[Wordpress] Permalinks werken niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Mijn vraag

Voor een kennis van mij ben ik bezig zijn "statische" website om te zetten naar een wordpress website, ik ben een behoorlijk ervaren developer, maar ik heb niet zoveel kennis van Wordpress, nu heb ik de website ontwikkelt op een Azure hosting en daar werkt alles naar behoren. Nu heb ik wordpress op zijn eigen domein bij internl.net geinstalleerd, op zich werkt dit nu goed, echter wanneer ik de Permalinks wil gebruiken zoals ik die ook op de Azure omgeving heb gaat het fout. Behalve de homepage krijg ik 404 errors op alle pagina's. Wijzig ik de instelling naar de standaard dan werkt het prima.

De instelling die ik gebruik is:
code:
1
Jaar, maand en naam https://www.xxxx.nl/wordpress/2021/03/voorbeeld-bericht/

Belangrijk om te weten is dat ik wordpress in de subfolder wordpress heb geinstalleerd, ik benader de site onder http://www.xxxx.nl/wordpress/

Dit werkt ook gewoon, ook de admin

Kortom ik vermoed dat er iets mis is met het .htcaccess bestand, de inhoud is:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c>
RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index\.php$ - [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /wordpress/index.php [L]
</IfModule>

# END WordPress

Relevante software en hardware die ik gebruik
WP 5.7, Apache webserver

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Verschillende changes in htaccess mbt rewrite rules, urls benaderen via id of name: Dit werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruupjeh
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-01-2024
Heb je de permalinks al eens gereset? Als je de instelling wijzigt bijvoorbeeld:
  • Eerst naar "Eenvoudig", vervolgens opslaan
  • Vervolgens weer naar "Jaar, maand en naam" en opslaan
Over het algemeen wordt overigens de setting "Berichtnaam" gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ruupjeh schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:30:
Heb je de permalinks al eens gereset? Als je de instelling wijzigt bijvoorbeeld:
  • Eerst naar "Eenvoudig", vervolgens opslaan
  • Vervolgens weer naar "Jaar, maand en naam" en opslaan
Over het algemeen wordt overigens de setting "Berichtnaam" gebruikt.
Ja dat had ik inderdaad geprobeerd, wat bijvoorbeeld ook niet werkt is met de instelling die je aangaf een nieuwe paginaa te maken, bij het opslaan leidt dit ook tot een foutmelding waarbij de POST message een 404 response geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruupjeh
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-01-2024
raptorix schreef op maandag 29 maart 2021 @ 17:35:
[...]

Ja dat had ik inderdaad geprobeerd, wat bijvoorbeeld ook niet werkt is met de instelling die je aangaf een nieuwe paginaa te maken, bij het opslaan leidt dit ook tot een foutmelding waarbij de POST message een 404 response geeft.
Je .htaccess is prima in ieder geval, dit is de standaard WordPress.
Along with editing httpd.conf placed in /etc/httpd/conf to set value of AllowOverride directive to All for the /var/www/html directory, as below:
code:
1
2
3
4
5
6
<Directory "/var/www/html">
Options Indexes FollowSymLinks
AllowOverride All
Order allow,deny
Allow from all
</Directory>

En vervolgens Apache herstarten..

code:
1
sudo service httpd restart

Bron: https://stackoverflow.com...ation-only-homepage-works

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik had net WP naar de laatste versie geugprade, en deze maakt kennelijk het bestand zelf zo, want ik had hem hiervoor wat verknoeit ;)

Ik vraag me alleen af of ik wel apache kan herstarten omdat het een shared service is, in het control panel zie ik die optie eerlijk gezegt niet. Ik meer een Microsoft man, en daar is het zo als je web.config wijzigt, je ook automatisch een herstart van je website krijgt, is dat bij apache ook niet het geval?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Probeer ook is al je plugins en gedownloade thema's uit te zetten. Ik heb in het verleden wel is meegemaakt dat deze je instellingen kunnen overschrijven (zoals een cache plugin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
BlackMonkey schreef op maandag 29 maart 2021 @ 18:32:
Probeer ook is al je plugins en gedownloade thema's uit te zetten. Ik heb in het verleden wel is meegemaakt dat deze je instellingen kunnen overschrijven (zoals een cache plugin).
Dat heb ik inderdaad net gedaan, ik heb ook nog kleine change op mijn htaccess gedaan omdat er een extra slash tussen kwam, helaaas maakt dat niet het verschil....

