power limit naar beneden bij te stellen. De meeste 1660 minen even snel op 80% power maar worden minder warm. Je kan ook spelen met de VRAM speed omhoog en de GPU speed naar beneden om zo de warmte op de kaart wat te managen. Dat spelen met de settings om de optimale hashrate te halen voor een bepaalde wattage is het 'leuke' aan thuis minen...los van de potentiele coins natuurlijk.

Koop ook ergens voor een 10e een stopcontact watt-meter dan kan je meteen uitrekenen hoeveel je aan stroom kwijt bent. Dat gaat natuurlijk van je winst af.

Minen op CPU is naar mijn ervaring de stroom niet waard... maar leuk als experimentje ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonelyacing
Goed om mee te nemen als ik de rig ga optimaliseren, thanks!
Heb je zelf ervaring met het regelen van deze settings in een rig, zo ja, wat voor programma gebruik jij zelf?

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 15:45
pricewatch: Gigabyte GA-H110-D3A
Prima mobo voor 6 kaarten

pricewatch: Intel Celeron G4930 Boxed
CPU heeft amper wat te doen, waarom een i3/i5/i7?

pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M1A2666C16
Simpel reepie is voldoende

pricewatch: Corsair HX1200 V2
Goeie voeding is belangrijk wil je evt naar 3060ti's/3070/3080 gaan upgraden in de toekomst.
Tevens platinum voeding.

SSD goedkoopste die je maar kan vinden.

Risers niet van miningwholesale kopen, veel gezeik met dat bedrijf. Veel kapot/niet goed spul en voor garantie zijn ze nooit thuis. Beter koop je goede op amazon (klikkerdeklik) ofzo

Verder, verdiep je even in HiveOS, dat is ideale os om te minen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonelyacing
Hoi Djurres,

Super advies!
betreft de CPU wist ik niet zeker hoeveel hij uitvoerd, daarom wilde ik voor de zekerheid een betaalbare maar goede processor erin zetten. Ik zie aan de reacties inderdaad al snel dat dit onnodig is. Zou een CPU zoals : pricewatch: Intel Celeron G5900 Boxed ook prima zijn? is er iets waar je op moet letten voor een mining rig CPU?
Reden dat ik deze zoek is dat ik liefste 1 bestelling bij megekko wil doen.

bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

lonelyacing schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:51:
Hoi Djurres,

Super advies!
betreft de CPU wist ik niet zeker hoeveel hij uitvoerd, daarom wilde ik voor de zekerheid een betaalbare maar goede processor erin zetten. Ik zie aan de reacties inderdaad al snel dat dit onnodig is. Zou een CPU zoals : pricewatch: Intel Celeron G5900 Boxed ook prima zijn? is er iets waar je op moet letten voor een mining rig CPU?

bedankt!
Waar je op moet letten bij een mining rig CPU is dat je de goedkoopste bagger koopt die je kan vinden, MAAR bij voorkeur wel met een geintegreerde GPU. Dan kan je die gebruiken voor je beeld-output en hoeven de mining kaarten alleen dat te doen - minen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djurres
lonelyacing schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:51:
Hoi Djurres,

Super advies!

bedankt!
Die heeft socket 1200 en geen 1151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonelyacing
Djurres schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:09:
[...]

Die heeft socket 1200 en geen 1151
Oeps bedoelde deze: pricewatch: Intel Core i3-9100F (SRF7W) Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lonelyacing
Anoniem: 472287 schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 10:54:
[...]

Waar je op moet letten bij een mining rig CPU is dat je de goedkoopste bagger koopt die je kan vinden, MAAR bij voorkeur wel met een geintegreerde GPU. Dan kan je die gebruiken voor je beeld-output en hoeven de mining kaarten alleen dat te doen - minen.
Aangezien we de rig op HiveOS gaan draaien hoeft er geen monitor aan te zitten, waardoor er geen integrated GPU in hoeft te zitten toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djurres
Die heeft geen grafische chip.

Sowieso één nemen met integrated graphics, anders loop je ook te kutten met booten en weet ik het wat.
Kaarten zijn om te minen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

lonelyacing schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:16:
[...]

Aangezien we de rig op HiveOS gaan draaien hoeft er geen monitor aan te zitten, waardoor er geen integrated GPU in hoeft te zitten toch?
Wel makkelijk voor installatie, troubleshooting, BIOS aanpassingen etc.

Raad toch sterk aan om een Pentium met GPU te nemen. i3 is overbodig, maar als, dan zonder F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JannyWooWoo
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-12-2023
lonelyacing schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:42:
Goed om mee te nemen als ik de rig ga optimaliseren, thanks!
Heb je zelf ervaring met het regelen van deze settings in een rig, zo ja, wat voor programma gebruik jij zelf?

Bedankt voor je reactie!
Ik was 'vroegah' in het 1080 tijdperk wat meer hardcore, rechtstreeks op Etherpool minen. Tegenwoordig gebruik ik voor het gemak NiceHash Quickminer waar een tweak tool bij zit. Zie hier onder b.v. mijn huidige game PC met een 3080 die op 63% TDP/200W max nog steeds een nette waarde van tussen de 81 en 86 Mhash/s neer zet. Ook beter voor de VRAM temps die op een 3080 bij minen zonder tweaken tot de 110 graden kunnen oplopen :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8scUdQKNTT1NEa0YWJJhBusUMVE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vNPssMaZaFWW8RXH3OQqx1mb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karan505
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 26-03 20:02
En wat is het uiteindelijk geworden?? Ben benieuwd naar je equipment en er van uitgaande dat je al bezig bent, hoe alles is ingesteld.
Pagina: 1