Is mijn moederbord dood? LEDS knipperen slechts gestaag

Pagina: 1
Acties:

• MaxMagnus
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 30-03-2021
Beste dames en heren,

Sedert enkele dagen start mijn PC niet meer op, tot mijn grote ontsteltenis. I wilde hem aanzetten maar er gebeurde niks. I heb de kast eens geopend en een maand of 2 aan verzameld stof verwijderd. Hierbij viel mij al op dat de LEDS op mijn Asus ROG Rampage IV Formula niet bleven branden, maar gestaag aan het knipperen waren. I ben van hieruit eens begonnen met wat troubleshooting:

Ik heb alle connecties van de PSU eens nagelopen, daar leek niks vreemds aan de hand.

Ik heb mijn 4 sticks RAM eens een voor een verwijderd en in verschillnde hoeveelheden en combinaties weer ingestoken, met geen resultaat,

Daarna ben ik eens gaan kijken of het loskoppelen van mijn drives verandering bracht, helaas bleek het loskoppelen van geen van mn HDD, SSD, M.2, noch optische drive verandering in de situatie te bewerkstelligen.

Ik heb daarop hetzelfde geprobeerd met de videokaart (MSI 970GTX). Ingestoken of niet, geen verandering.

Een laatste poging was het vervangen van de PSU. Een stokoude 430W PSU van een maat van me leek verbetering te bieden. Alle LEDS bleven branden op het moederbord nadat ik de powerknop van die voeding aan zette. Probleem met die PSU is dat die niet alle pins voor het voorzien van de CPU en GPU van stroom tot zijn beschikking heeft. Ik heb daarmee niet verder getest of mijn PC weer aan ging aangezien ik geen idee heb of een CPU en GPU van minder stroom dan gebruikelijk voor verdere schade kan zorgen. Het probleem leek zich in mijn OCZ 600W PSU te bevinden.

Leuke nieuwe PSU (Corsair RM650x) aangeschaft, alles aangesloten, ik zet de knop om en weer hetzelfde probleem. Potverdorie.

Toen dacht ik, wellichtzit het probleem wel in een deel van de pins op het moederbord die de PSU gebruikt om de CPU van stroom te voorzien. De 8pins aansluiting van de kabel van de PSU is op te splitsen in 2x4. Heb eens gekeken wat er gebeurt als ik 4 pins op het moederbord aansluit. Als ik ze links of rechts op mijn 8pins socket op het moederbord aansluit blijft het probleem echter hetzelfde.

Hier zit ik vast. Zou het probleem een kapot moederbord kunnen zijn? Hoe kan het dat de 4 pins van een oude 430W PSU lijken te werken, maar 4 pins van mijn spiksplinternieuwe 650W PSU niet? De enige goedkopere oplossing dan het aanschaffen van een nieuwe PC die ik me kan voorstellen is mogelijk de CMOS batterij? Al heb ik geen idee hoe waarschijnlijk het is dat deze voor dergelijke problemen zorgt? De CMOS heeft verder geen tekenen gegeven van ouderdom (zoals problemen met tijd en datum of BIOS errors bij het opstarten)

Wat denken jullie? Kan het met een paar piek voor een nieuwe CMOS verholpen zin of ben ik gedoemd de portemonnee te trekken? Bijvoorbaat dank voor enige hulp die jullie kunnen bieden.