Change is nu: RewriteBase wordpress/

Getest via: https://htaccess.madewithlove.be/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:30

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Wat zegt de error_log?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik heb daar geen toegang toe, maar de foutmelding is een redelijk plain 404 in apache en geen fout in wordpress, dus ik vermoed dat het puur ligt aan de rewrite rules die niet resolven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
Sja zonder error log gaat het lastig debuggen worden...

contact opnemen met de hostingprovider dus denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
mcDavid schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 11:09:
Sja zonder error log gaat het lastig debuggen worden...

contact opnemen met de hostingprovider dus denk ik.
Ja heb al een ticket geopent en antwoord gehad, alleen was dat niet echt wat ik zocht, de standaard installatie van hun wordpress werkt trouwens ook niet met de permalinks, dus ik denk niet dat het aan mijn database ligt.
Ik loop zelf ook al wat te prutsen met die htaccess file alleen ken ik de syntax niet heel goed omdat ik IIS rewrites gewent ben.

Ik denk dat ik maar even een eigen apache server opspin om te zien of dat makkelijker debugged.

[ Voor 7% gewijzigd door raptorix op 30-03-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

raptorix schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 09:59:
[...]

Ik heb daar geen toegang toe, maar de foutmelding is een redelijk plain 404 in apache en geen fout in wordpress, dus ik vermoed dat het puur ligt aan de rewrite rules die niet resolven.
Heb je daar echt geen toegang tot? Persoonlijk lijkt het mij sterk... :P
Deze staat vaak buiten (hogerop) je www/public_html/htdocs document-root. Of anders vaak in je control-panel die je hosting meelevert ;).

En hoezo verwacht je dat het opeens aan je database ligt?

Ik raad je aan toch even op zoek te gaan naar de error_log. Of anders deze via je hosting op te vragen
En anders kan je ook via .htaccess een configuratie maken om een eigen error_log te definereen. Maar dan moeten we wel weten of je .htaccess wel werkt. :P Op sich valt at uit te testen door wat randoms erin te kwakken. Krijg je een 500 error, dan werkt .htaccess. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door AW_Bos op 30-03-2021 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
AW_Bos schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 12:38:
[...]

Heb je daar echt geen toegang tot? Persoonlijk lijkt het mij sterk... :P
Deze staat vaak buiten (hogerop) je www/public_html/htdocs document-root. Of anders vaak in je control-panel die je hosting meelevert ;).

En hoezo verwacht je dat het opeens aan je database ligt?

Ik raad je aan toch even op zoek te gaan naar de error_log. Of anders deze via je hosting op te vragen
En anders kan je ook via .htaccess een configuratie maken om een eigen error_log te definereen. Maar dan moeten we wel weten of je .htaccess wel werkt. :P Op sich valt at uit te testen door wat randoms erin te kwakken. Krijg je een 500 error, dan werkt .htaccess. ;)
Ja die log directory heb ik wel gevonden, maar via FTP mag ik daar in ieder geval niet bij, en ook in het control panel zie ik geen optie tot toegang.

Over mijn database, nee daar ligt het niet aan, als ik de permalinks op de bovenste normale optie zet werkt alles prima.

De htaccess werkt in ieder geval wel, want ik krijg wel een redirect van website.nl/wordpress/index.php > nl/wordpress

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Raar dat je niet bij de error_log kan?

En als jezelf een error_log definieert in .htaccess?

code:
1
2
php_flag log_errors On
php_value error_log "/home/username/php_errors.log"

Uiteraard je juiste pad gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik heb nog eens goed de documentatie gelezen en ik denk daat het in dat stukje rond FollowSymLinks zit, is dat ook mogelijk om in de htaccess file te zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
AW_Bos schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:23:
Raar dat je niet bij de error_log kan?

En als jezelf een error_log definieert in .htaccess?

code:
1
2
php_flag log_errors On
php_value error_log "/home/username/php_errors.log"

Uiteraard je juiste pad gebruiken.
Thx ik ga er straks even naar kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Lang geleden dat ik met wordpress gewerkt heb maar heeft dit niet iets te maken met de verkeerde lees/schrijfrechten op het .htacces bestand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Deef_K schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 19:38:
Lang geleden dat ik met wordpress gewerkt heb maar heeft dit niet iets te maken met de verkeerde lees/schrijfrechten op het .htacces bestand?
Die wordt gewoon gelezen, zegt de TS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Gelezen wel ja.

Zet de htcacces eens op 666 en druk dan eens op save changes binnen de permalinks functie. Daarna de rechten weer terugzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Nu online
Je gaf aan dat een standaard installatie van hun eigen wordpress ook niet werkt. Dit doet mij vermoeden dat je de ingebouwde installer gebruikt om de installatie uit te voeren. Heb je het al is zonder geprobeerd? Dus gewoon zelf een database maken en de bestanden uploaden. Verder gebruikt je hosting volgens mij Plesk als platform, als ik zo op google kijk vind ik meer problemen met de permalinks in die combinatie. Verder kunnen ze er nog een Nginx proxy tussen hebben zitten die eventueel je rewrite verprutst.

Overigens vind ik het ook vrij bijzonder dat je niet bij de logs kan/mag voor je eigen website. Indien na aandringen bij de support ze dat nog niet willen doen zou ik lekker overstappen. Ik zie zo even geen bijzondere voordelen van deze partij ten opzichte van andere grote partijen waar ik niet tegen dit probleem ben aangelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Het bestand word gelezen, en in zeker zin werkt het ook, aangezien je weel een redirect van index.php naar > /
zonder index.php krijgt.
De hosting gebruikt naar mijn weten geen Plesk, maar een ander vergelijkbaar systeem, de installatie ansich werkt ook voor de rest prima, ook met mijn geimporteerde database, het ligt hem puur in dat de rewrite niet "land" op de juiste manier, ik vermoed inderdaad iets alss wat @BlackMonkey suggereert, dat er iets tussen zit wat de boel verprutsts, daarnaast kan ik helaas niet zelf het stukje aanpassen voor:

Options Indexes FollowSymLinks

Ik ga straks even bellen, wellicht dat het antwoord simpel is: Het kan niet. In dat geval helaas pindakaas.

Nog even over de errorlogs, ik denk niet dat ik daar heel veel uit ga halen omdat ik nu op een "plain" apache 404 kom en niet op Wordpress 404, kortom ik ben er vrij zeker van dat het iets is waardoor het niet eens in de "handler" (noem je dat zo op Apache?) kom die het PHP proces afvangt.

[ Voor 17% gewijzigd door raptorix op 31-03-2021 08:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

@raptorix Werkt het niet als je zelf een error_log aanmaakt en die in .htaccess defineert, zoals ik zei?
Als er iets fout gaat in .htaccess, dan is het juist daarin te lezen. Het is de moeite waard.

[ Voor 8% gewijzigd door AW_Bos op 31-03-2021 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
AW_Bos schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 14:19:
@raptorix Werkt het niet als je zelf een error_log aanmaakt en die in .htaccess defineert, zoals ik zei?
Als er iets fout gaat in .htaccess, dan is het juist daarin te lezen. Het is de moeite waard.
Nee niet helemaal, misschien omdat ik het pad niet juist heb.....

Het pad wat ik via FTP krijg is: /webspace/siteapps/WordPress-2031/htdocs

Dan zou ik toch gewoon dit moeten gebruiken?

code:
1
2
php_flag log_errors On
php_value error_log "/var/www/vhosts/5/100805/webspace/siteapps/WordPress-2031/htdocs/php_errors.log"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ah, ik zie nu dat ik toch logfiles op een andere plek heb, even daarin neuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Ik heb even een info pagina neergezet: https://www.cacciucco.nl/wordpress/info.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

/var/www/vhosts/5/100805/webspace/httpdocs/ is het pad. Benieuwd wat je hebt kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raptorix
Nope helaas, net met support gesproken, maar dat was 1e lijn, ga maar even een ticket indienen, altijd lastig als je geen logging hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
Het probleem is opgelost, in het controlpanel blijkt er een knopje sync htaccess te zijn waarmee je het bestand activeert, de permalinks werken nu. Allemaal hartelijk dank voor het mee denken en toch weer wat dingen geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Nu online
raptorix schreef op donderdag 1 april 2021 @ 09:31:
Het probleem is opgelost, in het controlpanel blijkt er een knopje sync htaccess te zijn waarmee je het bestand activeert, de permalinks werken nu. Allemaal hartelijk dank voor het mee denken en toch weer wat dingen geleerd :)
Fijn om te horen dat het is opgelost. Het grappig is dat ik in de kennisbank van je host wel het bestaan van dat vinkje had gezien. Maar ik dacht dat die al werkte omdat je zelf aangaf wel wijzigingen van je htaccess terug te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raptorix
BlackMonkey schreef op donderdag 1 april 2021 @ 12:06:
[...]

Fijn om te horen dat het is opgelost. Het grappig is dat ik in de kennisbank van je host wel het bestaan van dat vinkje had gezien. Maar ik dacht dat die al werkte omdat je zelf aangaf wel wijzigingen van je htaccess terug te zien.
Ja ik snap dat nog steeds niet helemaal, omdat ik wel een redirect van de index.php naar de root zag, ik was dus in de veronderstelling dat het werkte, en toen ik googelde las ik ook dat wijzigingen in het htaccess bestand direct zijn geactiveerd.

Ook suf dat ik het niet in de kennisbank heb gevonden, ik meen dat ik er namelijk wel op heb gezocht, maar goed jij ook bedankt voor het meedenken :)

Overigens ook wel eens leuk om juist antwoorden te krijgen, dit is normaal mijn werk, alleen ben ik 100% windows man, dus had nu eindelijk eens zelf hulp nodig :)

[ Voor 9% gewijzigd door raptorix op 01-04-2021 18:58 ]

Pagina: 1